علی پزشکیان :

جمهوری اسلامی و حق حاکمیت ملت

refrandom

حضرت امام بر این اعتقاد است که: حکومت اسلامی[...] حکومت ملی است، حکومت مستند به قانون الهی و به آرای ملت است. این طور نیست که با قلدری آمده باشد که بخواهد حفظ کند خودش را . ایشان در پاسخ به استفتایی مشروعیت ولایت فقیه را هم وابسته به آراء مردم می دانند: "سوال : در چه صورت فقیه جامع الشرایط بر جامعه اسلامی ولایت دارد؟[امام در پاسخ می‏فرمایند:] ولایت در جمیع صور دارد، لکن تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت بستگی دارد به آرأ اکثریت مسلمین که در قانون اساسی هم از آن یاد شده است"

امیر محمد تاجیک :

جنبش دانشجویی از کودتا تا قربانگاه

بازداشت دانشجویان معترض در دوم زوئن

همان روز فرمانداری نظامی، تعدادی از روزنامه ها و نشریات را به صورت فله ای تعطیل کرد که از جمله می توان به: فرمان، سیاسی، خاورمیانه، آذرین، زلزله، فاخته و مرجان، اشاره کرد. همچنین تعدادی از روزنامه های منتشره نیز جمع آوری شد. خبر واقعه 16 آذر و کشتار بی رحمانه دانشجویان در محیط امن و مقدس دانشگاه که به سرعت از سوی رسانه های خبری به سراسر جهان مخابره شده بود، موج ابراز همدردی فرهیختگان و آزادی خواهان عالم را در پی داشت، همین امر فشار فزاینده ای را مقارن سفر ریچارد نیکسون به ایران، بر...

سلمان صحرایی :

راه نفوذ از مسیر امن ریاکاری و تزویر می گذرد

nofoz

راه نفوذ نه از مسیر دشوار نقد و اصلاح گری که از راه امن ریاکاری و تزویر میگذرد. و چه اذهانی آماده تر از متحجرین و خشک مقدس ها برای اینکه بشود با تقدس سازی هایشان راه اصلاحات و جبران اشتباهات را بست ، در مقابل نقد و گفتگو ایستاد و کم کم شرایط را بسمت دگرگونی پیش برد. متحجرین چه در قدرت باشند چه خارج از آن ، زبانی جز زبان زور نمی دانند و استفاده نمی کنند.

مسعود بزم آرا :

منبری که جناحی شد

4_1

نماز جمعه تجلی گاه وحدت امت است و یکی از اهداف اصلی اقامه آن به نمایش گذاشتن برادری و اخوت بین تک تک افراد جامعه اسلامی می باشد . اما متاسفانه برخی از این بزرگان با ایراد سخنرانی های توهین آمیز به اقشار مختلف جامعه - از شهوت ران خواندن جوانان علاقه مند به موسیقی تا حواله هموطنان به قعر جهنم - مانع از تحقق این مهم می شوند و با بیان چنین مواضعی - خواسته یا ناخواسته - بذر نفاق در جامعه را می پرورانند .

سید مصطفی بهشتی :

رمی جمرات ، پایان حیات

812726479_55846

آنکس که روزی با پاهای خود پله های منتهی به در هواپیما را پیمود حالا جسم بی جانش بر روی تخت به وطن بازگشته است. دل را ریش ریش می کند دیدن آن کس که بدون همسفر سال های شادی و غم، همسفری که از لحظه بستن پیمان الهی ازدواج تا این سفر و حتی به هنگام رفتن به خانه خدا با او بود و اکنون او بر روی پای خود و همسفر همیشگی در تابوت به خانه برگشته است و این شده است پایانی تلخ برای سفری که قرار بود بهترین سفر زندگانیشان باشد.

