۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۴ نوبخت:

ادغام هدفمندی در سازمان مدیریت

کمیسیون اجتماعی و برنامه و بودجه که به عنوان مسوول بررسی این طرح آگاهند که وارد شدن به جزییات آن ضمن هدر دادن زمان شرایطی فراهم می‌آورد که اگر در ادامه بخواهیم کوچکترین اصلاح در شرح وظایف ایجاد کنیم باید با نظر مجلس انجام شود که بسیار مشکل خواهد بود.

mobareze.ir -nobakhtمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

محمد باقر نوبخت با ارائه گزارشی از روند پیشرفت برنامه‌های ۱۰۰ روزه دولت اظهار کرد: در اصلاح بودجه ۹۲ برای ممانعت از ایجاد فشار اقتصادی بیشتر بر مردم از هزینه‌ها کاسته نشده و در فکر ایجاد منابع جدید و مطمئن برای جبران آن بخش از درآمدهای غیر قابل تحقق مستتر در بودجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه وضیعت معیشت مردم با شعار برنامه ۱۰۰ روزه بهبود نمی یابد افزود: با دست بهشت را نشان دادن ما را به آن نمی رساند باید دید آیا پاهایمان نیز به سوی بهشت حرکت می کند، بنابراین ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا مردم بهبود در زندگی را با افزایش قدرت خرید و کاهش فاصله دهک های درآمدی احساس کنند.

نوبخت ادامه داد:انجام اقداماتی که موجب بهتر شدن وضعیت آینده مردم نسبت به حال می شود از وظایف دولت است که ما برای دست یابی به این هدف با وجود تدوین برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت از ابتدا بر برنامه های بلند مدت تکیه نکرده و حتی کوچکترین واحدی که محصول آن می تواند در معیشت مردم درکمترین زمان اثر گذار باشد استفاده کرده‌ایم.

اصلاح قانون بودجه ۹۲ نخستین گام در وضعیت رفاه مردم

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه با اشاره به تعهدات این معاونت در قبال برنامه‌های ۱۰۰ روزه مهمترین اقدام را اصلاح قانون بودجه ۹۲ برشمرد و بیان کرد:بودجه به مثابه برنامه ای یک ساله است که صرف داشتن برنامه و منابع تضمینی برای تحقق آن وجود نداشته و باید شرایط اجرای آن فراهم شود از این رو نخستین گام برای تاثیر مثبت در رفاه مردم اصلاح راهنمای عمل یعنی بودجه ۹۲ است.

کارکنان دولت اخراج و یا بیکار نمی‌شوند

او با اعتقاد به اینکه برای بهبود وضعیت اقتصادی برقراری تعادل در بودجه از ضروریات است ادامه داد:این در حالی است که عملکرد چهار دوازدهم بودجه سال جاری بیانگر عدم تحقق کامل درآمد های مستتر در بودجه همچنین عقب ماندن درآمدها نسبت به هزینه ها است که عدم تعادل را نشان می دهد.

نوبخت با بیان اینکه از راه های برقراری تعادل بین درآمد و هزینه در بودجه کاهش هزینه‌ها به هر طریقی از جمله خروج تعدادی از بازار کار و یا کاهش حقوق و دستمزد کارکنان است عنوان کرد: ما به حد کافی بیکار داریم و با وجود حداقل سه میلیون بیکار در کشور این راهکار به درد ایران نمی خورد و آن را تشدید می کند در حالی که ما به دنبال افزایش اشتغال هستیم نباید برای برقراری تعادل در بودجه بخشی از کارکنان دولت را اخراج و بیکار کرد.

رشد اقتصادی منفی ۵٫۴ در سال ۹۱

وی به استناد آمار مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی سال ۹۱ را منفی ۵٫۴ درصد و بر طبق آمار بانک مرکزی تورم را ۴۴ درصد عنوان کرد و گفت: این نشان دهنده وجود رکود در کشور است که باید برای خروج از آن هزینه و مخارج دولت افزایش یابد. پس نمی‌توان در این مرحله برای جبران درآمدهای تحقق نیافته هزینه‌ها را کاهش داد. چرا که منجر به دامن زدن به رکود، افزایش بیکاری، تورم و فشار بیشتر خواهد شد بنابراین کاهش هزینه‌ها در بودجه بی توجهی به وضعیت زندگی مردم است.

پیش‌بینی منابع جدید در بودجه ۹۲

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور همچنین از پیش‌بینی منابع مطمئن و معتبر جدید برای جبران کاهش درآمدهای بودجه ۹۲ در عین اصلاح خبر داد و افزود: البته این منابع مازاد بر ۲۱۰ هزار میلیارد تومان درآمدهای پیش‌بینی شده قبلی نیست و مبلغی نیز از آن کسر نمی‌شود.

