۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳ در دانشگاه شریف مطرح شد؛

عارف: با توجه به نامگذاری سال امیدوارم مشکل برادران بزرگوارم موسوی و کروبی برطرف شود

کاندیدای احتمالی اصلاح طلبان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نظر شخصی شما در خصوص حبس خانگی موسوی و کروبی چیست گفت: هر دوی بزرگوار را از بزرگان انقلاب می‌دانم. کروبی از یاران نزدیک امام بود و موسوی نیز نخست وزیر زمان جنگ بود. در دوره معاون اولی ام بارها نزد مهندس موسوی رفته و از رهنمودهای او استفاده کرده ام. تعجب می کنم جامعه نمی تواند از حضور این دو استفاده کند و با توجه به نامگذاری امسال امیدواریم این مسئله حل شود.

IMG17432264«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): کاندیدای احتمالی اصلاح طلبان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نظر شخصی شما در خصوص حبس خانگی موسوی و کروبی چیست گفت: هر دوی بزرگوار را از بزرگان انقلاب می‌دانم. کروبی از یاران نزدیک امام بود و موسوی نیز نخست وزیر زمان جنگ بود. در دوره معاون اولی ام بارها نزد مهندس موسوی رفته و از رهنمودهای او استفاده کرده ام. تعجب می کنم جامعه نمی تواند از حضور این دو استفاده کند و با توجه به نامگذاری امسال امیدواریم این مسئله حل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در جمع دانشجویان دانشگاه شریف دو رسالت مهم دانشجو را رسالت علم اندوزی و رسالت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خواند و گفت: با توجه به اقتضای سن دانشجویان، شادابی ، نشاط و مسئولیت پذیری و مسئول بودن و شعور بالای دانشجو  باعث می شود تا خود را در مقابل حوادث مسئول بدانند.

عارف با بیان اینکه حضور دانشجویان حماسه دوم خرداد را خلق کرد افزود: در جنبش دوم خرداد نقش اساسی برعهده دانشجویان بود شاید تا یک ماه مانده به دوم خرداد افرادی که لایه اول فعالیت های خاتمی بودند اطمینانی به پیروزی او نداشتند اما حضور دانشجویان حماسه دوم خرداد را خلق کرد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر دانشجو در یک محاق غیر منطقی فرو رفته است ادامه داد: فعالیت های سیاسی و فرهنگی دانشجویان در وضعیت نامطلوبی است. اکنون شاهد رکود فعالیت های سیاسی دانشجویان و کمتر شدن مطالبات صنفی این قشر هستیم.

وی افزود: به بهانه های مختلف مسئولیت را از سر خود رفع می کنند که به عمیق تر شدن فاصله بین نسل جوان و نسل اول و حکومت شده است. ترس از هزینه و توبیخ دانشجویان را محافظه کار کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه چماق کمیته انضباطی بر سر دانشجویان سایه انداخته اظهار داشت: ضرورت دارد در یک فضای صمیمانه و کارشناسی در خصوص این مسائل چاره اندیشی شود. باید ماهیت دانشجو را سیاسی بدانیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری و اینکه حماسه به معنای کاری شجاعانه است ادامه داد: باید امسال یک کار خارق العاده به بهانه انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتد. انتخابات را بهانه ای برای این اقدام شجاعانه می دانم. حماسه سیاسی را به مفهوم آن اما مرتبط با انتخابات تبیین کنیم.

عارف با بیان اینکه در شرایطی هستیم که زخم حوادث سال ۸۸ جامعه را آزار می دهد افزود: ما نمی توانیم در گذشته بمانیم و نیازمند حضور حداکثری مردم در انتخابات هستیم چرا که مدعی مردمی ترین انقلاب هستیم.

وی گفت: سهم افراد مختلف هم قبل و هم بعد از انتخابات ۸۸  با هدف جلوگیری، نه مچ گیری مشخص شود. بنابراین باید از حادثه ۸۸ عبور کنیم که شاهد حضور حداکثری مردم و جبران مسائل انتخاباتی گذشته باشیم.

