۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴

رهبری در آخرین دیدار به خاتمی و دولت اصلاحات چه گفت؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با تجلیل از شخصیت آقای خاتمی و با تاکید بر اینکه بدلیل روحیات و ویژگیهای مثبت آقای خاتمی، پیوند عاطفی میان رهبری و رئیس جمهور بمراتب مستحکم تر از هشت سال گذشته است، افزودند: تدین و نجابت ذاتی آقای خاتمی از امتیازات برجسته ایشان است و رئیس جمهور در این هشت سال ضمن زحمات و تلاش متراکم، در مواجهه با حوادث مختلف صبر و تحمل کرد.

تحلیف«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): در شرایطی که آخرین دیدار اعضای دولت دهم با رهبر انقلاب به سوزه رسانه های اصولگرا بدل شده و اخباریون و افراطیون مسغول تحلیلی سطر به سطر و کلمه به کلمه آن برای تقدیس مجدد دولت هستند تا آن را تافته جدا بافته قلمداد نمایند؛ بازخوانی سخنان رهبر انقلاب در آخرین دیدار ایشان با اعضای دولت آقای خاتمی هم لازم می نماید تا معلوم شود ایشان چه تمجیداتی از دولت خاتمی به عمل آورده اند و کدام رهنمودها در سخنان سال ۸۴ و ۹۲ رهبری مشترک است.

موضع ما نسبت به عملکرد آقای خاتمی اگر چه در بسیاری مسائل انتقادی است اما همچنانکه در مقاله «مردی که لجاجت داشت، مردی که نجابت» به دفاع از محسنات ایشان در مقایسه با رئیس دولت فعلی پرداخته ایم، در اینجا هم انعکاس واقعیت های تاریخی درباره ایشان را در مقابله با دروغ پرداز ی ها و نسیان تاریخی رسانه های اصولگرا  وظیفه خود می دانیم.

البته ایشان در موارد متعددی از دولت خاتمی تمجید کرده اند. از جمله در دیدار اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب (۴ شهریور ۱۳۸۳) که آغاز کارهای جدید از جمله مبارزه بنیانی با قاچاق کالا، تاسیس وزارت رفاه و تامین اجتماعی، تشکیل سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و تشکیل بنیاد شهید و ایثارگران را در آخرین سال فعالیت دولت اقداماتی مثبت و جالب توجه خواندند و با اشاره به خودکفایی کشور در تولید گندم افزودند: «مردم هنوز از بسیاری از کارهای خوب شما مطلع نیستند بنابراین در آخرین سال فعالیت خود و در مقام پاسخگویی به مردم، عملکرد مثبت و منفی خود را با صراحت و صداقت با افکار عمومی در میان بگذارید با همان انگیزه و همت سال اول به کارو تلاش ادامه دهید… کسی باور نمی کرد که ظرف ۳ سال این هدف مهم محقق شود اما بلطف پروردگار و همت و تلاش دست اندرکاران این کار انجام شد که لازم است…. با تولید برنامه های رسانه ای جذاب اینگونه حقایق برای مردم بازگو شود…. اینگونه کارها نشان می دهد که دولت در آخرین سال فعالیت خود همچنان در پی خدمت به مردم است….. مطبوعات و تریبونهای دیگر نباید با بی انصافی خدمات و تلاشهای ارزنده دولت را زیر سوال ببرند.» 

اما آنچه در ادامه می آید متن کامل گزارش آخرین دیدار رئیس جمهور و اعضای هیات دولت با رهبر انقلاب اسلامی(مورخ ۱۰ مرداد ۱۳۸۴) است:

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار رئیس جمهور و اعضای هیات دولت ضمن تشکر صمیمانه از زحمات و تلاشهای آقای خاتمی و همکاران ایشان در دولت در طول هشت سال گذشته تصریح کردند: در این مدت کشور شاهد تلاش جدی، پرحجم و سخت دولتمردان بود که نتیجه آن پیشرفتهای فراوان در عرصه های مختلف صنعتی، کشاورزی، علمی، فن آوری و خدمات است که این توفیقات از حافظه ملت ایران زدوده نخواهد شد و قطعا نزد خداوند متعال دارای پاداش و اجر خواهد بود.

ایشان جابجایی قدرت اجرایی در کشور را به بهترین شکل و شیرین ترین حالت از برکات اسلام و انقلاب برشمردند و افزودند: این روحیه برادری و همراه با محبت که در جابجایی آرام قدرت اجرایی بروز می نماید بعنوان بستر مردم سالاری اسلامی باید حفظ شود و دولت آینده نیز باید براساس توفیقات بدست آمده و با استفاده از تجربیات گرانبهای این دولت مسیر پیشرفت کشور را ادامه دهد.

