۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵

دیروز: فریاد امروز: سکوت

رسانه‌های اصولگرا به طور متوسط روزانه (از ١٩ اردیبهشت تا نیمه اول مرداد) انتشار سه مطلب تولیدی درباره فیش‌های حقوقی و البته زیر سوال بردن دولت را در دستور کار خود قرار داد. اواسط خردادماه فیش حقوقی مدیرکل بانک رفاه منتشر شد و در حالی که هنوز واکنش‌ها به آن ادامه داشت ٢٧ خردادماه خبرگزاری اصولگرای دیگری فیش حقوقی ۵٧ میلیونی صفدر حسینی، رییس سابق صندوق توسعه ملی را منتشر کرد. انتشار این فیش‌های حقوقی آنقدر حاشیه‌ساز شد که صدقی، مدیرکل بانک رفاه برکنار و صفدر حسینی هم از سمت خود استعفا داد. با این حال اما در...

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

ک هفته از افشای واگذاری املاک نجومی به افراد خاص در شهرداری تهران می‌گذرد و سکوت معنادار چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا در این باره ادامه دارد. آن هم در شرایطی که در ماجرای فیش‌های حقوقی به مدد رسانه‌های اصولگرا قریب به سه ماه فضای رسانه‌ای تحت تاثیر این موضوع بود. حالا اما در سیاستی دو گانه ظاهرا اصولگرایان می‌خواهند به هر قیمتی که شده شریک روزهای سخت محمدباقر قالیباف، شهردار فعلی تهران و گزینه احتمالی‌شان در انتخابات ریاست‌جمهوری باشند.

رسانه‌های اصولگرا  و فیش‌های حقوقی
ماجرای فیش‌های حقوقی از ١۶ اردیبهشت ماه با انتشار فیش حقوقی یکی از مدیران بیمه مرکزی در چند شبکه تلگرامی آغاز شد و به ماجرای دنباله‌داری علیه دولت یازدهم تبدیل شد. روز بعد بخش خبر ساعت ۲۱ شبکه اول سیما در گزارشی با ارجاع به فیش‌های حقوقی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد سه مدیر ارشد بیمه مرکزی در اسفند ماه ۱۳۹۴ روی هم ۱۸۰ میلیون تومان حقوق و مزایا گرفته‌اند. بعد از آن هم در ۱۹ اردیبهشت ماه با انتشار تصاویری، از فیش‌های حقوقی چند ده میلیون تومانی معاونان بیمه مرکزی خبر داد. این ماجرا تا آنجا پیش رفت که سه روز بعد از آن رییس بیمه مرکزی استعفا کرد. بعد از آن موج انتشار فیش‌های حقوقی و سایر مدارک مالی مرتبط با مدیران ارشد دولتی به راه افتاد. رسانه‌های اصولگرا  به طور متوسط روزانه (از ١٩ اردیبهشت تا نیمه اول مرداد) انتشار سه مطلب تولیدی درباره فیش‌های حقوقی و البته زیر سوال بردن دولت را در دستور کار خود قرار داد. اواسط خردادماه فیش حقوقی مدیرکل بانک رفاه منتشر شد و در حالی که هنوز واکنش‌ها به آن ادامه داشت ٢٧ خردادماه خبرگزاری اصولگرای دیگری فیش حقوقی ۵٧ میلیونی صفدر حسینی، رییس سابق صندوق توسعه ملی را منتشر کرد. انتشار این فیش‌های حقوقی آنقدر حاشیه‌ساز شد که صدقی، مدیرکل بانک رفاه برکنار و صفدر حسینی هم از سمت خود استعفا داد. با این حال اما در ماجرای واگذاری املاک نجومی به افراد خاص با وجود گذشته هشت روز از انتشار این خبر، اصولگرایان و رسانه‌های‌شان ساکتند.   سیاست دوگانه اصولگرایان در قبال مفاسد اقتصادی و مالی و سکوت آنها در پرونده املاک نجومی شهرداری تهران وقتی بیشتر نمایان می‌شود که مواضع آنها در این ماجرا را با مواضع چهره‌های دولتی، اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در ماجرای فیش‌های حقوقی مقایسه کنیم. در حالی که واگذاری املاک نجومی به افراد خاص با سکوت اصولگرایان همراه شده است، مهدی چمران، رییس اصولگرای شورای شهر تهران و از حامیان محمدباقر قالیباف در نخستین واکنش خود به این ماجرا در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه خواست تا این موضوع را به دلیل فضاسازی ایجاد شده علیه اعضای شورای شهر و شهرداری تهران و جبران خسارت معنوی ایجاد شده پیگیری کند.  دو روز قبل هم آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رییس قوه قضاییه پیرو این درخواست، با صدور ابلاغی حجت‌ا‌لاسلام منتظری دادستان کل کشور را مامور رسیدگی به این موضوع کرد. با بالا گرفتن این ماجرا مدیر سایت معماری نیوز، همان سایتی که واگذاری املاک نجومی را برای نخستین بار خبری کرده بود احضار و بعد از آن سایت معماری‌نیوز از دسترس خارج شد.
حامیان دولت چه گفتند؟
در همین حال اصلاح‌طلبان و چهره‌های حامی دولت هم در مواضع خود بدون پرده‌پوشی‌های سیاسی از دولت خواستند تا بدون اغماض با این موضوع برخورد کند. از جمله الیاس حضرتی، نماینده تهران که در اظهارنظری گفته بود: دولت باید هیاتی برای بررسی فیش‌های حقوقی تشکیل دهد و بهانه‌ای از دولت در این باره پذیرفته شده نیست.

تنها توکلی به میدان آمد
با این حال اما در یک هفته گذشته از زمان رو شدن پرونده املاک نجومی در سازمانی که محمد باقر قالبیاف مدیر آن است، به جز احمد توکلی هیچ چهره اصولگرایی در این باره اظهارنظر نکرده است. احمد توکلی که بعد از انتشار فیش حقوقی صفدر حسینی و راه افتادن موج رسانه‌ای اصولگرایان علیه دولت دو بار در فاصله زمانی یک هفته در این باره اظهارنظر کرده بود تنها چهره اصولگرایی بود که پنج روز بعد از افشای واگذاری املاک نجومی به افراد خاص در شهرداری تهران اظهارنظر کرده و خواستار رسیدگی به آن شد. جالب اینجاست که تریبون‌های نماز جمعه که جمعه‌های متوالی به درستی در ماجرای فیش‌های حقوقی خواستار برخورد و رسیدگی به این موضوع شده بودند اما در موضوع واگذاری املاک نجومی سکوت کرده و برخی هم ترجیح دادند به جای پرداختن به آن باز هم از فیش‌های حقوقی حرف بزنند.  در جدول اظهارنظر‌های برخی چهره‌های اصولگرا در دو بازه زمانی را می‌توانید ببینید. در ماجرای فیش‌های حقوقی بازه یک هفته‌ای از زمان انتشار فیش حقوقی صفدر حسینی در ٢٧ خردادماه که فضا‌سازی رسانه‌های اصولگرا علیه دولت اوج گرفته است انتخاب شده و در ماجرای واگذاری املاک نجومی به افراد خاص در شهرداری تهران هم بازه یک‌هفته‌ای از انتشار آن در ششم شهریورماه انتخاب شده است تا واکنش دوگانه اصولگرایان به این دو ماجرا ملموس‌تر باشد. اسامی اظهارنظرکنندگان که به دلایلی حذف شد در روزنامه «اعتماد» محفوظ است.

منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

54 - = 51