۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳

آمارهای این دولت را باور کنیم یا دولت بعدی؟

amar.jpg مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): تصویری که حسن روحانی و تیم اقتصادی‌اش از اقتصاد ایران ارائه می‌کنند، تصویری تیره است و معتقدند که اوضاع اقتصادی از آنچه تصورش را داشتند وخیم‌تر است؛ تصویری که مردم نیز نسبت به آن آگاه هستند و این تصویر برای مردم قابل لمس‌تر است. اما در مقابل آمارهای محمود احمدی‌نژاد و تیمش نظری متفاوت با نظر مردم و کارشناسان دارند.

طبق آمار رییس دولت، همه چیز رنگی و خوب است. آمارهایی که رییس دولت ارائه می‌کند نشان می‌دهد که از نظر اقتصادی نه تنها هیچ پسرفتی نداشته‌ایم بلکه در تمام زمینه‌ها پیشرفت قابل توجهی رخ داده است که در دولت‌های پیشین نیز سابقه نداشته است.

 

اما درگیرودار این آمارهای خوب و رنگی دولت، مردم درد گرانی و تورم را بیش از هر زمان دیگری احساس می‌کنند؛ بیشتر از سایر دولت‌ها و حتی بیشتر از دولت نهم که رییسش محمود احمدی‌نژاد بوده است.

 

طبق آمار بانک مرکزی، تورم منتهی به خرداد ماه سال جاری ۳۵.۹ درصد بوده است یعنی دو درصد بالاتر از تورم اردیبهشت ماه. در روزی که این آمار اعلام شد، محمود بهمنی، سکاندار مهم‌ترین نهاد پولی و مالی کشور، در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، مدعی شد که توانسته است نرخ تورم را در رقم ۳۰.۵ درصد مهار سازد! آیا واقعا بهمنی از این رقم تورم خبردار نبوده است؟

 

در گیرودار آخرین آمارهایی که رییس دولت از عملکرد خود و یارانش ارائه می‌کرد، شیخ دولت یازدهم، حسن روحانی با حضور در مجلس شورای اسلامی قول داد که با آمار غیر دقیق آنها را فریب ندهد. طبق آمار صندوق بین‌المللی پول ایران بعد از کشورهای بلاروس، سودان جنوبی و سودان بیشترین رقم تورم را در جهان داشته است. حسن روحانی نیز مدعی شده است که این امکان وجود دارد رتبه چهارم تورم ایران، برای سال ۲۰۱۳ به رتبه اول جهان با ثبت رقم ۴۲درصد، ارتقا یابد.

 

از سوی دیگر در حالی که صندوق بین‌المللی پول، می‌گوید که رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۲ در حدود منفی ۲ درصد و در سال ۲۰۱۳ نیز در حدود منفی ۱.۳ درصد بوده است، وزیر اقتصاد، برای نشان دادن اوضاع رنگی از اقتصاد ایران، به جای تکیه بر نرخ حقیقی تولید ناخالص داخلی، به اعلام نرخ اسمی تاکید می‌کند. آنطور که وزیر اقتصاد دولت دهم ادعا دارد، تولید ناخالص داخلی ایران به رقم هزار میلیارد دلار و اقتصاد ایران نیز به رتبه هفدهم دنیا ارتقا یافته است.

 

لازم به ذکر است که آمار اقتصادی مردان دولت اشتباه نیست بلکه آنها برای ارائه آمار گزینشی عمل کرده‌اند.

 

رشد ۴۰۰درصدی قیمت مسکن

یکی از ضروری‌ترین نیازهای هر خانواری مسکن است. در حالیکه دولت را باید برای افتتاح واحدهای مسکن مهر واقعا ستود و محمود احمدی‌نژاد در این روزهای از آمارهای واحدهای افتتاحی مسکن مهر می‌گوید که هیچ‌گاه اشاره‌ای به گرانی‌های چندین باره مسکن که به دلیل سوء مدیریت‌های افراد دولت وی اتفاق افتاد، نکرده است. بهتر است به دولت یادآور شویم که افزایش ۴۰۰درصدی قیمت مسکن در ۴سال و افزایش ۱۰۰درصدی قیمت یک سرپناه ناقابل در یک سال، را در بین آمارهای خود جا انداخته‌اند.

