۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱

حق شناس: شاخص های اندیشه حضرت امام خمینی (س) استخراج شود

با توجه به جایگاه‌های متفاوت امام(ره) در طول حیات ایشان، ما شاهد موضع‌گیری‌هایی حتی بعضا متفاوت از هم از سوی امام (ره) هستیم و نمی‌شود تمام این نظرات را یکسان و یکپارچه فرض کرد. بنابراین اگر بخواهیم به برداشت درستی از دیدگاه‌های امام (ره) برسیم باید چهره‌های علمی و صاحب نظران کشور ، شاخص‌های اندیشه امام خمینی (ره) را با توجه به خط مشی و سیاست کلی ایشان استخراج کنند.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

محمد جواد حق شناس با اشاره به جایگاه‌های متفاوت امام خمینی درطول حیات ایشان اظهار کرد:‌ امام(ره) قبل از سال ۴۲ در قالب یک مدرس عالی رتبه حوزه و مشاور آیت‌الله بروجردی ایفای نقش می‌کرد و پس از فوت آیت‌الله بروجردی حضرت امام به عنوان یک مرجع، به تدوین فقه و اصول پرداخت.

وی در ادامه افزود: امام (ره) از سال ۴۲ در نقش رهبر دینی قیام به فعالیت پرداخت و در اواخر دهه ۴۰ ایشان مباحث مربوط به ولایت فقیه را مطرح کرد و درجلسات تدریس خود به این موضوع پرداخت که نتیجه آن رونمایی از ایدئولوژی انقلاب اسلامی بود.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه امام (ره) از سال ۵۹ از یک مرجع دارای نظرات سیاسی به یک رهبر تمام عیار انقلاب اسلامی تبدیل شد خاطر نشان کرد: امام(ره) با رهبری خود یکی از بزرگترین انقلاب‌های قرن بیست را رقم زد، پس از پیروزی انقلاب امام خمینی (ره) در قالب تصمیم ساز اصلی انقلاب قرار می‌گیرد و با احکام خود شورای انقلاب و دولت موقت را تشکیل می‌دهد و سپس با برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی و همه پرسی قانون اساسی، عملا نظام جمهوری اسلامی تثبیت می‌شود و‌ آرام آرام، کشوری که درگیر انقلاب بود دارای یک نظام مستقر می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود:‌ ما از سال ۵۸ با چهره‌ی جدیدی از امام (ره) مواجه می‌شویم و فردی که درسال‌های قبل، رهبری یک قیام را بر عهده گرفته و دنبال بر هم زدن نظم موجود بوده به فردی تبدیل می‌شود که در چارچوب قواعد نظام حرکت می‌کند در سالهای اول انقلاب عده‌ای با تحلیل‌های خود تلاش کردند جایگاه رهبری نظام را فراتر از قانون اساسی تعریف کنند اما امام(ره) با رفتار خود نشان داد که به قانون اساسی پای بند است.امام خمینی از این پس تا پایان عمر خویش به عنوان ولی فقیه و رهبری جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود.

حق شناس همچنین گفت: با توجه به جایگاه‌های متفاوت امام(ره) در طول حیات ایشان، ما شاهد موضع‌گیری‌هایی حتی بعضا متفاوت از هم از سوی امام (ره) هستیم و نمی‌شود تمام این نظرات را یکسان و یکپارچه فرض کرد. بنابراین اگر بخواهیم به برداشت درستی از دیدگاه‌های امام (ره) برسیم باید چهره‌های علمی و صاحب نظران کشور ، شاخص‌های اندیشه امام خمینی (ره) را با توجه به خط مشی و سیاست کلی ایشان استخراج کنند. صاحب نظران باید نگاه امام نسبت به قانون، جایگاه مردم در نظام ، سیاست خارجی ، مستضعفان و جمهوریت نظام را استخراج کنند تا این نظرات به یک مانیفست تبدیل شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درادامه با اشاره به این که نمی‌توان یک جمله از اظهارات امام (ره) را جدا و از آن به ‌عنوان بهانه‌ای برای توجیه اقدامات یا تخریب رقبا استفاده کرد تصریح کرد:‌ باید با یک منطق علمی دنبال استخراج شاخص‌های اندیشه‌ی امام(ره) باشیم و نمی‌توان جمله‌ای از امام درباره‌ی سیاست خارجی در حد فواصل سالهای ۵۸ تا ۴۲ را با دوره پس از سال ۵۸ مقایسه کرد زیرا شرایط زمانی، مکانی و تاریخ حوادث که بر اساس آن موضع گیری امام (ره) انجام شده متفاوت است بنابراین تفاوت دو نگاه امام هم پیش می‌آید.

وی در پایان یاد آور شد: استخراج یک جمله از اظهارات امام(ره) بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی می‌تواند آثار زیان‌بار و تخریب گسترده‌ای را به دنبال داشته باشد.

منبع: ایسنا

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 2 = 3