۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۴ پس‌لرزه‌هاي ردصلاحيت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري هنوز ادامه دارد

واکنش شورای نگهبان با شهادت و هشدار

بسیاری دیگر از کاندیداها که سوابق سیاسی و دینی زیادی داشتند نیز نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان بگذرند و همین موضوع موجب شد که شورای نگهبان در معرض واکنش‌های زیادی قرار بگیرد. حالا دبیر شورای نگهبان از نظارت بر انتخابات با قاطعیت، پشتکار و درایت خبر داده است. موضوعی که شاید سرآغاز بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر شورای نگهبان برای انتخابات بعدی مجلس باشد.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): کار درباره بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان به شهادت دادن رسیده است. همگی شهادت می‌دهند که بی‌طرف بوده‌اند و می‌گویند برخی در انتخابات گذشته خواسته‌های فراقانونی داشته‌اند. واکنش شورای نگهبان درست چند روز پس از انتشار صحبت‌های آیت‌الله موسوی اردبیلی از مراجع تقلید صورت گرفته است. این مرجع تقلید از پشت پرده روزهای بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر گفته بود و اعلام کرده بود که برای رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی عده‌یی بسیج شده بودند حالا روز گذشته هم سخنگوی وقت شورای نگهبان شهادت داد که چنین کاری صورت نگرفته است و هم دبیر شورای نگهبان از خواسته‌های فراقانونی برخی کاندیداها خبر داد و تاکید جدی بر نظارت انتخابات کرد که شاید هشداری باشد برای بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات بعدی؛ هشداری که شورای نگهبان زودتر از موعد قانونی‌اش به اصلاح‌طلبان داد.

P-02-new

برخی در امر بررسی صلاحیت‌ها خواسته‌های فراقانونی داشتند

دبیر شورای نگهبان که روز گذشته در مراسم تودیع کدخدایی و معارفه ره‌پیک، معاونان اجرایی و امور انتخابات سابق و جدید شورای نگهبان صحبت می‌کرد، گفت: مدیریت نظارت بر انتخابات نیازمند درایت، قاطعیت، پشتکار و قانونمندی بود و در این خصوص دکتر کدخدایی خیلی خوب عمل کردند. وی برای نخستین بار پس از ۱۰ ماه اشاره‌یی به انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر داشت و درباره جریان بررسی صلاحیت‌ها صحبت کرد؛ اشاره‌یی که مشخص نیست دقیقا به آیت‌الله هاشمی است یا سایر کاندیداهای رد صلاحیت شده این انتخابات.

وی گفت: «برخی افراد خواسته‌ها و نظرات خاص و فراقانونی در امر بررسی صلاحیت‌ها داشتند اما کدخدایی با قاطعیت از اجرای دقیق قانون دفاع می‌کرد. تقید و تعبد ایشان نسبت به قانون موجب می‌شد شورای نگهبان بتواند از نظرات خود محکم دفاع کند». دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: اما همین قاطعیت در اجرای قانون، موجب دلخوری برخی صاحب منصبان می‌گردید و این دلخوری گاه به خصومت منتهی می‌شد و حتی گاهی این خصومت را ابراز می‌کردند. در چنین شرایطی است که اهمیت مقاومت و قاطعیت در اجرای قانون، مشخص می‌شود. وی تصریح کرد: کسانی که بر حق و اجرای دقیق قانون ایستادگی دارند به طور طبیعی باید منتظر مخالفت و مقاومت باشند و از خصومت‌ها و مخالفت‌ها نترسند و از مسیر قانون‌گرایی و قاطعیت خارج نشوند.

شهادت سخنگوی شورای نگهبان

اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد. ظاهرا انتقادات به شیوه بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر زیاد بوده است که سخنگوی وقت شورای نگهبان هم که دیگر در این مسند قرار ندارد نیز کار را به شهادت دادن رساند. وی درباره خاطرات خود در شورای نگهبان اظهار داشت: در هنگام بررسی صلاحیت‌ کاندیداها، افرادی از طرق مختلف سفارش می‌کردند و برای تایید صلاحیت برخی افراد موردنظرشان فشارهای زیادی می‌آوردند اما شورای نگهبان همواره با تاکید بر لزوم اجرای قانون و مقررات به وظیفه خود عمل می‌کرد و قاطعانه تصمیم می‌گرفت و سفارش هیچ فردی در این تصمیم‌گیری تاثیری نداشت. به گزارش تسنیم، عباسعلی کدخدایی به استقلال رای، قانونمندی و بی‌طرفی آیت‌الله جنتی به ویژه در امر بررسی صلاحیت‌ها اشاره کرد و گفت: نکته دیگری که باید شهادت بدهم، بی‌طرفی حضرت آیت‌الله جنتی و توجه ایشان به قوانین و مقررات است. دبیر شورای نگهبان، همواره در بررسی صلاحیت کاندیداها، از ما دلایل و مستندات را می‌خواستند و اگر این دلایل و مستندات قوی بود، تردیدی در تصمیم‌گیری نداشتند.

بررسی صلاحیت‌ها دقیق‌تر می‌شود؟

بررسی صلاحیت کاندیداها در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری یازدهم و مجلس نهم هر دو پر حاشیه بود. در انتخابات مجلس نهم بسیاری از نمایندگان مجلس هشتم برای دوره بعدی انتخابات رد صلاحیت شدند و اعتراض‌های متعدد آنها نیز کار به جایی نبرد و تنها با پادرمیانی علی لاریجانی تنی چند از نمایندگان تایید صلاحیت شدند. در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر نیز بسیاری از کاندیداها از حضور در این انتخابات به علت رد صلاحیت باز ماندند. با وجود آنکه شنیده‌ها حاکی از تایید صلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با رای بالایی در این انتخابات داشت اما در نهایت ایشان به بهانه بالا بودن سن‌شان رد صلاحیت شدند. بسیاری دیگر از کاندیداها که سوابق سیاسی و دینی زیادی داشتند نیز نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان بگذرند و همین موضوع موجب شد که شورای نگهبان در معرض واکنش‌های زیادی قرار بگیرد. حالا دبیر شورای نگهبان از نظارت بر انتخابات با قاطعیت، پشتکار و درایت خبر داده است. موضوعی که شاید سرآغاز بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر شورای نگهبان برای انتخابات بعدی مجلس باشد که بدون شک با حضور گسترده اصلاح‌طلبان که این روزها با سیاست آشتی کرده‌اند باشد. هشداری که شاید دبیر شورای نگهبان کمی زودتر از موعد قانونی‌اش به کاندیداها داده است.

منبع: اعتماد

:::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

47 + = 55