۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲

نصب تندیس قیصر امین‌پور

زمانی که قیصر از میان ما رفت، من نیمه‌شب از خواب پریدم. شبکه‌های ایرانی را بارها جست وجو کردم، اما خبری نبود. تلاش کردم عاقبت در یکی از شبکه‌های خارجی دیدم که به‌ صورت برجسته نوشته شده است «قیصر امین‌پور درگذشت.» و مدت‌ها بعد این خبر را در سایت‌های خودی دیدم.

632-1.jpgمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

در مراسم «شبی با قیصر امین‌پور» اعلام شد که به‌ زودی تندیس این شاعر در میدانی به نام او، نصب خواهد شد.

 

 

در مراسم «شبی با قیصر امین‌پور» که پنجشنبه، ۳۱ مرداد ماه، در تالار شهناز خانه هنرمندان برگزار شد،‌ مجید سرسنگی، رییس خانه هنرمندان، با اعلام این خبر که به‌ زودی با هماهنگی شهرداری، تندیس قیصرامین‌پور در میدانی به نام این شاعر فقید نصب خواهد شد‌، گفت: با توجه به رویکرد خانه هنرمندان در حوزه شعر و ایجاد سکوی شعر معاصر طی سال گذشته،‌ بناست مجموعه نفیسی از دیوان هفت شاعر بزرگ منتشر شود. هدف از این کار، انتقال فرهنگ شعرخوانی از گذشته به نسل امروز است.

 

او افزود: سومین جلسه از شب‌های ایرانشهر با نام قیصر امین‌پور گره خورده است. هدف ما از برگزاری چنین شب‌هایی این بوده است که متفکران ایرانی را به نسل جوان معرفی کنیم. این به معنای بی‌نیازی از اندیشه اندیشمندان غیرایرانی نیست، اما هر ملتی واجد گنجینه‌های انسانی است که اگر به آنها توجه نکند، نقصان‌هایی در فرهنگ خود ایجاد کرده است. این برنامه از یک سو تجلیل از بزرگان عرصه فرهنگ و هنر و از سوی دیگر زمینه‌ساز بازشناسی حرفه‌یی کسانی است که در فرهنگ و هنر ایرانی جایگاه عظیمی دارند.

 

سرسنگی همچنین تاکید کرد: جایگاه قیصر امین‌پور علی‌رغم اینکه زود از بین ما رفت، آن‌چنان ارزنده است که می‌توان اشعار او را یکی از آرمان شعرهای معاصر به‌ویژه بعد از انقلاب دانست. در طول تاریخ یک ملت هنرمندان زیادی معرفی می‌شوند، اما تعداد کمی از آنها به آنچنان تشخص فرهنگی می‌رسند که بتوانند در دفتر تمدن یک ملت ماندگار شوند. قیصر با ویژگی‌های خاص خود توانست نام خود را در زمره شاعرانی قرار دهد که در دفتر تمدن یک ملت باقی مانده است.

 

 

***

 

در بخش دیگری از این مراسم، فاطمه راکعی – شاعر – گفت: دغدغه دوستان قیصر که اغلب دانشگاهیان خوبی هستند، این است که به کارها و آثار او گذرا نگاه نشود؛ بنابراین ما تصمیم گرفته‌ایم تا در چنین مراسمی چندین مقاله را در حوزه شعر و افکار و سلایق و فرازهای این شاعر فقید در اختیار شنوندگان قرار دهیم.

 

او سپس به قرائت مقاله‌ای با عنوان «استعاره در شعر قیصر امین پور» پرداخت.

 

در این مراسم همچنین افشین علاء – شاعر – با اشاره به منظومه «روز دهم» قیصر امین‌پور گفت: این اثر با دو رویکرد شعر به معنای خاص به علاوه روایت سروده شده است. به اعتقاد من قیصر به دلیل تسلط بر هر دو مقوله توانسته است اثری جامع، ویژه نوجوانان در این شعر به یاد ماندنی خود ارائه دهد.

