۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸ دکتر محمدرضا عارف اعلام کرد

صندلی‌های شورای شهرِ آینده سهم جوانان است

عارف همچنین با اشاره به در پیش بودن انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست‌جمهوری در سال ٩۶، تصریح کرد: کرسی‌های شوراهای شهر و روستا را باید جوانان بگیرند تا زمینه برای حضورشان در پست‌های دیگر فراهم شود. ما باید با ارزیابی عملکردهای خود اشکالات را رفع کنیم تا بتوانیم بهتر وارد مسیر دو انتخابات پیش رو شویم.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

پایان انتخابات در تهران و تقارن آن با ایام فاطمیه باعث شد تا اصلاح‌طلبان مراسم تقدیر از فعالان ستاد انتخاباتی تهران را به سال جدید موکول کنند. دوشنبه شب در یکی از مراکز همایش‌های بین‌المللی غرب تهران فعالان ستاد تهران دور هم جمع شدند تا ضمن دید و بازدید نوروزی شنونده سخنان محمد رضا عارف باشند. اگرچه پیش از عارف علی صوفی، رییس ستاد تهران گزارش مفصل و طولانی از اقدامات انجام شده به حضار ارایه کرد اما عارف تصمیم گرفته بود حرف‌های تازه‌ای بزند. او برای نخستین بار صراحتا اعلام کرد در مجلس به دنبال شریک هستیم تا نخستین گام را برای تعامل با اصولگرایان معتدل در شکل‌گیری هیات رییسه مجلس برداشته باشد. عارف همچنین بارها با تاکید بر نقش بزرگان اصلاحات و حامیان فهرست امید ضمن نام بردن از رییس دولت اصلاحات، آیت‌الله هاشمی و سید حسن خمینی چندین بار مجبور به سکوت شد تا جمعیت حاضر به ابراز احساسات و تشویق‌های مکرر بپردازند. سخنان عارف به مرحله دوم که رسید تاکید کرد که از میان ۶٩ کرسی باقیمانده برای دور دوم حداقل ۴٠ کرسی باید به اصلاح‌طلبان برسد و اگر عملکرد آنها مناسب باشد این رقم می‌تواند تا ۵٠ کرسی افزایش پیدا کند. عارف مانند تمام این یک ماه و چند روز گذشته از انتخابات، روی تلاش‌های جدی‌تر برای دور دوم انتخابات تمرکز بیشتری داشت. تاکید بر اصلاح ساختار اقتصادی کشور برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی کلان در بند اول برنامه جامع اصلاح‌طلبان و پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در بند دوم آن از جمله مسائلی بود که منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم عنوان کرد.

aref_omid

آمادگی برای تشکیل مجلس
مرحله دوم را تحت‌الشعاع قرار ندهد
محمدرضا عارف ضمن تشکر صمیمانه از اعضای ستاد تهران و استان‌ها گفت: در شرایطی که اصلاح‌طلبان از نظر امکانات وضعیت نامناسبی داشتند و محدودیت‌هایی به ما تحمیل می‌شد، کاری کارستان انجام شد. اصلاح‌طلبان بر این باور بودند که حماسه گام اول باید تکرار شود. این گام‌ها را تا ارتقای جایگاه نظام جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی باید ادامه دهیم و باید به مطالبات و نیازهای مردم پاسخ داده شود.
وی ضمن تشکر از رهنمودهای مقام معظم رهبری و عنایات و همکاری‌های دولت تدبیر و امید و همه دست اندرکاران انتخابات به ویژه وزارت کشور گفت: امیدوار هستیم که مردم کشور به ویژه جوانان کار خود را در دهم اردیبهشت ماه یعنی مرحله دوم انتخابات تمام کنند. برای ما مرحله دوم انتخابات به مراتب اهمیت بیشتری نسبت به مرحله آن دارد. تحلیل‌های مختلفی در مورد انتخابات هفتم اسفند در مورد سهم اصلاح‌طلبان وجود داشت. تحلیل‌های خوشبینانه‌ای وجود داشت که مبتنی بر حماسه انتخابات سال ٩٢ بود و پیش‌بینی می‌کرد که ما اکثریت را به دست خواهیم آورد. در عین حال تحلیل‌های بدبینانه‌ای هم وجود داشت. حتی در رسانه‌های اصلاح‌طلب تحلیل‌هایی بود که پیش‌بینی می‌شد همچون مجلس پنجم اقلیتی تاثیرگذار داشته باشیم.  رییس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه ما با اتکا به خداوند و باور مردم پیش‌بینی می‌کردیم که اکثریت مجلس دهم را به دست آوریم، اظهار کرد: خوشبختانه این اتفاق در دور اول انتخابات افتاد. ما نباید به دلیل این پیروزی فعالیت‌های‌مان را در مرحله دوم انتخابات کمرنگ کنیم. باوجود اینکه معمولا حضور مردم در مرحله دوم انتخابات کمرنگ‌تر است و معمولا رای تکلیفی‌ها پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند، باید در مرحله دوم انتخابات تلاش خود را مضاعف کنیم.

