ما قبرستان نمی خواهیم؛ دانشجو مطالبه گر باشد
نگاه شهید مطهری چیست؟ ایشان میگوید حتی مارکسیسم باید در دانشگاهها تدریس شود. اگر میخواهیم بگوییم نظریه اسلام نظریه برتر است، تا وقتی سایر نظریهها مارکسیسم را مطرح نکنیم، ممکن نیست.... سوال اساسی این است در بخشهای مختلف علوم انسانی و به روز کردن این نظریهها و برای این که بشود نظریههای اسلامی را در دانشگاه تدریس کرد، در سی سال گذشته چقدر کار کردهایم؟
دانشگاه مطلوب امام، دانشگاه اخلاقی بود
سیاسی دانشگاه این است که دانشجویان ما سیاست را بفهمند و فضای سیاسی کشور را به خوبی بررسی کنند از سیاستهای مصوب مجلس سر درآورند و نکات خوب آنها را برجسته کرده و نکاتی را که دارای اشکال است با علم و دانش و با اطلاع کامل نقد کنند و این مصداق واقعی دخالت دانشگاهیان در عرصه سیاست کشور خواهد بود.
جنبش دانشجویی از دایره قدرت دور باشد/ دولت به مطالبات دانشجویان توجه کند
انتظار تشکلهای دانشجویی از دولت این است که به قانون اساسی و فعالیتهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه و طبق آن در مورد دانشجویان و تشکلهای دانشجویی و فعالیتهای مستقل دانشجویی عمل کند. با توجه به تغییر دولت و بسیاری از رویکردهای گذشته، متأسفانه همچنان مسئولان دانشگاهی با عدم تمکین از قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، از صدور مجوز برای تأسیس تشکلهای جدید و برگزاری برنامههای متنوع در دانشگاه امتناع میکنند و آنگونه که انتظار داشتهایم در دانشگاهها اتفاقی نیفتاده است.
منشور حقوق شهروندی فاقد جسارت است
در بحث حقوق شهروندی اندیشمندان و نظریهپردازان در این زمینه کار خود را انجام دادهاند و بعضا شاهد برخی موازیکاریها هم بودهایم حالا نوبت لایه دوم اندیشمندان و روشنفکران یعنی جامعه مطبوعاتی است. روزنامهنگاران باید حقوق شهروندی را به بحث بگذارند و نقد کنند، باید این جرات در جامعه به وجود بیاید. به عنوان مثال بنده خودم جرات کردم و در یکی از کتابهایم بحث خمس را در بعد اقتصادی حقوق شهروندی نقد کردم.
تنها کسی که مخالف ادامه جنگ بود، امام بودند
متحجرها، مقدس مآبها و انجمن حجتیه یک روی سکه بودند و روشنفکران، لیبرالها، جبهه ملی و نهضت ملی روی دیگر سکه. شما میبینید که جبهه ملی بر خلاف مردم که میگفتند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، قصاص را وحشیگری میخوانند که امام آن فتوای تاریخی را در مورد آنها دادند. به قول حضرت امام اگر به آقایان نهضت آزادی فرصت داده میشد این مملکت را در دامن آمریکا میگذاشتند.
و این خروج از خط امام است
کسانی که جمهوریت و اسلامیت نظام را قبول ندارند، با جسارت بگویند امام را قبول ندارند و می خواهند دیگری را جایگزین کنند. ما میخواهیم یک حکومت دیگری را خودمان تاسیس کنیم. آن وقت مردم باید بدانند که این در چارچوب انقلاب نیست. دم از انقلاب نباید بزنند. دیگر نباید از سفره امام ارتزاق کنند و امام را وجه المصالحه قرار دهند.
امام به مساله تولید تاکید بسیار داشتند
بعد از جنگ نوع نگاهها به کاهش نقش دولت تاکید داشت. ما از نقش دولت یک تعریف آسیب خورده و اشتباه را نشان دادیم. به همین دلیل نقش دولت را به ارائه رانت تقلیل دادهایم. رانت، درآمد از منابع طبیعی و بادآورده است. بدون اتکا به تولید و ظرفیت خلق ثروت، عدهای رانتهای بزرگی کسب کردند در نتیجه نابرابری بزرگی عاید جامعه شد.
سیزده آبان حاصل فضای آزاداندیشی واقعی در دانشگاه ها بود
دانشجویان به این تحلیل هم رسیده بودند که اگر امام به هر دلیلی مخالف بودند و این حرکت را تأیید نکردند حتماً مسئله فیصله پیدا کند و دانشجویان به بیرون از سفارت بیایند و موضوع تسخیر پایان پیدا کند. حتی باز تصور نمیکردند که امام با این قاطعیت و جدیت پشتیبانی کنند. حتی تا این اندازه که آن حرکت را انقلاب دوم بنامند. در واقع از این جریان یک فضای جدیدی از اتحاد و همدلی بین مردم برای مقابله با توطئهها به وجود آمد.
