۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵

وحید جلیلی: خیال “سعید” بیش از حد راحت است

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):برادر سعید جلیلی گفت: یکی از مشکلات آقای احمدی‌نژاد این بود که بیشتر از منتقد، معاند داشت و تعداد منتقدان معاند به قدری بود که منتقدان منصف در بین آنها گم می‌شدند.

به گزارش ایسنا، وحید جلیلی در جلسه‌ای با عنوان ظرفیت‌های جمهوریت دینی، انتخاب و فرصت‌های پیش رو، اظهار کرد: متاسفانه پس از ۳۵ سال از تاسیس نظام جمهوری اسلامی هنوز شاهد کم‌کاری در زمینه مبانی جمهوریتی نظام هستیم. برخی مباحث بارها تکرار و به کلیشه تبدیل شده اما جمهوریتی که اساس نظام دینی است، نه تنها از جهت نظریه‌پردازی فقیر است بلکه نظریه‌پردازی‌هایی هم علیه آن انجام شده است.

سردبیر نشریه راه با بیان اینکه “اگر بتوانید جمهوریت را ذیل اسلامیت فهم کنید، کار ما راحت‌تر خواهد بود”، ادامه داد: مبنا داشتن محکم و مشخص در فراز و فرودها به انسان آرامش می‌دهد، اما اگر مبنای تئوریک وجود نداشته باشد تلاش خواهد شد تا پس از شکست‌های سیاسی این تزلزل در مبناها توجیه شود.

وی با اشاره به اینکه “حسن و قبح عمل سیاسی در خود آن مطرح است نه در فرجام کار”، به ضرورت فهم درست از جمهوریت اشاره کرد و گفت: اگر این فهم درست محقق شود می‌تواند به وحدت و تفرقه منجر شود. کسانی که حقیقتا دنبال عمل بر مبنای حجت دینی باشند به وحدت گرایش پیدا خواهند کرد و همین طور کسانی که این مبنا را قبول نداشته باشند دچار تفرقه خواهند شد.

جلیلی خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌خواهند فضا در ابهام باشد تا وحدت‌های قلابی به راه بیندازند و فضا را به نفع خودشان تغییر دهند که نمونه آن را در دوره‌های گذشته انتخابات مجلس مشهد شاهد بودیم، عده‌ای مردم را می‌ترساندند، وحدت “لولو‌ محور” را شکل می‌دادند و بدون مبنا و نظریه درست فضاسازی می‌کردند و نتیجه مطلوب را به دست می‌آوردند.

وی در ادامه به بیان ویژگی‌های جمهوریت از نگاه خود پرداخت و اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های جمهوریت، نگاه بلندمدت است. جمهوریت مثل کتاب نیست، مانند مجله است. نگاه بلندمدت ثابت‌ها و متغیرهایی دارد و به همین جهت است که می‌توان در نظام‌های جمهوری تغییر ایجاد کرد، چراکه پایه‌های محکمی را داراست. نگاه بلندمدت به انتخابات، نگاه برداشتی نیست بلکه در انتخابات باید نگاه کاشت، داشت و برداشت را در نظر گرفت. متاسفانه برخی نه تنها در انتخابات گذشته کاشتی صورت ندادند تا بعدها بتوان در فضای سیاسی از آن برداشت کرد، حتی به دلیل فقدان نگاه بلندمدت، به مرحله‌ی داشت هم توجهی نکردند.

سردبیر نشریه راه در بخش دیگری از صحبتهای خود، اصل استقامت و صبر را مولفه مهم نگاه بلندمدت تلقی کرد و ادامه داد: کسانی که افق بلندمدت را می‌بینند، وقتی با فراز و فرودهایی روبه‌رو ،می‌شوند خودشان را نمی‌بازند. باخت در انتخابات ممکن است تلخ باشد اما باختنِ خود، خطرناک‌تر و تهدید بزرگتری است. استقامت یعنی پنجه در پنجه چالش‌ها انداختن و استقامت مفهوم مقاومت و صبر در مسیر مستقیم را در خود دارد. جمهوریت این امکان را به ما می‌دهد و فضای امیدوارانه را برای اهل استقامت ایجاد می‌کند.

