۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱ محسن فروردین :

حرکت اصلاحی امام‌(س)

امروز همان‌هایی که خون به دل امام (س) کرده بودند در تکاپوی فتح سنگر به سنگر انقلاب‌اند. آنجایی را که تواستند نفوذ کردند و آنجایی را که نتواستند به دنبال تحریف‌اند در حالیکه جامعه ی امروز ایران نیز همچنان تشنه تداوم این اصلاحات است تا سیراب نشود مبارزه پیروان خط امام تا استقرار کامل این چهار اصل اصلاحی اندیشه‌ی روح الله ادامه دارد و تا مبارزه هست ما هستیم.

مبارزه(رسانه تخلیلی خبری دانشجویان خط امام) – محسن فروردین :farvardin

مبارزه برای استقلالِ میهن در میان کشور‌هایی که روزگاری مستعمره‌ی بیگانگان بوده‌اند، همانند مبارزه برای رهایی از بندِ استبداد و دیکتاتوری در همه جای دنیا حماسه‌ای ملی و نقطه‌ی عطفی تاریخی به حساب می‌آید. بی‌شک بزرگترین حرکت اصلاحی چند قرن اخیر تاریخ ایران نیز، انقلاب اسلامی، به رهبری امام خمینی (س) ست؛ نهضتی که ملت غیور ایران را از یوغ استبداد، و چکمه ‌ی استکبار رهانید و «جمهوری اسلامی» را پس از قرن‌ها سلطنت موروثی به پاس بیداری‌شان به آنان عطا نمود. بیداری‌ای که هنوز هم در بسیاری از کشورهای مرتجع منطقه حادث نشده است.

 انقلاب اسلامی ایران دارای ویژگی‌های برجسته‌ای ست که تا مدت‌ها موضوع مباحثات علمی تحلیل‌گران دنیا بود. ویژگی‌هایی که ممکن است بیش از هر زمان دیگری امروز در خطر تحریف و یا ازاله باشند. فلذا اگر بنا باشد اصلی ترین محورهای حرکت اصلاحی امام(س) را فارغ از آن ویژگی‌ها برکشیم موارد ذیل اهمّ آن اصول خواهد بود :

یکم : تکیه بر نقش و جایگاه مردم

حضرت امام خمینی (س) چه پیش از انقلاب آنگاه که در نوفل‌لوشاتو محورهای حکومت اسلامی را تبیین میکند؛ چه در حین انقلاب آنگاه که در بهشت زهرا می گوید : «من به پشتوانه ی اینکه ملت مرا قبول دارد دولت تعیین میکنم» و چه پس از انقلاب آنگاه که می‌فرماید «میزان رای ملت است»، هرگز و هرگز جایگاه امت را تنزل نمی‌دهد و عمیقا معتقد ست مشروعیت حاکمان از صدر تا ذیل به واسطه‌ی رای مردم است و این اولین و بزرگترین گام اصلاحی امام(س) ست چنانکه نقطه‌ی عزیمت از سلطنت به جمهوریت همین گردن نهادن به خواست مردم در مقابل خواست اعلی‌حضرت است.

دوم : عدالت‌خواهی

عنصر گمشده‌ی همه جوامع در طول تاریخ عدالت بوده است و بسیاری از آسیب‌های حادث شده به جهت فقدان و ضعف عدالت در ساختارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی ست.  مفهوم «عدالت» آنقدر برای قشرهای آسیب پذیر و محروم خواستنی است که حکومت منجی عالم بشریت، مهدی موعود (عج)  نیز حکومت عدل الهی نام نهاده شده است. بنابرین گاهی شرافت حکومت‌ها به میزان پایبندی و حاکمیت عدالت در آن جامعه هم‌بسته است. توجه به مستضعفین و عدالت خواهی در مقابل انواع رانت‌های سیاسی اجتماعی دومین گام اصلاحی امام(س) در مواجهه با یک جامعه طبقاتی ست.

 سوم : اصالت آزادی

حریت و آزادگیِ انسان، خفقان سیاسی، اعمال نفوذ اجنبی و استبداد حاکمان را بر نمی‌تابد و آنگاه که آزادی انسان در اندیشه امام اصالت می‌یابد می‌فرماید : «آزادی یک مسأله ی [پیچیده] نیست که تعریف داشته باشد. مردم عقیده شان آزاد است. کسی الزامشان نمی کند که شما باید حتماً این عقیده را داشته باشید، کسی الزام به شما نمی کند که حتماً باید این راه را بروید، کسی الزام به شما نمی کند که باید این را انتخاب کنی، کسی الزامتان نمی کند که در کجا مسکن داشته باشی یا در آنجا چه شغلی انتخاب کنی. آزادی یک چیز واضحی است.»[۱] لذا اساساً اصالتِ کارکردیِ آزادی در حرکت اصلاحیِ امام امری بدیهی ست و از سرِ لطف و دولتیِ سر قبله‌ی عالم نیست؛ بلکه بخشی از حقوق غیرقابل تعرض انسان‌ها در جامعه است.

چهارم : اسلام سیاسی

درحالیکه در آن ایام دو گروه عمده، یکی آخوندهای درباری و دیگری انجمن حجتیه به دنبال محدود سازی کارکرد واقعی دین و تقلیل اثرات اجتماعی آن به حوزه‌ی مسائل شخصی-فردی بودند امام قرائتی از اسلام ارائه داد که در ضمن اندیشه‌های مردم سالارانه ماموریت واقعی دین را نیز در جامعه روشن می‌ساخت. و این گام اصلاحیِ نهاییِ امام(س) در انقلاب بود . از آنجا که امام در بسط این قرائت خود در جامعه به جز یاران نزدیکش در میان خواص تنها بود پس از انقلاب هم بارها نسبت به نفوذ متحجرین و تحریف این اندیشه‌ی اصلاحی‌اش هشدار داده بود که فرمود : « دیروز مقدس نماهای بیشعور می‌گفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز می‌گویند مسئولین نظام کمونیست شده‌اند! تا دیروز مشروب فروشی و فساد و فحشا و فسق و حکومت ظالمان برای ظهور امام زمان – ارواحنا فداه – را مفید و راهگشا می‌دانستند، امروز از اینکه در گوشه‌ای خلاف شرعی که هرگز خواست مسئولین نیست رخ می‌دهد، فریاد «وا اسلاما» سر می‌دهند! دیروز «حجتیه‌ای» ها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابی‌تر از انقلابیون شده‌اند!»[۲]

امروز همان‌هایی که خون به دل امام (س) کرده بودند در تکاپوی فتح سنگر به سنگر انقلاب‌اند. آنجایی را که تواستند نفوذ کردند و آنجایی را که نتواستند به دنبال تحریف‌اند در حالیکه جامعه ی امروز ایران نیز همچنان تشنه تداوم این اصلاحات است و تا سیراب نشود  مبارزه پیروان خط امام تا استقرار کامل این چهار اصل اصلاحی اندیشه‌ی روح الله ادامه دارد و تا مبارزه هست ما هستیم.

۱- صحیفه نور، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلد۹، ۱۳۶۱، ص ۸۸٫

۲- صحیفه امام خمینی » جلد ۲۱ » صفحه ۲۸۱

منبع:وقایع اتفاقیه

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

80 - 74 =