معاون اول دولت اصلاحات تاکید کرد: رقابت در مبارزه انتخاباتی و رفاقت در اداره کشور اصلی ترین مسئله ای است که باید در سال حماسه سیاسی به آن توجه شود. عارف با بیان اینکه کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری باید صداقت، راستگویی ، پرهیز از وعده توخالی و نکشیدن شکل مار به جای مار را سرلوحه کار خود قرار دهد گفت: اکنون وعده هایی داده می شود که با امنیت ملی ما در تعارض است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید کسی روی کار آید که تجربه اداره کشور را در عمل نشان داده باشد و حضورش پیام آور صلح و دوستی باشد.

عارف  با اشاره اینکه مردم ما مردمی با عزت هستند تصریح کرد: رئیس جمهور باید فردی باشد که عزت و منزلت مردم مهمترین دغدغه او باشد و حق نداریم فقر را بین مردم توزیع کنیم.

وی با اشاره به اینکه آسیب های زیادی از نگاههای جناحی خورده ایم گفت: نتیجه این نگاهها حذف نیروهای مومن و مسئله دار کردن آنها بود. نمونه آن بازنشسته کردن استادان دانشگاهها است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید فردی راس کار آید که توانایی برگرداندن امید به جامعه و حماسه سیاسی ، حماسه همبستگی ملی و رقابت در صحنه انتخابات و رفاقت در اداره کشور را داشته باشد.

در سال حماسه سیاسی نباید دانشجوی ستاره‌دار داشته باشیم

عارف در ادامه سخنان خود به تشریح حماسه سیاسی در دانشگاهها پرداخت و گفت: حماسه سیاسی در دانشگاه احیا و تقویت تشکلهای اصیل دانشگاهی است. در سال حماسه سیاسی دیگر نباید در دانشگاه دانشجوی ستاره دار داشته باشیم و اگر بنا است که دانشجویی ستاره داده شود ستاره افتخار و حضور در صحنه داده شود.

معاون اول دولت اصلاحات افزود: حماسه سیاسی در دانشگاه به این معناست که به دلیل اختلاف سلیقه و نگاه جناحی دانشجو دیگر به کمیته انضباطی معرفی نشود.

وی ادامه داد: در سال حماسه سیاسی نباید هیچ چیز به دانشگاه دیکته شود. به بهانه انتخابات کلاسها تعطیل نشود. در طول ۸ سال دفاع مقدس حتی در زمان شدیدترین بمبارانها کلاسها تعطیل نشد. باز بودن و فعالان بودن دانشگاه به تحقق حماسه سیاسی کمک می کند.

عارف با بیان اینکه انتخابات بهانه ای است برای بازگرداندن شور و نشاط در جامعه افزود: باید کسی را به جامعه معرفی کنیم که اجماعی که در مجامع بین المللی علیه ما است را از بین ببرد. ما در کشور انشانویسان فراوانی داریم. در این مقطع کسی باید روی کار آید که انشاهای نوشته شده را اجرایی کند.

در ادامه این نشست دانشجویی از عارف پرسید شما حاضرید برای حضور خاتمی در انتخابات تلاش کنید و آیا تاکنون تلاشی کرده اید؟ که وی پاسخ داد: فکر می کنم این سئوال را با عملکردم جواب دادم. من مخالف آمدن روسای  جمهور سابق هستم. اگر کسی روی کار آید که از پتانسیل رئیس جمهورهای سابق استفاده کند بهتر است.

معاون اول دولت اصلاحات درباره حضور خاتمی در انتخابات گفت: در سال ۸۸ قرار بود من کاندیدای اصلاح طلبان باشم اما بعد از حضور خاتمی بلافاصله کنار کشیدم و رئیس ستاد انتخاباتی او شدم. الان خاتمی اگر تصمیم بگیرد بیاید با توجه به قول و قرارهایی که گذاشته ایم کناره گیری کرده و تمامی ستادها و امکاناتم را در اختیار خاتمی قرار می دهم.

وی در خصوص ولایت فقیه و حیطه اختیارات ولی فقیه اظهار داشت: من در جایگاهی نیستم که در حیطه اختیارات ولی فقیه صحبت کنم. ولایت فقیه یکی از ارزشهای جامعه اسلامی است ما هم در جایگاهی که قانون اساسی برای ولی فقیه مشخص کرده است تمکین می کنیم.

