۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰

از سیاه‌نمایی تا نمایاندن سیاهی‌ها!

اما آنچه که مرا بر آن داشت تا در این مقال به آن بپردازم، سیاه‌نمایی نیست که شیوه‌ای بسیار ناپسند است، بلکه نمایاندن سیاهی‌ها و به عبارت دیگر بیان واقعیات و شفافیت امور در مقطع زمانی انتقال قدرت اجرایی از دولت دهم به دولت یازدهم است.

ahmadinezhad«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):سیاه‌نمایی، اصطلاحی منفی در ادبیات سیاسی است که طی آن فرد یا افرادی، کمی شدیدتر از انتقادات سالم و بعضاً غلو‌آمیز و با اغراض خاص سیاسی و جناحی، دستاوردهای مثبت رقیب را وارونه جلوه می‌دهند و یا اگر نکته‌ای منفی در کارنامه گفتاری، نوشتاری و رفتاری رقیب خویش دیدند، چنان آن را برجسته می‌کنند که امور مثبت هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند. شیوه‌ای که متأسفانه در فصول انتخابات، در ایران بیشتر نمود پیدا می‌کند و اوج آن را همراه با بداخلاقی‌های سیاسی، در تبلیغات انتخابات دولت نهم و دهم در مناظره زنده تلویزیونی، علیه دولت‌های سابق و حتی همه دوره‌های انقلاب اسلامی شاهد بودیم.

اما آنچه که مرا بر آن داشت تا در این مقال به آن بپردازم، سیاه‌نمایی نیست که شیوه‌ای بسیار ناپسند است، بلکه نمایاندن سیاهی‌ها و به عبارت دیگر بیان واقعیات و شفافیت امور در مقطع زمانی انتقال قدرت اجرایی از دولت دهم به دولت یازدهم است.

گویا ارائه آمارهای غلط و متناقض که بعضاً از مراکز و نهادهای رسمی کشور و شخص رئیس جمهور هم صادر می‌شود، مشخصه دولت دهم شده است و نکته جالب این آمارها، تفاوت فاحش داده‌هاست.

به عنوان نمونه به تازه‌ترین تناقض آماری توجه فرمایید:

محمود احمدی‌نژاد شامگاه روز چهارشنبه ۱۲ تیر ماه سال جاری در تشریح اولین گزارش از اقدامات دولت خود در طول ۸ سال گذشته، با اشاره به اینکه مجموعه ذخایر ارزی کشور در تاریخ ایران بی‌نظیر است، گفت: مجموعه ذخایر ارزی با طلا به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد و منابع صندوق توسعه ملی بالای ۵۰ میلیارد دلار است.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه میزان ذخایر ارزی کشور در سالهای اخیر شاهد افزایش ۶۰ تا ۶۵ درصدی است، عنوان کرد: افزایش ذخایر ارزی کشور نسبت به سالهای گذشته به طور چشمگیری افزایش داشته به طوری که در حال حاضر نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در آن ذخیره شده است. پس از اعلام رسمی میزان ذخایر ارزی کشور در صندوق توسعه ملی از سوی رئیس بانک مرکزی، سه روز بعد یعنی در ۱۵ تیر ماه سال جاری، سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد، با اشاره به حمایت ایران از سرمایه‌گذاری خارجی تصریح کرد: ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی در صندوق توسعه ملی بالغ بر ۵۲ میلیارد دلار حساب خاص باز کرده است.

در این میان آمار ارائه شده از سوی رئیس کل بانک مرکزی با آماری که احمدی‌نژاد آن را اعلام کرده اختلافی بیش از ۱۰ میلیارد دلاری دارد و از طرفی پس از ارائه شدن این آمارها با اختلافات فاحش چند میلیارد دلاری، وزیر اقتصاد دولت از فرصت استفاده کرد و در سخنانی آمارهای ارائه شده از سوی رئیس جمهور را دوباره اعلام و به شکلی تأیید کرد. (باشگاه خبرنگاران، ۱۹ تیر ۱۳۹۱، کد خبر: ۴۴۵۸۵۳)

و یا به این آمار درباره رشد اقتصادی توجه فرمایید:

- احمدی‌نژاد، تیر ماه ۱۳۹۰: «عده‌ای می‌ترسند اعلام کنند رشد اقتصادی ایران بالای ۱۰ درصد بود.»

- احمدی‌نژاد، بهمن ۱۳۹۰: «علی‌رغم اجرای طرح‌های بزرگ تحولی در سال ۸۹، رشد اقتصادی کشور بدون نفت به بیش از ۳/۷ درصد رسید.»

- احمدی‌نژاد، دی ماه ۱۳۹۱: «نرخ رشد اقتصادی کشور، بیش از ۲/۵ درصد است.»

- وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد، بهمن ۱۳۹۰: «نرخ رشد اقتصادی بدون نفت در سال گذشته، ۱/۶ درصد بوده است.»

- رئیس بانک مرکزی ایران، بهمن ۱۳۹۰: «نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۸۹، ۵/۵ درصد بوده است.»

