۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱ بازخوانی دیدگاه های امام خمینی پیرامون گروه ها و جناح های سیاسی؛

ایران را نمی شود ویران کرد الا به ویران کردن جناحها

«طرفداران هر دو گروه باید بدانند که همه این امور، اعتبارى و زودگذر است و همه در محضر حق هستیم و آنچه در صحیفه کردار ما ماندنى است اعمال و رفتار ما و آنچه موجب سعادت و جاودانگى ما مى‌‏شود، صفاى معنویت و ثمرات خلوص بندگى است، و ما هم نباید خلوص عمل و جامعه اسلامى خودمان را به زنگار کدورتها و اختلافات آلوده کنیم و رقابتهاى گذشته انتخاباتى هم هر گز نباید موجبات تفرقه و جدایى را فراهم نماید.»

92_29_4«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): دغدغه‌ها و دل نگرانیهای حضرت امام خمینی(س) در باره سرنوشت نظام نوپای جمهوری اسلامی و سفارشات و تذکرات متعدد به مردم و مسئولان و گروههای سیاسی و آنچه در این باب انذار داد، علاوه بر آن که بیانگر دلسوزی‌ها و علاقه وافر ایشان به سرنوشت  نظام و سعادت مردم می‌باشد، نگاه به آینده، مدیریت حوادث و آینده نگری ایشان را هم روشن می‌سازد. گویی: آنچه دیگران در آینه هم نمی‌دیدند، او در خشت خام می‌دید و بدین طریق صائب بودن نظر آن پیر فرزانه نه تنها در دوران حیات دنیوی که بعد از آن را هم به اثبات می‌رساند.

جمله کلیدی «من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش مى‏‌کنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۹۳). ان‌شاء الله آویزه گوش همه دوستداران آن بزرگوار  و دلسوزان نظام خواهد بود، اما این که نا اهل کیست و نا محرم کدام است؟ فرصتی دیگر را می‌طلبد. (و باید هوشیاری به خرج داد تا در تشخیص مصداق دچار خطا نشویم) اما در این جا و به مناسبت در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و نیز شوراهای شهر و روستا، به شمه‌ای از رهنمودهای امام راحل به جریانها و جناحهای سیاسی به مناسب انتخابات مجلس سوم که اوج جناح بازی‌ها بود، استناد می‌کند که عمدتا بر محور حفظ وحدت و همدلی با خمیر مایه‌های اخلاقی استوار است. حضرت امام در تاریخ ۶۷/۲/۲۷ در جمع مسئولان کشوری در باب انتخابات مجلس سوم  و ضرورت دوستی با وجود اختلاف سلیقه چنین می‌فرمایند:

«در انتخابات در عین حالى که باید گفت انتخابات خوبى گذشت، لکن شیاطینى مى‏‌خواستند که یک تخم نفاق بکارند. در جاهاى دیگر وقتى انتخابات مى‌‏شود، حزبها و دستهاى خارجى مردم را مى‏‌کشند طرف خودشان و مردم را بازى مى‌‏دهند، صحبتهایى مى‌‏کنند که همه‏‌اش براى اغفال مردم است. در انتخابات در عین حالى که بسیار خوب انجام گرفت، لکن دستهایى مى‌‏خواست ایجاد اختلاف کند، دو دستگى ایجاد کند و حال آنکه موفق نشدند بحمداللَّه. باید شما متوجه باشید به این که دشمن‌ها همیشه دنبال این هستند که ما را از داخل بپوسانند …  شیاطین دنبال این هستند که ایجاد اختلاف کنند، دو دستگى بگویند هست،  … البته دو تفکر هست، باید هم باشد. دو رأى هست، باید هم باشد. سلیقه‏‌هاى مختلف باید باشد، لکن سلیقه‌‏هاى مختلف اسباب این نمى‌‏شود که انسان با هم خوب نباشد. من عرض کردم مثل طلبه‌ها که با هم مباحثه مى‌‏کنند، آن وقتى که مباحثه می ‏کردند جار و جنجال جورى بود که انسان خیال مى‌‏کرد دشمن هم هستند، وقتى مباحثه تمام مى‌‏شد می ‏نشستند به دوستى کردن و انس. اگر در یک ملتى اختلاف سلیقه نباشد، این ناقص است. اگر در یک مجلسى اختلاف نباشد، این مجلس ناقصى است. اختلاف باید باشد، اختلاف سلیقه، اختلاف رأى، مباحثه، جار و جنجال اینها باید باشد، لکن نتیجه این نباشد که ما دو دسته، بشویم دشمن هم. باید دو دسته باشیم در عین حالى که اختلاف داریم، دوست هم باشیم.» (همان، ص ۴۶و ۴۷)

در همین زمینه به طرفداران جناحها چنین تذکر می‌دهند: «طرفداران هر دو گروه باید بدانند که همه این امور، اعتبارى و زودگذر است و همه در محضر حق هستیم و آنچه در صحیفه کردار ما ماندنى است اعمال و رفتار ما و آنچه موجب سعادت و جاودانگى ما مى‌‏شود، صفاى معنویت و ثمرات خلوص بندگى است، و ما هم نباید خلوص عمل و جامعه اسلامى خودمان را به زنگار کدورتها و اختلافات آلوده کنیم و رقابتهاى گذشته انتخاباتى هم هر گز نباید موجبات تفرقه و جدایى را فراهم نماید.» (همان، ص۵۱)

اما در کنار این تذکرات، حضرت امام از خطر گروه بازی در مسائل اجتماعی و اعمال تنگ نظری‌ها بر مبنای منافع جناحی، چنین هشدار می‌دهند: «اگر در این نظام کسى یا گروهى خداى ناکرده بى‌‏جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقباى خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است. در هر حال یکى از کارهایى که یقیناً رضایت خداوند متعال در آن است، تألیف قلوب و تلاش جهت زدودن کدورتها و نزدیک ساختن مواضع خدمت به یکدیگر است. باید از واسطه‏‌هایى که فقط کارشان القاى بدبینى نسبت به جناح مقابل است، پرهیز نمود.» (همان، ص۱۷۹و ۱۸۰ )

این مطلب را با این تذکر اعجاب آور و هشدار دهنده حضرت امام(س) به پایان می‌بریم که :

«دشمن‌ها در کمین شما هستند، در کمین ملت ما هستند. دشمنها حالا فهمیدند که وحدتى که در ایران پیدا شده است، آنها را شکست داد. الآن بیشتر درصدد هستند براى‏ اینکه چشیدند آن مزه‏‌اى را که وحدت داشت در بین ما. آنها عذاب او را چشیدند! الآن درصدد اینند که شماها را متفرق کنند… در دویست- سیصد سال به این طرف این نقشه بوده است. نقشه‏‌اى بوده است که ایران را ویران نگه دارند براى پیشرفت [خودشان‏]. شما مطالعه کنید کتبى که در این باب هست. ایران را نمی‌‏شود ویران کرد الّا به ویران کردن جناح ها؛ نمى‌‏شود فتح کرد الّا به اینکه شما را از هم جدا کنند.» (همان، ج‏۶، ص۲۸۵)

و اکنون: در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

منبع: جماران

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

42 - 40 =