۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۵ رامتین سعادت:

اهانت به ساحت پیامبر، اهرم فشار به دولت!

همزمانی مذاکرات ایران با گروه 1+5 در ژنو از یک سو و جسارات مجله موهن شارلی ابدو به پیامبر گرانقدر اسلام از سویی دیگر، سبب قرار گیری تجمعات و راهپیمایی های مقدس مسلمان در حمایت از پیامبر مهرمانی ها در بازی سیاسی دلواپسان شده است. به گونه ای که اکثریت مردم عزیز و مومن کشورمان هیچ گونه اغراض سیاسی در این تجمعات ندارند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): 

روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و شکست اصولگرایان در انتخابات ۹۲ منتج به این شد که از همان ابتدای شروع به کار دولت، هجمه ها و حملات فراوانی بر پیکره دولت وارد شود. سیاست صلح محوری به جای تنش زایی با همسایگان و گفتگوی مستقیم با دول غربی، سبب ظهور و بروز دلواپسان گشت. لیکن عده ای دلواپس، نگران وادادگی و سازش دولت با دول غربی شدند. و سرانجام  با تبلیغات فراوان و اشاعه تفکرات بعضا جاه طلبانه، تشویش اذهان عمومی را در رسانه هایشان کلید زدند.

مرور تلویحی به جراید و فضای مجازی کشور، حکایت از شکل گیری یک جریان پوپولیست با هدف مخدوش کردن دولت را نشان می دهد. لذا بی انصافی ها و بی مهری های زیادی در طول توافقات ایران و ۱+۵ نسبت به شخص دکتر ظریف وارد می شود اما باز در کنار این فشارها مذاکرات ادامه پیدا می کند. مذاکرات فی الجمله نه خوب است نه بد.  مذاکره، عمل یا فرایند گفتگو با دیگری جهت دستیابی به توافق بر سر مسئله ای تعریف شده است. به عبارت دیگر، گفتگویی که هدف آن دست یابی به یک توافق باشد. در بطن اینچنین مذاکراتی صحبت و اظهار نظر روی نقاط اشتراک و پرهیز از مواضع افتراق است. به طور قطع در طول مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵، تیم مذاکره کننده مدافع حقوق ملت در برابر دیگر کشورها است. از اینرو مقام معظم رهبری در سخنرانی ۱۲ آبان ۱۳۹۲ در مورد تیم مذاکره کننده بیان کردند: “اینها فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می باشند و هیچ کس نباید آنها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند.” با این حال برخی از حامیان دولت گذشته، با پافشاری بر روی مواضع و افاضات تفرقه ساز خود، در عمل از این بیانات عبور می کنند. در دایره تفکرات ایشان مذاکرات مستقیم با دول غربی بالاخص ایالات متحده، بسی موهن است. لذا پرداختن به حواشی مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵، سفره نان و آب داری را برای دلواپسان پهن کرده است.

در بحبوهه آماج حملات دلواپسان، رئیس جمهور به برخی از سخنان این دسته اشارات کوتاهی می کرد. لازم به ذکر است که بعضی از لحن ها و ادبیات ها ولو در چنین مواضعی نباید استفاده می شد که نقل و نبات محافل و مجالس رادیکال های راستگرا شود. به هر حال با جواب نگرفتن از فشارها و انتقادها، اینبار تخریب چهره وزارت امور خارجه وارد مرحله جدیدی شده است.

همزمانی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در ژنو از یک سو و جسارات مجله موهن شارلی ابدو به پیامبر گرانقدر اسلام از سویی دیگر، سبب قرار گیری تجمعات و راهپیمایی های مقدس مسلمان در حمایت از پیامبر مهرمانی ها در بازی سیاسی دلواپسان شده است. به گونه ای که اکثریت مردم عزیز و مومن کشورمان هیچ گونه اغراض سیاسی در این تجمعات ندارند. اما عده ای که نان خود را در دلواپسی می بینند، تلاش می کنند این راهپیمایی ها را به تسخیر خود در آورند.

با وجود اینکه موضع دولت با صراحت نسبت به این مجله اعلام شد، اما عده ای خواستار لغو سفر تیم مذاکره کننده به پاریس شدند. پیاده روی دکتر ظریف و جان کری وزای خارجه دو کشور ایران و آمریکا در خیابان های ژنو، دمی به آتش آنان افزود و خواستار استیضاح وزیر خارجه شدند. حال سوالی که بوجود می آید این است که آیا بیانیه دولت و امور خارجه که یک عمل روتین در برابر چنین اتفاقاتی در دنیای دیپلماتیک هست، کافی نبود؟ آیا می بایست بیرق محکومیت اهانت به پیامبر (ص) را به تیم مذاکره کننده داد و کشور به کشور و اقلیم به اقلیم بگردانند؟ و آیا با این تحاریف می توانند اذهان عمومی را لکه دار کنند؟

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

42 - 38 =