مقام معظم رهبری با اشاره به تاریخ پرافتخار و عظمت ملت ایران و استعدادهای مادی و انسانی کشور خاطرنشان کردند: همه کسانی که در برهه های مختلف بعنوان خدمتگزار در عرصه اجرایی کشور حضور می یابند باید با تلاش و کار مستمر و به اندازه توان خود یک گام به جلو بردارند تا در نهایت ملت ایران به جایگاه شایسته خود برسد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، از نسل جوان کشور بعنوان نسلی باهوش، پرتوان و با استعداد و مدیران اجرایی بسیار خوب آینده کشور یاد و تا کید کردند: پیشرفت امروز کشور با گذشته قابل مقایسه نیست و ملت ایران با اتکال به خداوند مسیرکمال خود را طی خواهد کرد و در این راه تهدیدها و توطئه های قدرت طلبان جهانی نیز تاثیری نخواهد داشت و همانند گذشته یکی پس از دیگری خنثی خواهد شد.

مقام معظم رهبری، دوران مدیریت را همراه با تلخی ها و شیرینی ها دانستند و با تاکید بر اینکه پایان یافتن ماموریت افراد به معنای پایان مسؤولیت آنان نیست، افزودند: یکی از نکات مثبت دولت آقای خاتمی، سرزنده بودن و تلاش و فعالیت اعضای دولت تا لحظات آخر است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با تجلیل از شخصیت آقای خاتمی و با تاکید بر اینکه بدلیل روحیات و ویژگیهای مثبت آقای خاتمی، پیوند عاطفی میان رهبری و رئیس جمهور بمراتب مستحکم تر از هشت سال گذشته است، افزودند: تدین و نجابت ذاتی آقای خاتمی از امتیازات برجسته ایشان است و رئیس جمهور در این هشت سال ضمن زحمات و تلاش متراکم، در مواجهه با حوادث مختلف صبر و تحمل کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: البته بارزترین خصوصیت آقای خاتمی در این دوران، مایوس کردن دشمنانی بود که انتظار داشتند رئیس جمهور رودرروی نظام قرار گیرد اما آقای خاتمی مقاومت نمود و فشارهای بسیاری را نیز تحمل کرد.

ایشان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش عده ای برای ایجاد تقابل و رقابت میان جمهوریت و اسلامیت نظام تصریح کردند: در کشور ما جمهوریت از اسلامیت جدا نیست زیرا مردم پایبند به مبانی دینی هستند و در همه انتخاباتها با رای به پایه های اعتقادی خود، در واقع نشان داده اند که مردم سالاری حقیقی در کشور همواره با اعتقاد به اسلام همراه بوده است.

آقای خاتمی رئیس جمهور نیز در این دیدار با قدردانی از رهنمودها و حمایتهای مقام معظم رهبری در هشت سال گذشته، گفت: امروز در حالی دولت را ترک می کنیم که چشم انداز بیست ساله کشور با اهدافی بلند و قابل تحقق تدوین شده، و دولت نیز براساس این چشم انداز برنامه چهارم را تصویب کرده که این نشان دهنده ثبات، امنیت و توانمندی های بالای کشور است.

رئیس جمهور با اشاره به ایجاد بیش از دو میلیون و نهصد هزار شغل در طول پنج سال، و کاهش نرخ بیکاری افزود: در این مدت نرخ تورم نیز کاهش یافت و همچنین قیمت ارز تک نرخی شد و آمار افراد زیر خط فقر به ۵/۱۱ درصد رسید که از کارهای بسیار مهم دولت می باشد.

آقای خاتمی تاکید کرد: برغم همه این تلاشها، اقدامات انجام گرفته را کافی نمی دانیم و هنوز مشکلات بر مردم فشار می آورد که امیدواریم روند رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی در دولت آینده ادامه یابد.

رئیس جمهور موفقیت ها و دستاوردهای دولت را نتیجه تلاش و فداکاری همکاران خود در دولت دانست و با اشاره به جابجایی مسؤولیت اجرایی کشور همراه با سلامت و آرامش افزود: این جابجایی مسؤولیت که براساس رای مردم انجام می گیرد از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است و برهمین اساس مهمترین وظیفه همه ما استوار کردن پایه های مردم سالاری دینی و تلاش برای نهادینه کردن حقوق مردم و استقرار عدالت، می باشد.

در این دیدار حضرت آیت الله خامنه‌ای بمنظور قدردانی از رئیس جمهور و همکاران ایشان، به آقای خاتمی و هریک از اعضای هیات دولت یک جلد کلام الله مجید اهداء کردند.

در پایان این دیدار رئیس جمهور و اعضای هیات دولت بهمراه خانواده خود نماز مغرب و عشاء را به امامت حضرت آیت الله خامنه‌ای اقامه کردند و سپس شام را میهمان حضرت آیت الله خامنه‌ای بودند.

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 5