۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳

اصلاح رفتار سیاسی دوگانه بزرگ‌ترین خدمت است

نفس اقدام نمایندگان قابل دفاع است. حتی در نهایت به نفع دولت نیز هست. دولت متوجه می‌شود افرادی هستند که با هر انگیزه‌یی می‌خواهند از دولت مچ‌گیری کنند. چه انگیزه آنان خیر باشد و چه شر، مهم نیست. مهم وجود چنین افرادی است و همین امر موجب می‌شود که دولت دقت بیشتری در اجرای وظایفش کند و از قانون تخطی نکند. هر چه ناظران اقدامات دولت بیشتر باشند، به نفع دولت است.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

یکی دو هفته است که برخی نمایندگان مجلس پا را در یک کفش کرده‌اند تا دولت را متهم به برداشت از صندوق توسعه ملی کنند. سایت‌های وابسته به جریان اصولگرا نیز آن را خبر مناسبی یافته‌اند و پیاپی درباره موضوع از این و آن نقل خبر می‌کنند و اگر این روزها برای آنان مصادف با ٩ دی نبود شاید باز هم ول کن ماجرا نبودند. در این میان دولت هم تا حدی عصبانی برخورد و کل ماجرا را تکذیب می‌کند. در نهایت هم معلوم شد که واقعیت ماجرا نه این است و نه آن و شاید هم، هم این است و هم آن. یعنی پول از صندوق به صورت امانی برداشته شده و دولت امور خود را در پایان سال گذشته انجام داده و بعد هم آن را به صندوق بازگردانده است. ادعای مخالفان این است که این کار غیرقانونی است. ضمن آنکه به بخش برگشت دادن پول اشاره نمی‌کنند و اینکه این نکته را نیز مغفول می‌گذارند که چرا چنین پولی برداشت شده و آیا دستان دولت برای پرداخت هزینه‌های جاری بسته نبوده است؟ البته دولت ادعای دیگری هم دارد، مبنی بر اینکه، اظهار این خبر مبتنی بر افشای نامه‌یی سری است و آن را مصداق افشای اسناد سری و این کار را تشویش اذهان عمومی دانسته است. در این باره ذکر چند نکته ضروری است.
۱- اگر این خبر مبتنی بر افشای سند طبقه‌بندی و سری است، پس چگونه اصل آن تکذیب می‌شود؟ بنابراین بهتر بود که دولت در این مورد با دقت بیشتری پاسخ می‌داد.
۲- آیا دولت یا هر نهاد دیگری حق دارد هر گونه اقدامی را از طریق طبقه‌بندی کردن از چشم جامعه دور کند؟ به نظر می‌رسد که حتی اگر چنین کند، مردم می‌توانند بر حسب تشخیص خودشان آن را نپذیرند. مشروط بر اینکه از دلایل افشای آن بتوانند در دادگاه دفاع کنند. در این باره باید به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و نیز منطق حقوق شهروندی مراجعه کرد.
۳- نفس اقدام نمایندگان قابل دفاع است. حتی در نهایت به نفع دولت نیز هست. دولت متوجه می‌شود افرادی هستند که با هر انگیزه‌یی می‌خواهند از دولت مچ‌گیری کنند. چه انگیزه آنان خیر باشد و چه شر، مهم نیست. مهم وجود چنین افرادی است و همین امر موجب می‌شود که دولت دقت بیشتری در اجرای وظایفش کند و از قانون تخطی نکند. هر چه ناظران اقدامات دولت بیشتر باشند، به نفع دولت است. در غیر این صورت، اگر دولت خود را در فضای غیر نظارتی حس کند، به سرنوشت دولت قبلی دچار می‌شود که عملا فارغ از هر نظارتی کار می‌کرد و نتیجه‌اش برای مردم و جامعه و حتی خود آن دولت بر همگان روشن است، و خدا نیاورد روزی را که این سرزمین بخواهد تجربه دوباره‌یی از آن دوران داشته باشد.
۴- فارغ از نکات فوق آیا می‌توان از نمایندگان اصولگرا سوال کرد شما که در برابر این برداشت موقت این حجم از پول که صرف امور جاری و ضروری و مطابق بودجه کشور شده این همه حساس هستید، کشوری که به دست شما و دوستان‌تان در گرداب تحریم فرو رفته و مشکلات زیادی برای تامین بودجه داشته است، آیا تاکنون و به صورت جدی حتی یک سوال کوچک و مشابه هم از دولت همفکر خود که هشت سال بر اداره و امور مردم سوار بود کرده‌اید؟ آیا تاکنون هیچ مطالعه‌یی کرده‌اید که صندوق ذخیره ارزی در دولت پیش با چه سرنوشتی مواجه شد؟ آیا تاکنون زحمت این را به خود داده‌اید که بپرسید؛ بالای ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی چگونه صرف شد؟ در حالی که ارقام بودجه در این موارد که اجازه خرج کردن به آن دولت را می‌داد کمتر از نصف این رقم است. پس بقیه آن کجا رفته و چگونه خرج شده است؟ جالب اینکه در همین روزها هم وزرای این دولت را به دلیل تصمیماتی که در دولت همفکر شما گرفته شده است مورد سوال قرار می‌دهید!! این دوگانگی رفتار برای کشور صد برابر بدتر از اقداماتی است که با آن به مخالفت پرداخته می‌شود. این رفتارهای دوگانه، بی‌اعتمادی به نمایندگان را تشدید می‌کند و از اینکه  هست  بدتر  می‌شود.
۵- نکته مهم دیگر این است که، آن طور که دولت می‌گوید، درج این خبر با استفاده از اسناد سری و طرح مفاد آن به صورت علنی صورت گرفته است. آیا این نمایندگان و همفکران آنان در سایر نهادها با استفاده‌های مشروع دیگران از اسناد دارای طبقه‌بندی پایین از سری هم، همین‌گونه برخورد می‌کنند یا در آنجا فریادشان نسبت به در خطر بودن امنیت ملی بلند می‌شود و خواهان مقابله و محاکمه و زندان افشاکنندگان هستند؟ واقعیت را نباید نادیده گرفت که ریشه بخش مهمی از مشکلات سیاسی در جامعه ما، وجود رفتارهای به‌شدت دوگانه است. اگر نمایندگان منتقد بتوانند بر این دوگانگی رفتاری خود فایق شوند، خدمت بزرگی برای کشور کرده‌اند. در غیر این صورت خیر.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

54 - 44 =