جلیلی در ادامه گفت: عده‌ای بعد از انتخابات ریاست جمهوری با من تماس گرفتند و عنوان می‌کردند که به آقای سعید جلیلی بگویید زیاد ناراحت و نگران نباشد، چون انتخابات دیگری هم پیش رو هست. من در جواب آنها می‌گفتم اتفاقا در این مورد موضوع برعکس است و باید ایشان را توصیه به نگرانی کرد، چراکه بیش از حد خیالشان راحت است.

وی خاطرنشان کرد: حتی از نگاه دنیوی و سیاسی هم درست عمل کردن ما را به سرمایه‌سازی‌هایی می‌رساند که در مسیر ادامه راه ضروری خواهد بود و روز انتخابات پایان کار نخواهد بود، بلکه آغاز دیگری پیش روست.

سردبیر نشریه راه دو ویژگی مبنای درست و استفامت بر آن را در عرصه رشد گفتمان انقلاب اسلامی ضروری دانست و تصریح کرد: ما غالبا در عرصه استقامت دچار مشکل می‌شویم. باید افراط‌گری و کم‌کاری‌های انجام شده را بررسی و مورد بازنگری قرار دهیم. هر دو سال یک بار انتخابات داریم و هنوز در حال کسب تجربه هستیم. خوشبختانه از مرحله نفی جمهوریت عبور کرده‌ایم و کسانی که تلاش می‌کردند جمهوریت دینی را غربی تعریف کنند، کنار رفته‌اند و مبنای نگاه امام و مقام معظم رهبری نسبت به جمهوریت جا افتاده است.

برادر سعید جلیلی بخش دیگری از صحبتهای خود را به طرح مباحث پیش رو برای آینده کشور اختصاص داد و گفت: برای این مسیر ما سه اولویت داریم که اولین آنها موضع ما نسبت به دولت منتخب مردم است. در ابتدا ما باید به ارائه الگوی مخالفت ذیل جمهوریت در جامعه دینی بپردازیم و نشان دهیم کسانی که در انتخابات گذشته پیروز نشده‌اند نسبت به دولت منتخب چه موضعی خواهند داشت. باید بدون تعارف و هر جایی که امکان حمایت وجود داشت، از دولت حمایت کرد و با پیدا کردن فصل مشترک‌ها با دولت همکاری کنیم.

جلیلی، ارائه الگوی منتقد منصف را از دیدگاه خود اینچنین توضیح داد: در هشت سال اخیر الگوهای انتقادی عجیبی را شاهد بودیم. یکی از مشکلات آقای احمدی نژاد این بود که بیشتر از منتقد، معاند داشت. تعداد منتقدان معاند به قدری بود که منتقدان منصف در بین آنها گم می‌شدند. به طور مثال در اواسط دولت نهم قرار بود سه‌شنبه شبی رییس‌جمهور نطق تلویزیونی داشته باشد، صبح چهارشنبه یکی از نشریات در سرمقاله خود، به انتقاد نسبت به نطق شب قبل رییس‌جمهور پرداخت در حالی که شب قبل از آن اصلا رییس‌جمهور سخنرانی نکرده بود.

وی اولویت دوم را مواجهه با دستگاه‌های نظام دانست و خاطرنشان کرد: ساختار نظام در دولت خلاصه نمی‌شود. امکاناتی عظیمی در دولت وجود دارد. به طور مثال در شهرداری‌ها یا برخی از دستگاه‌های که زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند، مانند صدا و سیما و سازمان تبلیغات. یک مطالبه بی‌تعارف، جدی و موثر باید از مجموعه این دستگاه‌ها انجام شود، اینکه این دستگاه‌ها در شعار و ویترین، خودشان را انقلابی معرفی کنند و در عمل اقدامی انجام ندهند، ظلم است.