 

کوچک‌تر شدن سفره ایرانیان

در گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در شهر تهران در هفته منتهی به ۲۱ تیرماه امسال نسبت به هفته مشابه پارسال، افزایش قیمت گروه سبزی‌های تازه نیز قابل توجه است. متوسط قیمت هر کیلو سبزی تازه در این دو مقطع زمانی بیش از ۸۴ درصد رشد داشته است.

 

متوسط قیمت گروه کالایی حبوبات در این هفته نسبت به هفته قبل از آن نیز رکورددار افزایش قیمت است، به طوری که متوسط قیمت هر کیلو حبوبات در هفته مورد گزارش در مقایسه به هفته دوم تیرماه رشدی ۸ درصدی داشته است، پس از این گروه گوشت مرغ قرار دارد که هر کیلو گوشت مرغ به طور متوسط با رشد ۷ درصد در این دو هفته به کیلویی ۶ هزار و ۲۷۵ تومان رسید.

 

روزنامه‌های چاپ تهران در هفته‌های گذشته با انتشار گزارش‌هایی میدانی از بازار کالا و به ویژه بازار خوراکی‌ها، از افزایش قیمت‌ها در این بازارها، همزمان با ماه رمضان حکایت کرده بودند. از جمله روزنامه جام‌جم در ۱۷ تیرماه، با انتشار گزارشی تحت عنوان «تکرار داستان افزایش قیمت لبنیات در آستانه ماه رمضان» از گرانی نسبی قیمت مواد خوراکی خبر داده بود.

 

بر اساس آن گزارش قیمت لبنیات از ۱۰ تا بیش از ۲۳ درصد افزایش یافته بود، گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته سوم تیرماه نیز افزایش ۲۲ درصدی قیمت گروه کالایی لبنیات در دو مقطع زمانی هفته سوم تیرماه در سال ۹۲ و سال ۹۱ را تایید می‌کند.

 

تورم بی‌سابقه در چند سال اخیر

مرکز آمار ایران با انتشار جزئیات نرخ تورم سال گذشته و تغییرات قیمت کالا و خدمات مصرفی، نرخ تورم شهری را ۳۱.۵ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه را نیز ۴۰.۶ درصد اعلام کرد. این تورم در حالی اعلام می شود که سهم مسکن در سبد محاسبه نرخ تورم با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد بسیار کاهش یافت و اگر مسکن نیز مانند دولت‌های سازندگی و اصلاحات سهم به سزایی داشت، نرخ تورم کنونی به ۴۰درصد می رسید.

 

البته پیش از این رکودتورم ۴۹ درصدی به نام دولت سازندگی ثبت شده بود. در آن دوره نرخ تورم به رقم ۴۹.۴ درصد رسید. حالا اما با رسیدن نرخ تورم مواد خوراکی به ۵۸ درصد و تورم کلی به ۴۰ درصدآن هم در شرایطی که در دوره‌ای بیشترین درآمد نفتی در تاریخ انقلاب برای دولت دهم بوده است به نظر می‌رسد تا پایان دولت دهم رکورد دولت سازندگی نیز شکسته شود!

 

همه این آمارها در حالی تاثیرات خود را بر زندگی مردم باقی می‌گذارند که در سال‌های گذشته بدنه کارشناسان کشور به طرق گوناگون نسبت به تورم‌زا بودن سیاست‌های دولت تذکر دادند اما دولت این تذکرها را نادیده گرفت و به مسیر خود ادامه داد.

منبع: ایسنا

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

3 + = 7