۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲

تفاوت تعامل قوای روحانی با احمدی‌نژاد

روحانی که خود سابقه حضور طولانی در هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی را داراست، به خوبی با مکانیزم‌ها و حدود اختیارات مجلس آشناست و اساساً به دنبال به چالش کشیدن مجلس به عنوان یکی از قوای سه‌گانه و اصلی کشور نیست.

20-549.jpgمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):
ایمان ملکا نوشت:
در ‌حالی که حدود یک هفته از رأی اعتماد مجلس‌ شورای ‌اسلامی به کابینه دکتر حسن روحانی می‌گذرد و وزرای منتخب و سرپرستان وزارتخانه‌ها در حوزه مدیریت خویش مستقر شده‌اند، همچنان برخی از مسائل درباره تعامل دولت و مجلس وجود دارد که پرداختن به آنها مفید به فایده است.اول؛ رئیس جمهور آن گونه که خودش تصریح می‌کند، بهترین انتخاب‌هایش را به مجلس معرفی کرد. این انتخاب‌ها در راستای سهم‌خواهی افراد یا گروه‌های مختلف نبود، بلکه محصول شناخت مستقیم یا غیرمستقیم خود دکتر روحانی و سپس انتخاب ایشان بود.

دوم؛ روحانی تمام تلاش خود را جهت رأی آوردن تمام اعضای پیشنهادی کابینه به کار برد و این مسأله در اظهارات ایشان در مجلس برجسته بود. ممکن است برخی افراد به اشتباه آدرس غلط بدهند و این گونه وانمود کنند که روحانی به خاطر تحمیل برخی افراد به ایشان از آنها دفاع موثری نکرده و یا از رأی نیاوردن آنها در مجلس خشنود است. در‌حالی‌که برخلاف این ادعا، روحانی هم در کنفرانس خبری و هم در سخنرانی مجلس، خواست قلبی خویش را اظهار کرد تا همه وزرای پیشنهادی رأی بیاورند.

سوم؛ روحانی که خود سابقه حضور طولانی در هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی را داراست، به خوبی با مکانیزم‌ها و حدود اختیارات مجلس آشناست و اساساً به دنبال به چالش کشیدن مجلس به عنوان یکی از قوای سه‌گانه و اصلی کشور نیست. بنا‌بر‌این ایشان بابت رأی قاطع به عموم وزرای پیشنهادی تشکر کردند. واضح است که رئیس جمهور در مورد سه وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم و ورزش سلیقه‌ای متفاوت با نمایندگان محترم داشت اما این به معنی تقابل میان قوا نیست. دولت یازدهم و مجلس نهم حقوق همدیگر را به رسمیت شناخته و حدود اختیارات یکدیگر را محترم می‌شمارند.

چهارم؛ تمام گزینه‌های پیشنهاد شده از سوی روحانی برای وزارت یا معاونت ریاست جمهوری جزو شناخته ‌شده‌ترین و برجسته‌ترین مدیران و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که بعضاً سابقه سال‌ها مجاهدت و تلاش در راستای منویات امام راحل و مقام معظم رهبری دارند. همه این افراد به تعبیر سران مجلس از نیروهای کارآزموده در عرصه مدیریت هستند و عمدتاً با اندیشه تعالی انقلاب اسلامی و حل مشکلات کشور و مردم پا به میدان نهاده‌اند. بر این اساس انتظار می‌رود همه کسانی که سودای یاری رئیس جمهور و عبور ایران از پیچ مشکلات کنونی را دارند، به انتخاب‌های وی در چارچوب قانون اساسی و منافع ملی احترام گذارند و از وحدت یا احیاناً اختلاف سلیقه‌ میان آنها، فرصتی بزرگ جهت تحقق پیشرفت و عدالت فراهم آورند.

منبع: روزنامه ایران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 7 = 2