- صندوق بین‌المللی پول: «رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۱ (۸۹)، ۵/۲ درصد بوده است.»

- احمد توکلی، بهمن ۱۳۹۰: «رشد اقتصادی ایران، صفر است.»

- یوسفیان ملا، نماینده مجلس، بهمن ۱۳۹۰: «کارشناسان معتقدند رشد اقتصادی ما در سال ۹۰، منفی نه دهم درصد است.»

به هر حال کارنامه دولت به صفحه شطرنج می‌ماند که دولتی‌ها و در رأس آنها، رئیس جمهور همه امور را سفید سفید و مخالفان آن را سیاه سیاه می‌دانند و معلوم است که در این نگاه مطلق، انصاف در هر دو زاویه ندیده انگاشته می‌شود.

اما آنچه که در مرحله گذار یا انتقال مسئولیت، مخصوصاً برای دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور منتخب، مهم و ضروری است، شفاف نمایاندن اوضاع کشور، به ویژه در مورد مسائل اقتصادی است، چون آقای دکتر احمدی‌نژاد طبق روال معمول خود، شرایط را در پایان دوره مسئولیتش حتی فراتر از آرمانی و همه امور را جهشی!! می‌بیند و صراحتاً اعلام می‌نماید که دولت هیچ مشکل و قرضی ندارد. در حالی که واقعیت‌های میدانی و ملموس جامعه غیر از این را نشان می‌دهند.

آنچه که این روزها در اخبار رسمی و گاهی غیررسمی منتشر می‌شود، عزم دولت، به جای تحلیل، تجلیل از خود می‌باشد که اگرچه شیوه‌ای قانونی دارد، ولی متأسفانه بذل و بخشش‌های سکه‌ای در حالی که بودجه کشور به اصطلاح «پیش‌خور» می‌شود، اقتصاد بیمار است، بحران تولید وجود دارد و بودجه‌های هنگفت ناشی‌ از درآمدهای نفتی هدر رفته، نگران‌کننده است. یعنی آن روی این سکه‌ها که این روزها در بسته‌های مختلف تا سقف صدتایی به وزرا، معاونین رئیس جمهور و حتی مدیران نهاد ریاست جمهوری اهدا می‌شود، به معنای باز کردن سر کیسه بودجه در آخرین روزهای مسئولیت دولت دهم است که کمترین نگرانی این بذل و بخشش‌های بی‌حد و حساب، هزینه شدن بودجه سالانه نهاد ریاست جمهوری در نیمه اول سال و دست خالی ماندن دولت آینده در نیمه دوم سال است.

خوب است رئیس جمهوری منتخب، در کنار همه ظرافت‌های علمی و میدانی که برای چیدمان دولت خویش در کار گروه‌های تخصصی به کار می‌گیرد که صدالبته بسیار خوب و اولین قدم برای شایسته‌سالاری می‌باشد، علاوه بر توجه به مشکلات عدیده اقتصادی کشور، نیم‌نگاهی مسئولانه نیز به این‌گونه هدیه دادن‌ها و فراتر از آن نگاهی واقع‌بینانه به آمارهای متناقض اقتصادی داشته باشد، مخصوصاً اینکه وقتی دولت را تحویل می‌گیرد که هیچ راه قانونی برای تخصیص بودجه تا پایان سال ندارد.

جناب آقای دکتر روحانی که هم در تبلیغات ریاست جمهوری و هم در مدت پس از انتخابات، نشان داده است که به شفافیت در گفتار و رفتار با مردم به عنوان اصلی اساسی در اعتدال پایبند است، بجاست که کم و کیف این امور را هم به صورت کاملاً شفاف، از مسئولان مربوطه پیگیری کنند و واقعیت‌ها را شفاف‌تر برای مردم بیان کنند تا مردم به عنوان حامیان اصلی دولت جدید، در جریان جزئیات و مشکلات پیش روی این دولت قرار گیرند. در غیر این صورت در برآورده کردن کمترین مطالبات مردم دچار مشکل خواهند شد. مسائل اقتصادی تعارف ندارد. اهمیت آن به قدری بالاست که «من لامعاش له، لا معاد له» علاوه بر روایت دینی، ضرب‌المثل ملی شده است و مطمئناً مردم ایران از دولت یازدهم رسیدگی به مسائل اقتصادی و یا حداقل عمل به شعارها را می‌خواهند و مهمترین و کوتاه‌مدت‌ترین وظیفه دولت یازدهم، سروسامان دادن به اوضاع اقتصادی است و این مهم در خبرهای ضد و نقیض از وضعیت ذخیره‌های ارزی و ریالی کشور و آمارهای متناقض از اوضاع و احوال جامعه، جز بر ناامیدی مردم نمی‌افزاید و باید شرایط به طور واضح و روشن برای مردم بیان شود تا دولت یازدهم در کنار عزم بالا، با کمک و حمایت مردم، دست بالا را هم داشته باشد. انشاءالله
منبع:انتخاب

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

54 + = 56