۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲

لیست قطعی اعضای کابینه دولت تدبیر و امید

مرور اعضای کابینه نشان می دهد که دکتر روحانی در چینش اضلاع و اجزاء این سازه؛ بهره گیری از نیروهای معتدل و میانه روی همه طیف ها را مد نظر داشته و با نسبت های مختلف کابینه ای فرا جناحی شکل گرفته است

rohaniمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

شاید تشکیل هیچ کابینه ای در طول تاریخ تا این حد حدس و گمانه و تحلیل؛ خبر و تیتر و لید؛ پیرامون خود به همراه نداشته است اما بالاخره لیست وزرا از خلوت نیاوران به در آمده و در راه رسیدن به جلوت بهارستان است و با این اوصاف می توان لختی آرام گرفت و به انتظار هنر نمایی مردان تکیه زده بر صندلی های سبز بهارستان نشست. این روزها سایت ها و خبرگزاری های مختلف خبر قطعی شدن لیست کابینه را می دهند و البته به یک معنا درست می گویند و از منظری دیگر نه!.

لیست اعضای کابینه در حال قطعی شدن است و ۹۰ درصد کار به پایان رسیده اما دکتر روحانی هنوز کار را تمام نکرده و پیرامون  یکی؛ دو وزارتخانه رایزنی ها ادامه دار است. این را یک منبع آگاه و موثق از دفتر رئیس جمهور به ما می گوید و تاکید می کند که تا فرداشب یا صبح پس فردا لیست قطعی شده و در روز تحلیف به محضر ملت تقدیم خواهد گردید.

اما سئوال بزرگ اینجاست که سخن از کدام وزارتخانه هاست؟ این فرد موثق اما در جواب این سئوال می گوید که نمی تواند بیش از این به ریز موضوعات ورود کند. ما اما بیکار نمی نشینیم و راه های دیگر راه امتحان می کنیم تا موثق ترین خبرها را به مخاطبین عرضه کنیم. منابع دیگر خبری می گویند آن دو وزارتخانه؛ وزارتخانه های راهبردی کشور و صنعت و معدن و تجارت است. دو مجموعه ای که قلب تپنده سیاست و اقتصاد کشورندو از اهمیت بسزایی برخوردار و شاید این اهتمام ویژه و دقت نظر حسن روحانی برای انتخاب وزرای این دو وزارتخانه به همین نکته باز می گردد.

علی یونسی محتمل ترین گزینه برای وزارت کشور تا اوایل هفته گذشته بود اما پس از مدتی نام عبدالرضا رحمانی فضلی نیز به میان آمد و بسیاری از رسانه های اصولگرا وزارت وی را قطعی دانستند اما گویا هیچ کدام از این دو وزیر آینده کشور نخواهند بود و قرعه به نام فرد دیگری خورده است. فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه، وزیر دفاع کابینه اصلاحات؛ دریادار علی شمخانی آخرین گزینه وزارت کشور است که نامش به میان آمده اما هنوز تا این لحظه گزینه قطعی نشده است.

از سوی دیگر خبر می رسد که اسحاق جهانگیری که در همه لیست های پیش بینی شده به عنوان معاون اول نامش به میان آمده بود بیشتر تمایل دارد تا در پست وزارت صنعت و معدن و تجارت در دولت یازدهم حضور داشته باشد جایی که یک گزینه قدر هم پای آن آرمیده است. مهندس محمد رضا نعمت زاده رئیس ستاد روحانی در ایام انتخابات و از مدیران کارکشته سه دهه اخیر که عنوان جوان ترین وزیر کابینه های پس از انقلاب را هم یدک می کشد و امکان دارد که تمایلی برای پذیرش پست وزارت نداشته باشد.

غیر از این دو پست؛ به نظر می رسد که تمامی اسامی قطعی شده و آماده تحویل به مجلس است. البته یک نکته را هم نباید از نظر دور داشت که بحث معاونین رئیس جمهور نیز بسیار داغ است و رسانه ها گمانه های بسیاری را مطرح کرده اند اما تا بدین لحظه چندان تکلیف این پست ها مشخص نشده و رئیس جمهوری ترجیح داده که بنابر وعده اعلامی تمرکز دو چندان خود را روی معرفی وزرا معطوف کند. البته نام هایی چون علی یونسی؛ محمد نهاوندیان؛ حسین فریدون؛ مرتضی بانک؛ مجید انصاری برای معاونت های راهبردی و همچنین سرپرستی نهاد ریاست جمهوری و ریاست دفتر دکتر روحانی به میان آمده که هنوز سمت های آنان بطور دقیق مشخص نشده است. از طرف دیگر ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای محمد باقر نوبخت و ریاست بانک مرکزی برای ولی الله سیف نیز قطعی شده است.

مرور اعضای کابینه نشان می دهد که دکتر روحانی در چینش اضلاع و اجزاء این سازه؛ بهره گیری از نیروهای معتدل و میانه روی همه طیف ها را مد نظر داشته و با نسبت های مختلف کابینه ای فرا جناحی شکل گرفته است که البته اعتدال گرایان و گزینه های نزدیک به اصلاح طلبان در آن چربش بیشتری دارند. در ادامه لیست اعضای کابینه یازدم به استحضار می رسد:

۱-وزیر آموزش و پرورش: محمد علی نجفی

۲- وزیر اطلاعات: حجت الاسلام محمود علوی

۳-وزیر امور خارجه : محمد جواد ظریف

۴-وزیر نفت: بیژن نامدار زنگنه

۵- وزیر بهداشت: حسن قاضی زاده هاشمی

۶- وزیر نیرو: حمید چیت چیان

۷-وزیر ارتباطات: محمود واعظی

۸-وزیر کشاورزی: محمود حجتی

۹-وزیر تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی : علی ربیعی

۱۰-وزیر اقتصاد: محمد طبیب نیا

۱۱-وزارت ورزش و جوانان: مسعود سلطانی فر

۱۲- وزارت راه و مسکن و شهرسازی: عباس آخوندی

۱۳- وزارت دادگستری: حسینعلی امیری

۱۴- وزارت ارشاد: علی جنتی

۱۵- وزارت علوم: جعفر میلی منفرد

۱۶-  وزارت دفاع: حسین دهقان

۱۷ – وزارت صنعت و معدن و تجارت: محمد رضا نعمت زاده(قطعی نشده است)

 

18- وزارت کشور: علی شمخانی (قطعی نشده است)

منبع: پایگاه خبری تحلیلی خرداد

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

6 + 2 =