۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵

حمایت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان از کابینه یازدهم

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

آتش توپخانه تندروها شدت بیشتری گرفته است. آن‌ها فعلا کاری با رییس‌جمهوری ندارند و از در دوستی و خیرخواهی وارد شده‌اند اما توپخانه‌ها را به سوی کابینه پیشنهادی هدف گرفته‌اند. جریان‌های افراطی نزدیک به اصولگراها از انتخاب‌های حسن روحانی راضی نیستند، اما نمی‌خواهند از اول کار با او از در چالش وارد شوند، پس اعلام می‌کنند که خود روحانی هم از کابینه راضی نیست و با رودروبایستی اعضا را معرفی کرده تا مجلس صلاحیت آنان را رد کند. اما در مقابل این جریان تندرو، مجموعه فعالان سیاسی نظر مثبتی به اعضای کابینه دارند. فعالان سیاسی از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در گفت‌وگو با بهار میانگین نمره کابینه را مثبت ارزیابی کرده‌اند. آن‌ها بر این اعتقاد هستند که این کابینه می‌تواند از پس بحران‌های موجود در کشور بر‌آید و کشور و امور را به سمت عقلانی شدن هدایت کند. البته گفته می‌شود که می‌شد در حوزه سیاست بهتر عمل کرد و روحانی می‌توانست انتخاب‌های متفاوت‌تری در این‌باره داشته باشد اما همه به خوبی از محذوریات او با خبر هستند. همین یک هفته پیش بود که اقلیت مجلس برای او شرط تعیین کرد و از تریبون‌های دیگر هم اسامی مورد نظر اعلام شد تا دست رییس‌جمهوری بسته‌تر شود. اما به هرحال رییس‌جمهوری آنچه خود صلاح می‌دانست و به آن ایمان داشت را انتخاب کرد، کابینه‌ای همسو با وعده‌هایش و مطالبات مردم. کابینه‌ای که بتواند تغییری که مردم دنبال آن بودند را اجرا کند.

محمد‌رضا باهنر نایب رییس مجلس:
رضایت مجلس از کابینه
از روز تحلیف تاکنون رایزنی‌های متعددی به صورت پراکنده درباره کابینه پیشنهادی حسن روحانی در مجلس انجام شده که این رایزنی‌ها در حد کمیسیون‌های تخصصی، فراکسیون‌ها و نمایندگان استانی است؛ این رایزنی‌ها به مدت یک هفته ادامه دارد و فضا به تدریج بر همین رایزنی‌ها متمرکز می‌شود. به عنوان یکی از اعضای هیات‌رییسه مجلس امیدوارم هرچه زودتر کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس به یک جمع‌بندی برسند تا این‌که در روز رای اعتماد به نتیجه مشخصی برسیم. درباره رای اعتماد وزرای پیشنهادی روحانی به‌طور دقیق نمی‌شود از حالا پیش‌بینی کرد اما، آنچه از جلسات کمیسیون‌ها تاکنون بر می‌آید نشان‌دهنده فضای تعامل مجلس با کابینه روحانی است.
کمیسیون‌ها تا اینجای کار برآورد خوبی از دیدارها و گفت‌وگو با وزرای پیشنهادی داشته و از فهرست روحانی استقبال خوبی کرده‌اند. براساس گفت‌وگو‌هایی که با بعضی نمایندگان مجلس داشته‌ام به نظر می‌رسد که اکثریت مجلس از کابینه معرفی شده راضی هستند. البته باید تا روز رای اعتماد که در دستور کار هفته بعد مجلس قرار دارد صبر کرد تا مشخص شود که نظر قطعی نمایندگان چیست ولی تا اینجا بنابر اعلام‌نظر‌های وصول شده از نمایندگان فضای تعاملی خوبی بر مجلس حاکم است. البته ممکن است گاهی صحبت‌هایی بشود، مانند صحبت‌هایی که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح شد که البته بخشی از این صحبت‌ها رد شده است. من معتقد هستم که روی مستندات باید تمرکز کرد، ممکن است که در مجلس موارد زیادی درباره بعضی از اعضای پیشنهادی کابینه مطرح بشود، اما نمایندگان باید دقت داشته باشند تا مطالبی را عنوان کنند که مستند و رد نشده است. بعضی با انتقاد به سن اعضای کابینه آن را مورد نقد و نقطه ضعف دولت می‌دانند که باید درباره آن بگویم که این کابینه تجربه خوبی دارد و همین تجربه بالای اعضای کابینه می‌تواند یکی از نقاط قوتش باشد.

