۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵ محمد جعفری :

۲۱ دی‌ ؛ روز وفاق ملی

در روز 21 دی آحاد مختلف جامعه، با تفکرات و تعلقات مختلف و البته شعار های متفاوتی در مراسم تشییع جنازه آیت الله حضور یافتند. اما مکته مهم اینجا بود که هر دو طیف بدون تعرض به دیگری خواسته های خود را مطرح کردند(بجز چند مورد جزئی که در آن حجم از جمعیت، طبیعی به نظر میرسد) و به قول معروف خون از دماغ کسی جاری نشد. این نمایان گر این مسئله است که مردم، راه کنار آمدن با یکدیگر را به خوبی یاد گرفتند و این همان همدلی و همزیستی مسالمت آمیز تفکرات مختلف در کنار یکدیگر است که...

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-محمد جعفری:
در چند روز گذشته فضای مجازی مملو از اخبار و تحلیل های مختلف در خصوص فوت و مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی شده است. و کم و بیش همگی از جزئیات این مراسم با خبر شده اند و هر کسی هم تحلیل شخصی خود را دارد.
اما یک مورد در اکثر تحلیل ها و یادداشت ها به چشم میخورد. “قرار گرفتن مسالمت آمیز تفکرات مختلف در کنار هم”
در روز ۲۱ دی آحاد مختلف جامعه، با تفکرات و تعلقات مختلف و البته شعار های متفاوتی در مراسم تشییع جنازه آیت الله حضور یافتند. اما مکته مهم اینجا بود که هر دو طیف بدون تعرض به دیگری خواسته های خود را مطرح کردند(بجز چند مورد جزئی که در آن حجم از جمعیت، طبیعی به نظر میرسد) و به قول معروف خون از دماغ کسی جاری نشد.
این نمایان گر این مسئله است که مردم، راه کنار آمدن با یکدیگر را به خوبی یاد گرفتند و این همان همدلی و همزیستی مسالمت آمیز تفکرات مختلف در کنار یکدیگر است که عاملی محکم در برابر تندروی ها میباشد.
با تمام این اوصاف، نمیتوان منکر این موضوع شد که همان مقدار که مردم می توانند هم زیستی مسالمت آمیز داشته باشند، به همان میزان می توانند دچار تنش و تضاد و درگیری با یکدیگر نیز باشند. و این که رفتارها چگونه باشد تابع نحوه برخورد سیستم با مردم است که که باعث وحدت شود یا جدایی. کما اینکه کافی بود تا اندکی افراط و تندروی از سوی برخی ها در روز ۲۱ دی اتفاق ناگواری را رقم میزد و این مراسم باشکوه را تبدیل به خاطره ای تلخ در اذهان ملت می کرد همچون خاطرات تلخ سال۸۸
photo_2017-01-14_15-43-50
مشابه همان رفتارهای تند و بدور از تعقل دولت وقت در سال ۸۸ که موچب افزایش تنش ها شد و اتفاقات ناگواری را رقم زد اما عکس العمل دولت تدبیر و امید به گونه ای بود که ۲۱ دی ماه بواسطه حضور پرشور مردم بعنوان روزی وحدت آفرین در تاریخ ثبت شود .
متاسفانه بعد از اتفاقات سال ۸۸ جناحی خاص و عده ای تندروکه حیات خود را در زنده نگه داشتن اتفاقات ناگوار سال ۸۸ و استفاده ی سیاسی از آن می دانند، سعی دارند به هر نحو ممکن روز ۹ دی را نماد وحدت ملی معرفی کنند این در حالیست که این روز یادآور حوادث تلخ سال ۸۸ برای مردم می باشد و بیش از آنکه در اذهان مردم بعنوان روز وحدت ملی تلقی شود بواسطه رفتارهای جناحی و سواستفاده های سیاسی ازا ین روز یاد آور تفرقه و تنش است .
خوشبختانه امروز ما ابزار مناسبی برای نمایش وحدت واقعی در جامعه داریم و آن هم حماسه ۲۱ دی ماه است. حضور پرشور و متحد همه مردم با وجود تمامی اختلاف نظرات و تعلقات سیاسی و جناحی در مراسم تشییع جنازه مرحوم آیت الله هاشمی ، که این اتفاق خوش یمن نیز مرهون شخصیت معتدل و فراجناحی ایشان می باشد.
حال باید از آن عده پرسید که آیا حاضرند برای خیر و صلاح کشور و مملکت از این پتانسیل بالقوه به نحو احسن بهره ببرند و آن را نقظه شروع وحدت و همدلی در کشور و حل و فصل تنش ها کنند یا بازهم این جمعیت عظیم و خواسته و مطالبه واضح و علنی جمعیتی که در این مراسم حضور داشتند را نادیده خواهند گرفت و یا همچنان بدنبال تفرقه افکنی با اسامی مختلفی چون ۹ دی و … خواهند رفت ؟
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

95 - = 94