۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱

چُماق لری چه قدر واقعیت دارد ؟

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

رضا ساکی نوشت:

استفاده یک نماینده مجلس از اصطلاح چماق لری، خاشیه های جلسه بررسی کابینه پیشنهادی رئیس جمهوری را تحت تاثیر قرار داد.

ماجرای چماق لُری و نطق جنجالی نماینده بویراحمد، یکی از حاشیه های پررنگ جلسه علنی صبح دوشنبه مجلس بود.حجت الاسلام «سید علی محمد بزرگواری» نماینده مردم بویر احمد امروز و در نطق خود در مخالفت با کابینه سخنانی جنجالی بیان کرد. از به کار بردن اصطلاح «چماق لری» بالای سر دولت تا «دله دزد» خواندن مهدی هاشمی رفسنجانی:« هر وزیری بخواهد به منطقه من نگاه ویژه نداشته باشد با چماق لری با وی برخورد می‌کنم، من لرتبار هستم.»

 ماجرایی که البته خودش هم مجبور شد درباره اش توضیح دهد: « منظور من از چماق لری یک اصطلاح محلی بود! سخنی به مزاح و البته یک اصطلاح را به کار بردم که برخی آن را چماقی برای کوبیدن ما کردند.»

از سوی دیگر،نماینده لُرتبار مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به آنچه که توهین یک نماینده به قوم لر می‌خواند، انتقاد کرد. محمدجواد کولیوند در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار کرد: «یکی از ناطقین صبح بحثی را در تریبون مجلس مطرح کرد که آن هم توهینی به خطه و قوم بزرگ لر است و طرح آن اینجا خیلی جالب نبود که بگوید که اگر وزرایی معرفی شوند که مورد وثوق نباشند، آنها را با چماق لری می‌زنیم. وی با بی‌منطق خواندن این سخنان گفت که قوم لر مقابل دشمنان ایستاده‌اند.»

نکته جالب اما، نتایج انتخابات ریاست جمهوری در استان های لرنشین بود. نگاهی به نتایج انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در این استان ها نشان می دهد که دو منتخب برگزیده استان های لرنشین برای ریاست جمهوری، چه کسانی بوده اند؟

استان لرستان:

تعداد کل شرکت‌کنندگان: ۸۶۰ هزار و ۸۶۷ نفر

حسن روحانی: ۲۴۰ هزار و ۶۵۵ رأی

محسن رضایی: ۲۳۶ هزار و ۴۵۱ رأی

استان چهار محال و بختیاری:

شرکت‌کنندگان: ۱۳۴ هزار و ۸۶۹ نفر

محسن رضایی: ۲۱۱ هزار و ۱۰۱ رأی

حسن روحانی: ۱۵۵ هزار و ۸۸۴ رأی

استان خوزستان:

تعداد کل شرکت‌کنندگان: ۲ میلیون و ۴۲ هزار و ۵۲۱ نفر

محسن رضایی: ۹۲۱ هزار و ۵۷۰ رأی

حسن روحانی: ۶۷۵ هزار و ۴۹۵ رأی

استان کهگیلویه و بویر احمد:

تعداد کل شرکت‌کنندگان: ۳۴۲ هزار و ۲۴ نفر

محسن رضایی:۱۴۲ هزار و ۴۰ رای

حسن روحانی: ۱۲۶ هزار و ۳۹۵ رای

 منبع: مجله مهر

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

90 - = 80