بودجه ۹۳ به اسفند موکول نمی شود

نوبخت همچنین از دیگر گام‌های تحقق اهداف برنامه صد روزه را تدوین لایحه بودجه ۹۳ اعلام کرد و افزود‌:‌ قطعا در ۱۳ آذر ماه بودجه سال آینده به مجلس تقدیم خواهد شد نه این که به اسفند موکول شود چرا که تاخیر در این مورد بی توجهی به قانون بوده و آثار منفی آن به اقتصاد تحمیل می‌شود.

تاکید همیشگی نوبخت بر احیای بدون نقص سازمان مدیریت

وی با تاکید بر احیای سازمان مدیریت عنوان کرد: با ترکیب و تلفیق دو معاونت برنامه‌ریزی و معاونت توسعه این سازمان به طور کارآمد و به روز تشکیل و تحت عنوان قوه‌ای مستقل عمل خواهد کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ادامه داد: سازمان مدیریت قبلی یک ظرفیت همراه با کاستی بود که در آن زمان نیز بر اصلاح آن تاکید می‌شد نه انحلال.

وی همچنین در مورد رویکرد مجلس در احیای سازمان مدیریت و دیدگاه دولت در این رابطه گفت: کمیسیون اجتماعی و برنامه و بودجه که به عنوان مسوول بررسی این طرح آگاهند که وارد شدن به جزییات آن ضمن هدر دادن زمان شرایطی فراهم می‌آورد که اگر در ادامه بخواهیم کوچکترین اصلاح در شرح وظایف ایجاد کنیم باید با نظر مجلس انجام شود که بسیار مشکل خواهد بود. بنابراین باید در تعامل بین این دو قوه طرح تشکیل سازمان مدیریت به نتیجه برسد.

سازمان هدفمندی به سازمان مدیریت ملحق می‌شود

نوبخت همچنین در مورد خبرهایی مبنی بر اعمال مسوولیت سازمان هدفمندی‌ به معاونت برنامه‌ریزی بیان کرد: در صورت احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها به این حوزه اضافه خواهد شد که بار سنگینی را بر دوش این سازمان قرار می‌دهد اما من مطمئن هستم که در صورت به کارگیری نیروهای کارشناسی مسئله‌ای دراین مورد ایجاد نمی‌شود.

آقای روحانی گفت طوری هماهنگ باشید که مردم شاهد دعوای شما نباشند

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به استقلال بانک مرکزی و احیای سازمان مدیریت در مجموعه برنامه‌های رییس جمهور افزود: با وجود این‌که این دو مورد نظر شخصی رییس جمهور را کاهش و نظر کارشناسان را غالب می‌کند باز هم ایشان معتقد بودند که اگر این حالت نفعی برای مردم دارد حتما این کار را خواهند کرد.

او همچنین با اشاره به انتصاب “سیف” به عنوان رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: با توجه به این‌که این انتخاب نیز از اختیارات رییس جمهور بود آقای روحانی از آقای طیب نیا و بنده خواستند که در مورد رییس کل بانک مرکزی به توافق برسیم تا تیم هماهنگی در دولت تشکیل شود. ایشان گفتند که این انتخاب به گونه ای باشد که با ایجاد هماهنگی بین این سه رکن مردم دیگر شاهد دعوا و اختلاف نظر بین شما نباشند.

مردم در مورد مهرآفرین قضاوت کنند

نوبخت در مورد اقدام دولت مبنی بر توقف مصوبه استخدامی مهرآفرین و نحوه اجرای آن در دولت یازدهم با بیان این‌که شاید در این مورد بهتر باشد تا خود مردم وارد قضاوت شوند، توضیح داد: این طرح عنایت دولت محترم دهم است که در روزهای پایانی تعداد زیادی از افراد حاضر در سیستم دولتی را استخدام کرد که باید گفت مبارک است. اگر من خودم را هم جای استخدام شدگان مهر‌آفرین قرار دهم خوشحالم چرا که در جای دیگر با حقوق و مزایای بهتر و تضمین شغلی قرار گرفته‌ام اما باید گفت که دولت برای خوشحال کردن تعدادی، بار مالی حداقل ۱۱ هزار میلیارد تومانی را بر دوش دولت یازدهم گذاشته است.

طرح های عمرانی زبان فریاد زدن ندارند

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور اضافه کرد: هزینه‌های سنگین مهر‌آفرین در حالی پیش روی ما قرار دارد که منابع کافی برای این هزینه در بودجه وجود نداشته و از سوی دیگر بخش قابل توجهی از درآمدها صرف پرداخت حقوق و دستمزد می شود.این درحالی است که حداقل ۳۰۰۰ طرح عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد اما زبان فریاد زدن برای تکمیل در آن‌ها نیست.

نوبخت ادامه داد:‌ دولت دهم در شرایطی نامساعد و نامتعادل درآمد و هزینه‌ای اقدام به تصویب مهرآفرین کرد از این رو ترجیح می‌دهیم که این طرح را فعلا تا زمان بررسی و بازبینی دقیق متوقف تا منابع آن پیش بینی و تامین شود.

