۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶

سیما بر مدار جلیلی

معاونت سیاسی شاید یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین سمت‌های سازمان صدا و سیما باشد. همان حوزه‌یی که در سال‌های اخیر به مدیر سابق آن انتقادهای زیادی وارد شد. با این همه سرافراز این‌بار انتخاب جالبی داشت. بر خلاف سایر انتخاب‌هایش، این یکی انتخابی کاملا جناحی است. خبر را روز گذشته خبرگزاری‌ها منتشر کردند. به گزارش ایرنا، محمد سرافراز، رییس سازمان صداوسیما در حکمی «پیمان جبلی» را به عنوان معاون سیاسی این سازمان منصوب کرد.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

راهروهای طبقه چهارم ساختمان شیشه‌یی جام‌جم شاهد تصمیمات مهمی است.. صدا و سیماحالا روی یک موج جدید سوار شده است .موجی‌که به جلیلی نزدیک‌تر می‌شود؛ فصل، فصل تغییرات است. سرافراز دست به کار شده است. لیست است که مشاورانش می‌دهند و او تصمیم می‌گیرد. انتصاب دیروز اما یکی از مهم‌ترین تصمیماتی بود که سرافراز گرفت. آخوندی پس از ١٠ سال از صندلی معاونت سیاسی بلند شد تا یک گزینه جدید بر سر جایش بنشیند. رییس جدید سازمان صدا و سیما درست در روزهایی که انتقادات از او به اوج خود رسیده بود، یک انتخاب مهم کرد. او روز گذشته «معاون سیاسی» را انتخاب کرد تا راهبرد آینده این سازمان برای خبر و سیاست تعیین شود. گزینه مورد نظر اما آن چیزی نبود که پیش‌بینی می‌شد. خبر از انتخاب یکی از مدیران نزدیک به سعید جلیلی در یکی از کلیدی‌ترین پست‌های سازمان صدا و سیما آمد. متن حکم منتشر نشد اما خبرگزاری‌های رسمی خبر انتصاب را منتشر کردند و صدا و سیما هم آن را تکذیب نکرد. انتخاب دیروز اما از رویکرد اصلی مدیر جدید ساختمان شیشه‌یی خبر می‌دهد. رویکردی برای آینده سیاسی سازمان صدا و سیما که می‌توان با توسل به آن پیش بینی کرد که محمد سرافراز هم همچون عزت‌الله ضرغامی در مقاطع حساس سیاسی آینده روزهای پرتلاطمی را خواهد گذراند. معاونت سیاسی شاید یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین سمت‌های سازمان صدا و سیما باشد. همان حوزه‌یی که در سال‌های اخیر به مدیر سابق آن انتقادهای زیادی وارد شد. با این همه سرافراز این‌بار انتخاب جالبی داشت. بر خلاف سایر انتخاب‌هایش، این یکی انتخابی کاملا جناحی است. خبر را روز گذشته خبرگزاری‌ها منتشر کردند. به گزارش ایرنا، محمد سرافراز، رییس سازمان صداوسیما در حکمی «پیمان جبلی» را به عنوان معاون سیاسی این سازمان منصوب کرد. آن گونه که از خبرها بیرون آمده است جبلی از دانش‌آموختگان «دانشگاه امام صادق(ع)» است. محمد سرافراز اما دو ماه پس از انتصابش دست به این انتخاب زد. همان انتصابی که در روز مراسم تودیع و معارفه‌اش از آرزوهایش گفت و اعلام کرد که «وزن و جایگاه رسانه ملی باید در سبد رسانه‌یی مردم افزایش پیدا کند. صداوسیما یک رسانه متمرکز در سطح جهان است و این رسانه باید در واقع رسانه اسلامی شود با رسالت جهانی. » او اما از برنامه‌هایش نیز گفته و یادآور شده بود که « رسانه ملی برای انجام ماموریت خود نیاز به راه‌حل‌هایی دارد. باید نیروی انسانی آن کارآمد شود و اصلاح روش و گردش کار در دستورالعمل‌ها صورت بگیرد.» کارآمدی‌ای که سرافراز از آن صحبت می‌کند اما این روزها در حال ظهور و بروز است. ظهور و بروز‌هایی که در قامت معاون سیاسی شکل ویژه‌تری به خود گرفته است. هر چه هست حالا این پیمان جبلی است که باید آینده و رویکرد سیاسی سازمان صدا و سیما را در برنامه‌های سیاسی، مناظره‌ها و میزگردها و از همه مهم‌تر اخبار تعیین کند. آینده‌یی که معلوم نیست چقدر قرار است با آرامش طی شود یا با تلاطم! یک سال و چند ماه دیگر انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان پیش‌رو است. منازعات دولت و صدا و سیما به بیشترین حجم خود در ماه‌های اخیر رسیده است. سایر چهره‌های سرشناس نظام نیز انتقاد دارند و همه‌چیز خبر از نیاز به یک راهبرد خاص برای سر و سامان دادن به منازعات سیاسی دارد. با این همه پیش بینی راهبرد با انتخاب پیمان جبلی کمی سخت‌تر شد.

 

نگاهی به سوابق معاون سیاسی سابق سازمان صدا و سیما

نام و نام خانوادگی: مجید آخوندی
ورود به سازمان در دوره ریاست محمد هاشمی‌رفسنجانی بر سازمان صدا و سیما
مدیرکل یکی از ادارات سیاسی سازمان در دوره ریاست علی لاریجانی
از چهره‌های نزدیک به عبدالرضا رحمانی فضلی، انتصاب به عنوان معاون سیاسی در شهریور ماه سال ٨۴  ، از چهره‌های مورد انتقاد قرار گرفته به دلیل پخش برنامه «صراط»-رییس ستاد انتخابات صدا و سیما در سال ٩٢`

 

نگاهی به سوابق معاون سیاسی جدید سازمان صدا و سیما

نام و نام خانوادگی: پیمان جبلی
دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع)،   سفیر اسبق ایران در تونس
مدیر رسانه‌یی شورای عالی امنیت ملی در دوران سعید جلیلی
مدیر شبکه العالم
مشاور محمد سرافراز، رییس فعلی سازمان صدا و سیما در معاونت برون مرزی

منبع:  مهشید ستوده/ اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

19 - = 14