عباس عبدی :

عواقب انحصار سیاسی

ABDI

استبداد نتیجه دیگر انحصار است. وقتی انحصار شکل گرفت، به مرور زمان استبداد را بازتولید می‌کند. در انحصار رقابت و رای‌گیری معنا ندارد، حتی اگر در ابتدای کار افراد با رای دیگران صندلی‌های مسوولیت را اشغال کنند، در ادامه کار چاره‌ای ندارند جز آنکه زدوبند کرده یا استبداد بورزند و انتخاب را بلاموضوع کنند. نتیجه نهایی این وضع پوک و تهی شدن آن نهاد یا انجمن است و حتی ممکن است به ضد خودش بدل شود و کافی است یک نسیم نه چندان سخت بوزد تا این بنا فرو بریزد. بسیاری از منتقدان انجمن‌های اسلامی مدعی می‌شوند که چرا نیروهای...

سید مصطفی بهشتی :

«استقلال،آزادی، جمهوری اسلامی» آزادی کم رنگ

azadi

گاهی فکر کردن به این موضوع که ما برای آزادی انقلاب کردیم این سؤال را در ذهن ایجاد می کند که کدام آزادی؟ ازادی که نتوانسته است وجود زندانی سیاسی را از پیش روی مسیر انقلاب حذف کند رنگ و بوی واقعیت ندارد.آزادی که حق اعتراض بر شرایط نابسامان اقتصادی را از عده ای کارگر ساده سلب کند،نقض وعده انقلاب است . آزادی که راهی برای اثبات حقانیت معلمان جمهوری اسلامی هموار نکند یعنی در لابلای ورق خوردن صفحه های انقلاب گمشده است.

محسن فروردین :

از دوم خرداد تا چهارده خرداد

136082_723

حالا پیشروان سیاسی کشور هشت سال است که از قدرت کنار گذاشته شده اند و دست بسته تر از همیشه به فکر چاره ای برای برون رفت از این وضعیت اند لذا بیش از هر زمان دیگری لزوم برخورداری جامعه از آزادی های مدنی، حقوق شهروندی، مشارکت سیاسی، حق آزادی بیان و امکان نقد حاکمیت را حس کرده اند. آنها متوجه شده اند شرایط امنیتی و جنگی کشور در دهه ی اول انقلاب آن قدر آنها را درگیر تثبیت انقلاب کرده بوده است که از بخش هایی از قانون اساسی غافل شده اند.

مسعود بزم آرا :

دموکراسی و حکومت اسلامی ، تقابل یا تفاهم؟

mardom

در اندیشه سیاسی امام علی دولت ماهیتی الهی و مردمی دارد . مشروعیت دولت اسلامی الهی و مقبولیت آن مردمی است . دولت حق دولتی است که بر اساس معیارهای الهی و با خواست و اقبال مردم شکل بگیرد و با مشارکت فعل آنان عمل کند . در منظر علی ، دولت اسلامی شانی الهی و شانی مردمی دارد ، رویی به حق و رویی به خلق داد . همان گونه که در مفهوم ولایت ، میان والی و رعیت فاصله و جدایی نیست در دولت اسلامی نیز میان پیشوای حق و مردم فاصله و جدایی نیست و حکومت فارغ...

سيدعمادالدين محمودی : حرکت به موازات روشنفکري ديني

آسیب شناسی انجمن های اسلامی

anjoman

ایجاد نوعی آشتی صوری بین همه جریانات سیاسی اصلاح‌طلب، به منظور ایجاد فضای جذب حداکثری راوی و حاکی همان پوپولیسمی است که انجمن اسلامی همواره خطر گسترش آن در فضای سیاسی کشور را فریاد می‌زند. بدون تردید تمسک به گرایشات پوپولیستی بیش از هر چیز به انجمن‌های اسلامی در طی دهه گذشته آسیب رساند.طنز تلخی است که جریانی که منتقد وضعیت موجود است، خود بدل به نمونه بازتولید شده همان سیستم بشود.

حمید محمدی:

خاتمی ممنوع !

khatami

برخورد با یک مشکل سیاسی یا حتی یک ناهنجاری از طریق قهر کردن، اسم کسی را نیاوردن و عکس کسی را منتشر نکردن حل نمی‌شود و ما تنها نظام مردم سالار منطقه هستیم و قانون اساسی مترقی داریم. باید در برخورد با مشکلات، جایگاه والای نظام و مسئولین آن که از علماء دین و دانشمندان هستند، حفظ شود. بنابراین شیوه‌هایی که درخور و شایسته یک سلطان نشین کوچک است. برازنده ما که کشوری مقتدر و با فرهنگ هستیم، نیست.

محسن فروردین:

بمناسبت دوسالگی سایت مبارزه: دانشجوی خط امام کیست؟!

محسن فروردین

معتقدیم اینکه آمریکا و غرب به دنبال استقرار آزادی و دموکراسی در ایران هستند دروغی بزرگ از جانب بنیادگرایان است تا به بهانه ی آن جنبش آزادی خواهی در ایران را سرکوب کنند وگرنه اگر آمریکا حامی داعشیزم در عراق و سوریه و افغانستان است چرا حامی داعشی ها و تکفیری های ایرانی نباشد؟ واقعیت این است که دشمنان این کشور از ایرانی آباد و آزاد می ترسند نه از کشوری استبداد زده که اسیر دست متحجرین باشد.