سردبیر نشریه راه همچنین گفت: پس از انتخابات با برخی از دوستان و مسئولان صحبت می‌کردم و به آنها گفتم اگر روسای برخی دستگاه‌ها که ظاهر ولایت‌مدار دارند را تغییر دهیم و به جای آن افراد اصلاح‌طلب سر کار بگذاریم، چند درصد عملکرد این دستگاه‌ها فرق خواهد کرد؟ بنده ادعا می‌کنم بیشتر از ۱۰ یا ۱۵ درصد تفاوت نخواهد داشت، چراکه ۸۰ تا ۹۰ درصد دستگاه‌های فرهنگی نظام در اختیار ماست ولی در خدمت نظام اسلامی نیست. به عنوان مثال در سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری تهران در سالهای گذشته هزاران میلیارد تومان بودجه صرف شده است اما امروز چند درصد فرهنگ تهران انقلابی‌تر شده است؟ همچنین باید امروز پس از یازده سال مدیریت با ثبات سازمان تبلیغات اسلامی کارنامه این نهاد مطالبه شود.

جلیلی همچنین با اشاره به عملکرد رسانه ملی اظهار کرد: در سالهای گذشته پشت سر هم شبکه‌های ماهواره‌ای با برنامه‌ریزی دقیق علیه نظام ما فعالیت کرده است، اما رسانه در مقابل تلاش‌های شبانه‌روزی دستگاه‌های استکباری عمل قابل توجهی را انجام نداده است. دشمنان ما همه عرصه‌ها را در دست گرفته‌اند و تلاش جدی می‌کنند و در صورت کم‌کاری ما، مطابق با نظام اسباب و علل نتیجه تلاش خود را هم خواهند گرفت. عمده دستگاه‌های فرهنگی کشور غیرانقلابی و بیرون از نظام عمل می‌کنند.

وی حلقه مفقوده در این زمینه را فرهنگ عمومی دانست و تصریح کرد: حرف ما روشن و دلپذیر است. اشکال از مردم نیست بلکه از من و شماست. چه ورودی‌ای به آنها دادیم که خروجی مطلوب از آنها انتظار داریم؟ ۲۵ سال از واقعه ۱۲ تیر هواپیمای ایرباس گذشته و هنوز یک کتاب در این زمینه وجود ندارد. هنوز از شهدای این حادثه عکسی در دسترس نیست. ۲۹۰ نفر در این حادثه به شهادت رسیدند و دو سال بعد هم کاپیتان آن به خاطر شایسته بودن، مدال افتخار دریافت کرد اما به علت کم‌کاری ما در معرفی این واقعه بسیاری از جوانان و نسل امروز اصلا آشنایی با آن ندارند.

جلیلی اولویت سوم را موضع نسبت به گروه‌های سیاسی و باندهای داخل کشور عنوان کرد و افزود: اگر در انتخابات گذشته برداشت خوبی اتفاق نیفتاد، کاشت و داشت خوبی انجام شد. عده‌ای متوجه شدند که نمی‌توان برخی را جوگیر کرد و این افراد می‌توانند افراد خطرناکی باشند و توانایی بر هم زدن ساختار اجتماعی، سیاسی موجود را دارند. کسانی که می‌تواند در جهت ایجاد ساختار ولایی تلاش کند، برای خیلی‌ها خطرناک خواهند بود.

وی ادامه داد: برای توانمند شدن این جریان نیازی به کارهای آنچنانی و عظیم نیست بلکه بیشتر از همه باید به نرم‌افزار آن توجه کرد تا ویروسی نشود و مبانی گفتمان را فعال نگه داشت و رشد داد.

جلیلی در پایان اظهار کرد: بخش آخر، بحث حماسه اقتصادی است که در حال حاضر روی زمین مانده است و در آینده می‌تواند اولویت عملیاتی باشد. ما هم به عنوان نهادهای فرهنگی این مطالبه را از دولت خواهیم داشت.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

64 - 61 =