باید در مرحله دوم هم برنده شویم
محمدرضا عارف با تاکید بر اینکه باید در مرحله دوم نیز پیروز انتخابات باشیم، اظهار کرد: در جلسه اواخر اسفند ماه شورای‌عالی سیاستگذاری تصمیم‌گیری این بود که همه فعالیت‌های‌مان در ارتباط با آمادگی برای تشکیل مجلس به گونه‌ای نباشد که انتخابات مرحله دوم را تحت الشعاع قرار دهد.  وی خطاب به فعالان ستاد تهران گفت: از شما می‌خواهم نقش موثری را که در انتخابات هفتم اسفند داشتید در انتخابات ١٠ اردیبهشت ادامه دهید و در تک‌تک حوزه‌ها حضور داشته باشید و مردم و به خصوص جوانان را توجیه کنید که به خاطر کسب موفقیت در مرحله اول سستی و بی‌انگیزگی بر جوانان ائتلاف امید حاکم نشود. ما می‌خواهیم حداقل ۴٠ کرسی از ۶٩ کرسی مرحله دوم را به دست آوریم. این هدف‌گذاری با شرایط بدبینانه گذاشته شده و در حالت خوشبینانه ما فکر می‌کنیم ۵٠ کرسی را نیز می‌توانیم به دست آوریم. در سه هفته آینده مساله اصلی اصلاح‌طلبان پیروزی در مرحله دوم است، برای اینکه بتوانیم به وعده‌های خودمان عمل کنیم.  وی تشریح کرد: ما با برنامه ١٢۶‌بندی در انتخابات هفتم اسفند شرکت کردیم که میثاق و تعهد ما با مردم است. وقتی می‌توانیم به تعهد مان عمل کنیم که اکثریت قابل اعتنا و مهمی را در مجلس داشته باشیم.

بند اول برنامه اصلاح‌طلبان
اصلاح ساختار اقتصادی
عارف با تاکید بر اینکه باید بتوانیم مستقل از دیدگاه فراکسیون‌های دیگر و رقبا بتوانیم در مسیر تحقق تعهدات‌مان حرکت کنیم، گفت: راهبردهای کلی ما همچنان همان ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی، فعالیت با برنامه در مجلس، توجه به مطالبات مردم و اولویت‌های زمان است. ما سند چشم‌انداز و میثاق ملی را پیش رو داریم.  وی ادامه داد: متاسفانه در عمل در دو برنامه چهارم و پنجم توسعه اتفاق خاصی نیفتاد. ما باید رشد متوسط ٨ درصد را در افق چشم‌انداز داشته باشیم. با توجه به جهت‌گیری کلی اقتصاد مقاومتی برنامه مجلس را تبیین کردیم.  رییس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با تاکید بر اینکه بند اول برنامه‌های ما در بخش اقتصادی اصلاح ساختار اقتصادی از جمله در نظام مالیاتی است، گفت: متاسفانه در کشور ما فرار مالیاتی زیاد است. بند دوم برنامه‌های اقتصادی ما به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اختصاص دارد. با توجه به نامگذاری سال جدید نگاه ما به اقدام و عمل در حوزه اقتصادی است.  وی افزود: اجماع در داخل جبهه اصلاحات راهبرد جدی ما در سال ٩۵ است. واضح بود که اگر می‌خواستیم گام دوم را محکم‌تر از گام اول‌برداریم باید در داخل جبهه اصلاحات به اجماع می‌رسیدیم.

