۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶

مخالفان زنگنه چه کسانی هستند؟

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):
یکی از سرسخت‌ترین مخالفان زنگنه که در روزهای اخیر سعی کرده با مصاحبه‌های جنجالی خود و به نمایندگی از تمام نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی از عدم رای اعتماد به زنگنه سخن بگوید و قبل از اعلام نام وزرا هم تمام تلاش خود را کرد تا رستم قاسمی وزیر کنونی نفت را در فهرست روحانی بگنجاند، مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت و رییس کمیسیون انرژی مجلس نهم است.
میرکاظمی نمایندگی جریانی را بر عهده دارد که در این هشت سال به صورت کامل سیطره خود را بر وزارت نفت حفظ کردند و حتی با برکناری وزرای موردنظر خود توسط رییس دولت دهم باز هم افراد مورد نظر خود را جایگزین آن‌ها کردند و در مقابل تاسیس وزارت انرژی هم سرسختانه ایستادند. جالب این‌که مسعود میرکاظمی، که سابقه فعالیت در سپاه پاسداران را داشت، در دوران وزارت خود در وزارت بازرگانی به گفته حمیدرضاحاجی‌بابایی، عضو هیات‌رییسه مجلس هشتم و وزیر آموزش‌وپرورش دولت دهم، به دلیل بی‌کفایتی در واردات بی‌رویه و عدم اجرای قانون بودجه سال ۸۵ و ۸۶ قرار بود استیضاح شود که با رایزنی معاون پارلمانی دولت منتفی شد و در دورانی که وزارت نفت را تحویل گرفت در کمتر از یک ماه ۱۵۰مدیر ارشد نفتی را که سالیان متمادی در این وزارتخانه مشغول به کار بودند خانه‌نشین کرد که «تصفیه بی‌سابقه مدیران وزارتی»
نام گرفت.
همچنین طبق گزارش خبرگزاری مهر در دوران وزارت ایشان سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ۷۰درصد کاهش یافت و بسیاری از تاسیسات زیربنایی در اختیار نهادی خاص قرارگرفت؛ البته در روزهای اخیر بسیاری از اعضای کمیسیون انرژی و دیگر نمایندگان مجلس با تکذیب همسویی با میرکاظمی اظهارنظرهای او را نظر شخصی و بسیاری از اعضای کمیسیون انرژی اعلام حمایت خود را از زنگنه اعلام کردند. از دیگر نمایندگان مجلس، که در مصاحبه‌های اخیر با فارس از مناسب‌نبودن زنگنه برای وزارت سخن می‌گوید، مهدی موسوی‌نژاد نماینده بوشهر است که مانند میرکاظمی سابقه نمایندگی در سپاه را داشته و دلیل مخالفت خود را با زنگنه، نوع تفکر، جریان فکری و انتساب بیژن نامدار زنگنه به بخشی از جریان‌های فتنه اعلام کرده است. ولی در مقابل یکی از نمایندگان مجلس هم اعلام می‌کند عده‌ای با سوءاستفاده از واژه فتنه سعی در پیشبرد اهداف خود دارند و آقای زنگنه با مقامی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد و مورد تایید حکم رهبری است، بنابراین نمی‌توان ایشان را به جریانات بعد از انتخابات سال ۸۸ وصل کرد و موسوی‌نژاد حتما قصد دیگری را از این مصاحبه دنبال می‌کند.
یکی دیگر از مخالفان زنگنه حسین طلا نماینده مردم
تهران است.
او که تنها ۲۳‌درصد از آرای مردم تهران را به خود اختصاص داد، قبل از این رییس هیات‌مدیره شرکت دخانیات ایران! بوده و در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی مجلس مشغول به کار است. او که در دوران انتخابات با جدا شدن از جبهه متحد اصولگرایان به جبهه پایداری پیوست، به‌نظر می‌رسد به دنبال انتخاب گزینه جبهه پایداری به‌عنوان وزارت نفت است و به نوعی به دلیل شکست نماینده این جریان در انتخابات امیدوار است با سنگ‌اندازی در راه رای اعتماد زنگنه اعلام حضوری برای این جریان داشته باشد و دلیل قابل قبولی برای مخالفت با پیشنهاد وزارت زنگنه ندارد.
از دیگر نمایندگان مخالف وزارت بیژن زنگنه مهرداد بذرپاش، نماینده جوان مجلس است که در طول هشت سال ریاست دولت احمدی‌نژاد ابتدا به عنوان عضو مشاوران جوان رییس دولت به احمدی‌نژاد نزدیک شد و بعدها سمت‌های جنجالی از قبیل مدیرعاملی خودروسازی سایپا را هم در کارنامه خود ثبت کرد؛ البته در اواخر دولت دهم مانند دیگر یاران اولیه احمدی‌نژاد از حلقه اولیه خارج و راهی مجلس شد و در حال حاضر در کمیسیون صنایع و معادن در حال کار است.
او هم، به دلیل نزدیکی به جبهه پایداری و همچنین دولت سابق، به نظر می‌رسد به دلیل سهم‌خواهی به دنبال اعلام شخص مورد نظر جریان خود به عنوان وزیر است و امیدوار است با مخالفت با زنگنه شاید بتواند سهمی در تعیین معاونان این وزارت داشته باشد. در هر صورت باتوجه به حمایت بسیاری از کارشناسان نفتی از زنگنه و همچنین نمایندگان مجلس به نظر می‌رسد این افراد در پیشبرد اهداف سودجویانه خود
ناکام بمانند.

منبع: روزنامه بهار

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

8 + 2 =