مرتضی روحانی :

دانشگاه،بازیگر نقش اول برجام

mobareze.ir - mortezarohani

گر پیشنهاد پدر سالاری دانشگاه‌های کشور به دلواپسان داده شود، آنان از خیر برجام می‌گذرند. چرا که درد آنان برجام نیست. بنابراین اگرچه در هر دوحالت دانشگاه می‌تواند نقش بی بدلیلی را از خود به نمایش بگذارد اما دولت و در صدر آن وزارت علوم، می‌بایست دانشگاه را به بهانه مسائل هسته ای، از ورود برخی اصولگرایان مصون و محفوظ بدارند.

رضا نساجی:

استصواب و بازتولید دوگانه رعیت – قدرت

SHOWRA (7)

مسئله مهمتر ذهنیت استبدادزده این جماعت است که سیاستمدارانِ منتخبِ مردم را وامدار سیستم نظارت انتخاباتی می‌دانند نه مردم. برای آنان، مطالبات میلیونی مردمی که چنین فردی را در انتخابات برگزیده‌اند ارزشی ندارد، بلکه فرد باید به 12 عضو شورای نگهبان که او را تأیید کرده‌اند، پاسخگو و وفادار بماند! گویی این 12 نفر حق شخصی خود را به او تفویض کرده‌اند و او اساساً حقی از مردم نگرفته و تکلیفی در قبال آنان ندارد.

مسعود بزم آرا:

انزوای باب میل دلواپسان، مردود در اندیشه امام (س)

emam khomeini

سیاست خارجی در منظر امام خمینی(ره)، سیاستی مبتنی بر برقراری رابطه با تمام کشورها بوده است. ایشان حتی با شوروی سابق که حکومتی کمونیست بود و در بحث دین مداری مواضعی بدتر از امریکا در تقابل با جمهوری اسلامی داشت، ضمن حفظ محتوای شعار نه شرقی نه غربی، نه تنها ارتباط را قطع نکردند بلکه در سال 67 به عنوان هدیه سال نو میلادی پیامی را که بر اساس اصل فقهی دعوت به ارزشها است، برای آقای گورباچف ارسال نمودند. بنابراین اصل عدم ارتباط از نظر امام نمی‌تواند امری دائمی تلقی شود.

دکتر حسن سبحانی:

دادنامه نظام پولی و بانکی !

sobhani

ارزش یک میلیون تومان سال ۱۳۵۸ در سال ۱۳۹۰ به ۷۶۷.۵ تومان و در سال ۱۳۹۳ به ۲۹۴ تومان کاهش یافته است . و این به معنای آن است که ارزش یک میلیون تومان سال ۱۳۵۸ به قیمت پایه سال ۱۳۹۰ و در همان سال معادل ۱۳۰۳ بار و در سال ۱۳۹۳ معادل ۳۴۰۱ بار کاهش یافته است. به عبارتی دیگر تولید سرا نه ناخالص داخلی مردم ایران به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۸۳ در پایان سال ۱۳۹۱ مبلغ ۲۶.۵ میلیون ریال بوده است که از مبلغ ۲۸.۸ میلیون ریال تولید سرانه ناخالص داخلی سال ۱۳۵۷ کم‌تر است.

رضا نساجی:

توهم توطئه چپ برای تطهیر آمریکا و انگلیس

28 mordad

شصت و دو سال از کودتای استعمار آمریکا و بریتانیا علیه دولت مردمی دکتر مصدق و شکست نهضت ملی شدن نفت گذشته، اما گویا همچنان کسانی هستند که تلاش دارند دو دولت استعماری را از گناه کودتا تبرئه نمایند. ظاهراً در این ماجرا همه مقصرند الّا خود کودتاچیان! بنابراین مردم به خاطر عدم حمایت از مصدق در ۲۸ مرداد به‌عنوان توده‌ سیاست‌گریز تخطئه می‌شوند، در حالی که همان مردم در ۳۰ تیر ۱۳۳۱ به صحنه مبارزه آمده و مصدق را به قدرت بازگردانده بودند.

