۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲

مناظره با موضوع “حزب گرایی” در سیما

ما باید تکلیف خودمان را برای یک بار هم که شده مشخص کنیم و بگوییم آیا در حکومت و اداره کشور بالاخره شریک می‌پذیریم یا خیر؟ اگر هدف برخی احزاب از تشکیل شدن، رسیدن به قدرت باشد، باید بدانیم قدرت هم مقدمه‌یی برای خدمت است، دادن مجوز به تعداد زیاد احزاب مختلف درست نیست، باید بدانیم کلا در کشور ما پنج یا شش نوع تفکر وجود دارد .

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

 aaa
مناظره تلویزیونی شبکه یک سیما روزگذشته با حضور محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، الیاس حضرتی مدیرمسوول روزنامه اعتماد، مهدی فضائلی منتقد سیاسی اصولگرا، غلامعلی دهقان عضو حزب اعتدال و توسعه، محمدرضا خباز نماینده اصلاح‌طلب مجالس ششم و هشتم، عباس سلیمی‌نمین منتقد سیاسی اصولگرا و با موضوع بررسی «حزب‌گرایی» برگزار شد. الیاس حضرتی در این مناظره و در موافقت با فعالیت احزاب گفت: من اینجا می‌خواهم یک سوال اساسی را مطرح کنم مبنی بر اینکه بعد از گذشت ۳۴ سال پس از انقلاب ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم و باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا حزب داریم یا نداریم. این فعال سیاسی، این سوال را مطرح کرد که آیا ما امروز قصد داریم با احزاب طرف شویم یا افراد؟ به نظرم تمایل ما به این سمت است که با اشخاص مواجه شویم تا به تشکل‌های برنامه‌دار و کادرساز. حضرتی با بیان اینکه نمی‌توان کشور را به این شکل اداره کرد، افزود: در دوره اصلاحات اقداماتی در زمینه به اوج رسیدن فعالیت احزاب صورت گرفت، خانه احزاب تشکیل شد و وزارت کشور هم بودجه‌یی برای احزاب در نظر گرفت؛ اما متاسفانه در طول هشت سال گذشته دیدگاه رییس‌جمهور سابق که معتقد بود احزاب باید تعطیل شوند و مساجد کافی هستند، مشکلاتی پیش آورد که در دوره جدید باید اقداماتی در زمینه رفع آنها اجرایی کرد. محمدرضا خباز، نماینده ادوار مجلس نیز که او هم عضویت در حزب اعتمادملی را در کارنامه سیاسی خود دارد، به عنوان موافق حزب‌گرایی، به ۲ خرداد ۷۶ اشاره کرد و گفت: در آن ایام، توجه به احزاب آغاز شد و شاهد ثبت‌نام ۲۰۰ حزب بودیم؛ البته هشت سال بعدی دو بار رییس‌جمهور گفت با داشتن حسینیه و بسیج، نیاز به احزاب نداریم. وی اضافه کرد: امروز هم رییس‌جمهور می‌گوید ما حزبی نداریم که البته گفته آقای روحانی به معنای واقعی و عملی درست است.

انتقاد از دولت فراجناحی

در ادامه مناظره آسیب‌شناسی عملکرد احزاب در ایران، عباس سلیمی‌نمین به عنوان منتقد حزب‌گرایی، با انتقاد از مفهوم دولت فراجناحی که از سوی روحانی مطرح می‌شود، تاکید کرد: من معنای دولت فراجناحی را متوجه نمی‌شوم؛ مگر دولت می‌تواند موضع‌گیری نکند؟ اگر شورای نگهبان یا نهادهای نظامی چنین حرفی را بزنند، پذیرفته شده است چرا که فراجناحی‌اند و موضع‌گیری نمی‌کنند. بنابراین وقتی به هاشمی و ناطق سهمیه داده می‌شود، این دیگر فراجناحی نبوده و امتیاز دادن است. وی با تاکید بر اینکه ما باید در این باره از آقای روحانی مطالبه‌یی جدی داشته باشیم که می‌گوید من نه این هستم و نه آن، ادامه داد: شما باید خود را معرفی کنید. نمی‌توان از شفاف‌سازی فرار کرد. سلیمی‌نمین به مخالفت احمدی‌نژاد با حزب‌گرایی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: ما در عین حال شاهد بودیم که در آخر دولت احمدی‌نژاد، یک باندی نقش حزب را بازی کرد و به کشور لطماتی وارد آورد و در حالی که او منتقد تحزب بود اما ما در اواخر دولتش شاهد باند‌گرایی بودیم.