هر چه میکشیم زیر سر آمریکاست
13 آبان یک حرکت اجماعی و ملی بود. همچنانکه حضرت امام (ره) آنرا انقلابی بزرگتر از انقلاب قبل دانستند. اگر شما به آرشیو روزنامههای آنزمان که البته هر کدام مواضع خود را داشتند و دست اندرکاران آن هم افراد کاملا موافق با نظام نبودند، رجوع کنید، میبینید که همه با اصل حرکت موافق بوده اند. همه گروه ها، حتی گروههای مارکسیستی و ملی هم با تسخیر همراهی میکردند.
عدم مداخله دولت در اقتصاد، یک پارادایم منحط، ارتجاعی و رفوزه شده
در درجه ی اول پارادیم عدم مداخله ی دولت یک پارادایم منحط، ارتجاعی و رفوزه شده در تجربه های عملی است و در درجه بعدی وقتی که اصل مداخله ی دولت پذیرفته شد، اینکه ما اصرار بر اندازه ی مداخله ی دولت توجه داشته باشیم و به کیفیت آن بی توجه باشیم، ادامه ی همان تفکر ارتجاعی، مخرب و ضد توسعه خواهد بود. بنابراین کانون اصلی مسئله این است که چگونگی مداخله ی دولت در اقتصاد باید زیر ذره بین قرار بگیرد.
معاون دانشجویی وزارت بهداشت: انتخابات ۲۶ مهر دفتر تحکیم غیرقانونی است
معاون دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه 26 مهرماه قرار است اتحادیه انجمن اسلامی تشکیل شود، گفت: با وجود این هشت انجمن نمیتوان اتحادیه تحکیم را تشکیل داد و باید به درخواست آن 14 دفتر انجمن اسلامی که خارج از گود منتظر ماندهاند، طبق قانون رسیدگی شود.
باید به تاکید امام بر خودکفایی کشاورزی، توجه بیشتری می کردیم
به جرات میتوانم بگویم که پیام حضرت امام تاکید بر خودکفایی در بخش کشاورزی و محصولات غذایی است. به عنوان مثال، در سال گذشته ما با کاهش تولید گندم و محدودیتهای واردات مواجه بودیم که، اگر بنا به پیام حضرت امام توجه جدیتری به این محصول و بحث خودکفایی داشتیم، بیتردید مشکلات کمتری پیش روی کشور قرار داشت.
مبارزه با مصرف گرایی، ضرورتی برای جامعه در حال توسعه
ماجرایی که در 5-4 سال گذشته برای اقتصاد آمریکا رخ داد، ریشه در مصرف گرایی افراطی دارد. اگر مصرفگرایی افراطی وجود نداشت این بی قاعدگی را در حوزه ی اقتصاد و مصرف ایجاد نمی کرد و ابهام در سرمایه گذاری، تولید و سیاستهای نامناسب رخ نمیداد و سرمایهداری آمریکایی و جامعه جهانی دچار بحران نمی شد و مشکلاتی این چنین در جامعه جهانی رخ نمیداد و جامعهی ما از این مشکلات متاثر نمی شد.
تزکیه مهمترین تاکید امام در آموزش و پرورش بود
امام صحبتهای بسیاری با معملین داشت که در صحیفه میتوان آنها را یافت. اما در رأس همه اینها همواره تاکید میکردند؛ تزکیه، تزکیه! یعنی معلمین همواره باید خود را تزکیه کنند تا تاثیرگذار باشند. ایشان مکرر توصیه میکردند که توجه کنید دانشآموزی که امروز در دبستان یا بالاتر است ممکن است روزی مقدرات این مملکت را در دست بگیرد و اگر خوب تربیت نشده باشد، قدرت برای او مضر است.
امام بهترین لطف را در حق موسیقی کردند
مام در مورد حوزههای این چنینی خیلی صحبت نمیکردند اما اگر یک بار هم اعلام نظر میکردند، فصلالخطاب بود و پرونده آن موضوع را میبستند حال اینکه چه برداشتی از صحبتهای ایشان میشود جای بحث دارد. با همه این تفاسیر، ما بهترین آثار موسیقی سنتی را در دهه شصت داریم مانند استاد مشکاتیان، استاد شجریان، استاد شهرام ناظری، بیداد و... و بیشترین خلاقیت در موسیقی در دهه شصت اتفاق افتاد.