۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳

وزیر دفاع اصلاحات؛ وزیر کشور دولت روحانی

طی جلسه‌ای که شنبه‌شب با حضور مشاوران روحانی برگزار شد، نام علی شمخانی برای تصدی گری این وزارت خانه تقریبا قطعی شده است و اگر قرار باشد لیست کابینه امروز یکشنبه به مجلس ارائه شود، نام وزیر اهوازی وزارتخانه دفاع دوره اصلاحات محتمل ترین گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت کشور خواهد بود.

وزیر دفاع اصلاحات؛ وزیر کشور دولت روحانی

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

یک منبع آگاه ساعتی پیش از علی شمخانی به عنوان گزینه تقریبا نهایی وزارت کشور دولت روحانی خبر داد.

ظاهرا به دلیل مخالفت‌هایی که با انتصاب حجت‌الاسلام علی یونسی وزیر اطلاعات در دولت اصلاحات برای معرفی به عنوان وزیر کشور صورت گرفته، طی جلسه‌ای که شنبه‌شب با حضور مشاوران روحانی برگزار شد، نام علی شمخانی برای تصدی گری این وزارت خانه تقریبا قطعی شده است و اگر قرار باشد لیست کابینه امروز یکشنبه به مجلس ارائه شود، نام وزیر اهوازی وزارتخانه دفاع دوره اصلاحات محتمل ترین گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت کشور خواهد بود.

“علی شمخانی” زادهٔ سال ۱۳۳۴ در اهواز، در سال‌های قبل از پیروری انقلاب اسلامی، در تشکیل و هدایت گروه‌های مبارزاتی مسلحانه ضد رژیم پهلوی به ویژه جنبش‌های دانشجویی اسلامی نقش موثری ایفا کرد. شمخانی از اولین پایه گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده سپاه در استان خوزستان بوده است.

دریابان شمخانی در طول هشت سال دفاع مقدس به عنوان فرمانده نیروی زمینی، قائم مقام فرمانده کل و وزیر سپاه (در کابینه میرحسین موسوی) نقش به سزایی در طراحی، فرماندهی و پشتیبانی از عملیات‌های مختلف رزمندگان اسلام در میدان نبرد ایفا کرد و به دلیل ابراز شایستگی در رده‌های مختلف فرماندهی جنگ از سوی فرماندهی معظم کل قوا، مفتخر به دریافت سه مدال فتح شد.

وی یک سال پس از پایان جنگ تحمیلی (سال ۱۳۶۸)، با حکم فرماندهی معظم کل قوا، حضرت آیت الله خامنه‌ای، ضمن انتقال از سپاه پاسداران به ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی نیروی دریایی ارتش را بر عهده گرفت. دریابان شمخانی چند ماه پس از تصدی فرماندهی نیروی دریایی ارتش، در اجرای راهبرد جدید دریایی جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه و قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیاء(ص) را عهده‌دار شد و در مدت فرماندهی هشت ساله در قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیاء(ص) ضمن طراحی و اجرای ساختار جدید نیروهای دریایی ارتش و سپاه و تعیین حدود مأموریت‌های دو نیرو، تشکیلات رزمی نیروهای دریایی ارتش و سپاه را با ایجاد تحول اساسی در سلاح‌ها، تاکتیک‌ها و عملیات مشترک دو نیرو ، تجدید سازمان کرد.

وی در شهریور سال ۱۳۷۶، پس از انتخاب “سید محمد خاتمی” به ریاست جمهوری اسلامی ایران از سوی وی به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معرفی و با رأی قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این سمت منصوب شد. شمخانی اولین وزیر ایرانی است که به دلیل نقش برجسته‌ای که در طراحی و اجرای سیاست تنش زدایی و توسعه روابط با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر عهده داشت، بالاترین نشان دولتی (مدال عبدالزیز) را از پادشاه عربستان سعودی دریافت کرد.

وی همچنین ریاست کمیته سیاست‌های دفاعی امنیتی شورای عالی امنیت ملی را نیز بر عهده دارد. شمخانی علاوه بر طی دوره دانشکده‌های عالی و استراتژیک نظامی دارای دانشنامه مهندسی از دانشگاه شهید چمران اهواز و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت است. وی مولف نخستین دکترین استراتژی دریایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دکترین تطبیق استراتژی آمریکا و شوروی سابق است.

دریابان شمخانی علاوه بر تألیف مجموعه کتاب‌هایی در مورد مدیریت استراتژیک و چندین مقاله علمی در مورد مباحث راهبردی و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، در دانشگاه‌های مختلف علوم نظامی و راهبردی به تدریس اشتغال دارد. وی در دور دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان وزیر دفاع ، به مدت ۴ سال دیگر تصدی پست وزارت دفاع را بر عهده داشت. شمخانی در حال حاضر رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح، و عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران است.

منبع: بهار نیوز

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

17 - = 15