۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۵

دیدگاههای رایج درباره نسبت علم و دین

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):یک عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه علم تجربی برای بشر کار می‌کند و زندگی بشر را تأمین می‌کند، گفت: ولی علم هیچ وقت جای دین را پر نمی‌کند.

 آیت‌الله محسن غرویان در مورد دیدگاه‌های مطرح در باره نسبت میان علم و دین به مهر گفت:  یکی از مباحثی که در فلسفه دین و همچنین کلام جدید الان بین فیلسوفان و متکلمان هم داخل و هم خارج از کشور مورد بحث است همین رابطه علم و دین و گاهی هم تحت عنوان رابطه عقل و دین است. سؤالات مهمی که در این مبحث مطرح است این است که آیا آموزه‌های دینی با مسائل علمی و دستاوردهای علوم سازگار است یا سازگار نیست. عمدتاً دیدگاه برخی از فیلسوفان و متکلمان غربی این است که این رابطه ناسازگار است. البته تئوری‌های مختلفی وجود دارد.
وی افزود: برخی رابطه علم ودین را متضاد می دانند یعنی می گویند هر چه که علم پیشرفت می کند دین بیشتر عقب نشینی می‌کند مثل نظریه آگوست کنت که در این خصوص معروف است. برخی‌ها معتقدند که خیر، اینطور نیست دین اصلاً در یک حوزه ای بحث می کند و علم در حوزه ای دیگر بحث می کند لذا این دو نسبتی با یکدیگر ندارند. برخی معتقدند که علم و دین برای اینکه از یک منشأ پیدا شدند خداوند هم مبدأ آموزه‌های دینی است و هم مبدأ حقایق علمی جهان است لذا علم و دین با یکدیگر نه تنها منافاتی ندارند بلکه کاملاً بایکدیگر هماهنگ هستند.
این مدرس حوزه تصریح کرد: دیدگاه مشهور بین فیلسوفان مسلمان همین دیدگاه سوم است که علم و دین با یکدیگر تضادی ندارند و بلکه هماهنگ با هم هستند. البته نظرات و تئوری های متعددی در این زمینه وجود دارد.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در مورد اینکه هر کدام از این دیدگاه‌ها ریشه در چه تفکراتی دارند، اظهار داشت: یک دیدگاه معروفی که معمولا با آن درگیر هستیم همان دیدگاه اول است یعنی دیدگاه آگوست کنت که دیدگاهی اومانیستی است. معتقد است دین ریشه در جهل بشر دارد و هر چقدر علم پیشرفت می کند خدا بیشتر عقب نشینی می کند و دین عقبتر می رود. این دیدگاه مخالف دیدگاه فیلسوفان و متکلمان مسلمان است.
غرویان عنوان کرد: ما معتقدیم نیاز بشر به دین یک نیاز عمیق در حوزه انسان شناسی است و نیاز بشر به کشف مجهولات این عالم هم با روش تجربی  یک نیاز دیگری است البته علمی که بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرد علم به معنایSCIENCE است یعنی علم تجربی و نه علمی که معادل کلمهKNOWLEDGE در انگلیسی به معنای دانش است. البته علم تجربی  برای بشر کار می‌کند و زندگی بشر را تأمین می‌کند ولی هیچ وقت جای دین را پر نمی‌کند. دین یکسری نیازهای معنوی و ماورایی بشر را پاسخ می‌گوید که علم نمی‌تواند جای آن را پر کند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 4