علی عباسپور تهرانی نماینده اصولگرای مجلس‌های هشتم و نهم:
کابینه متعادل و مجرب
کابینه معرفی شده کابینه متعادلی است. هرچند اظهارنظر درباره فرد فرد وزرا و کلیت کابینه به نحو بسیار تخصصی و کارشناسی زودهنگام است اما اگر بخواهیم به صورت کلی قضاوت کنیم باید گفت خوشبختانه از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرای کشور نیروهای با تجربه و خوش سابقه‌ای انتخاب شده‌اند. حال ممکن است همین تجربه سبب شود بعضی ایراد بگیرند که چرا آقای روحانی جوان‌گرایی نکرده‌اند. در حالی که تجربه هشت سال گذشته نشان داد متاسفانه این جوان‌گرایی در بعضی موارد منجر به نتیجه مطلوبی نشده است. کشور هم نمی‌تواند دایم در‌گیر آزمون و خطا باشد. به همین دلیل سبک انتخاب وزرا ی پیشنهادی آقای روحانی را باید به فال نیک بگیریم.‌گر چه گفته می‌شود بعضی رسانه‌ها علیه بعضی وزرا جو‌سازی می‌کنند. موضوعی که به شخصه نمی‌توانم در حال حاضر درباره آن نظر مشخصی بدهم، زیرا هنوز انتقادات مطرح شده را به دقت بررسی نکرده‌ام.

سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی:
انباشت تجربه و دانش در کابینه
معتقد هستم روحانی بهترین کابینه بعد از انقلاب را تشکیل داده است. این کابینه چه به لحاظ انباشت تجربه و چه به لحاظ برخورداری از دانش بالا، از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است. البته یک یا دو مورد ابهام در کابینه پیشنهادشده وجود دارد، اما مابقی خوب هستند. تفاوت کابینه روحانی با آقای خاتمی و درمجموع کابینه دولت اعتدال با دولت اصلاحات در این است که آقای روحانی برداشت روشنی از اقتصاد و مسیر اقتصادی که ایران می‌خواهد طی کند، دارد. برای همین بر این نظر هستم که او و اعضای هیات دولت با سرعت تمام کار را شروع می‌کنند و به نتیجه هم می‌رسند حتی اگر گروه‌های رادیکال و محافظه‌کار مخالفت کنند. درمجموع نسبت به آینده بدبین نیستم و نگاه منفی ندارم. البته این روزها انتقاد‌های بسیاری از سوی بعضی از جریان‌های تندرو به کابینه پیشنهادی می‌شود که اتفاقا آن‌هم از ملزومات دموکراسی است. همه می‌توانند انتقاد کنند و روحانی نیز به این انتقاد‌ها نیاز دارد کما این‌که محمود احمدی‌نژاد نیز نیاز داشت. کمااین‌که می‌بینیم بی‌توجهی به انتقادها در هشت‌سال گذشته چه نتیجه‌ای در‌برداشت و امروز به چه وضعی دچار شده‌ایم. متاسفانه در این سال‌ها یک اصل بزرگ فراموش شده و آن هم اصل نقد‌پذیری است. از این انتقاد‌ها نگران نیستم خصوصا که این صدا‌ها پژواک سابق را ندارند و بردشان در بین گروه‌های سیاسی و طبقات اجتماعی کمتر شده است. از آن طرف هم جریان راست تجربه یک‌دست‌بودن حکومت را با گوشت و پوست خود لمس کرده و وضعیت وخیم اقتصادی و سیاسی که کشور دچار شده است را می‌بیند. برای همین نیاز به اقدامات فوری، عمیق و قاطع برای غلبه بر بحران‌ها دارد که به غیر از همراهی با روحانی راه دیگری ندارد. دوم آن‌که آن‌ها از انتخاب احمدی‌نژاد پشیمان شده‌اند و چشمشان ترسیده است. سوم آن‌که این انتقاد‌ها تا زمانی‌که در حد و اندازه رسانه‌هایی چون کیهان و بعضی سایت‌های بی‌نفوذ است، اشکال ندارد. این حرف‌ها تا زمانی‌که به عرصه نیروهای دیگر و عملیاتی و خصوصا مجلس و قوه‌قضاییه نرسد و برخوردی با دولت روحانی نکنند جای نگرانی ندارد. روحانی یک کابینه شش‌دنگ و تمام‌عیار را معرفی کرد. هریک از وزرا را مجلس تایید نکند در وخامت اوضاع شریک خواهد بود. از طرفی دیگر اظهارات و فحش‌های این روزهای تندرو‌ها و کیهان یک خوبی دارد و آن این است که متوجه می‌شویم کدام وزیر بهتر و مفید‌تر است تا آن را مورد پشتیبانی قرار دهیم.

