۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۵ واكنش‌ كاربران به ميزگرد شبكه‌هاي اجتماعي

فکری برای فیلترینگ کنید

همه می‌گویند که دولت فیلتر می‌کند. اگر این‌گونه است پس باید هر چه زودتر سیاست‌ها را تغییر دهد. مسوولان کمیته فیلترینگ می‌گویند که وزرا هم نباید عضو باشند اما نمی‌آیند راه‌حلی برای حضور همه فراهم کنند. فیلترینگ سایت‌های غیرمجاز و غیراخلاقی ایرادی ندارد اما شبکه‌های اجتماعی بخشی از زندگی مردم هستند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): داستان فیلترینگ در این چند ماه اخیر پررنگ شده است. از زمانی که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی جنتی وزیر ارشاد و اسحاق جهانگیری معاون نخستین رییس‌جمهور عضو فیس بوک شدند سروصدای زیادی درباره رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی شنیده شد. اما کمیته تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی همچنان از سیاست‌های خود دفاع می‌کند. در میزگردی با موضوع باید و نبایدهای شبکه‌های اجتماعی در برنامه دیروز، امروز، فردا با حضور مهدی اخوان، عضو شورای عالی فضای مجازی و حضور تلفنی عبدالصمد خرم آبادی دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، حول محور باید‌ها و نبایدهای شبکه‌های اجتماعی پخش شد. گفتنی است قرار بود این برنامه با حضور نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات برگزار شود که وی حضور نیافت.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی کار بدی نیست

اما مردم در شبکه‌های اجتماعی به واکنش‌های مختلفی درباره این برنامه پرداختند. کاربری در توییتر نوشت: مسوولان ما باید بدانند که شبکه‌های اجتماعی امروز در همه نقاط دنیا قدرت زیادی دارند و نمی‌توانیم از آنها فرار کنیم. باید از خودمان بپرسیم که آیا فیلترینگ این شبکه‌ها به فراگیری آن در کشور ما کمک می‌کند؟اخوان عضو شورای عالی فضای مجازی درباره نوع نگاه به شبکه‌های اجتماعی گفت: تفاوت دیدگاه و سلیقه در این زمینه بین مسوولان وجود دارد. در اصول کلی تفاوت نظری وجود ندارد. منظور از اصول کلی این است که همه معتقدند هر مخلوق بشر، خیر یا شر مطلق نیست و ضرر و منفعت‌هایی دارد. اگر بتوانیم راه‌حلی برای استفاده از منفعت‌های این شبکه‌ها پیدا کنیم و در عین حال جلوی ضررهایش را بگیریم فکر می‌کنم همه معتقدند استفاده از آن کار بدی نیست. یکی دیگر از کاربران معتقد است که نگاه دولت‌ها در این موضوع تغییری نکرده است و حرف‌های اخوان درست است، این کاربر نوشت: سیاست‌های فیلترینگ همچنان تغییری نکرده است، چند وزیر عضو فیس‌بوک هستند اما هیچ طرحی برای از بین رفتن فیلترینگ این شبکه اجتماعی انجام نمی‌شود. باید دولت تکلیف فیلترینگ را روشن کند.

تغییری در دیدگاه دولت روحانی و احمدی‌نژاد ایجاد نشده

اخوان در ادامه درباره نگاه دولت‌ها گفت: تفاوت نگاه دولت‌ها زیاد فاحش نبوده چون وزارت ارتباطات است که کار فیلترینگ را انجام می‌دهد. الان چند ماه است دولت تغییر کرده اما تفاوت خاصی در این حوزه‌ها ایجاد نشده است. بیش از مسائل سیاسی چیزی که روی این موضوع تاثیر می‌گذارد توان فنی بدنه اجرایی کشور ماست. اخوان هم در بخش دیگری از «دیروز، امروز، فردا» گفت: اگر بیاییم و فیلترینگ را انجام دهیم و بعد خودمان ابزارهای فیلترشکن را در دست عموم مردم قرار دهیم یعنی خودمان با دست خودمان برای شهری که سر راهمان بوده، کمربندی ایجاد کرده‌ایم. از این طرف کاربران به وفور از فیلتر شکن استفاده می‌کنند و ما (حاکمیت) فیلترشکن‌ها را مسدود نمی‌‌کنیم و این یعنی مسخره کردن فیلترینگ. اگر شبکه اجتماعی مثل فیس بوک قرار است فیلتر شود دیگر کسی نباید به آن دسترسی داشته باشد، ولو با فیلتر‌شکن! ما با این کار در جامعه پارادوکس ایجاد می‌کنیم و در ذهن مردم نوعی دوگانگی دیده می‌شود که اگر قرار است فیس‌بوک فیلتر باشد چرا با یک نرم‌افزار ساده می‌توانم به آن دسترسی داشته باشم؟ حتما مساله‌یی پشت پرده وجود دارد.

از فیلترینگ‌ها دفاع می‌کنیم

خرم‌آبادی در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی گفت: ما آمده‌ایم راجع به شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم اما بحث به سمت فیلترینگ می‌رود. بحث این است که آیا فیلتر فیس‌بوک و توییتر درست است یا خیر و آیا مردم این را قبول دارند یا خیر؟! کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و همه مسوولانی که در آن هستند معتقدند ما باید از شبکه‌های اجتماعی نهایت استفاده را داشته باشیم و نباید مردم را از این ابزار محروم کنیم. اما فیس‌بوک و توییتر حساب خودشان را دارند. همچنان که ما معتقدیم همه باید از تلویزیون استفاده کنند اما شبکه‌هایی که مسائل ضد اخلاقی را اشاعه می‌دهند ممنوع هستند.

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم که به صورت تلفنی در برنامه حضور داشت، مطابق همیشه به اظهارنظرهای مختلفی درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرداخت، وی گفت: «شبکه اجتماعی از نظر قانونی یک نوع نشریه است چون افکار مردم و عقاید آنها را در زمینه‌های مختلف منتشر می‌کند. در واقع شبکه‌های اجتماعی وسیله‌یی است برای انتشار محتوا. ماده ۶ قانون مطبوعات می‌گوید نشریات جز درباره اخلال به مبانی و احکام اسلام و قانون عمومی و خصوصی که در این قانون مشخص می‌شود، آزاد است. شبکه اجتماعی هم که افکار و عقاید مردم را منتشر می‌کند از نظر ما جزو نشریات محسوب می‌شود. قانون می‌گوید همه نشریات آزاد هستند جز نشریه‌یی که اقدام به انتشار موارد فحشا و منکرات، اقدام علیه امنیت جامعه، اهانت به مقدسات، افترا به مقامات، پخش شایعات و… کند که ممنوع است. ما یکی دو شبکه اجتماعی را با قاطعیت بسته‌ایم چون مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند که این شبکه‌ها به مبانی اسلام و حقوق عمومی مردم لطمه می‌زنند. کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند نباید مانع حضور وزرا در این شبکه‌ها شد، بلکه باید راهی برای حضور بدون فیلتر تمام افراد جامعه فراهم شود.

کاربری درباره این میزگرد نوشته است: همه می‌گویند که دولت فیلتر می‌کند. اگر این‌گونه است پس باید هر چه زودتر سیاست‌ها را تغییر دهد. مسوولان کمیته فیلترینگ می‌گویند که وزرا هم نباید عضو باشند اما نمی‌آیند راه‌حلی برای حضور همه فراهم کنند. فیلترینگ سایت‌های غیرمجاز و غیراخلاقی ایرادی ندارد اما شبکه‌های اجتماعی بخشی از زندگی مردم هستند.

منبع: اعتماد

::::

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

91 - = 81