حمایت بزرگان اصلاحات
عارف ضمن تشکر از بزرگان اصلاحات و احزاب بزرگ جبهه اصلاحات گفت: تمامی جبهه اصلاحات در رسیدن به اجماع کمک کردند. برای من افتخار است که رییس شورایی بودم که در طول فعالیت خود تصمیمات را به صورت اجماعی می‌گرفت. اگر تصمیمی گرفته می‌شد، در فردای روز تصمیم‌گیری هیچ صدایی به جز مصوبه از جبهه اصلاحات نمی‌شنیدیم و این نشان‌دهنده ظرفیت اصلاح‌طلبان است. البته طبیعتا برای اینکه به وحدت برسیم با چالش‌هایی رو‌به‌رو بودیم. از طرفی می‌خواستیم جایگاه احزاب را تقویت کنیم و از طرفی ضرورت داشتن نقش کلیدی و محوری بزرگان اصلاحات را در این اجماع داشته باشیم. باید با یک آسیب‌شناسی جدی و نقد از خودمان چالش‌های شورای‌عالی سیاستگذاری را رفع کرده و به فکر ارتقای آن برای گام‌های بعدی باشیم. البته ارزیابی عملکرد شورا را به بعد از مرحله دوم انتخابات موکول کرده‌ایم.

