۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸

وزیر علوم: کاهش آمار مشروطی‌ در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی

در زمان رضا خان عده‌ای رفتند در غرب دوره دیدند و سپس برگشتند و عین آن دانشگاه‌ها را در ایران اجرا و کپی کردند و این کار دقیقا بدون توجه به مناسبات اجتماعی داخل ایران بود. پس ما دانشگاه بومی نداریم. بعد از انقلاب،درست است که اتفاقاتی افتاد و دانشگاه‌ها به سمت اسلامی شدن پیش رفتند اما ماهیت آن مخصوصا در علوم انسانی تغییر نکرد.

daneshjoo«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مشکل اساسی دانشگاه‌های ایران را کپی‌برداری محض از دانشگاه‌های غربی اعلام کرد و از کاهش آمار مشروطی‌ها در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه «دو نیم ساعت» شبکه خبر حاضر شد و درباره برخی برنامه‌های وزارت علوم توضیح داد.

دانشجو در این برنامه با اشاره به بحث اسلامی کردن دانشگاه‌ها، گفت: در زمان رای اعتماد اولویت برنامه‌های من اسلامی کردن دانشگاه‌ها بود. همان برنامه‌ای که من به رئیس جمهور دادم و ایشان هم تایید کرد. هنوز هم به این تعهد پایبند هستم.

* مشکل دانشگاه‌های ایران کپی‌برداری محض از دانشگاه‌های غربی است

وی با تاکید بر مشکل اساسی دانشگاه‌های ایران به دلیل کپی‌برداری محض از دانشگاه‌های غربی، افزود: در زمان رضا خان عده‌ای رفتند در غرب دوره دیدند و سپس برگشتند و عین آن دانشگاه‌ها را در ایران اجرا و کپی کردند و این کار دقیقا بدون توجه به مناسبات اجتماعی داخل ایران بود. پس ما دانشگاه بومی نداریم. بعد از انقلاب،درست است که اتفاقاتی افتاد و دانشگاه‌ها به سمت اسلامی شدن پیش رفتند اما ماهیت آن مخصوصا در علوم انسانی تغییر نکرد.

وزیر علوم درباره مسیر اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: باید از نظر محتوایی دانشگاه‌ها اسلامی شوند. آن هم باید از علوم انسانی اتفاق بیفتد.

وی توضیحاتی درباره تفاوت نگاه اسلامی به انسان و نگاه غربی به انسان ارائه کرد و گفت: تمام سرفصل‌هایی که ما داشتیم بر اساس انسان‌شناسی غربی بود و ما آمدیم این را تغییر بدهیم.

* تغییر ۴ هزار سرفصل در علوم انسانی

دانشجو با تاکید بر تغییر ۴ هزار سرفصل در علوم انسانی گفت: نگاه ما به علوم انسانی باید تغییر کند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه باید از نظر ظاهری هم اسلامی باشد، در ادامه در پاسخ به منتقدان تفکیک جنسیتی و ترویج دانشگاه تک‌جنسیتی گفت: در کنار تغییر محتوایی یک عده‌ای قائل به این هستند که اصلا شکل و ظاهر مهم نیست. اما به عقیده من شکل و ظاهر مهم است. عبادات ما یک شکل و ماهیتی دارد. این شکل و ماهیت باید یک تناسبی داشته باشد.

دانشجو ادامه داد: اگر قرار است دانشگاه اسلامی داشته باشیم باید شکل و ظاهر و مناسبات درون دانشگاهی هم بر اساس شرع مقدس اسلام باشد. باید روابط بین دانشجویان، بین دانشجویان و اساتید، اسلامی باشد. شکل نگاه، پوشش، عفاف، حجاب هم باید اسلامی باشد.

وی در ادامه نتیجه گرفت که دانشگاه تک جنسیتی اتفاق خوبی است و سپس تعداد دانشگاه‌های تک جنسیتی را ۲۶ دانشگاه عنوان کرد و گفت: قبل از انقلاب هم دانشگاه تک‌جنسیتی داشتیم که حالا شده است دانشگاه الزهرا. این دانشگاه شعبی در استان‌های دیگر در حال تاسیس دارد. ۱۱ دانشگاه دخترانه و ۵ دانشگاه پسرانه داریم. ۱۰ دانشگاه غیرانتفاعی تک جنسیتی نیز فعالیت می‌کنند.

وزیر علوم هدف از تاسیس دانشگاه تک‌جنسیتی را دادن قدرت انتخاب به خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: می‌خواهیم خانواده‌ها قدرت انتخاب داشته باشند. به همین دلیل خیلی از دانشگاه‌های ما مانند دانشگاه کاشان پردیس خواهران دارند.

* کاهش آمار مشروطی‌ها در دانشگاه تک‌جنسیتی

وی در پاسخ به منتقدانی که می‌گویند دانشگاه تک جنسیتی موفق نیست و موجب افت کیفی می‌شود، گفت: ما نظرسنجی‌هایی درباره دانشگاه‌های تک جنسیتی و میزان موافقت خانواده‌ها با آن و پیشرفت‌های تحصیلی داریم. الان آماری ارائه نمی‌کنم. فقط می‌گویم که مشروطی‌ها در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی و تفکیک‌جنسیتی شده نسبت به دانشگاه‌های دیگر کمتر است و معدل‌ها بالا رفته است.