با حزب مخالفند رویشان نمی‌شود مطرح کنند

در ادامه، الیاس حضرتی، مدیرمسوول روزنامه اعتماد با بیان اینکه متاسفانه در کشور با واقعیت تلخی مواجهیم و آن اینکه عده‌یی با اصل حزب مخالفند ولی رویشان نمی‌شود مطرح کنند، گفت: ما باید تکلیف خودمان را برای یک بار هم که شده مشخص کنیم و بگوییم آیا در حکومت و اداره کشور بالاخره شریک می‌پذیریم یا خیر؟ وی افزود: اگر هدف برخی احزاب از تشکیل شدن، رسیدن به قدرت باشد، باید بدانیم قدرت هم مقدمه‌یی برای خدمت است، دادن مجوز به تعداد زیاد احزاب مختلف درست نیست، باید بدانیم کلا در کشور ما پنج یا شش نوع تفکر وجود دارد . مهدی فضائلی نیز در ادامه با اشاره به اینکه بعضی دوستان به گونه‌یی صحبت می‌کنند که گویی قبل از سال ۸۴ همه‌چیز ساخته شده بود و هیچ مشکلی وجود نداشت، ادامه داد: این مانند این است که ما بگوییم اقتصاد در آن موقع هیچ مشکلی نداشت. مردم در رفاه کامل بودند و جریان‌های سیاسی در نشاط کامل بودند و آن همزمانی که شعار توسعه سیاسی سر داده می‌شد.

تعطیل‌کردن‌های ما مثل مجوزهایمان الکی است

در ادامه، محمدنبی حبیبی با اشاره به برخی بحث‌هایی که درباره بحث حزب موتلفه مطرح شد، گفت: این حزب اساسنامه و مرامنامه مستقل دارد و هر سه سال یکبار کنگره‌یی برای آن تشکیل می‌شود. شورای مرکزی با حضور ۳۰ نفر از اعضا تشکیل و دبیرکل نیز با رای ۲۰ نفر تعیین می‌شود. این‌گونه نیست که کرکره حزب موتلفه هر روز بالا برود و ما در انتخابات فعال شویم. برنامه حزب موتلفه روزانه است و کارگروه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی در حال فعالیت هستند. در ادامه مناظره، الیاس حضرتی با اشاره به اینکه برخی افراد که به سمت احزاب می‌روند دیگر جرات نمی‌کنند این مساله را بازگو کنند، گفت: باید آزادی بیان داشته باشیم و نمی‌شود با تنگ‌نظری و خط‌قرمز‌های سلیقه‌یی بخواهیم حزب تشکیل دهیم. وی افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم حزب باشد اما رسانه نداشته باشد. از آن طرف خیلی‌ها علاقه‌مندند حزب رسمی و شناسنامه‌دار وجود نداشته باشد و از احزاب به صورت باندی و فصلی سوءاستفاده کنند و به کسی هم پاسخگو نباشند. این فعال سیاسی ادامه داد: ‌در کشور ما احزاب قدرتمندی آمدند که نمونه آن حزب موتلفه است، البته از اینها هم با تنگ‌نظری‌هایی، قدرت مانور گرفته شده است. حزب مشارکت یک حزب جدی بود و دبیرکل حزب آن باید در کنار آقای حبیبی می‌نشست و صحبت می‌کرد. حضرتی گفت: متاسفانه به دلایل سلیقه‌یی و واهی و بدون آنکه دادگاهی تشکیل شود، این حزب منحل شد. همان‌طور که مجوزهای ما الکی می‌شود، تعطیل‌کردن‌های ما هم الکی است. با این شکل نمی‌شود کار کرد. وی خطاب به فضایلی گفت: آقای فضایلی! احزاب مضراتی دارند. چرا که ما آنقدر احزابی را دیدیم که آنها را وابسته نشان داده‌ایم و هر کس می‌خواهد به سمت حزب برود باید با ترس و لرز این کار را کند چرا که ممکن است در جایی مسوولیت به عهده بگیرد و ممکن است از وی در این باره سوال کنند.

طعنه سه هزار میلیاردی

در ادامه این مناظره، محمدرضا خباز در پاسخ به مباحث مطرح شده از سوی عباس سلیمی‌نمین درباره عدم ارائه تعریف درستی درباره اعتدال از سوی حسن روحانی گفت: در گذشته اگر از مجموعه اصولگرایی می‌پرسیدند که اصولگرایی به چه معنایی است، هر کسی از نگاه خود اصولگرایی را تعریف می‌کرد که البته اصلاح‌طلبی هم به این صورت بود. به همین دلیل آقای روحانی برای پیش نیامدن چنین مشکلاتی مجموعه‌یی را تعیین کردند تا معنای این تعاریف را مشخص کنند. پس از این سخنان محمدنبی حبیبی دیگر فعال سیاسی حاضر در مناظره یادآور شد: در ذهنم سابقه خوبی از فراجناحی نیست. دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در واکنش به سخنان محمدرضا خباز اظهار داشت: ایشان گفتند نه اصولگرایی و نه اصلاح‌طلبی تعریف نشده‌اند، اگر اصلاحات تعریف ندارد خود آقای خباز باید پاسخ دهد اما اصولگرایی تعریف دارد. حبیبی به تشریح ویژگی‌های اصولگرایی پرداخت و اعتقاد به اسلام، انقلاب و ولایت فقیه را از جمله این ویژگی‌ها برشمرد. خباز در واکنش به این بخش از سخنان حبیبی گفت: مواردی که شما بیان کردید، شامل همه ملت ایران می‌شود و ۷۰ میلیون ایرانی به آن معتقدند. محمدنبی حبیبی پس از بیان جمله مذکور از سوی خباز اظهار داشت: آنهایی که فتنه را به راه انداختند به این اصول معتقد نبودند. محمدرضا خباز در پاسخ به اظهارات حبیبی گفت: آیا کسی که سه هزار میلیارد بالا کشیده، اصولگرا بود یا اصلاح‌طلب؟ این اتفاق که در دولت قبلی افتاد و آنها از چارچوب اصولگرایی استفاده کردند اما ما آنها را اصولگرا نمی‌دانیم. وی اضافه کرد: منظور من از عدم وجود تعریف برای اصولگرایی این است که تعریف مصوب که همه اصولگرایان پای آن مهر زده باشند، وجود ندارد. خباز در ادامه در بیان تعریفی از اصلاح‌طلبی گفت: اصلاح‌طلب به کسی گفته می‌شود که ضمن وجود ویژگی‌های یک اصولگرا در دفاع از حقوق مردم و رعایت فصل ۳ قانون اساسی که مغفول مانده ادعاهایی دارد. این فعال اصلاح‌طلب اضافه کرد: اصلاح‌طلبی به دنبال احیای آزادی مردم است و این را دنبال می‌کند که بی‌جهت برای مردم پرونده درست نشود.

