۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰

ناطق‌نوری همچنان با اصولگرایان قهر است

محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های انتخاباتی سال 88 بارها از او و پسرش مصطفی نام برد و اتهاماتی را متوجه آن‌ها کرد؛ به‌طوری‌که در نهایت مصطفی ناطق‌نوری در نامه‌ای به موسوی ضمن تجلیل از او اتهام محمود احمدی‌نژاد را بی‌اساس خواند و آرزوی پیروزی برای موسوی کرد. اما دوستان اصولگرای رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در مقابل آن اتهامات سکوت کردند.

nategh noriمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): مراسم افطار جامعه اسلامی مهندسین یک غایب بزرگ داشت. اکبر ناطق‌نوری میهمان این مراسم بود و به قول محمدرضا باهنر بعد از مدت‌ها «یخبندان به یک جلسه سیاسی دعوت شده بود.» اما به نظر می‌رسد که رییس مجلس پنجم قصد آشتی با دوستان اصولگرای خود را ندارد. از چهار سال پیش تاکنون، ناطق‌نوری سفره خود را از دیگر اصولگرایان جدا کرده است. کمتر آن‌ها را می‌بیند، یعنی در واقع کمتر دیدار سیاسی می‌گذارد. سکوت کرد و نظاره‌گر ماند تا به وقتش. تا روزی که اکبر هاشمی‌رفسنجانی رسما اعلام کند که من و آقای ناطق‌نوری از حسن روحانی حمایت می‌کنیم و به او رای می‌دهیم. می‌گویند نقش پررنگی در حمایت از حسن روحانی داشت و از روز جمعه ۲۴‌خرداد تا روز شنبه ۲۵‌خرداد حواسش به همه‌چیز بود. محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۸ بارها از او و پسرش مصطفی نام برد و اتهاماتی را متوجه آن‌ها کرد؛ به‌طوری‌که درنهایت مصطفی ناطق‌نوری در نامه‌ای به موسوی ضمن تجلیل از او اتهام محمود احمدی‌نژاد را بی‌اساس خواند و آرزوی پیروزی برای موسوی کرد. اما دوستان اصولگرای رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در مقابل آن اتهامات سکوت کردند. برای اصولگرایان چاره‌ای جز انتخاب محمود احمدی‌نژاد نبود، حتی به قیمت کنار گذاشتن رییس مجلسی که می‌خواستند رییس‌جمهورش کنند. اصولگرایان و به‌ویژه جامعه روحانیت مبارز که ناطق‌نوری عضو شورای مرکزی آن است در مقابل اتهامات احمدی‌نژاد از ناطق‌نوری حمایت نکردند و سکوت کردند، آن‌ها حتی از اتهام‌زننده به یار دیرینشان در انتخابات دهم حمایت هم کردند.

اما ناطق‌نوری برخلاف هاشمی‌رفسنجانی در این چهار سال سکوت کرد. هرچقدر که هاشمی علنی و در تمامی سخنرانی‌هایش از محمود احمدی‌نژاد و دولتش انتقاد کرد، اکبر ناطق‌نوری سکوت کرد. هاشمی انتقاد کرد و در کنار انتقادش هنگامی که احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام کنار او نشست لبخندی زد و لطیفه‌ای نیز رد و بدل کرد، اما ناطق هیچ کجا حاضر نشد در کنار احمدی‌نژاد قرار گیرد. او حتی در مراسم تحلیف و تنفیذ دهمین دوره ریاست‌جمهوری نیز شرکت نکرد و در افتتاحیه مجلس نهم، هنگامی که رییس‌جمهوری وقت پشت تریبون رفت تا سخنانش را آغاز کند جلسه را ترک کرد. با وجود آن‌که مهدی کروبی در مناظره خود با احمدی‌نژاد او را عامل اصلی شهرداری احمدی‌نژاد دانست و گفت: «آقای ناطق در تماس تلفنی با آقای یونسی وزیر وقت اطلاعات ضمن ابراز ناراحتی  رد صلاحیت احمدی‌نژاد خواستار تایید احمدی‌نژاد شده که بعد از سفارش ناطق‌نوری این کار صورت پذیرفته.» و با وجود آن‌که محمدرضا باهنر هم در مصاحبه‌ای گفت: «احمدی‌نژاد در ستاد انتخاباتی آقای ناطق‌نوری در سال ۷۶ معاون من بود.»

اما رابطه محمود احمدی‌نژاد و اکبر ناطق‌نوری از سال ۸۸ به این طرف هیچ‌گاه خوب نشد و همیشه در چالش بودند؛ چالشی که دامن اصولگرایان حامی محمود احمدی‌نژاد را گرفت و سبب شد تا ناطق‌نوری از آن‌ها دور شود. حالا آن دوران تمام شده است و ناطق‌نوری می‌تواند نفسی به راحتی بکشد یا حتی همان‌طور که بعضی از سایت‌ها نوشته‌اند در چیدن کابینه هم نقش داشته باشد و وزیر معرفی کند. اما این‌ها به این معنی نیست که او با دوستان قدیمی به این راحتی آشتی می‌کند. آن‌ها در این سال‌ها یکی از اصلی‌ترین چهره‌هایشان را تنها گذاشتند و حالا ناطق‌نوری نیز دوستان جدیدی یافته است. دوستی با رقیبی که موقع اتهام‌زنی از او حمایت می‌کند بسیار دلچسب‌تر از اصولگرایانی هست که به وقتش او را تنها گذاشتند. محمدرضا باهنر و دیگر اصولگرایان امیدوار بودند که ناطق‌نوری در مراسم افطارشان حضور پیدا کند. به گزارش خبرآنلاین، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین که نتوانست دلخوری‌اش را از نیامدن ناطق‌نوری پنهان کند، با اشاره به غیبت او گفت: «جناب آقای ناطق‌نوری را بعد از مدت‌ها یخبندان به یک جلسه «تمام‌عیار سیاسی دعوت کردیم و ایشان هم راحت پذیرفتند و قبول کردند.»