اتفاقات سیاسی نباید بهانه تسویه حساب شود/ در حوادث ۸۸ برخی افراد از جناح حاکم هر توهینی که خواستند علیه جریان مخالف کردند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه جریان اصلاحات از ماجرای ۱۸ تیر ۷۸ گذشته است آیا فکر می کنید قدرت انجام اصلاحات را داشته باشید گفت: نه از اتفاقات سال ۷۸ گذشته ایم و نه از حوادث ۸۸٫ هر اتفاقی می افتد بهانه ای برای تسویه حساب نگذاریم. در جریان حوادث ۸۸ یک سری افراد در جریان حاکم هر توهینی را که می خواست علیه جریان مخالف انجام داد.

عارف ادامه داد: هدف ما این است  با تحلیل جامع جلوی تکرار این گونه اتفاقات را گرفت. باید با اتفاقات ۸۸ را صادقانه تحلیل کرد. سهم جریان پیروز در به هم ریختن اوضاع آیا کمتر از سهم جناح شکست خورده بود.

معاون اول دولت اصلاحات گفت: وقتی مردم خس و خاشاک می شوند چه انتظاری از مردم داریم. باید با شیوه های منطقی مردم را توجیه کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما که داعیه انقلاب فرهنگی داریم اضافه کرد: در انقلاب فرهنگی نمی شود با چماق مردم را قانع کرد و باید از در منطق با مردم صحبت کرد.

عارف در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر اینکه برنامه شما برای مسئله هسته ای چیست، اظهار داشت: به هر قیمتی استفاده از فناوری پیشرفته را حق خود می دانیم نه تنها حق خود بلکه معتقدیم همه کشورها حق استفاده از فناوری پیشرفته را دارند. به طور طبیعی استفاده صلح آمیز را حق کشور خود می دانیم.

معاون اول دولت اصلاحات گفت: اما با انتخاب یک تیم قوی کارشناسی که به قوانین حاکم بر آژانس اشراف داشته باشد از حق مشروع خود دفاع می کنیم.

وی تاکید کرد: مسئله هسته ای را باید با کارهای سیاسی پیش برد.

وی  در خصوص بسته شدن انجمن های اسلامی در دانشگاهها و برنامه های وی برای اصلاح مجدد این انجمن گفت: اعتقاد به فضای باز سیاسی در دانشگاه دارم . حق هر گروهی است که بر اساس ضوابط فعالیت کند. جلوگیری از فعالیت یک تشکل جفا است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حذف یک رقیب مقدمه حذف یک رقیب دیگر است تصریح کرد: اگر الان یک تشکلی مطرح است مطمئن باشید فردا علیه او اقدام می شود. اصل تشکل ها را علیرغم دیدگاههای مختلف باید به رسمیت بشناسیم.

داستان ۸۸ را همچون یک استخوان لای زخم می دانم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوال یکی از حضار که پرسید تکلیف زندانیان بی گناه سال ۸۸ چه می شود گفت: من در مورد بی گناه یا با گناه بودن زندانیان صحبت نمی کنم. داستان ۸۸ را همچون استخوان لای زخم تعبیر می کنم.

عارف با تاکید بر اینکه کاندیداها نباید شرط آزادی زندانیان سیاسی را بگذارند گفت: کاندیدایی که خود را پیشنهاد می دهد نمی تواند شرط بگذارد .  اینکه کاندیدایی بگوید شرط حضور من این است را اشتباه می دانیم.

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به سئوالی در خصوص اعضای تشکیل دهنده کابینه اش گفت: حداقل برای هر وزارتخانه ۱۰ آدم لایق و برجسته را می توانم نام ببرم. من اگر بیایم خود را محدود به یک جناح نمی کنم . از بهترین ها استفاده می کنم و سهم جناح شکست خورده را در تشکیل یک دولت قوی رعایت می کنم.

با توجه به نامگذاری سال امیدوارم مشکل برادران بزرگوارم موسوی و کروبی برطرف شود

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نظر شخصی تا در خصوص حبس خانگی موسوی و کروبی چیست گفت: هر دوی این بزرگوار را از بزرگان انقلاب می‌دانم. کروبی از یاران نزدیک امام بود و موسوی نیز نخست وزیر زمان جنگ بود. در دوره معاون اولی ام بارها نزد مهندس موسوی رفته و از رهنمودهای او استفاده کرده ام. تعجب می کنم جامعه نمی تواند از حضور این دو استفاده کند و با توجه به نامگذاری امسال امیدواریم این مسئله حل شود.