محمد باقر عباسی سملی :

شرحی انتقادی بر دیکتاتوری مصلح

dictatorship

پر واضح است که مطابق اسناد معتبر تاریخی اعم از شیعی و سنی ، یکی از ابزارهای حکومتی خلیفه سوم تطمیع بود. که باعث خروج جامعه از مدار عدالت و فساد فراگیر شد ، تا جایی که منجر به شورش اجتماعی و قتل خلیفه گردید. پس اگر تطمیع می توانست باعث اصلاح جامعه گردد، باید این اتفاق در دوران خلیفه سوم رخ می داد . در صورتی که بعلت فساد ناشی از تطمیع بود که جامعه به شدت طبقاتی شد و فشار از تحمل اقشار فرو دست فراتر رفت و در نهایت به انفجار اجتماعی انجامید.

عباس عبدی :

عواقب انحصار سیاسی

ABDI

استبداد نتیجه دیگر انحصار است. وقتی انحصار شکل گرفت، به مرور زمان استبداد را بازتولید می‌کند. در انحصار رقابت و رای‌گیری معنا ندارد، حتی اگر در ابتدای کار افراد با رای دیگران صندلی‌های مسوولیت را اشغال کنند، در ادامه کار چاره‌ای ندارند جز آنکه زدوبند کرده یا استبداد بورزند و انتخاب را بلاموضوع کنند. نتیجه نهایی این وضع پوک و تهی شدن آن نهاد یا انجمن است و حتی ممکن است به ضد خودش بدل شود و کافی است یک نسیم نه چندان سخت بوزد تا این بنا فرو بریزد. بسیاری از منتقدان انجمن‌های اسلامی مدعی می‌شوند که چرا نیروهای...

سید مصطفی بهشتی :

«استقلال،آزادی، جمهوری اسلامی» آزادی کم رنگ

azadi

گاهی فکر کردن به این موضوع که ما برای آزادی انقلاب کردیم این سؤال را در ذهن ایجاد می کند که کدام آزادی؟ ازادی که نتوانسته است وجود زندانی سیاسی را از پیش روی مسیر انقلاب حذف کند رنگ و بوی واقعیت ندارد.آزادی که حق اعتراض بر شرایط نابسامان اقتصادی را از عده ای کارگر ساده سلب کند،نقض وعده انقلاب است . آزادی که راهی برای اثبات حقانیت معلمان جمهوری اسلامی هموار نکند یعنی در لابلای ورق خوردن صفحه های انقلاب گمشده است.

محسن فروردین :

از دوم خرداد تا چهارده خرداد

136082_723

حالا پیشروان سیاسی کشور هشت سال است که از قدرت کنار گذاشته شده اند و دست بسته تر از همیشه به فکر چاره ای برای برون رفت از این وضعیت اند لذا بیش از هر زمان دیگری لزوم برخورداری جامعه از آزادی های مدنی، حقوق شهروندی، مشارکت سیاسی، حق آزادی بیان و امکان نقد حاکمیت را حس کرده اند. آنها متوجه شده اند شرایط امنیتی و جنگی کشور در دهه ی اول انقلاب آن قدر آنها را درگیر تثبیت انقلاب کرده بوده است که از بخش هایی از قانون اساسی غافل شده اند.

مسعود بزم آرا :

دموکراسی و حکومت اسلامی ، تقابل یا تفاهم؟

mardom

در اندیشه سیاسی امام علی دولت ماهیتی الهی و مردمی دارد . مشروعیت دولت اسلامی الهی و مقبولیت آن مردمی است . دولت حق دولتی است که بر اساس معیارهای الهی و با خواست و اقبال مردم شکل بگیرد و با مشارکت فعل آنان عمل کند . در منظر علی ، دولت اسلامی شانی الهی و شانی مردمی دارد ، رویی به حق و رویی به خلق داد . همان گونه که در مفهوم ولایت ، میان والی و رعیت فاصله و جدایی نیست در دولت اسلامی نیز میان پیشوای حق و مردم فاصله و جدایی نیست و حکومت فارغ...