۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲ ویژگی های جامعه مورد نظر امام خمینی:

جامعه فردا، جامعه ارزیاب و منتقدى خواهد بود

جامعه آینده ما، جامعه آزادى خواهد بود و همه نهادهاى فشار و اختناق و همچنین استثمار از میان خواهد رفت. 4- انسانى که امروز در نظام پلیسى از فعالیت هاى فکرى و آزادى در کار محروم شده است، تمامى اسباب ترقى واقعى و ابتکار را به دست خواهد آورد. جامعه فردا، جامعه ارزیاب و منتقدى خواهد بود که در آن تمامى مردم در رهبرى امور خویش شرکت خواهند جست‏.

imam 70 (2)مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): از جمله اولین حقوقی که برای انسان ها تصور می شود کرد، کسب آگاهی‌های لازم در زمینه مسائل فردی و اجتماعی است، که به طور طبیعی بخش زیادی از فراهم آوردن زمینه و مقدمات امر و جمع و جور کردن اسباب و وسائل و شناخت دهی دقیق و همه جانبه به مردمان در راستای احقاق این حقوق، برعهده دولت مردان و البته در شمار مهمترین وظائف حاکمیت در یک کشور است. اما آنچه مهم است، ارائه صحیح و صادقانه است که عاری از هرگونه نفع طلبی و منفعت جوئی‌های باندی و گروهی باشد تا اگر بر باور مردم نشست – که طبعا می نشیند – بتواند راه درست و حقیقی را راهنما باشد و مسیر سعادت را فراروی انسان ها بگشاید. تجربه موفق حضرت امام خمینی(س) در این آگاهی بخشی صادقانه به مردم در برابر نظام ضد مردمی شاهنشاهی و ترسیمی که از نظام ایده آل خود در برابر آن ارائه می دهند، بسیار درس آموز است. علاوه بر آن اشاره به حقوقی چند که منبعث از این حق اولیه یعنی داشتن آگاهی همگانی است و جان کلام این که: «جامعه فردا، جامعه ارزیاب و منتقدى خواهد بود که در آن تمامى مردم در رهبرى امور خویش شرکت خواهند جست‏.»

وعده ای است که در پاسخ خبرنگار مجله آلمانی اشپیگل، در ۱۶ آبان ۱۳۵۷، در موارد اختلاف ایران فردا_ نظام اسلامی_ در برابر نظام شاهنشاهی، چنین مطرح می فرمایند. و این البته پیامی است که نه، اصلا مأموریتی است در اولویت نخست برای هر حاکمیتی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و از جمله هیئت محترم دولت فعلی، برای تحقق بخشی به امر مهم و اساسی: «موارد اختلاف ایران فردا را با ایران امروز … : ۱- رهبرى سیاسى از سلطه بیگانه آزاد مى‏ شود، از فساد مالى و سیاسى پاک مى ‏شود. ۲- اقتصاد کشور از سلطه بیگانه آزاد مى‏ گردد و دیگر برنامه‏ هاى اقتصادى، برنامه‏ هایى نخواهند بود که هدفهاى شرکتهاى بین المللى را در ایران به اجرا بگذارد. ۳- جامعه آینده ما، جامعه آزادى خواهد بود و همه نهادهاى فشار و اختناق و همچنین استثمار از میان خواهد رفت. ۴- انسانى که امروز در نظام پلیسى از فعالیت هاى فکرى و آزادى در کار محروم شده است، تمامى اسباب ترقى واقعى و ابتکار را به دست خواهد آورد. جامعه فردا، جامعه ارزیاب و منتقدى خواهد بود که در آن تمامى مردم در رهبرى امور خویش شرکت خواهند جست‏.» (صحیفه امام، ج‏۴، ص: ۳۵۹ )

منبع: جماران

::::

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

96 - 94 =