وی با بیان این‌که «تصورمان این بود که بعضی یخ‌ها آب شده است.» افزود: «از این موضوع خوشحال شدیم اما امروز ظهر به ما خبر دادند که ایشان نمی‌آیند و ما شرمنده حضار شدیم و خودمان هم در بهت و حیرت رفتیم.» باهنر تاکید کرد: « کار غیرمترقبه‌ای موجب سفر آقای ناطق‌نوری و حضور نیافتن‌شان در مراسم افطار شده است. ما هم امیدواریم دلیل همین باشد و آقای ناطق‌نوری در اسرع وقت این مسئله را جبران کنند.» اصولگرایان به فکر جبران مافات افتاده‌اند و تصمیم دارند رویه‌ها را تغییر دهند. در کنار دعوت از اکبر ناطق‌نوری در مراسم افطار جامعه اسلامی مهندسین به اشتباهاتشان هم اعتراف می‌کنند. آنان که تا دیروز به کل منکر پذیرفتن هرگونه مسئولیت در قبال اشتباهات هشت سال گذشته محمود احمدی‌نژاد بودند حالا می‌گویند که «ما اصولگرایان باید هر آنچه را در گذشته انجام داده‌ایم بپذیریم و نمی‌توانیم از زیر بار مسئولیت‌ها و کارهایی که به‌نام اصولگرایان رقم خورده است شانه خالی کنیم.»

به گزارش ایلنا، رییس سازمان بازرسی کل کشور در مراسم جامعه مهندسین گفت: «محصول تفکر تشکیلاتی اصولگرایان در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری پیروز نشد. در این چند سال خیلی از ما از جریان امور اجرایی به دور می‌مانیم و می‌رویم خود را بازسازی می‌کنیم، عیوبمان را می‌ببینیم تا بتوانیم بار دیگر برگشته و به نظام خدمت کنیم.» عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر این‌که باید بپذیریم فعالیت تشکیلاتی اصولگرایان در انتخابات ۹۲ پیروز نشد، گفت: «البته اصلاح‌طلبان هم نمی‌توانند ادعا کنند محصول تشکیلاتی‌شان در انتخابات پیروز شده است اما چون اصولگرایان در قوای سه‌گانه و قدرت حضور داشتند باید بدانند که شاید وظیفه خود را به‌خوبی انجام نداده‌اند اما باید بپذیریم که این دولت خدمات زیادی داشته و باید شاکر و قدردان آن باشیم.» مصطفی پورمحمدی البته به روزه سکوت ناطق‌نوری هم اشاره کرده است. او هم‌چون دیگر دوستانش خوب می‌داند دلیل سکوت ناطق چیست، از این رو در مراسم افطار گفت: «در این جلسه خوبان و نیکان امت پشتیبان انقلاب اسلامی، ایثارگران عرصه مجاهدت و خدمت حضور دارند. جا داشت در این مراسم حجت‌الاسلام ناطق‌نوری نیز با حضورش، این جمع را از بیانات خود بهره‌مند می‌کرد تا به تعبیری روزه‌اش در این جلسه می‌شکست و با یارانش هم‌نوایی می‌کرد.»

ناطق‌نوری در سال ۷۶ رهبری جریان راست سنتی را برعهده گرفت، جریانی که بعدها نام اصولگرایی را بر خود نهاد. پس از شکست سال ۷۶ اصولگراها به سوی چهره‌های جدید‌تر رفتند و از چهره‌های قدیمی‌شان فاصله گرفتند. این فاصله آن‌قدر زیاد شد که درنهایت در انتخابات ۸۴ حاضر نشدند از حکمیت بزرگانشان استفاده کنند و به دنبال محمود احمدی‌نژاد رفتند. حالا دوران جدیدی برای اصولگرایان رقم خورده است. دورانی که رهبران قدیمی‌شان به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر شده‌اند و حتی در بعضی موارد به‌عنوان گزینه مورد قبول جریان اصلاح‌طلبی شناخته می‌شوند. ناطق‌نوری یکی از افرادی بود که در به اجماع رسیدن جریان اصولگرایی و اعتدال نقش داشت، اما او دیگر نقشی در به اجماع رسیدن اصولگرایان ندارد. شاید حالا جریان مقابل اصولگراها سه راس دارد؛ سیدمحمد خاتمی، اکبر هاشمی‌رفسنجانی و اکبر ناطق‌نوری.

منبع: روزنامه بهار

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

53 + = 60