۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲

واکنش ها به سخنان علوی

در دوره‌های گذشته انتقاد از وزیر اطلاعات کاری نبود که هر فعال سیاسی یا نظامی انجام دهد. اساسا نقد وزیر اطلاعات به لحاظ جایگاه حقوقی کار منتقدین داخلی آن هم نه در رسانه که در گعده‌های چند نفره بود. عده‌یی هم که نسبت به تمامی مسوولان نظر مخالف داشته و دارند در این راه از وزیر اطلاعات انتقاد می‌کردند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

محمد حسین مهرزاد نوشت:
شاید در تمام سال‌های اخیر علوی تنها وزیر اطلاعاتی باشد که درباره مهم‌ترین مساله امنیت داخلی کشور اظهارنظر می‌کند و با اقبال عمومی و انتقادهای رسانه‌یی برخی افراد جریان اصولگرا مواجه می‌شود. انتقاد از وزیر اطلاعات به گونه‌یی یک تابو بود. تابویی که البته محمود احمدی‌نژاد یک بار با انتقاد از وزیر وقت اطلاعات در جریان برخی بازداشت ها آن را شکست و یک بار هم در برابر آن شکست سختی خورد. مصاف دوم احمدی‌نژاد با وزارت اطلاعات به گونه‌یی پیش رفت که او ۱۱ روز دورکاری کرد و نهایتا حیدرمصلحی در جای خود باقی ماند. مصلحی گاهی چنان اظهاراتی می‌کرد که روسای جمهور سابق هم در مظان اتهام‌های سنگینی قرار می‌گرفتند و جز چند صدای کوتاه و بریده کسی نمی‌خواست یا نمی‌توانست صریح و جدی او را به نقد و چالش بکشد. از این حیث اظهارات هفته گذشته سید محمود علوی درباره بازگشت ایرانیانی که پس از وقایع سال ۸۸ از کشور خارج شده‌اند یک استثنای تاریخی محسوب می‌شود. علوی هفته گذشته گفت: «هر کسی در جریان حوادث ۸۸ خلافی نداشته باشد، تضمین می‌کنیم که مشکلی پیدا نمی‌کند. ان‌شاءالله ترس بی‌مورد کلیه کسانی را که خلافی مرتکب نشدند حل می‌کنیم و هر کسی خلافی نداشته باشد تضمین می‌کنیم که مشکلی پیدا نمی‌کند.» پیش‌بینی اینکه این اظهارات با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شود کار سختی نبود. به همین دلیل هم مخالفان و موافقان نظر علوی بلافاصله به اظهارنظر پرداختند. در همین مخالفت‌ها و موافقت‌ها اما نکته جالبی نهفته بود. در دوره‌های گذشته انتقاد از وزیر اطلاعات کاری نبود که هر فعال سیاسی یا نظامی انجام دهد. اساسا نقد وزیر اطلاعات به لحاظ جایگاه حقوقی کار منتقدین داخلی آن هم نه در رسانه که در گعده‌های چند نفره بود. عده‌یی هم که نسبت به تمامی مسوولان نظر مخالف داشته و دارند در این راه از وزیر اطلاعات انتقاد می‌کردند. اما امروز انتقادات به راحتی در رسانه جای خود را باز می‌کند و از قضا اصولگرایان نقد وزیر اطلاعات را انجام می‌دهند و اصلاح‌طلبان و میانه‌روها اظهارات او را نشانه‌یی از تحقق وعده‌های حسن روحانی می‌دانند. فارغ از موضوع این انتقادات آنچه ناخواسته توسط اصولگرایان کلید زده شده و البته با حسن برخورد دولت مواجه می‌شود این است که هزینه انتقاد از بالاترین نهاد امنیتی کشور را بسیار پایین آورده‌اند که همین موضوع می‌تواند یکی از دستاوردهای فضای باز نقد در کشور باشد.

انتقاد تند به اظهارات علوی

سنگین‌ترین انتقاد از اظهارات علوی را مهدی طائب، فرمانده قرارگاه عمار مطرح کرد. حجت‌الاسلام مهدی طائب رییس قرارگاه عمار در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر اطلاعات درباره مهاجران سال ۸۸ اظهار داشت: سه نکته در این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد؛ نکته اول این است که دعوت و خواهش برای بازگشت به کشور از افراد مجهولی که جرمی انجام نداده‌اند کار عبثی است و این موضع از جایگاه دولت به عنوان جایی که مظهر رای و حیثیت مردم است بعید به نظر می‌رسد. طائب با طرح این پرسش که چنین موضعی چه ارتباطی با تدبیر و اعتدال دارد، مهم‌ترین وظیفه وزارت اطلاعات را کمک به امنیت کشور دانست و ادامه داد: آیا در رابطه با کسانی که در فتنه ۸۸ جرمی مرتکب نشده بودند منع ورود یا ناامنی وجود داشت که وزیر اطلاعات این‌گونه موضع می‌گیرد؟ آنها باید مصداق بیاورند که کسی در عین حال که مجرم نبوده اما به خاطر ترس از کشور فرار کرده است و ما حالا می‌خواهیم به او ضمانت دهیم که به کشور بازگردد. وی با تاکید بر اینکه بهتر است وزرا و به‌ویژه وزیر اطلاعات از ورود به مباحثی که شایبه عدم تخصص در آن وجود دارد خودداری کنند، تصریح کرد: ما اگر استقلال قوا را قبول داریم باید بدانیم که دولت حق ورود به بحث مجرمان را ندارد و برخورد با جرم و جنایت به صورت انحصاری مربوط به قوه قضاییه است. همسو با این اظهارات سایت خبری صراط نیوز، نزدیک به حسین شریعتمداری نیز با برجسته کردن سخنان علوی در گزارشی نوشت: «اگر»چیزکی «در پرونده فراریان و گریختگان متواری از کشور نبود، یقین بدانید که خیلی «چیزها » پشت سرشان گفته نمی‌شد و فتنه ۸۸ در همان اوان شکل‌گیری نطفه‌اش، دارفانی را وداع می‌گفت.»


