۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹

چهارمین سالگشت قربانیان کهریزک برگزار شد

دومین و سومین سالگرد کشته‌شدگان کهریزک در مسجد نورخیابان فاطمی برگزار شده بود، اگرچه سالگشت سوم ناتمام ماند اما امسال در مسجد ولیعصر خیابان خالداسلامبولی مراسم تا به آخر با آرامش برگزار شد. مداح هم حجت‌الاسلام زائری سردبیر سابق روزنامه همشهری و از دوستان خانواده روح‌الامینی بود که در نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک همراه این خانواده تا پشت در دادگاه آمده بود.

kahrizakمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): خانواده‌ها، چهارمین سالگشت فاجعه را هم برگزار کردند و مردم هم به رسم احترام و یادبود آمدند. همه منتظرند تا اجازه انتشار رسمی حکم متهمان اصلی پرونده جنایت کهریزک صادر شود، در این میان خانواده‌ها عزم دارند تا مراسم را هرساله برگزار کنند. پدر مرحوم محسن روح‌الامینی به «شرق» می‌گوید: «تا الان که برگزار کرده‌ایم، اگر عمر و توانی بود بعد از این هم ادامه می‌دهیم.» کامرانی هم همین را می‌گوید و اینکه «من هم اصرار داشتم که مراسم را حتما امسال برگزار کنیم.»
در اطلاعیه مراسم یادبود که پیشتر در رسانه‌ها منتشر شده بود تنها نام روح‌الامینی و کامرانی به چشم می‌خورد اما عصر پنجشنبه پدر هر سه قربانی بازداشتگاه غیرقانونی آمده بودند. اگرچه گفته شد خانواده جوادی‌فر مراسم جداگانه‌ای هم بعد از مسجد در منزل خود برگزار می‌کنند. پدرها به رسم، جلو ورودی مسجد ایستاده‌اند و به آنها که آمده‌اند تا برای چهارمین بار یادآوری کنند در این غم ملی شریکند، خوشامد می‌گویند. مادران اما در قسمت زنانه مجلس رو به حاضران نشسته‌اند. چهار سال گذشته اما چیزی تغییر نکرده است، می‌گویند خاک سرد است اما چهره‌ها این را نمی‌گوید، می‌خواهم جلو بروم با مادران صحبت کنم و از همان سوال‌های تکراری بپرسم، مراسم یادبود اما محل دلداری است، نه جای پرسش ماست و نه پاسخ آنها، اگرچه چهره‌ها گواهی می‌دهند حرف‌های ناگفته را. این‌روزها و ماه‌های برگزاری دادگاه، به اندازه کافی هم ما پرسیده‌ایم و هم آنها پاسخ داده‌اند، سخن جدیدی نیست…
دومین و سومین سالگرد کشته‌شدگان کهریزک در مسجد نور خیابان فاطمی برگزار شده بود، اگرچه سالگشت سوم ناتمام ماند اما امسال در مسجد ولیعصر خیابان خالداسلامبولی مراسم تا به آخر با آرامش برگزار شد. مداح هم حجت‌الاسلام زائری سردبیر سابق روزنامه همشهری و از دوستان خانواده روح‌الامینی بود که در نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک همراه این خانواده تا پشت در دادگاه آمده بود. او که در همان روز به خبرنگاران گفته بود: «قانون اساسی می‌گوید دادگاه علنی است و قاضی «افتخاری» هم گفته بود که دادگاه علنی است، اما متاسفانه در نهایت اینگونه نشد»، دیروز هم در ابتدای صحبت‌هایش اشاره کوتاهی به پیامک‌های طنزآمیز ردوبدل‌شده بین مردم کرد؛ پیامک‌هایی که بعد از اعلام غیررسمی حکم سعید مرتضوی و دو متهم دیگر شایع شده بود.
kahrizakبیشتر مردم، کمتر شخصیت‌ها
انتظار این بود که از شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی، افراد نام‌آشنای بیشتری در مراسم حضور یابند اما به‌جای«چهره‌های آشنا» بیشتر«چهره‌های ناآشنا» بودند که ثابت کردند کهریزک را فراموش نکرده‌اند. از «روح‌الامینی» سوال می‌کنم آیا انتظار نبود که برخی شخصیت‌ها بیایند؟ می‌گوید: «خب چهارسال گذشته است اما خیلی‌ها هم آمدند.» با این حال عصر پنجشنبه، داوود دانش‌جعفری، وزیر دولت نهم، سردار علایی، از فرماندهان جنگ، دریابان شمخانی، وزیر دفاع دولت اصلاحات و از گزینه‌های کابینه دولت فعلی،«شاکری»، عضو شورای شهر در بین حاضران در مراسم دیده شدند. افراد دیگری هم بودند که انتظار می‌رفت در مراسم حاضر شوند اما نبودند. هیچ‌یک از متهمان و محکومان این پرونده یا خانواده‌هایشان (چه دادگاه نظامی و چه کیفری، چه انتظامی‌ها و چه قضات تعلیقی) در هیچ‌یک از این چهار سال در مراسم حاضر نشده‌اند. این سوالی است که هم از پدرها، هم از اقوام و هم از یکی از خواهر‌های مرحوم کامرانی می‌پرسم. پاسخ همه منفی است. می‌گویند ندیده‌اند یا نشنیده‌اند کسی بیاید. روح‌الامینی راست می‌گوید، چهار سال گذشته است…
پرونده جنایت کهریزک در دو مرحله دادگاه نظامی و کیفری تاکنون برگزار شده است. در پرونده دادگاه نظامی از بین ۱۲ متهم پرونده، رییس پلیس تهران، سرتیپ عزیزالله رجب‌زاده از اتهامات وارده تبرئه شد. سه سرهنگ نیروی انتظامی، مجموعا به ۶۶ ماه زندان محکوم شدند. دو نفر با درجه استوار دومی و سمت افسر نگهبان بازداشتگاه به اتهام ضربات منجر به فوت بازداشت‌شدگان محکوم به اعدام شده‌اند. خانواده امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی اما از حکم قصاص این دو نفر گذشت کردند. دادگاه کیفری هم که به اتهام سه قاضی «سعید مرتضوی»، «علی‌اکبر حیدری‌فر» و «حسن زارع دهنوی» معروف به قاضی «حداد» که دستور اعزام و نگهداری بازداشت‌شدگان را به کهریزک داده بودند در ۱۱جلسه برگزار شد اما با وجود گذشت نزدیک به دوماه از پایان دادگاه هنوز به‌طور رسمی حکم این متهمان اعلام نشده است. «معاونت در قتل»، «بازداشت غیرقانونی» و «گزارش خلاف واقع» از جمله اتهامات این سه متهم است.
سابقه بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک به سال ۱۳۸۶ بازمی‌گردد. این بازداشتگاه مخصوص نگهداری اراذل و اوباش بود اما درجریان رخدادهای بعد از انتخابات سال ۸۸ تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان از جمله دانشجویان به این مکان منتقل شدند. «امیر جوادی‌فر»، «محمد کامرانی» و «محسن روح‌الامینی» سه جوانی بودند که بعداز انتقال به این بازداشتگاه کشته شدند. اسناد و شواهد و مدارک پزشکی‌قانونی در جریان برگزاری هر دو دادگاه، اثبات کرد که ضربات و صدمات واردشده در حین نگهداری در این بازداشتگاه غیرقانونی عامل فوت این سه نفر بوده است.
—————————————————–

