گفتگو با حجت الاسلام قوامی، عضو سابق شورای نظارت بر صدا و سیما:

دوگانگی در تفسیر «نظارت» بر صدا و سیما و «نظارت» بر انتخابات

gavami

نماینده مجلس ششم درباره تفاوت نظارت استصوابی و استطلاعی در قانون جمهوری اسلامی تصریح کرد: واژه نظارت در قانون اساسی دو بار به کار رفته است، یکی نظارت شورای نظارت بر صدا و سیما و دیگری نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس و ریاست جمهوری. این واژه یکسان در مورد شورای نگهبان تعبیر به استصوابی شده است اما در مورد شورای نظارت بر صدا و سیما استطلاعی.

گفتگو با استاد محمد گلریز:

انتقاد از عدم نمایش ساز در سیما/ امام خدمت شایانی به موسیقی فاخر کرد

golriz

باید نظرات حضرت امام در این حوزه را بشکافیم و در اختیار مردم بگذاریم. چرا که هنوز هم هستند افرادی که نمی خواهند آن رفتار سنجیده امام را باور کنند. موسیقی ارزشی مورد تأیید امام بوده است. ببینید اگر محفل و محل اجرای موسیقی درست باشد، خود یکی از ارکانی ست که موسیقی را حلال می کند. مثلا خود حضرت امام حتی در مورد سرود "شهید مطهری" هم گفتند که اگر همین سرودی که من تایید کردم، از رادیو آمریکا پخش شود، دیگر من آن را گوش نمی دهم.

گفتگو با آیت الله محمد موسوی بجنوردی:

زندان‌های امروز، غیرشرعی و انفرادی، شکنجه است

mosavi bojnordi

دیدم که محکومیت 200 نفر تمام شده و این‌ها را نگه داشته‌اند. به ایشان گفتم که اگر این 200 نفر را تا فردا آزاد نکنید، دستور می‌دهم تا دستگیرتان کنند. آقای موسوی اردبیلی به من گفتند این چه برخورد تندی است که با ایشان می‌کنید؟ لاجوردی حرف شهید بهشتی را نمی خواند. من هم گفتم معنا ندارد افرادی که محکومیت‌شان به پایان رسیده است را در زندان نگه داریم. انجام نداد؛ عزلش می‌کنیم. این شد که آنان را آزاد کردند.

گفتگو با محمدرضا اسماعیلی مقدم، نماینده اسبق مردم قم:

تفاسیر وارونه از ولایت فقیه و امام خمینی

imam

چه کسانی از سردمداران استحاله شده و یا خود از استحاله کنندگان مبانی اولیه و اصیل انقلابند. این ها با هر مکانیزمی به قدرت رسیده باشند آیا خود را موظف به رعایت حفظ آن اصول و متعهد به آن پیمان ها می دانند؟ (اگر سعیشان بر حذف مبانی از خاطره مردم نباشد). در این صورت آیا آن ها به خود حق نمی دهند که به جای جمهوریت دم ار حکومت مطلق و تمامیت خواه بزنند؟

گفتگو با سردار محسن رشید:

پیام امام به شهید صیاد شیرازی درباره عملیات خیبر

sardar rashid

استراتژی امام در جنگ، ندادن فرصت به دشمن بود و بر همین اساس هم در زمان فرماندهی بنی‌صدر وقتی تز عقب‌نشینی، دادن زمین درقبال گرفتن فرصت از دشمن که یک راهبرد شناخته شده‌ی نظامی در اصول جنگ کلاسیک است، امام بر راهبرد دیگری که می‌توان از آن به «استراتژی سلب آرامش از دشمن» نام برد؛ تاکید داشت... موضوع محوری در راهبرد نظامی ما ندادن فرصت به دشمن بود و اگر در استراتژی ما عوامل دیگری محور قرار می‌گرفت، کاربرد لازم را نداشت.

