اصالت تربیت یا سرمایه؟!
برخی مدارس دولتی رفته رفته توان رقابت با مدارس غیر انتفاعی را از دست می دهند، زیرا معلمان و استادان تمایل به تدریس در مدارس غیر انتفاعی با درآمدهای بیشتر را دارند. مساله دیگر شکل گیری موسسات موازی با مدارس می باشد که در سطوح مختلف با هزینه های مختلف می باشند. در تمام این موارد دانش آموزی که سطح مالی پایین دارد، توان رقابت با همتایان خود را که وضعیت مالی بهتری دارند از دست می دهد. این یک نمونه واضح سرمایه سالاری است.
لزوم صیانت از نیروی کار
از جمله موضوعاتی که برای بیش از بیست سال است در بازار کار ایران مطرح و همواره از سوی دولتهای مختلف، کارفرمایان، بخش خصوصی و حتی نمایندگان محترم مجلس در خصوص آن بحث و تبادل نظر میشود، موضوع کار و کارگری و مناسبات بین کارگر و کارفرما و قاعدهمندیهای آنان بر مبنای قانون کار است. عدهای این قانون را ضد اشتغال مینامند و کسانی هم بر آن هستند که، در صورت نبودن این قانون میتوان اشتغال زیادی را فراهم کرد.
دانشگاه گورستان نیست
سالهاست با تکیه بر کرسیهای موروثی تشکلهای فرمایشی شان در دانشگاهها و با استفاده از امکانات و اعتبارات دولتی و حکومتی حیات نباتی خود را حفظ کردهاند، حالا از ظهور تشکلهای رقیب ابراز نگرانی میکنند. نمایش آخرشان برای نفوذ و انحصار دفتر تحکیم وحدت هم که با انتخابات خودخوانده 8 انجمن مرتبط با دولت گذشته به انجام رسید، سرانجامی نیکو نخواهد داشت.... انجمنهای اسلامی همچنان زندهاند.
۱۶ آذر و لزوم خوانش دوباره تاریخ
تاریخ این جریان از 16 آذر 32 تا 16 آذر 92 و در طول این 60 سال پر فراز و نشیب بوده؛ تاریخی پر از آشوب، ملغمهای از تصمیمات صحیح و اشتباه. اما در آستانه 60 سالگی و در این روز لازم است تا جریانات دانشجویی خود را در مقابل خود بنشانند و به اصطلاح به نقد رویهها و اقدامات خود بپردازند و ببینند که چه نسبتی را با تاریخ این جریان و نیز با تاریخ و پیشینه آزادیخواهی، استقلالطلبی، مبارزه با استبداد و... برقرار میکنند.
شعر و رسالت شاعران انقلابی
آنجا که عنصر تصویر و بهره گیری از آرایههای ادبی در ابلاغ پیام های انسانی شاعر اخلال ایجاد میکند، شاعر باید به ندای وجدان خویش گوش جان بسپرد و بی واسطه تصویر و آرایههای ادبی و زبان بازی های فضل فروشانه، با «بیداری بیعت» کند و به شوق «دیدار صبح» با واژه های شعله ور، آتش در خرمن مستکبران و جهانخواران جهان - که در رأس آنها آمریکای جهانخوار است - در اندازد.
نهادهای خاص، نظارت و شفافیت
نمایندگان دوره ششم مجلس شورای اسلامی یک بار قصد تحقیق و تفحص از برخی نهادهای تحت امر رهبری را داشتند و شورای نگهبان با تفسییر قانون اساسی اجازه چنین کاری را به آنان نداد و در ادامه مجلسیان دوره هشتم مصوبه ای را به تصویب رساندند که تحقیق و تفحص از این نهادها را منوط به جلب نظر رهبری می کرد. عملا نظارتی از سوی نمایندگان مردم بر این نهادها صورت نمی گیرد. از سوی دیگر نهادهای رسمی نظارتی کشور نیز امکان نظارت بر چنین نهادهایی را ندارند.
دانشگاه، ایدئولوژی، انقلاب
نقش دانشگاه در انقلاب به قدری مهم بود که شعار "دانشگاه، سنگر آزادی" در دوران انقلاب بر سر زبانها افتاد. روحانیت مبارز از میان صدها مسجد کوچک و بزرگی که در تهران وجود داشت، مسجد دانشگاه تهران را بری تحصن خود برگزیدند و حضرت امام هم قرار بود در روز ورودشان و در مسیر حرکت به سمت بهشت زهرا، در جلوی دانشگاه تهران، سخنرانی کوتاهی به واسطه نقش و جایگاه دانشگاه در مبارزه علیه رژیم ایراد نمایند.
