۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۹ گفتگو با عماد افروغ:

افروغ: الان فرصت خشکاندن ریشه این افرادی است که واقعیت را قلب کرده‌اند

دکتر عماد افروغ، جامعه شناس و نماینده مردم تهران در مجلس هفتم با تاکید بر ضرورت قرائت گزارش آشوب قم می گوید که افرادی که می‌خواهند مانع قرائت گزارش شوند هم وکیل‌الدوله‌هایی هستند که کار دیگری جز این ندارند.

afroogh«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

مشروح گفتگوی وی با «سلام نو» به این شرح است؛

 

به نظر شما خاستگاه اجتماعی عاملین وقایع ۲۲ بهمن کجاست؟

اینکه خاستگاه اجتماعی این گروه از کدام قشر و طبقه باشد، مشخص است. این گروه در بیست سال اخیر اینطور فعالیت کرده‌اند، وابسته به باندی هستند که طی سال‌های اخیر خود را بصورت جدی به قدرت متصل کرده است. این باند غالبا در مواقعی قدرت گرفته است که گروهی از نزدیک‌ترین افراد به این باند در قدرت حضور پیدا کرده‌اند و به عنوان رانت به هوداران و جناح خود کمک کرده‌اند. اینکه برخی از نمایندگان مجلس اشاره به بیست سال اخیر می‌کنند کاملا درست است.

این گروه قبلا چه وقایع مشابهی را ترتیب داده است؟

متاسفانه این حرکات و رفتار که درشان جمهوری اسلامی ایران نیست از سوی این افراد همچنان هم پیگیری می‌شود. از گذشته مثلا در سال ۶۳ در جریان نماز جمعه شیراز شاهد ظهور و بروز این قضیه بودیم تا الان در سال‌های اخیر مثلا در جریان مراسم سالگرد ارتحال امام در خرداد ۸۹ و اتفاق هویدا‌تر هم که امروز بحث مجلس شده است، جریان حوادث ۲۲ بهمن قم بوده است.

انجام چنین کارهایی ریسک‌های بزرگی هم در پی دارند. به نظر شما انگیزه این افراد برای انجام این اعمال چیست؟

گروههای مختلفی که وابسته به قدرت باندی و گروهی خود هستند، زمانی که قدرت را در اختیار داشته‌اند اقدام به این حرکت‌ها می‌کردند و زمانی که قدرتی را در اختیار نداشته‌اند از اقدام به این حرکت‌ها دست برداشته‌اند.

در حادثه ۲۲ بهمن در واقع این گروه به پشتوانه قدرت افراد نزدیک به دولت اقدام به این کار کردند. اما اینکه شما فکر کنید که این گروه واقعا براساس عقیده مذهبی وسیاسی خود دست به اقدام بزند غلط است. افرادی در این گروه دیده می‌شوند که به نظر نمی‌آید دارای قدرت تحلیل سیاسی و عقیدتی باشد. رگ گردن‌های کلفت اینان با قدرت دولتی مرتبط است. دولت‌های روی کار آمده در تاریخ ایران به جای اینکه به دنبال راه اندازی تشکل‌ها ی مدنی باشند به دنبال تشکیل گروههای قدرت وفشار هستند.

در مورد شما هم گویا چنین اتفاقی افتاده است…

بله. متاسفانه دو بار هم اتفاق افتاد. این حرکات اصلا حرکات و رفتار پسندیده‌ای نبوده و نیست. من حتی زمانی که نماینده مجلس بودم نسبت به اقدامات اینچنینی معترض بودم; نه مثل این عده‌ای که وقتی جریان به نفعشان شد تازه معترض شدند.

الان عده‌ای در مجلس مخالف قرائت کمیته حقیقت‌یاب هستند. این افراد چرا با چنین امر بدیهی مخالفت می‌کنند؟

آقایان مخالف اگر می‌توانند، پای حرفشان بایستند. قطعا اگر گزارش خوانده نشود و اسامی و میزان تقصیر هر کسی مشخص نشود، نمایندگان به وظیفه نمایندگی خود خیانت کرده و باید پاسخگو باشند. الان فرصت خشکاندن ریشه این افرادی است که واقعیت را قلب کرده‌اند. این افراد که تعصبات بی‌جا و کوته فکرانه هم دارند باید محکوم شوند. اسامی این‌ها باید اعلام شود. من اینقدر جرات داشتم که در تمام موارد از دولت انتقاد کردم. الان‌‌ همان کسانی که لیوان احمدی‌نژاد را تا ته سر می‌کشیدند ومدح ثنایش می‌کردند امروز از او انتقاد می‌کنند. این افرادی که می‌خواهند مانع قرائت گزارش شوند هم وکیل‌الدوله‌هایی هستند که کار دیگری جز این ندارند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی خرداد

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

8 + 1 =