۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰

در جلسه رای اعتماد به کابینه چه خواهد گذشت؟

رای اعتماد اصطلاحی است پارلمانی، به معنای رایی که اعتماد بر کسی داشتن را تأکید و استوار سازد. رایی که نمایندگان مجلس یا دو مجلس به دولتی که برنامه و اعمال وی را تأیید کنند دهند.

majlesمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

این روزها همه جا صحبت از کابینه معرفی شده توسط رئیس دولت یازدهم و تصمیم بهارستان نشین هابرای ماندن یا نماندن آنهاست.

این در حالی است که بررسی وزرای پیشنهادی روحانی از فردا رسما در مجلس آغاز خواهد شد. جلساتی که قرار است تا پایان هفته ادامه داشته باشد و مشخص کند عنان هدایت حوزه‌های مختلف کشور در دست چه کسانی قرار می‌گیرد.

براساس گفته‌ها و شنیده‌ها تاکنون اکثریت نمایندگان مجلس به‌ویژه هیات‌رییسه مجلس نظر مثبتی نسبت به وزرای پیشنهادی داشته‌اند و بارها اعلام کردند که این کابینه در رای اعتماد با مشکلی مواجه نخواهد شد؛ بااین‌حال هنوز نمی‌توان از این بابت اطمینان‌خاطر داشت.

در چند روز گذشته اختلافی بین اکثریت و اقلیت مجلس در رای اعتماد وزرا به‌وجودآمده است؛ اکثریتی که کابینه را معتدل و کاردان می‌خواند و اقلیتی که کابینه را به عدول از اعتدال محکوم می‌کند و با ‌این‌حال نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از رای اعتماد داشت. رای اعتمادی که می‌تواند راه تعاملی بین مجلس و دولت را محکم یا لغزان کند.

اما رای اعتماد چیست و در جلسه رای اعتماد چه رخ خواهد داد؟

رای اعتماد اصطلاحی است پارلمانی، به معنای رایی که اعتماد بر کسی داشتن را تأکید و استوار سازد. رایی که نمایندگان مجلس یا دو مجلس به دولتی که برنامه و اعمال وی را تأیید کنند دهند.

رئیس دولت یازدهم پس از مراسم تنفیذ و با حضور در مجلس جهت شرکت در مراسم تحلیف اعضای کابینه پیشنهادی خود را در اعلام کرد.

براساس آیین‌‌نامه داخلی مجلس، جلسات صحن علنی مجلس برای بررسى برنامه‌های دولت و أخذ رأى اعتماد به کابینه پیشنهادی روحانی، از فردا دوشنبه ۲۱ مرداد در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود.

این روند معمولاً یک هفته پس از معرفى وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد که در آغاز این مرحله رئیس دولت در آغاز روند مراحل بررسی کابینه ضمن تشریح برنامه‌های خود از وزاری پیشنهادی کابینه نیز دفاع می‌کند.

روحانی نیز در می‌تواند در این مراسم و در نطق اولیه خود به مدت ۲ ساعت ۳۰ دقیقه صحبت‌ها و دفاعیات خود را مطرح کند و بعد از آن هر یک از وزرای کابینه پیشنهادی، البته درصورتی که وزیری رای اعتماد کسب کند رئیس جمهور می‌تواند ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه‌ها نطق کند و اگر وزیری رای اعتماد نگیرد رئیس جمهور برای معرفی گزینه بعدی ۳ ماه فرصت دارد که در این مدت رئیس دولت برای آن وزارتخانه‌ها سرپرست معین می‌کند.

بنا بر اخبار رسیده، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها بوده و در روز رای گیری برای هر وزیر صندوق رای جداگانه تعبیه شود و رای‌گیری برای تمام وزیران پیشنهادی به طور همزمان و در آخرین جلسه پایان هفته آینده انجام شود.

برپایه این خبر ‌روند بررسی کلیات رای اعتماد با صحبت‌های  پنج نماینده موافق و مخالف به طور ضربدی و هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه انجام می‌شود که در نهایت ارگر نیمی از نمایندگان حاضر در صحن علنی به وزیر پیشنهادی رای مثبت دهند براساس قانون رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آن شخص تائید و به عنوان وزیر دولت مشغول به خدمت می‌شود.

اگر کسی از نمایندگان به مخالفت از وزیری صحبتی نداشته باشد نماینده موافق نیز طبق آیین‌نامه داخلی مجلس نمی‌تواند دفاعی از وزیر پیشنهادی داشته باشد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی پارسینه

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 2 = 2