عارف با بیان اینکه راهکار شرط گذاشتن برای پایان حصر موسوی و کروبی را مناسب نمی دانم گفت: شرط گذاشتن را صلاح نمی دانم اما امیدوارم فضا به سمت همدلی پیش رود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما همه در یک قایق کوچک هستیم، کوچکترین حرکت می تواند همه را غرق کند. نباید اصلاح طلبان را از دیگران جدا کرد. تعامل ما با حاکمیت بالای ۶۰ درصد است چرا باید بر روی ۳۰ یا ۴۰ درصد اختلافات توجه کنیم.

وی با بیان اینکه در حکومت اگر رقیب ما بداند می تواند با فشار آستانه تحمل ما را تغییر دهد دیگر چیزی برای ما باقی نمی ماند گفت: فصل الخطاب ما قانون اساسی است و مبنای حرکت ما قانون است. در وهله اول با رفاقت ، در وهله دوم با خواهش و در وهله سوم با التماس و در نهایت اگر نشد با قاطعیت عمل  می کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از شما جوانان و دست اندرکاران خواهش  می کنیم که هر انتخاباتی با هر سطحی برگزار شد ذهنیت بدی نسبت به آن نداشته باشید افزود: در انتخابات ۸۸ تخلفات فراوانی شد . افرادی که مسئولیت هایی در داخل نظام داشتند به طرفداری از حاکمیت صحبت کردند و وعده های توخالی بسیاری داده شد. صحبت از تخلف تا زمانی که اطمینان نداریم کار شایسته ای نیست.

عارف گفت: رای مردم را باید امانت بدانیم و وظیفه دست اندرکاران اعتمادسازی با حسن نیت است.

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به این سئوال که نقاط ضعف و قوت دولت را در چه می دانید گفت: بالاترین ضعف دولت ساختار شکنی است. سازمان مدیریت و برنامه ریزی که قلب برنامه ریزی است منحل می شود . نقاط قوت را از خودشان بپرسید.

وی در خصوص دانشجویان ستاره دار گفت: موضع من در خصوص دانشجویان ستاره دار روشن است نه تنها باید مسائلشان حل شود بلکه باید از آنها عذرخواهی کنیم. تا جایی که وظیفه ام بوده پیگری کرده ام. من همیشه مواضع خودم را داشته و آنها را کمتر رسانه ای کرده ام.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مسائل اقتصادی و سیاسی دولت اصلاحات تصریح کرد: به عنوان کارشناس شهادت می دهم دستاوردهای دولت اصلاحات بیشتر از توسعه سیاسی بود . در توسعه سیاسی مسائلی انجام دادیم که نهادینه نشد اما در توسعه اقتصادی اقداماتی که انجام دادیم نهادینه شد. مهمترین دغدغه ما در کنار تورم ، اشتغال بود.

وی با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها از آرزوهای همه دولتها است گفت: متاسفانه با تفاهم مجلس پنجم که مجلسی راستگرا در برابر دولتی چپ بود بنابر اجرای هدفمندی بود، اما مجلس از یک ماده  برداشت سیاسی کرد و عقب نشینی کرد . اگر آن ماده حذف نمی شد هدفمندی یارانه ها در زمان خاتمی اجرایی می شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سئوال که ارتباط شما با نهضت آزادی چیست گفت: با نهضت آزادی زمانی که خارج بودم ارتباط داشتم اما بعد از آن هیچ ارتباطی نداشته ام.

وی گفت: در خصوص بزرگانی چون بازرگان و سحابی بارها مطرح کردم که یکی از افتخارات من این بود که بازرگان مسئولمان بود. از مرحوم سحابی نیز جز خیرخواهی چیزی ندیده ام این را گواهی می دهم.

معاون اول دولت اصلاحات در خصوص حضورش در مراسم ختم جوادی گفت: مرحوم جوادی یکی از چهره های انقلابی بود و شرکت در مراسم ختم ایشان به خاطر ویژگی های شخصیتی او بود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 2 = 1