با عیدانه دولت دهم، ما بدهکار طلا شدیم

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور پرداخت عیدانه‌ی دولت دهم در نوروز ۹۲ را از دیگر هزینه‌های تحمیلی بر دولت کنونی عنوان کرد و افزود: در حالی که دولت توانست با فروش سکه منابعی را به دست آورد و در بین مردم توزیع کند اکنون ما به طلا بدهکار هستیم.پس باید گفت دولت یازدهم سینه به سینه با تعهداتی مواجه است که شاید نیازی به ایجاد آن‌ها در اواخر دولت قبل نبود.

تعهدات عمرانی دولت دهم اجرا می شود

نوبخت در ادامه در مورد نحوه برخورد دولت روحانی با تعهدات دولت دهم در سفرهای استانی نیز توضیح داد: ما قطعا به تعهداتی که دولت قبل نسبت به ایجاد زیرساخت و پروژه در استان ها ایجاد کرده عمل خواهیم کرد. چرا که این پروژه‌ها نیز به دیگر ارث‌های باقیمانده برای ما اضافه می‌شود و باید سریع‌تر در مورد آن‌ها اقدام کرد.

وی ادامه داد: با گذر زمان و رشد تورم هزینه اتمام پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی سنگین‌تر خواهد شد از این رو در اصلاح بودجه اولویت تخصیص منابع به پروژه‌هایی است که می توان در سال جاری مورد بهره برداری قرار گرفته و خدمتی را به مردم ارائه کند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در تشریح سهم رکود و تورم در برنامه صد روزه دولت اظهار کرد: بی تردید برای مقابله با رکود باید سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیرساختی، عمرانی و صنعتی را فعال و از تعطیلی آن‌ها پیشگیری کرد چرا که تعطیلی هر طرحی اشتغال منفی را در پی خواهد داشت از این رو باید با وجود محدودیت منابع در حد توان سرمایه به این بخش تزریق شود.

نوبخت افزود: اگر بتوان جاذبه‌ای برای خارج شدن نقدینگی از بازارهایی نظیر ارز و ورود به فعالیت‌های تولیدی پیدا کرد به طور یقین بهبود فضای کسب و کار که موجب رونق اقتصادی می شود ایجاد خواهد شد که حتی از بودجه ۹۲ نیز می‌توان فعالیت‌های ضد رکودی را آغاز و مراقب تشدید تورم بود.

به دنبال تناسب حقوق و تورم در بودجه ۹۳ هستیم

او با تاکید بر این‌که به طور واقعی دستمزد کارکنان دولت در حال کاهش است گفت: این درحالی است که افزایش حقوق کارکنان در سال جاری با تورم همخوانی نداشت و کجا ما توانستیم حقوق را به اندازه ۴۴ درصد نرخ تورم افزایش دهیم؟

نوبخت افزایش قدرت خرید مردم در برنامه‌های دولت را به معنای افزایش حقوق ندانست و یادآور شد: ممکن است حقوق افزایش یابد اما از سوی دیگر تورم چند برابر رشد کند با این وجود باید ضمن تلاش برای مهار تورم حقوق‌ها نیز افزایش یابد. هر چند که شاید در گام‌های نخست توانایی جبران فاصله بین حقوق و نرخ تورم برای دولت وجود نداشته باشد از این رو تلاش بر این است تا در بودجه ۹۳ حقوق‌ها متناسب با شرایط موجود افزایش یافته و اجرای برنامه‌هایی برای رشد تولید تورم کنترل و کاهش یابد.

تشکیل کارگروه برای شناسایی ۱۵ روزه موانع تولید

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور همچنین از انتخاب کارگروه ویژه‌ای شامل وزرای دولت و بخش غیر دولتی (خصوصی و تعاونی) خبر داد و گفت:‌این کارگروه موظف است تا حداکثر ۱۵ روز موانع تولید را شناسایی تا بتوان از این طریق نیاز مالی دستگاه‌های تولیدی برای فعالیت را با سرمایه در گردش تامین کرد که در این رابطه تصمیمات مناسبی برای رفع محدودیت بانک‌ها برای پرداخت‌ها اخذ شده است.

ما ملوان می خواهیم

نوبخت با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر بالا بودن سن وزرای انتخابی تصریح کرد: کارگروه دولت افراد تازه کار نیستند که بخواهند آزمون و خطا کنند و اکنون فرصتی برای این کار وجود ندارد. مشکل ما برای عبور از دریای مواجی که در آن قرار داریم قایقران نیست ما ملوان می‌خواهیم با این وجود از تاکیدات آقای روحانی به کارگیری نیروهای جوان و همکاری با بانوان در بخش‌های مختلف کشور است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 8 = 11