صندلی‌های شورای شهر سهم جوانان است
عارف همچنین با اشاره به در پیش بودن انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست‌جمهوری در سال ٩۶، تصریح کرد: کرسی‌های شوراهای شهر و روستا را باید جوانان بگیرند تا زمینه برای حضورشان در پست‌های دیگر فراهم شود. ما باید با ارزیابی عملکردهای خود اشکالات را رفع کنیم تا بتوانیم بهتر وارد مسیر دو انتخابات پیش رو شویم.
منتخب اول مردم تهران با اشاره به چگونگی ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، اظهار کرد: از ابتدا ایجاد ائتلاف در دستور کار قرار داشت که البته نگرانی‌هایی هم در طول مسیر به وجود آمد اما ما خود را به جریان اصلاحات محدود نکردیم و با نگاهی فراتر از اصلاحات عمل کردیم. در حوزه تهران آگاهانه نگاهی فراتر از اصلاحات را دنبال کردیم. افتخار ما است که ظرفیت خودمان را نشان دادیم. ما دنبال ایجاد مجلسی پاسخگو و در راس امور بودیم و با توجه به نتایج مرحله اول انتخابات می‌توانم اعلام کنم که تقریبا‌ به اهداف خود رسیدیم.
مردم، چک سفید امضا به اصلاح‌طلبان دادند
عارف خاطرنشان کرد: در پایتخت از میان ٣٣٠ نفر ما توانستیم ٣٠ نخبه برجسته را انتخاب کنیم. توصیه می‌کنم به بهانه دفاع از ردصلاحیت‌ها به منتخبین نخبه کم لطفی نکنیم.  رییس شورای‌عالی سیاستگذاری با بیان اینکه مردم تهران چک سفید امضا به اصلاح‌طلبان دادند، گفت: در خیلی از حوزه‌ها این طور بود. در خیلی از حوزه‌هایی که تصور می‌شد پیروز نمی‌شویم نامزدهای بعضا ناشناس اصلاح‌طلبان اما برجسته و شایسته رای آوردند. ما باید قدر اعتماد مردم را بدانیم و وظیفه ما پاسداری از این اعتماد برای گام‌های بعدی است. مردم با آگاهی رای دادند و از نامزدهای اصلاح‌طلبان شناخت کسب کرده بودند.  رییس بنیاد امید ایرانیان در تشریح راهبردهای کلی اصلاحات در این دوره از انتخابات گفت: ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی، فعالیت‌ برنامه‌ای برای مجلس، توجه به مطالبات مردم و توجه به اولویت‌های نظام و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه چشم‌انداز از راهبردهای اصلاح‌طلبان است. اصلاحات ساختاری در اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی از برنامه‌های اصلاحات است.  وی در ادامه خاطرنشان کرد: رونق اقتصادی، اشتغال، معیشت، دستیابی به رشد ٨ درصدی و نرخ بیکاری ۵ درصدی و تورم تک رقمی، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، افزایش نرخ طلاق و سن ازدواج، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار، بیمه، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض، مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی، حل مشکلات جوانان و زنان و تقویت بعد نظارتی مجلس از اولویت‌های ائتلاف امید است.  عارف با بیان اینکه «نخستین دستور مجلس دهم بررسی برنامه ششم توسعه است» اظهار کرد: باید سریعا این برنامه را برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز و همچنین برنامه‌های خود تحقق ببخشیم. کشور در برنامه چهارم و پنجم جلو نرفت و اکنون امیدواریم بتوانیم اهداف برنامه ششم را محقق کنیم. شعار اصلی ما همدلی و همبستگی است. ما باید در اداره مجلس سهم همه فراکسیون‌ها را در نظر بگیریم. زیرا انحصارطلبی در ذات اصلاحات نیست. ما دنبال شریک در مجلس هستیم و می‌خواهیم مجلس را شریک دولت کنیم البته در برخی بخش‌ها ممکن است با رقبایمان اختلاف نظرهای بنیادی داشته باشیم اما نباید این اختلافات را در اولویت قرار دهیم تا بتوانیم وعده‌ها و شعارهای خود را محقق کنیم.  عارف در پایان از حمایت‌های آیت‌الله هاشمی، رییس دولت اصلاحات، سیدحسن خمینی، مردم و به خصوص جوانان و زنان در انتخابات قدردانی و تشکر کرد.

شرایط تبلیغات نابرابر بین دو جناح بود
در این مراسم همچنین علی صوفی، رییس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تهران، گفت: اصلاح‌طلبان در شرایط نابرابر توانستند به پیروزی برسند. امکانات تبلیغاتی ما با رقیب‌مان برابر نبود. زمانی که قرار بود ستاد تهران تشکیل شود قریب به دو سال از فعالیت فعالان سیاسی گذشته بود. پروسه‌ای که طی شد پروسه پر چالشی بود و زحمات زیادی کشیده شد تا شورای‌عالی سیاستگذاری تشکیل شود و به اتفاق آرا این شورا به ریاست دکتر عارف به کار خود ادامه داد. همه بزرگان اصلاح‌طلب و همه اصلاح‌طلبان هم از این شورا تبعیت کردند و وحدتی در کشور شکل گرفت. در شرایطی بودیم که تصور چنین پیروزی غیرممکن به نظر می‌رسید. در آن شرایط ماموریت ما ماموریتی غیرممکن بود؛ چرا که امکانات ما در مقابل امکانات رقبای‌مان بسیار ناچیز بود و فضا هم ناامیدکننده بود. فضایی که برای اصلاح‌طلبان ایجاد شد ناامید‌کننده بود. اگر عقلانیت حاکم نبود ممکن بود که ما اشتباه کنیم و به جای پیروزی، شکست بخوریم.  وی خاطرنشان کرد: عقلانیت حاکم میان اصلاح‌طلب‌ها به جایی رسید که دیدیم جوانان اصلاح‌طلب بسیار عاقلانه‌تر از گذشته رفتار می‌کنند. میان آنها بحث تحریم انتخابات نبود بلکه قاطعانه و امیدوارانه به پیروزی می‌اندیشیدند. ما با امکانات محدود و در آن شرایط، ستادی تشکیل دادیم. این ستاد با حمایت معنوی و مادی دوستان جان گرفت و به فعالیت خود ادامه داد.   علی صوفی با بیان اینکه اگر تفضل الهی نبود ممکن بود احساسات بر ما غلبه کند، گفت: ستاد ستارخان را در حالی که امکانات‌مان بسیار ناچیز بود شکل دادیم.