نگرانی ستون نویس کیهان

سعدالله زارعی، از سرمقاله نویسان روزنامه کیهان نیز با بیان اینکه دستگاه قضا بر لزوم اقدام درباره کسانی که امکان دستگیری آنها وجود داشته، تاکید کرده است، گفت: طرح این موضوع به وزیر اطلاعات ارتباطی ندارد. وی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اظهارات وزیر اطلاعات مبنی بر اینکه کسانی که در حوادث ۸۸ خلافی مرتکب نشده‌اند با تضمین ما به کشور بازگردند، اظهار داشت: طرح این موضوع به وزیر اطلاعات ارتباطی ندارد و به دستگاه قضایی مربوط می‌شود؛ دستگاه قضایی نیز بر لزوم اقدام درباره کسانی که امکان دستگیری آنها وجود داشته تاکید کرده است. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه جرم این اشخاص شخصی نبوده و مربوط به عرصه ملی است، ‌بنابراین ماهیت امنیتی پیدا می‌کند و هیچ نظامی نیز با این دست جرایم برخورد رافت‌آمیز نخواهد داشت.


دفاع فاضل میبدی از علوی

با این حال حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی، عضو برجسته مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، ضمن تمجید از اظهارات اخیر وزیر اطلاعات مبنی بر اینکه «امنیت ایرانیان خارج از کشور که در حوادث سال ۸۸ نیز خلافی مرتکب نشده‌اند را در صورت بازگشت به ایران تضمین می‌کنیم»، گفت: اظهارات اخیر آقای علوی وزیر محترم اطلاعات، سخن بسیار درست، حکیمانه و مهربانانه‌یی است که به شفعت و رحمت اسلامی هم خیلی نزدیک بوده و مصداق پیروی از پیامبر اسلام (ص) است. وی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: به هر حال سخنی که جناب آقای دکتر علوی، وزیر محترم اطلاعات در این خصوص بیان کرده، «بلاتشبیه» شبیه کاری است که پیامبر اسلام (ص) در هنگام فتح مکه کردند؛ یعنی پیامبر (ص) با ورود به شهر مکه بالاخره مخالفان خودش را بخشید و گفت «الیوم، یوم المرحمه» و نه «یوم الملحمه»؛ شخصی از اطرافیان پیامبر (ص) پرچم دست گرفت و گفت امروز روز انتقام است، اما پیامبر خدا گفتند، نه! امروز روز بخشش و مرحمت است. عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با تمجید از اظهارنظر اخیر وزیر اطلاعات درباره بازگشت ایرانیان خارج از کشور به داخل کشور، گفت: من معتقدم یکی از کارهایی که در این کشور و در زمان حکومت آقای روحانی و در حکومت اعتدال بشود، همین آماده کردن زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور به داخل کشور است. حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل میبدی این استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: بسیاری از ایرانیان خارج از کشور عاشق خدمت به مردم و مملکت خودشان هستند، چون این‌ها فرزندان این ملت و مملکت‌اند؛ حالا‌گیریم که یک خطایی هم کردند؛ باید پرسید که چه کسی خطا نکرده است؟ همه انسان‌ها جایزالخطا هستند؛ بالاخره اسلام دین رحمت، بخشش و عفو است و به نظرم دولت اعتدالی آقای روحانی به‌ویژه آقای علوی که مسوول اطلاعات کشور است، می‌توانند زمینه بازگشت این هموطنان‌مان را به کشور فراهم کند تا اینها به نفع این مملکت مشغول کار شوند.

به شما ربطی ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل میبدی درباره اظهارنظر روزنامه‌نگار روزنامه کیهان درباره اظهارات اخیر وزیر اطلاعات که در یکی از خبرگزاری‌ها با تیتر «طرح موضوع فراریان فتنه به وزیر اطلاعات ارتباطی ندارد» بیان شده است، گفت: این روزنامه‌نگار اشتباه گفتند و اصلا باید گفت که این موضوع به ایشان ربطی ندارد.

منبع: روزنامه اعتماد

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 6 = 1