هاشمی میانه‌رو بود یا نه؟

در ادامه این مناظره و پس از آنکه الیاس حضرتی از آیت‌الله هاشمی به عنوان یک شخصیت میانه‌رو که همیشه در بین چپ و راست و اصلاح‌طلب و اصولگرا قرار داشته یاد کرد، عباس سلیمی‌نمین گفت: برخی از بار مثبت تعابیر استفاده می‌کنند که این درست نیست؛ به طور مثال میانه‌روی جنبه مثبت دارد اما هاشمی میانه‌رو نبود؛ در واقع می‌توانیم بگوییم وی عملگرا است و عملگرایی مختصاتی دارد. مهدی فضائلی هم در ادامه مناظره به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و اظهار داشت: آقای خباز می‌گوید اصلاحات همه ویژگی‌های اصولگرایی را دارد اما در زمانی که اصلاح‌طلبان دولت، شورای شهر و مجلس را در اختیار داشتند، اقداماتی انجام دادند که نشان داد به چه میزان به آن اصول پایبندند و آیا با آن اقدامات می‌توان گفت که آنها به اسلام و حکومت اسلامی معتقدند در حالی که حتی امام(ره) را زیر سوال بردند. محمدنبی حبیبی پس از پایان سخنان فضائلی گفت: حزب مشارکت در بیانیه‌یی اعلام کرد که جمهوری اسلامی یک پارادوکس است که ما جمهوری آن را انتخاب کردیم.

سوالات خاص حاضران

در ادامه، یکی از حضار این مناظره که از خبرنگاران تیم مطبوعاتی دولت احمدی‌نژاد بود، با انتقاد از اتهاماتی که در این مناظره به دولت احمدی‌نژاد وارد شد، از محمدنبی حبیبی درباره علت عدم اقبال مردم به حزب موتلفه در انتخابات قبلی در حالی که این حزب سابقه ۵۰ ساله دارد پرسید و گفت در انتخاباتی که شما هم کاندیدا بودید، رای پایینی آوردید. حبیبی هم در پاسخ به او با بیان اینکه ما در انتخابات مجلس به دنبال رای آوری اکثریت اصولگرایان بودیم، گفت: حزب موتلفه اسلامی برای نامزدهای خود هیچ گونه فعالیتی انجام نداد. در ادامه، یکی دیگر از حضار از الیاس حضرتی پرسید، شما در اظهارات خود نام شخصی را بردید و گفتید که ایشان در طول ۳۵ سال انقلاب یکی از معتدل‌ترین افراد بودند. چرا ایشان در انتخابات سال ۸۸ در برابر طرح موضوع تقلب سکوت کرد ولی در انتخابات ۹۲ که فرد مورد نظرش رای آورد، این انتخابات را دموکراتیک خواند. الیاس حضرتی در پاسخ به این سوال با بیان اینکه گویا همه حاضران در مناظره از جریان خاصی انتخاب شده‌اند و البته این سلیقه صدا و سیماست و اشکالی هم ندارد، اظهار داشت: آقای هاشمی از استوانه‌های اصلی و شناسنامه‌یی انقلاب هستند و بار سنگین انقلاب را در دوران‌های مختلف که کسی حاضر به فداکاری و خراب شدن شخصیت خود نبود، به دوش کشید. حضرتی، هاشمی را نادره روزگار توصیف کرد و یادآور شد: او همیشه با افتخار خود را سرباز رهبری نامیده و هیچگاه نگفت که من حتی مشاور رهبری هستم. وی افزود: جمع‌بندی مردم به گونه‌یی بود که وقتی آقای هاشمی کاندیدا شد شور و نشاط در جامعه‌یی که نشاط و شور در آن مرده بود، ایجاد شد و مردم دیدند که با وجود اینکه آقای هاشمی ردصلاحیت شد اما بیانیه داده و از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کرد.

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

16 + = 26