مینو مرتاضی‌لنگرودی، فعال اصلاح‌طلب:
کابینه‌ای در مسیر تنش‌زدایی
اگر روسای‌جمهوری انتخابی هر دوره را، نماد مطالبات و خواست‌های اکثریت مردم آن دوره بدانیم منطقا به این نتیجه خواهیم رسید که مردم با انتخاب آقای روحانی نشان دادند که از رفتار عاطفی و هیجانی و زورمدارانه و حماسی دولت‌مردان به تنگ آمده‌اند و در جست‌وجوی آرامش و امنیت و رفاه در پرتو رفتار عقلانی و سیاست‌مداری برپایه عقلانیت و اخلاق و تدبیر هستند. مردم از جنگ زرگری بین تخصص و تعهد عبور کرده‌اند و به این باور رسیده‌اند که نیروهای متخصص و کارآمد و متعهد از پاسخگویی و نقد پروایی ندارند. با توجه به سوابق و تجربیات افراد شناخته‌شده‌ای که در کابینه آقای روحانی حضور دارند می‌توان امیدوار بود که کابینه‌ای که در آن تکنوکرات‌های باسابقه و دارای تجربه و تخصص اکثریت دارند بتواند با تکیه بر مشی اعتدال و پرهیز از خشونت و رفتارهای هیجانی سیاست مبتنی بر تفکر و عقلانیت را پیش بگیرد و در جهت تنش‌زدایی و حل بحران‌های موجود در روابط بین‌المللی و داخلی تلاش کنند.