پدرها در حاشیه مراسم
پدر امیر جوادی‌فر: ما چهارسال است می‌گوییم همه‌چیز از طریق قانون پیش برود هرچه قانون بگوید در مقابل آن تبعیت می‌کنیم. عملکرد دادگاه خوب بوده و این مساله را در ۱۱ جلسه‌ای که پیگیری کردیم به همه اعلام کردم. حالا حکم هرچه صادر شد ما تابع قانونیم. وی ادامه داد: امیدواریم این عملی که در انتخابات ۸۸ انجام شد هیچ‌وقت تکرار نشود. هیچ خانواده‌ای داغدار نشود و مصیبت اینچنین در نظام جمهوری اسلامی رخ ندهد.
پدر محسن روح‌الامینی: ما از ابتدا گفتیم افرادی که مسوولیتی را برعهده می‌گیرند مسوولیت کارهایشان را بپذیرند. ما از روز اول یک حرفی را زدیم و روی آن ایستادیم. افراد باید در برابر مسوولیت خود پاسخگو باشند و مسوولیت کارهایی که در حوزه مدیریتشان رخ می‌دهد را به‌عهده بگیرند. در دستگاه قضا و انتظامی اگر تخلفی، خطایی یا خدای نکرده جنایتی رخ دهد مسوولان باید مکلف به پاسخگویی باشند بعد عذرخواهی کنند و بعد از آن کناره‌گیری. ما مسیری را طی کردیم که در این مسیر دو دادگاه نظامی و یک دادگاه درباره قضات شکل گرفت و خوشحالیم کسانی که در موقعیت‌های بالای نظامی بودند وادار شدند به قانون تمکین کنند و در مقابل قانون محاکمه و مواخذه شدند.
پدر محمد کامرانی: پرونده کهریزک مختومه نشده و قطعا به حکم آقای مرتضوی اعتراض خواهیم کرد.
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 14 = 21