۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳

آمارهای غیرشفاف احمدی نژاد از کجا می آید؟

منصفانه این است که وقتی دولت می‌خواهد آماری را ارائه کند، بگوید که درآمد نفتی کشور در این دو دولت چقدر بوده است و بعد خود را با دولت‌های گذشته مقایسه کند. در طول 90 سال که در کشور نفت یافت شد چه قبل و چه بعد از انقلاب و تا ابتدای دولت آقای احمدی‌نژاد یعنی دولت نهم، کل درآمد نفتی ما 600 میلیارد دلار بود. و این دولت بیش از 750 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. اما هیچ‌وقت در آمارهایشان این نکته را بیان نمی‌کنند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): در قانون برنامه پنج ساله پنجم اشاره شده که مرکز آمار کشور، مسوول ارائه آمارها است و دستگاه‌های اجرایی باید برای تصمیم‌گیری‌های خود نظر مرکز آمار کشور را لحاظ کنند.

معنای این حرف این است که مراکز دیگر هم می‌توانند آمار خود را ارائه کنند و مانعی هم ندارد. چون در کشوری که قرار است آزادی بیان و اندیشه رونق بیشتری پیدا کند دادن آمار و ارقام توسط بانک مرکزی و نهاد ریاست‌جمهوری مانعی ندارد. ولی آماری که قابل اعتناست و آماری که باید توسط دستگاه‌های تصمیم‌گیر مدنظر قرار گیرد، آمار مرکز آمار کشور است.

اگرچه مرکز آمار کشور هم زیرنظر نهاد ریاست‌جمهوری قرار دارد ولی در عین حال به صورت مشخص وقتی مرکز آمار مسوولیتی بر عهده داشته باشد، کشور از پراکنده‌گویی و دادن آمارهای متفاوت بی‌نیاز خواهد بود. متاسفانه این موضوع از ابتدای دولت نهم آغاز شد و بعد از گذشت مدتی که تصمیم گرفتند اقتصاد کشور را متحول کنند هر روز به رسانه‌ها آمار و ارقامی از طرف دولت داده شد.

آن موضوع باعث شد که نمایندگان مردم به فکر افتادند که فقط یک دستگاه مسوول ارائه آمار رسمی است و قوه مقننه و هر دستگاه تصمیم‌گیر دیگر اگر قرار باشد تصمیمی بگیرند فقط باید بر مبنای مرکز آمار باشند به امید اینکه این پراکنده‌گویی‌ها و آمارهای متفاوت و متناقض از کشور رخت بربندد. ولی متاسفانه مدتی است که شاهدیم هم در جلسات رسمی وهم به صورت پیامک لحظه به لحظه گزارش خدمات دولت نهم و دهم را می‌دهند.

در این زمینه باید به چند نکته اشاره کنیم:

اولا؛ منصفانه این است که وقتی دولت می‌خواهد آماری را ارائه کند، بگوید که درآمد نفتی کشور در این دو دولت چقدر بوده است و بعد خود را با دولت‌های گذشته مقایسه کند. در طول ۹۰ سال که در کشور نفت یافت شد چه قبل و چه بعد از انقلاب و تا ابتدای دولت آقای احمدی‌نژاد یعنی دولت نهم، کل درآمد نفتی ما ۶۰۰ میلیارد دلار بود. و این دولت بیش از ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. اما هیچ‌وقت در آمارهایشان این نکته را بیان نمی‌کنند.

اعلام نمی‌کنند که درآمد نفتی دولت ما ۱۵۰ میلیارد دلار از همه آن طول مدت ۹۰ سال بیشتر بوده است. ثانیا؛ آمارها به گونه‌یی است که از نظر مردم قابل پذیرش نیست. مردم فکر می‌کنند که مسوولان گزارش یک قطعه دیگر از کره زمین را بیان می‌کنند. چون آمار و ارقامی که بیان می‌کنند برای مردم ملموس نیست.

یکی از آمار روشنی که ایشان اعلام می‌دارند این است که بیکاری را کم کرده‌ایم. به راستی کدام خانه است که دو یا چند نفر جوان بیکار در آن نباشد؟ در حالی که حدود ۴۰ درصد از این بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند.

آمار و ارقام که حل مشکل نمی‌کند. آمار دیگری که اعلام می‌شود، آمار مهار نقدینگی است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که نقدینگی در این مدت حدود پنج برابر شده است.

در ابتدای دولت نهم نقدینگی بخش خصوصی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این میزان نقدینگی را دولت باید در برنامه چهارم مهار می‌کرد و کاهش می‌داد. نه تنها مهار نکرد و کاهش نداد بلکه افسارگسیخته افزایش داد و این رقم امروز به شش برابر یعنی ۴۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. همه گرفتاری‌های موجود کشور از بعد اقتصادی، به نقدینگی افسار گسیخته‌یی بر می‌گردد که یک روز به سوی ارز و روز دیگر به سوی طلا و ماشین و زمین در حرکت است.

منبع: انتخاب

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

68 - = 61