شهرداری برای تبلیغات همکاری نمی‌کرد
وی با انتقاد از نبود شرایط تبلیغاتی برابر برای دو جناح رقیب در انتخابات گذشته، گفت: فرصت‌های تبلیغات برای ما محدود بود اما برای رقیب‌مان حد و مرزی نداشت. با آنکه بنر شخصی ممنوع بود اما رقبای ما از آن استفاده کردند. این شرایط ما را نگران می‌کرد اما ناامید نمی‌شدیم. شهرداری با ما برای تبلیغات محیطی همکاری نکرد. برخی فرصت‌ها را هم با همزمانی زمان تبلیغات با دهه فجر از دست دادیم.
صوفی خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با اعضای شورای سیاستگذاری داشتیم که متشکل از آقایان کمالی، الویری، میرلوحی و حاجی بود. یک روز در میان ساعت هفت و نیم صبح جلسه داشتیم و اوضاع را رصد می‌کردیم. یکباره با رد صلاحیت گسترده روبه‌رو شدیم. با اینکه رد صلاحیت‌ها قابل قبول نبود و مشکل ایجاد می‌کرد. این شوک موجب واکنش در طرف مقابل و ما شد. طرف مقابل بلافاصله اعلام کرد که ستاد تهران تعطیل شده به این خاطر که اعضای ستاد ردصلاحیت شده‌اند اما ما به کارمان ادامه دادیم. کنفرانس مطبوعاتی تشکیل داده و اعلام موجودیت کردیم. اعلام کردند که چون خود اعضای ستاد رد صلاحیت شده‌اند پس ستاد تهران تعطیل شده است. با وجود اینکه اصلاح‌طلبان شناخته شده‌ما پنج نفر بودند و از بقیه خواستیم که خود را به ما معرفی کنند و در یک پروسه به لیست ٣٠ نفره تهران رسیدیم.
رییس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تهران ضمن تشکر از رییس دولت اصلاحات گفت: ایشان هر جایی که نیاز به مشورت بود دریغ نمی‌کردند. پیش‌بینی ما این است که در مرحله دوم بتوانیم دو سوم کرسی‌ها را به دست آوریم. ما مجموعا شش معاونت داشتیم که از بانوان در سه حوزه استفاده کردیم.

یک میلیارد تومان کل هزینه اصلاح‌طلبان
صوفی با بیان اینکه ما حدود یک میلیارد برای انتخابات هزینه کرده‌ایم گفت: از کسی تقاضای کمک نکردیم. حتی از کاندیداها تقاضای کمک نکردیم. پس از بستن لیست از نامزدها خواستیم که نفری پنجاه میلیون تومان بیاورند. تعداد زیادی از آنها نداشتند. اصلاح‌طلبان یک حساب مشترک داشتند که اعلام کردند و هیچ حساب دیگری نداشتند. اصلاح‌طلبان در انتخابات اخلاق را رعایت کردند و با وجود ردصلاحیت‌ها و انگ‌هایی مثل لیست انگلیسی سکوت کردند.

منبع:اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

80 + = 88