بهمن اخوان نماینده سابق مجلس:
کابینه‌ کارآمد رای می‌آورد
با توجه به تجربه‌ای که در سه دوره از مجلس و در تعامل با دولت‌های گذشته کسب کرده‌ام؛ وزرای پیشنهادی آقای روحانی را افرادی بسیار کارآزموده می‌دانم. علاوه بر این‌که حضور وزرایی از طیف‌های مختلف سیاسی کشور در کابینه یکی از نقاط قوت آن است. با این حال خصوصیت مثبت اکثر وزرای پیشنهادی محبوبیت و پذیرفته شدن آن‌ها در میان مدیریت‌های میانی وزارتخانه‌هاست. چنانکه وزیر آموزش‌وپرورش پیشنهادی در میان طیف گسترده‌ای از فرهنگیان فردی مقبول است یا آقای نعمت‌زاده، وزیر پیشنهادی صنعت و معدن فردی پخته است که اکثر صاحبان صنایع کشور از او به نیکی یاد می‌کنند. وزیر خارجه پیشنهادی، آقای ظریف کسی است که سال‌ها در خارج از ایران تجربه کسب کرده است و سیاست خارجی و جامعه بین‌المللی را به خوبی می‌شناسد و گمان دارم با حضور ایشان تعامل ما با دنیا و دفاع از منافع ملی‌مان با کمتر مشکلی مواجه شود. همچنان که وزیر دفاع پیشنهاد شده در همه نیروهای نظامی کشور شخصی مقبول و پذیرفته و از چهره‌های پرتلاش جبهه و جنگ است. علاوه بر این‌که واضح است که وزارتخانه‌هایی همچون دفاع، اطلاعات، کشور و امورخارجه وزارتخانه‌هایی هستند که مقام معظم رهبری درباره آن‌ها نظر می‌دهند و حتما رییس‌جمهوری محترم نیز هماهنگی‌های لازم را انجام داده است. به این ترتیب می‌بینیم که افراد معرفی شده افراد کارآمدی هستند. بنابر این به باور من این کابینه با کابینه گذشته خیلی متفاوت است و اگر نه بسیار عالی، بسیار خوب است. کابینه‌ای که اعتدال، تجربه، کارآمدی، تعامل با مجلس و مردم را در دستور کار دارد. این وزرا در مدیریت کشور تجربه داشته‌اند. در مجموع نظر کارشناسان دست‌کم سوابق این افراد را تایید می‌کند. اکثر نمایندگان مجلس نیز به وزرای پیشنهادی رای خواهند داد. زیرا با وجود گذشت دو سال از عمر مجلس نهم آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند به خواست‌های مردم حوزه‌های انتخابیه شان پاسخ بگویند. موضوعی که تا حد زیادی تحت‌تاثیر اختلافات میان مجلس و دولت بوده است. بر این اساس می‌شود پیش‌بینی کرد که اکثریت نمایندگان مجلس به کارآمدی و تجربه وزرا رای بدهند. گرچه عده معدودی نیز که با بعضی فهرست‌ها به مجلس آمده‌اند و چندان هم پاسخگوی مردم نیستند نگاه سیاسی به موضوع دارند و ممکن است در دادن رای اعتماد ملاحظات سیاسی را در نظر بگیرند. در صورتی که اگر قرار باشد نمایندگان مجلس گوش به توصیه‌های مقام معظم رهبری بسپارند باید از دولت یازدهم حمایت کنند و با رای بالا به وزرا پشتوانه خوبی برای تعامل آن‌ها با کشور‌های دیگر فراهم آورند. این همان شیوه حسنه‌ای است که مجلس پنجم با وجود اختلاف گرایش سیاسی در مقابل دولت آقای خاتمی اتخاذ کرد.

محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه:
گمراه‌کردن مردم با قضاوت‌ تند
کابینه، کابینه مثبتی است. رییس‌جمهوری را انسانی خردمند، معتدل و باتدبیر می‌دانم که در حکم مقام معظم رهبری هم نسبت به ایشان سه مورد ذکر شده است. بر این اعتقاد هستم قضاوت‌های تند و عجولانه‌ای که بعضی افراد نسبت به کابینه دارند، مصداق گمراه‌کردن مردم است. درواقع ذهن‌ها را از مسیر قانونی خارج‌کردن کار حرامی است که این عده انجام می‌دهند. درباره کابینه مجلس باید قضاوت کند و نمی‌شود دیگران به این اغواگری‌ها بپردازند. کابینه خوب شامل افراد باتجربه و بادانش است. البته من نسبت به تک‌تک افراد شناخت جزئی و ریز ندارم اما کلیات کابینه خوب است و بعضی رفتارهای انجام شده در مقابل آن اشتباه است. ما باید اجازه دهیم روال قانونی در کشور اجرا شود. این پیش‌داوری‌ها و قضاوت‌های تند و عجولانه اخلال در روال قانونی مدیریت کشور است. این روال باید طی شود و مجلس باید نظر دهد. جوسازی‌هایی که این روزها انجام می‌شود مصداق بداخلاقی‌هایی است که باید ریشه‌کن شود. به هرحال واقعیت این است که مردم حرف‌های خود را زده و مطالبات خود را در انتخابات بیان کرده‌اند. حق قانونی و شرعی ملت است که رییس‌جمهوری را انتخاب کرده تا سروسامانی به اوضاع کشور دهد. اصولگراهای افراطی اشتباه می‌کنند. اصولگراها و اصلاح‌طلبان باید فرصت و زمینه را به رییس‌جمهوری منتخب بدهند. با این انتخاب، مردم پیام خود را به جریان‌ها و گروه‌های افراطی دادند و حق ملت است که از این گروه‌های فشار، افراد و جناح‌هایی که می‌خواهند با فشار و جو‌سازی افرادی را بر کشور تحمیل کنند دوری و آنان را طرد کنند.

احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم:
باقی ماندن روحانی بر عهد خود
نمی‌شود و نباید به کابینه از زاویه علایق سیاسی خودمان نگاه کنیم. مسلم است که اگر مثلا آقای خاتمی رییس‌جمهوری شده بود کابینه‌ای متفاوت از کابینه معرفی شده توسط آقای روحانی انتظار می‌رفت. در آن صورت سطح خواسته‌ها و توقعات نیروهای اصلاح‌طلب متفاوت بود. مثلا حتما ترجیح می‌دادیم برای وزارتخانه‌هایی چون وزارت کشور و اطلاعات و وزارتخانه‌های کلیدی از این باب کسانی انتخاب شوند که کاملا به تفکر توسعه سیاسی و غیرامنیتی کردن فضای سیاسی معتقد و مصر باشند. اما در حال حاضر ما باید نسبت به آقای روحانی و کابینه پیشنهادی‌اش واقع‌بین باشم. واقع‌بینی به آن معناست که ببینیم مقدورات و امکانات ایشان چقدر است و شعارها و برنامه‌هایش چه بوده و هست. اگر منصفانه نگاه کنیم روحانی از آنچه گفته است عدول نکرده است. یعنی نه کابینه‌اش را طوری انتخاب کرده است که بخواهد یکسره به خواسته‌های اصلاح‌طلبان پاسخ بگوید و نه بالعکس. بلکه وجه غالب کابینه او چهره‌های قوی، کارآزموده و با تجربه هستند. میانگین سنی حدود ۶۰ سال دارند. صندلی دیده‌اند. آن‌ها اغلب بر کرسی‌های وزارت و معاونت تکیه زده‌اند. این است که می‌شود با اطمینان گفت آن‌ها اهل ماجراجویی نیستند و آمده‌اند که مشکلات را حل کنند. جایگاه سنی، علمی و اجتماعی آن‌ها ایجاب می‌کند که برای آن‌ها موفقیت به معنای درست انجام دادن کار محوله‌شان باشد. این‌ها امتیازاتی است که وزرای پیشنهادی دارند. اما طبیعتا چهره کابینه به وجه اعتدالی که رییس‌جمهوری شعارش را داده نزدیک است. حتی بعضی چهره‌هایی که به لحاظ تبار سیاسی اصولگرا هستند از چهره‌های متین و معقولی هستند و سابقه مدیریتی خوبی داشته‌اند. چنانکه افرادی مانند آقای آخوندی یا آقای نهاوندیان بیشتر به اصولگرایان منتسب بودند اما به عنوان کارشناسان منطقی و خبره شناخته می‌شوند. در مجموع کابینه آقای روحانی کابینه‌ای قوی است که باید امیدوار بود مجلس نیز نخواهد با شکافتن و کینه‌کشی‌های سیاسی پس از سال ۸۸ به استقبال آن برود. زیرا اگر قرار باشد این مسائل تکرار شود و پرونده‌ها پیش کشیده شوند خیلی‌ها حرفی برای گفتن دارند و معقول نیست که آن‌ها خود چنین بازی‌ای را به راه بیندازند. معقول این است که مجلس به لیاقت‌های اجرایی وزرا نگاه کند و براساس آن معیار رای بدهد. البته واقعیت این است که میانگین سنی کابینه کمی بالاست. امری که صرفا جنبه منفی ندارد و حتی می‌تواند مثبت باشد. زیرا این افراد دغدغه موقعیت و سمت برای بستگانشان یا کسب مال و ثروت برای رفع نیازهای زندگی‌شان نیستند. بلکه حتی بعضی از آن‌ها تمکن مالی مناسبی هم دارند که امیدواریم سبب نشود وضع معیشت مردم را نادیده بگیرند. اما این تمکن حتی می‌تواند امتیاز وزرا باشد زیرا علی‌القاعده آن‌ها مشکلات شخصی خودشان را پشت سر گذاشته‌اند و حالا در پی اهداف اجتماعی هستند.‌گرچه اگر در کنار این افراد از چهره‌های جوان‌تر استفاده شود موفقیت بیشتری نصیب کشور و مردم خواهد شد.

سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز تهران:
کابینه مقبول
به نظرم در مجموع ۱۸ نفری که از سوی آقای روحانی برای بر عهده گرفتن مسئولیت وزارتخانه‌ها معرفی شده‌اند افرادی مقبول هستند. یعنی می‌شود بگوییم هم لباس وزارت به قامتشان اندازه است و هم کارآمدی و کارآیی لازم را خواهند داشت. نکته مهم دیگر این است که باید میان وزرا و رییس‌جمهوری یک نوع انعطاف روحی و جاذبه فکری وجود داشته باشد که این مهم نیز در افراد معرفی‌شده دیده می‌شود. همچنین درباره وجهه بین‌المللی وزرا و معرفی آن‌ها به بیرون مرزها افراد برجسته‌ای معرفی شده‌اند که سابقه کاری و علمی و سیاسی مطلوبی دارند و می‌توانند در تعامل سازنده با کشورهای دیگر موثر واقع شوند. اما متاسفانه با همه این احوال دیده می‌شود که بعضی خود را درگیر بحث‌های نظری و جدلی درباره کابینه کرده‌اند. حال آن‌که کشور به کار و حل مشکلاتی چون بیکاری، تورم و اعتیاد نیاز دارد. موضوعاتی که وزرای معرفی شده باید برای حلشان اقدام کنند. البته مسلم است که نظر نهایی درباره ترکیب کابینه متعلق به مجلس است و صرف معرفی وزرا چیزی را حل نمی‌کند. اما افرادی که آقای روحانی معرفی کرده است می‌توانند برای حل یا کاهش مشکلات موجود راه‌حل‌های مناسب ارائه کنند. حال باید از منتقدان بعضی وزرای پیشنهادی پرسید که شما به دنبال مقبول هستید یا مطلوب. اگر آن‌ها به دنبال مقبولیت وزرا باشند همه وزرای پیشنهادی برای تشکیل کابینه یازدهم مقبولند. اما اگر با گرایش‌های سیاسی به دنبال وزیر مطلوب خود می‌گردند باید بروند در قالب احزاب و… افراد را آرام‌آرام آموزش دهند و کارآمدی‌هایشان را تقویت کنند تا کارنامه ارائه دهند و تبدیل به وزیر مطلوب شوند. با این حال این کمیسیون‌های تخصصی مجلس هستند که می‌توانند درباره تک‌تک وزرا بررسی کنند و نظر بدهند. اما وقتی کار به صحن علنی مجلس می‌رسد موضوع نظر ۲۹۰ نماینده است که طبیعتا همه آن‌ها با یکدیگر هم‌نظر نیستند و نمی‌شود رای مثبت همه آن‌ها را اخذ کرد. بالاخره ممکن است به موضوعات مختلف از سن تا تحصیلات افراد ایراد گرفته شود. حال آن‌که کابینه باید از جهات مختلف بررسی شود. مجلس می‌تواند با صداقت و صراحت نظرش را نسبت به افراد اعلام کند و اگر برای اشکالاتی که مطرح می‌کند پاسخ قانع‌کننده گرفت، آن را در تصمیم خودش لحاظ کند. اگر قرار باشد خدای ناکرده مجلس گرایشی عمل کند یا به دنبال نمره ۲۰ باشد، بعید است بتواند به نتیجه‌ای دست یابد.

منبع: روزنامه بهار

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 69 = 75