۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹

مروری بر مهم‌ترین افطاری‌های سیاسی!

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

11-492.jpg «مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):«رئیس‌جمهور منتخب در اولین مراسم رسمی با بهارستان‌نشینان میهمان سفره افطاری آنها خواهد بود. براساس اخبار اعلام شده از سوی هیات رئیسه مجلس گویا قرار است یکشنبه آینده مجلس اولین سفر افطاری را برای رئیس‌جمهور منتخب پهن کند.»

به گزارش ایسنا، خبرآنلاین نوشت: به طور حتم خاطره‌انگیزترین مراسم افطاری که همگی چهره‌های سیاسی و مدیران دولتی در آن حضور داشتند به مراسم افطار حضرت امام (ره) یک سال پیش از وفات ایشان باز می‌گردد.

در این مراسم همه چهره‌های سیاسی کشور، اعضای کابینه، نمایندگان مجلس و سران قوه قضائیه حاضر بودند. تصاویر باقیمانده از مراسم افطار، حضور چهره‌های متفاوتی را در کنار هم به ثبت رسانده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سید محمدخاتمی و محمود احمدی‌نژاد روسای جمهوری بودند که یکی بعد از دیگری سفره‌های افطار را در سال‌های ریاست جمهوری‌شان پهن می‌کردند؛ گر چه سفره‌های افطاری محمود احمدی‌نژاد با رنگ و بویی متفاوت‌تر خصوصا در سال‌های نخستین برگزار می‌شد و بیش از سیاسیون ایتام و فقرا پای ثابت سفره‌های افطار رئیس دولت‌های نهم و دهم بودند.

سفره‌های افطاری رئیس دولت اصلاحات بعد از پایان دوران ریاست جمهوری و تا پیش از سال ۸۸ به شکلی عمومی برگزار می‌شد اما در سه سال گذشته این سفره با حضور وزرای کابینه اصلاحات برگزار و تنها به جلسات بنیاد باران اکتفا شده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز که تا سال‌ها قبل سه سفره افطاری معروف، اولی سفره پیش روی وزرای دولت پنجم و ششم، دومی اعضای مجمع تشخیص مصلحت و سومین سفره هم به افتخار کارمندان مجمع را پهن می‌کرد، طی سال‌های اخیر به یک مراسم افطاری محدود بسنده کرده است.

رسم افطاری دادن‌ها اما فقط به روسای جمهور سابق و فعلی ختم نمی‌شود و احزاب و تشکل‌های سیاسی چون حزب موتلفه، مجمع روحانیون مبارز، جامعه مهندسین و مردمسالاری همپای چهره‌های سیاسی سفره‌های افطاری خود را پهن می‌کنند. از اصولگرایان افرادی چون محمدرضا باهنر، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف و علی‌اکبر ناطق نوری شلوغ‌ترین سفرهای افطار را دارند. شهرت افطار ناطق نوری در اردوگاه اصولگرایان بیش از دیگران است که به سنت سال‌های قبل، استانداران دوران وزارت کشور خود در دهه ۶۰ و برخی از مدیران دولت‌های قبلی را به صرف افطار به باشگاه وزارت کار دعوت می‌کند.

در جناح مقابل نیز مصطفی کواکبیان، احمد پورنجاتی، قدرت‌الله علیخانی، عبدالله نوری، علی‌اکبر محتشمی‌پور، سید هادی خامنه‌ای و احمد مسجدجامعی از جمله شخصیت‌های اصلاح‌گرایی هستند که در دوران پس از اصلاحات و هر ساله مراسم افطاری را با حضور سیاسیون برگزار می‌کنند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب اما در اولین مراسم رسمی با بهارستان‌نشینان میهمان سفره افطاری آنها خواهد بود؛ دیداری که چندین بار به تعویق افتاد و حال گویا بر اساس اخبار اعلام شده از سوی هیات رئیسه مجلس قرار است یکشنبه آینده برگزار شود تا این‌گونه، مجلس گام‌های تعاملی خود برای دولت را بردارد و شاید پایه‌گذار رویه‌ای جدید بین دو قوه باشد. رویه‌ای که تا کنون به شکلی مرسوم بین دو قوه وجود نداشته است که رئیس‌جمهور میهمان افطار نمایندگان باشد یا نمایندگان مهمان افطار رئیس‌جمهور!

حسن روحانی آیا به رسم روسای جمهور قبل خواهد رفت و سفره‌های افطارش را با طعم سیاست پهن می‌کند یا نه؟

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 27 = 34