گفتگو با محمدعلی نجفی، کارگردان سریال سربداران:

فیلمی از امام خمینی که هرگز پخش نمی شود!

mohamad ali najafi   2- sarbedaran

وقتی رفتیم «نوفل لوشاتو» شرایط خاصی پیش آمد که ما توانستیم امام را ببینیم و برای فیلم لیله القدر مصاحبه بگیریم. سؤالات هم مشخص بود، درباره آزادی، احزاب، نشریات، زن، هنر و سینما البته اکنون هرگز پخش نمی شود. فیلم لیله القدر را بعد از انقلاب توقیف کردند.... بحث­ های امام در آن زمان به قدری جنبه اجتماعی داشت که کسی باور نمی­ کرد یک روحانی در این هیئت این طور درباره جامعه، زن اقتصاد و فرهنگ حرف بزند.

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه‌ای:

چرا انقلاب کردیم؟

DSC0581-240x137

ما همین اندازه خوشبین هستیم که وضع نسبت به گذشته بهتر شده‌است، و اگر مسئولین و دولت به همین روال ادامه‌دهند، با موقعیت مطلوبتری هم مواجه‌ خواهیم‌شد. البته مشروط به این‌که به چند گزینه محدود تکیه نشود، و تمام مشکلات در کاهش تورم و بیکاری خلاصه نگردد، چرا که ما با مجموعه‌ای از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم، و در راس آن، مشکلات فرهنگی نمود می‌یابد، که برطرف کردن آن‌ها، بقیه مسائل را هم حل خواهد کرد. «کار فرهنگی» تعداد مخالفانی را که به صورت بی‌اثر و جاهلانه با روند جدید، مخالفت می‌کنند، کاهش می‌دهد. لذا راهکار امروز جامعه برای...

گفتگو با آیت الله هادوی تهرانی:

امام(ره) در منشور روحانیت نسب به آفت دنیازدگی عالمان هشدار دادند

hadavi tehrani

زمانی که امام خمینی(ره) این پیام را صادر کردند، تقریبا نزدیک به یک دهه از انقلاب گذشته بود و جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته بودیم. به دلیل شرایط موجود در کشور روحانیت در مسایل اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کرده بودند به همین دلیل امام(ره) می‌خواستند از یک طرف جایگاه روحانیت را برای عموم مردم تبیین کنند و از طرف دیگر رسالت‌ها و مسوولیت‌های روحانیت را بار دیگر به این مجموعه تذکر دهند و در واقع به اهمیت نقش روحانیت تاکید کنند که کل این منشور با همین روحیه تهیه شده است.

گفتگو با حاج رضا خانی؛ از مبارزین انقلاب:

از تکثیر اعلامیه های امام تا چاپ دفتر مشق ارزان

haj reza khani

حاج رضا خانی، یکی از اعضای اصلی سازمان فجر اسلام و از نخستین چاپ و تکثیر کننده های اعلامیه های حضرت امام در سال 56 که بعدها به اتفاق سایر جوانان انقلابی نازی آباد، به دفترچه سازی و ارائه آنها در قالب تعاونی هم رسید؛ انتخاب خوبی است تا با ما از چگونگی تولید دفترچه های سالهای آغازین انقلاب بگوید، از چاپ و تکثیر تصاویر و پیام های امام، از اصرار سعید حجاریان تا زیر بار نرفتن عباس عبدی و البته تا کمی قبل تر از اینها.

گفتگو با عماد افروغ:

تفسیر خشن از تفکر امام سلفی​​گری است

afrogh

عماد افروغ ضمن انتقاد از برخوردهای قشری با امام خمینی و اندیشه ایشان، چنین برخوردهایی را سطحی نامید و گفت: بعد از فروپاشی شوروی، چون بقای آمریکا و نظام سرمایه داری مبتنی بر نوعی دگرسازی بوده است، دیگر شوروی جای خودش را به دیگر بنام اسلام داد. در کتاب جهانی سازی و امپراطوری نوشته اند: بعد از فروپاشی شوروی، اسلام به مثابه مخالف مطرح شد. این یعنی ایجاد تضاد غیرواقعی و در واقع این راهی بوده است که آنها خودشان را نجات بدهند.

