۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳ رامتین سعادت :

مسوولیت دوچندان نمایندگان اصفهان

به گفته مدیرکل تعاون، کار، رفاه اجتماعی استان اصفهان نرخ بیکاری استان 2.4 درصد بیشتر از میانگین نرخ بیکاری کشور است.[1] یکی از دیگر موانعی که بر سر راه اشتغال استان وجود دارد، بالا بودن نرخ سود تسهیلات است. این نرخ سود تسهیلات توسط شورای عالی اشتغال برای اجرای طرح‌های اقتصادی اشتغال زا و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی اختصاص یافته و براساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-رامتین سعادت:

هفتم اسفند ماه ۱۳۹۴ حماسه ای بزرگ در سراسر کشور و مخصوصا اصفهان رقم خورد. مردم شریف اصفهان با تکیه بر بلوغ سیاسی و عقلانیت به لیست امید (ائتلاف اصلاح طلبان) اعتماد کرده و سه کرسی از پنج کرسی سبز بهارستان را به اصلاح طلبان تقدیم کردند. تغییری بس سترگ که پس از ۱۲ سال سلطه اصولگرایان بر اصفهان اتفاق افتاد. البته در شهرستان های اصفهان اوضاع متفاوت است اما این کورسوی امید در دالان تاریک یأس سیاسی اصفهان پس از سال های متوالی بسیار نیک و پسندیده است. در این بین مسوولیت نمایندگان اصلاح طلب منتخب مردم بسیار مهم و دوچندان است. در ادامه یادداشت به بررسی مسیر ۴ساله پیش رو نمایندگان اصلاح طلب اصفهان میپردازیم.

شعار اصلی لیست امید (امید، آرامش رونق اقتصادی)

پس از گذشت هشت سال سیاه دولت قبل بزرگترین دغدغه مردم بازگشت آرامش به تمامی برهه های زندگی فردی-اجتماعی بود که تا حدودی این مساله در دولت جدید محقق شد اما تداوم آرامش توامان با امید و در نهایت با هدف رونق اقتصاد را میتوان اولویت اصلی توده ی مردم دانست. در ابتدا نمایندگان باید در تحقق این شعار بسیار گسترده اما با تاثیر بلند مدت تلاش کنند. اوضاع اقتصادی اصفهان (نظر به اینکه یکی از اصلی ترین قطب های اقتصادی کشور میباشد) تاحدودی نا امید کننده است به گفته مدیرکل تعاون، کار، رفاه اجتماعی استان اصفهان نرخ بیکاری استان ۲٫۴ درصد بیشتر از میانگین نرخ بیکاری کشور است.[۱] یکی از دیگر موانعی که بر سر راه اشتغال استان وجود دارد، بالا بودن نرخ سود تسهیلات است. این نرخ سود تسهیلات توسط شورای عالی اشتغال برای اجرای طرح‌های اقتصادی اشتغال زا و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی اختصاص یافته و براساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است. [۲]

مساله مهم دیگری که میتوان به آن اشاره کرد پروژه های کلان ناتمام اصفهان است که با عدم تصویب و تزریق بودجه مناسب به آن ها سالهاست که پیشرفت قابل توجه ای نداشته و وضعیتی ناامید کننده و حسرت زا را با خود برای مردم اصفهان ارمغان آورده است. یکی از چالش های بزرگ برای بهارستان نشینان آینده نگرش صحیح به مسایل شهری و تصویب بودجه در راستای تکمیل پروژه های بزرگ کلان شهر اصفهان همچون مصلای اصفهان، مترو و … میباشد. پیرو تداوم مسیر پیشین، مسایل محیط زیستی از دغدغه های بسیار مهم مردم اصفهان است. آلودگی های کارخانه ها و واحدهای صنعتی از یک سو و بی آبی زاینده رود در اکثر ماه های سال نشان از بی توجه ای مسوولین به مساله محیط زیست در سالهای اخیر میباشد. توجه به محیط زیست همیشه از دغدغه های مهم اصلاح طلبان بوده و امید است نمایندگان این مساله را در اصلی ترین برنامه های خود قرار بدهند.

 حضور بانوان در مجلس دهم

یکی از خبرهای مسرت آمیز در کشور شکسته شدن رکورد حضور بانوان در مجلس بود که تا قبل از دور دوم برخی حوزه ها ۲۰ نماینده زن به مجلس دهم را پیدا کردند. در این بین حضور دو نماینده زن اصلاح طلب از اصفهان (خانم ها تاج الدین و خالقی) بسیار میتواند در حوزه پیگیری مطالبات بانوان در شهرستان و حتی کشور تاثیر به سزایی داشته باشند و اثر گذاری بیشتر این قشر مهم در جامعه را دنبال کنند. آمار ناامید کننده فعالیت های بانوان مجلس های پیشین در پیگیری مطالبات بانوان و همچنین سخنانی بسیار سخیف از نمایندگان دوره های قبل مجلس همچون “کار زن، بچه دار شدن و تربیت فرزند و شوهر داری است نه دیدن مسابقات والیبال” و … باعث کمرنگ شدن حضور زنان در مجلس شده است. حال که حضور زنان در مجلس بسیار بیشتر از دوره های گذشته شده امید است نمایندگان اصفهان پیشاپیش مطالبه گران در این حوزه ها باشند.

 مسیر غلط ۱۲ ساله پیشین

وضعیت کنونی، ارمغان سه دوره حاکمیت سیاسی اصولگرایان بر کسوت نمایندگی مجلس در اصفهان می باشد. وضعیتی که با یک نظرسنجی ساده می توان به نارضایتی مردم نسبت به وضع شهر مطلع شد. از منظر نگارنده یکی از دلایل مسوولیت دوچندان نمایندگان اصلاح طلب، عملکردی متفاوت برای مرزبندی با مسیر غلط ۱۲ ساله پیشین میباشد. بدون تردید عملکرد گره گشا و صحیح اصلاح طلبان در این دوره منجر به جلب آراء عموم مردم در دوره های بعد و رقم خوردن پیروزی های بعدی در کارزار سیاسی برای ایشان خواهد شد. امید است که به پشتوانه هویت تاریخی و سیاسی اصفهان از کیان اصلاحات دفاع خواهند کرد و مردم در همه جوانب تغییری قابل توجه را حس خواهند کرد.

منابع:

[۱]و[۲]: http://www.isna.ir/fa/news/94102614777/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%BA%D9%84%DB%8C

 ::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 1