۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱

مطهری: معضلات سیاست خارجی با فرستادن چهره هایی مانند خاتمی قابل حل است

اگر بنا بر عذرخواهی جک استراو از ملت ایران باشد، اشغالگران سفارت این کشور در تهران نیز باید عذرخواهی کنند. اعتدال در چنین شرایطی به این معنا است که با عقل و تدبیر رفتار شود.

motahari«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): علی مطهری بیانیات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزاران نظام را مانعی برای انجام مذاکرات با غرب ندانست و درخواست حضور جک استراو برای حضور در ایران را امری طبیعی و فرصتی برای آب شدن یخ روابط ایران و غرب توصیف کرد.

مطهری ادامه داد: در سخنان مقام معظم رهبری مذاکره و گفت‌وگو با کشورهای غربی نهی نشد بلکه ایشان نسبت به نیت و عملکرد کشورهای غربی با توجه به رویه‌های گذشته، هشدار دادند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به تاخیرانداختن تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران را یک پیام مثبت دانست و افزود: اگر کشورهای غربی و آمریکا با به تاخیر انداختن تحریم‌های جدید یک گام به جلو برداشتند عقل حکم می‌کند ما هم یک گام به پیش گذاشته و مثلا با آنان گفت‌وگو کنیم بی‌آنکه بخواهیم از اصول‌مان تخطی کرده یا باج بدهیم.

وی اعتدال در سیاست خارجی را به معنای استفاده از فرصت‌ها و افراط در این حوزه را به معنای نگاه پیش‌داورانه و همراه با سوءظن به رفتار طرف مقابل و در نتیجه از دست رفتن فرصت‌ها و امتیازهای احتمالی دانست.

این عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به تمایل جک استراو برای حضوردر تهران گفت: ایشان امروز در دولت انگلستان سمتی ندارد. اگر چنین شخصیت‌هایی درخواست شرکت در مراسم تنفیذ یا تحلیف رییس‌جمهور منتخب را دارند چرا مانع شویم؟ گاهی بهبود روابط دولت‌ها از این طرق امکان‌پذیر می‌شود. جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند با فرستادن چهره‌هایی نظیر سیدمحمد خاتمی به برخی کشورها برخی معضلات سیاست خارجی خود را حل و فصل کند.

وی تاکید کرد: این روش‌ها، روش‌های مرسوم دنیای امروز است. در دنیای امروز مقامات بازنشسته سیاسی گاهی یخ روابط کشورها را آب می‌کنند.

مطهری پیروی از سنت حضرت رسول در گفت‌وگو با کفار را الگویی پسندیده برای مسوولان جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: پیامبر اکرم(ص) قبل از فتح مکه و در پشت دروازه این شهر با ابوسفیان رییس کفار قریش مذاکره کرد، در نتیجه مکه بدون ریخته شدن حتی یک قطره خون فتح شد؛ بنابراین اینطور نیست که به طور کلی گفت‌وگو با مخالفان و دشمنان کار درستی نباشد.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: اینکه به محض بردن اسم جک‌استراو، فورا گفته شود وی خائن است و اول باید عذرخواهی و توبه کند، بی‌معنا است.درخواست جک استراو برای حضور در مراسم تنفیذ یا تحلیف رییس جمهور منتخب حتی با هدف مذاکره با مسوولان ایرانی‌، چه اشکالی دارد؟ آیا نمی‌توان بی آنکه اصول اعتقادی و اخلاقی و منافع ملی زیر پا گذاشته شود، مذاکره کرد؟

نماینده مردم تهران متذکر شد: اگر بنا بر عذرخواهی جک استراو از ملت ایران باشد، اشغالگران سفارت این کشور در تهران نیز باید عذرخواهی کنند. اعتدال در چنین شرایطی به این معنا است که با عقل و تدبیر رفتار شود.

منبع: ایسنا

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

7 + 3 =