سامان صحرایی:

عدالت محوری در شعار، فسادپروری در عمل!

fesad

فساد اقتصادی مدیران و مسئولان در دولت‌های گذشته‌ی ایران و همه‌جای دنیا کم و بیش مسبوق به سابقه بوده است. اما فساد اقتصادی در رده‌های بالای دولت محمود احمدی‌نژاد مانند آنچه در پست معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس بانک ملی، رئیس سازمان تامین اجتماعی و مسائل مربوط به فروش نفت از طریق بابک زنجانی اتفاق افتاد، بیانگر فاصله‌ی زیاد سران دولت سابق از آرمان‌های انقلاب و به‌خصوص اندیشمندان شورای انقلاب است.

صادق بهاری :

چالشی به عنوان مناطق کم تر توسعه یافته

tosee

ه گفته مسئولین 61 درصد از شهرستان‌های زاگرس نشین نرخ بیکاری بالای 20 درصد دارند‌؟ و در برخی شهرستان‌های زاگرس تا 53 درصد نرخ بیکاری را شاهد هستیم؟ درصورتی که علاوه بر نفت و منابع دیگر حدود 48 درصد اراضی کشاورزی کشور در منطقه زاگرس وجود دارد. اندیشه باطلی است اگر فکر کنیم استقرار صنایع و هزینه بودجه در اراک و اصفهان و تهران به سود آنها بوده باشد

رامتین سعادت:

اهانت به ساحت پیامبر، اهرم فشار به دولت!

6666

همزمانی مذاکرات ایران با گروه 1+5 در ژنو از یک سو و جسارات مجله موهن شارلی ابدو به پیامبر گرانقدر اسلام از سویی دیگر، سبب قرار گیری تجمعات و راهپیمایی های مقدس مسلمان در حمایت از پیامبر مهرمانی ها در بازی سیاسی دلواپسان شده است. به گونه ای که اکثریت مردم عزیز و مومن کشورمان هیچ گونه اغراض سیاسی در این تجمعات ندارند.

مسعود بزم آرا:

اتوکرات ها، آفت ولایت فقیه

autocracy-government-vvzkwcmi

با نگاهی به تاریخ و مطالعه سیره حکومت علوی در می یابیم که امیرالمونین علی (ع) از این خط فکری بیزار بوده و با آن مقابله می کردند. سخنان ایشان در نهج البلاغه که فرموده اند: «من در امر حکومت در همه چیز با شما مشورت می کنم تنها در حکم خدا با کسی مشورت نمی کنم»(5) «با دانشمندان زیاد به گفتگو و بحث درباره اموری که بوسیله آن وضع کشورت اصلاح می شود بپرداز» (6)

محمد صابریان:

نقدی بر آیین نامه تشکل های دانشجویی

tashakol

بسیار بهتر است که با بازنگری این آیین نامه، فضایی برای فعالیت دگر اندیشان در دانشگاه فراهم شود، همانا که این اتفاق به آرمان های انقلاب نیز نزدیکتر است و اساساً حضور تشکل های دگراندیش در فضای دانشگاه باعث قوی تر و پربارتر شدن تشکل های اسلامی می شود

محمد باقر عباسي سملي:

مروری بر تاریخ اعجاز زر در پناه تزویر

tazvir

من نمی دانم سخنانم را با تو از کجا شروع کنم و چگونه وضع پریشانی ملّت را در نظرت تجسم دهم؟! توضیح واضح کاری دشوار است، زیرا تو خود از حال فلاکت بار توده بقدر من و شاید هم بیشتر اطلاع داری. مردم پایتخت از دست ستمت آرام ندارند. اصحاب پیغمبر بفشار تو از مدینه بنقاط دور دست تبعید شده اند. و هر روز به یک بهانه بزرگان قوم را به زندان می اندازی و اشخاص بیگناه را بضرب تازیانه سراپا بخون می کشی.

عباس حیدری:

آیا دانشگاه زنده است؟

download (12)

قبلاْ این طور بود که برای آگاهی از اخبار یا باید منتظر تلویزیون و رادیو می‌ماندی یا انتشار روزنامه‌ها. حال کافی بود یک نفر تمام اینها را کنترل کند. در آن صورت یک دروغ می‌توانست الی‌الابد در لباس حقیقت زندگی کند.امروز اما اگرچه ممکن است شایعه‌ای برای مدت کوتاه بر سر زبان‌ها بچرخد اما به علت تنوع بی‌پایان رسانه‌ها حداکثر چند روز بعد حقیقت آشکار خواهد شد.

مرتضی مهدوی راد:

چه کسانی در دانشگاه مخالف بسیج و جنگ بودند؟

khate emam

برخی از کسانی که امروز مدعی انقلابی‌گری و اصولگرایی اند و به‌خصوص کسانی که دولت گذشته را در اختیار داشتند و حال مانع از رأی اعتماد وزیر پیشنهادی علوم به بهانه مخالفت با بسیج می‌شوند، در دوران دانشجویی خود در انجمن اسلامی دانشگاه علم‌وصنعت، تنها تشکل دانشجویی را اداره می‌کردند که به واسطه گرایش به جناح راست، ضمن جدایی از تشکیلات تحکیم وحدت، با حضور دانشجویان در جبهه‌ها مخالفت می‌کرد!