وزیر علوم گفت: ما دانشگاه بومی می‌خواهیم. چطور دختر و پسری که هنوز تکلیف نشده‌اند را در کلاس اول و دوم ابتدایی جدا می‌کنیم. اما در دانشگاه کنار هم می‌نشانیم. ما می‌گوییم دانشگاه تک‌جنسیتی ایجاد می‌کنیم برای کسانی که می‌خواهند جدا باشند. در یک کلام باید دانشگاهی داشته باشیم که با فرهنگ ایرانی اسلامی همگام باشد.

وی در بخشی از سخنانش درباره توسعه تحصیلات تکمیلی نیز گفت: امسال حدود ۲۴۰ هزار متقاضی برای تحصیل دکتری داشتیم اما فقط ۱۲ هزار نفر ظرفیت داریم، باید چاره‌ای برای پذیرش آنها داشته باشیم. باید ظرفیت را زیاد کنیم. اگر این کار را نکنیم آنها به سمت دانشگاه‌های کشورهای اطراف می‌روند که بهترین آنها از دانشگاه‌های رده چهار و پنج ما پایین‌تر است.

دانشجو درباره توسعه دوره کارشناسی ارشد خاطرنشان کرد: توسعه تحصیلات تکمیلی در رده کارشناسی ارشد خوب بوده است. سال ۸۴ در مقطع کارشناسی ارشد تا ۳۰ هزارنفر پذیرش داشتیم. این‌ آمار در حال حاضر به ۹۰ هزار نفر رسیده است و با احتساب دانشگاه آزاد به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار نفر می‌رسد.

وی همچنین درباره جذب هیئت علمی و روندی که در چند سال گذشته دراین‌باره وجود داشته است، گفت: خیلی دراین زمینه شلوغ کرده‌اند. اما قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی دراین باره بسیار هم خوب است.

وزیر علوم با بیان اینکه در بهترین دانشگاه صنعتی ما گروه فلسفه علم سال‌هاست فقط دو عضو هیئت علمی وجود دارد و اجازه نمی‌دهند کسی وارد شود، گفت: شلوغ کردن‌ها کار اینهاست که اجازه نمی‌دهند کسی وارد شود. می‌گویند ما علامه دهریم، پس کسی وارد نشود. ما می‌گوییم شما علامه، اما اجازه دهید کسی هم از شما یاد بگیرد و به پای شما برسد.

به گفته وی با توجه در سند چشم‌انداز باید ۱۴۰ هزار هیئت علمی در دانشگاه‌های ایران وجود داشته باشد، الان ۷۰ هزار عضو هیئت علمی داریم. برای رسیدن به آن باید هر سال ۷ هزار هیئت علمی جذب کنیم. برنامه پنجم می‌گوید نسبت استاد به دانشجو باید یک به ۱۷ برسد. ما دنبال آن هستیم.

دانشجو تأکید کرد که تاکنون در این دولت ۱۶ هزار عضو هیئت علمی جدید جذب شده است و تا پایان دولت دهم ۱۰ هزار استاد دیگر نیز جذب می‌شود.

وی همچنین پاسخی به منتقدان بازنشستگی اساتید داد و گفت: به ما درباره بازنشستگی اساتید بسیار انتقاد کرده‌اند اما ما کمتر از دوره‌های قبل اساتید را بازنشسته کردیم. قانونی که شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته است بسیار خوب است و من از آن دفاع می‌کنم.

وزیر علوم از افزایش سن بازنشستگی اساتید خبر داد و گفت: قبلا استادیار ۶۰ سالگی با ۳۰ سال خدمت بازنشسته می‌شد که ما اکنون آن را به ۶۳ سال رسانده‌ایم. بدون در نظر گرفتن سنوات خدمتی. دانشیار ۶۵ سال بود و حالا به ۷۲ سال رسیده است. استاد تمام هم ۶۵ سال که اکنون رساندیم به ۷۶ سال. یعنی ۱۱ سال زیاد شده است.

وی از مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که هنوز ابلاغ نشده خبر داد و گفت: گروهی را تعیین کرده‌اند که من، برادرم، دکتر مخبر بود و چند نفر دیگر بودیم. این گروه به جمع بندی رسیدند درصورتی که استادی تقاضا کرد که می‌خواهم ادامه بدهم و هیئت امنای دانشگاه تصویب کرد می‌تواند ادامه دهد. پس هر کسی که می‌خواهد می‌تواند درخواستش را بدهد هیئت امنا تصویب کند و همچنان به تدریس ادامه دهد.

دانشجو در پایان خاطرنشان کرد: ما زحمات دولت‌های گذشته را کتمان نمی‌کنیم. ما سنگی بر بنایی که دولت‌های گذشته داشته‌اند می‌گذاریم و برنامه‌های ما ادامه برنامه‌های دوره‌های گذشته وزارت علوم است.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

53 + = 56