گفتگو با آیت الله امجد پیرامون سیره امام خمینی:

بعضی از ماها از شاه هم بدتریم

amjad

حالا ما نمی خواهیم به جنازه شاه لگد بزنیم چه بسا بعضی از ماها از شاه هم بدتریم چون الان بیشتر ما نشستیم روی خون شهدا، آنهم چه شهدای بزرگی، چه جوانان بزرگی، چه علمای بزرگی و چه دکترا و مهندس های بزرگی، چه جوانهای بزرگی قربانی شدند. اگر ما کمترین کوتاهی را بکنیم از شاه بدتریم اما خوب شاه از خدا برید همه چیز از او بریده شد. امام با خدا بود همه اسباب هم با او بودند.

گفتگو با مهدی امیریان:

راهپیمایی ۲۲ بهمن تریبون دعواهای حزبی نیست

amirian

امیریان به راهپیمایی یوم الله 22 بهمن ماه اشاره کرد و گفت: روز گذشته ما دیدیم که 90 درصد تریبون های راهپیمایی در اختیار اصولگرایان افراطی قرار گرفت که به نقد جریان مخالف و عملکرد دولت پرداختند. وی با تاکید بر لزوم وجود اتحاد در بین تمامی اقشار جامعه گفت: راهپیمایی یوم الله 22 بهمن ماه یک جشن ملی برای نشان دادن اتحاد ایرانیان به جهان است از این رو نباید آن را با تریبونی برای دعواهای حزبی اشتباه گرفت. این فعال دانشجویی با اشاره به دعوت انجمن های اسلامی دانشجویان برای اتحاد بین احزاب سیاسی توضیح داد: امروز مردم...

گفتگو با محمد نعیمی پور:

بازخوانی رابطه جنبش دانشجویی با امام خمینی

49_IMG_5043

این روزها سه هزار نفر از کاندیداهای انتخابات مجلس را رد صلاحیت می کنند و بعد هم می گویند میزان رای ملت است. باید عمل و تفکر حضرت امام را در کنار این چنین اعمال ودیدگاه هایی قرار دهیم تا تفاوت ها مشخص شود. ما امروز با دو نوع تفکر مواجه هستیم. یکی تفکر امام و دیگری تفکر افرادی که قائل به نقش اراده مردم نیستند. من معتقدم این دو تفکر کاملا از هم جدا هستند و معتقدم تفکر امثال این جریان نمی توانست در زمان امام جایگاهی داشته باشد.

گفتگو با حجت الاسلام رسول منتجب نیا:

با نماینده امام در خمین

montajabnia2

قبل از مساله دعوای ما با بنی‌صدر، به اتفاق یکی آقای رضوانی نماینده امام در پایگاه هوایی نوژه، خدمت امام رسیدیم. من گزارشی از عملکرد بنی‌صدر و روحیه و برخوردش با نیروهای انقلابی و همچنین سایر رفتارهایش نکاتی بیان کردم. امام با سکوت و دقت خیره به چشمان من گوش میکردند. فکر کنم گزارشم بیش از بیست دقیقه طول کشید. بعد از تمام شدن صحبتهایم ایشان بدون هیچ انتقاد یا تاییدی فرمودند: "هیچ نگران نباش، ان‌شاالله درست می شود و من شما را دعا می‌کنم تا موفق باشید. شما به کارتان بپردازید."

گفتگو با حجت الاسلام سید علی خمینی:

پیچیدگی های تفسیر و اجتهاد در متن امام خمینی

7_alikhomeni

در مسأله شورای نگهبان اختلافات جدی وجود دارد که نظر امام چه بود. در خصوص مشروعیت نظام و ملاک مشروعیت نظام هم بحث‌های مهمی در مورد نظر امام وجود دارد. جایگاه رأی مردم در مشروعیت نظام و در مقبولیت نظام چیست؟ زیرا برخی رأی مردم را عامل مشروعیت نظام می‌دانند و برخی آن را در مقبولیت نظام دخیل می‌دانند. لذا ما با طرز تلقی‌های مختلف در اندیشه امام روبرو هستیم.