 

او افزود: این منظومه به معیارهای شعر نوجوان که دارای دایره واژگانی مشخص است، وفادار است و در عین حال از نظر زبانی فاخر و آگاهی‌دهنده است و نه تنها خارج از دایره فهم نوجوان سخنی نگفته است، ذهن او را با مضامین بلند زبانی آشنا می‌کند و این وظیفه همه شاعران نوجوان است. شعر کودکان و نوجوان را باید به کلیدی بدل کرد که به وقت مناسبت به سراغ گنجینه‌های شعر و ادب کهن بروند. در این منظومه حماسی، رزم نوجوان شهید در حماسه کربلا به مصداق «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» ترسیم شده است.

 

 

***

 

در بخش دیگری از این مراسم، محمدرضا محمدی‌نیکو – شاعر – گفت: زمانی که قیصر از میان ما رفت، من نیمه‌شب از خواب پریدم. شبکه‌های ایرانی را بارها جست وجو کردم، اما خبری نبود. تلاش کردم عاقبت در یکی از شبکه‌های خارجی دیدم که به‌ صورت برجسته نوشته شده است «قیصر امین‌پور درگذشت.» و مدت‌ها بعد این خبر را در سایت‌های خودی دیدم.

 

او افزود: شبکه‌های خارجی در برابر اسم این شاعر فقید تامل کرده بودند؛ چون می‌دانستند او و اشعارش نماینده پرشورترین جریان شعری در ایران است، اما چرا قیصر در اخبار داخلی ما تا مدتی مهجور بود؟

 

محمدی‌نیکو همچنین گفت: قیصر در یکی از اشعارش با ظرافت به پرسش افلاطون که خواهان خروج دانشمندان از شهر بودند پاسخ داد. قیصر گفته بود آرمان‌شهر در وجود شاعران است.

 

 

***

 

در ادامه این مراسم علی عباسی، محقق، به ارائه پژوهش خود درباره نوسان و میزان تنش شعرهای قیصر امین پور و به این پرسش بنیادی پرداخت که چه ویژگی‌هایی در آثار قیصر، اشعار او را برای مخاطب جذاب کرده است.

 

او افزود: اشعار قیصر امین‌پور با یک تنش شروع می‌شود و با توصیفاتی ادامه و در نهایت با یک بیان عاطفی قوی پایان می‌یابند. این موضوع سبب می‌شود تا حالت عاطفی به حالت سیال در اشعار این شاعر باقی بماند و این سیالیت عاطفی، آثار قیصر را ماندگار می‌کند.

 

 

***

 

سهیل محمودی، شاعر، نیز در این مراسم گفت: قید شاعر انقلابی قیصر امین پور امروز در سایت‌های مختلف مورد بحث است. به نظر من این کلمه امروز مورد ظلم قرار گرفته است. آدم‌های درجه ششم با پول‌های بی‌حساب و کتاب و بی‌استعداد تلاش می‌کنند خود را در زمره شاعران انقلابی و آیینی قرار دهند؛ درحالی‌که اشعار قیصر و نسل او همراه از این قید و بندها مبرا بود. قیصر شاعری مردمی بود و همین مردمی بودن نامش را ماندگار کرد.

 

در این مراسم شاعرانی چون عبدالجبار کاکایی، عرفان نظرآهاری، ساعد باقری و… به شعرخوانی پرداختند. همچنین با حضور حسام‌الدین سراج یکی از شعرهای قیصر امین‌پور با صدای این خواننده برای حاضران پخش شد.

 

در بخش پایانی مراسم «شبی با قیصر امین‌پور»، نیز با حضور افرادی همچون هادی خانیکی ‌و محمود دعایی، ‌تندیس خانه هنرمندان به همراه یک سکه بهار آزادی، دوره مثنوی معنوی، یک تابلوی خوشنویسی و یک لوح تقدیر به زیبا اشراقی، همسر زنده یاد قیصر امین‌پور اهدا شد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

59 - = 51