آزادگی؛ لازمهی نمایندگی مردم
از جمله اموری که همواره نمایندگان مجلس را تهدید می کند استقلال آنان است این استقلال وجوه مختلفی دارد که به آن ها اشاره می کنم و بدیهی است تهدیدات مربوط به این وجوه هم متفاوت و در اشکال مختلف رخ مینماید. نحوه مواجهه نمایندگان با این تهدیدات مختلف است و متاسفانه در بیشتر موارد هم بخاطر حساس نبودن به پی آمدهای آن برایشان گرفتاری درست می کند.
بسیج انقلابی در ایران
خاستگاه و مقام دینی امام خمینی که او را به موقعیتی بیش از یک رهبرِ بسیجگر میرسانَد، جای هیچ تردیدی درباره جوهر دینی آن باقی نمیگذارد؛ در عین حال، بررسی فحوای مواضع و نکات مورد تأکید و ادبیات مورد استناد و استفاده ایشان و مرزبندی و ملاحظاتی که در قبال دیگر جناحهای اپوزسیون داشتند و اِعمال میکردند، جملگی نشان میدهد که او با احساس و تلقی یک «تکلیف دینی» در این کار وارد شده است.
ای مرثیه خوان ! زبان عاشورا باش
در هفتههای اخیر ، یکی از شاعران و مدیحهسرایان اهلبیت (ع) نیز در چند رباعی به برخی از این موارد اشاره کرد که هرچند قابل نقد و ایراد است اما متأسفانه با برخورد بد و جوسازی گروهی از دوستان و عزیزان مواجه شد. بهتر بود متانت و انصاف مراعات میشد و بحث عالمانه، جایگزین اتهام و جنجال میگردید. آنچه مهم است، فهم و ادای "حق" سیدالشهداء (ع) است که با کجفهمیها و کجرویها همخوانی ندارد. اما اگر این "حق" درک و عمل شود، برکات الهی بر زندگانی ما جاری خواهد بود.
سازش قمه ترک و تفنگ روس
اینک باید به خدمات متقابل قمه شیعه و تفنگ استعمار نگریست و پرسید که چرا گروهی همچنان بر بدعتهایی از قبیل قمهزنی، عیدالزهرا و... اصرار میورزند؟ چرا از منظر اینان آسیب رساندن به خود برای همدردی با شهدای قیام کربلا واجب است اما قیام برای دفاع از مکتب ایشان ممنوع؟ چرا باید با اهل سنت تندی کرد اما با استعمار سازش؟ و چرا برای اینان، ظواهر شنیع تشیع صفوی بر مفاهیم عمیق تشیع علوی اولویت دارد؟
باید از نام ها گذشت
برخی مطرح می کنند که امام را عده ای مجبور به درگیری و جنگ با آمریکا کرده اند. چه کسی می تواند امام را که جوهر وجودش مبارزه با طاغوت است، مجبور به مبارزه با آمریکا بکند؟ به نظر من آن کسی که می رود در خارج از کشور آن جا اعتراف می کند که از تسخیر سفارت آمریکا پشیمان است، به نظر من خطرش کمتر از کسانی است که به اسم انقلاب، 13آبان را زیر سؤال می برند. آن آقای پشیمان توبه کارف مثل دشمن دانای ماست و این یکی مثل دوست نادان که خطرش بیشتر است.
واقعه ۱۳ آبان و خطر تحریف تاریخ
دانشجویان مسلمان وقتی همه راههای مسالمت آمیز مقابله با توطئه را بسته دیدند و خطر کودتا را جدی دانستند، به چنین اقدامی دست زدند. در آن شرایط این اقدام با حمایت امام روبرو شده، از سوی ایشان عنوان انقلاب دوم گرفت و روحیه مقاومت و اتحاد را مانند روزهای نخست انقلاب در میان مردم پدیدار ساخت. همچنین عملا باعث قطع بسیاری از برنامه های آمریکا علیه انقلاب نوپای ایران شد.
لزوم تزکیه تشکیلاتی و امر به معروف گفتمانی
اگر خطایی رخ داد و همهی ما نسبت به آن واکنش نشان دادیم، خود را از انحراف از آرمانها و اهداف حفظ کردهایم اما اگر به جهت رو دربایستیهای بیمورد و سهلانگاری سکوت اختیار کردیم در آن خطا سهیم خواهیم بود. که به تعبیر امام راحل: «نباید ما ها گمان کنیم که هر چه میگوییم و میکنیم، کسی را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه، یک هدیه الهی است برای رشد انسانها»
فقه پویا و پرسش «چه نیازی است به خمینی؟»
به نظر می رسد که نگاه امام به رابطه فقه و قانون در اواخر عمر به شدت متحول شده بود و این را می توان نتیجه نگرش ایشان به نقش زمان و مکان در استنباط احکام دانست. تجربه ده ساله مدیریت کلان به او نشان داده بود که نظام آموزشی و پژوهشی رایج و حاکم حوزه، توانایی اداره جامعه را ندارد و باید طرحی نو درانداخت. البته این طرح نو باید دربرگیرنده اصول بنیادین شریعت و در عین حال قادر به اداره بشر در جهان مدرن باشد.