۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷ آزادی بیان هدف یا وسیله ؟!

اعدام آزادی در شارلی ابدو و یک پیشنهاد

جمهوری های مدرن و پر زرق و برق دنیای غرب ، روی دیگر سکه ی حکومت های شهریاری عصر قرون وسطا هستند ، که بنا به توصیه ی ماکیاول آنجا که خطاب به شهریار می گوید : " مثلاً خیلی خوب است که انسان دلسوز، وفادار، با عاطفه، معتقد به مذهب و درستکار جلوه کند و باطناً هم چنین باشد. اما فکر انسان همیشه باید طوری معقول و مخیر بماند که اگر روزی بکار بردن عکس این صفات لازم شد به راحتی بتواند از خوی انسانی به خوی حیوانی برگردد و بی رحم و بی عاطفه و بی وفا و...

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-محمد باقر عباسی:

پیامبر اسلام (ص): «إنّ الایمان قَیّدَ الفَتْک، لایَفْتُکُ مؤمن»*

(ایمان از ترور و کشتن غافلگیرانه منع کرده است، مؤمن کسی را غافلگیرانه و ناگهانی نمی‏کشد.)

نیکولو برناردو ماکیاولی :

“داشتن صفات خوب چندان مهم نیست. مهم این است که پادشاه فن تظاهر به‌ داشتن این صفات را خوب بلد باشد. حتی از این هم فراتر می‌روم و می‌گویم که اگر او حقیقتاً دارای صفات نیک باشد و به آنها عمل کند به ضررش تمام خواهد شد در حالی که تظاهر به داشتن این‌ گونه صفات نیک برایش سود آور است. مثلاً خیلی خوب است که انسان دلسوز، وفادار، با عاطفه، معتقد به مذهب و درستکار جلوه کند و باطناً هم چنین باشد. اما فکر انسان همیشه باید طوری معقول و مخیر بماند که اگر روزی بکار بردن عکس این صفات لازم شد به راحتی بتواند از خوی اانسانی به خوی حیوانی برگردد و بی رحم و بی عاطفه و بی وفا و بی عقیده و نادرست باشد. ( فرازی از کتاب شهریار اثر ماکیاول)

نوشتار پیش رو که به قلم یک روزنامه نگار مسلمان شیعه به رشته ی تحریر درآمده است ، تلاش می کند تا فارغ از هر نوع تعصب و با یک نگاه کاملا برون دینی به بررسی علل ایراد اتهامات ضد اخلاقی و در تضاد مطلق با مقوله ی آزادی بیان ، حتی از منظر غربی آن ، علیه نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) که در قالب کاریکاتور در نشریه فکاهی شارلی هبدو چاپ پاریس ، چند سالی است منتشر می شود ، در قالب پاسخگویی به چند پرسش منطقی ، بپردازد.

پرسش نخست : منظور از آزادی بیان در جهان غرب و بویژه کشور فرانسه چیست.؟

-          اولا کشور فرانسه منشور جهانی حقوق بشر را امضا کرده و مکلف به رعایت مفاد آن است.

-          ثانیا کشور فرانسه میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی را به تاریخ چهارم نوامبر ۱۹۸۰ امضا نموده و مکلف به اجرای آن است.

-          ثالثا در فرازی از دیباچه ی میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی متذکر می شود که « با توجه به منشور ملل متحد، دولتها متعهد به رعایت و احترام به حقوق و آزادیهای انسان وترویج آنها در سراسر جهان میباشند، با درک این حقیقت که افراد نسبت به یکدیگر و اجتماعی که بدان تعلق دارند دارای مسئولیت در جهت اعتلا و ترویج رعایت حقوق شناخته شده مندرج در این میثاق میباشند »

-          رابعا مواد نوزده و بیست میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ، افراد را در قبال بیان آزاد خود به شرح ذیل مسئول می داند.

ماده‌ ۱۹)

 ۱٫ هیچ‌ کس‌ را نمی‌توان‌ به‌ مناسبت‌ عقایدش‌ مورد مزاحمت‌ و اخافه‌ قرار داد.

 ۲٫ هر کس‌ حق‌ آزادی‌ بیان‌ دارد. این‌ حق‌ شامل‌ آزادی‌ تفحص‌ و تحصیل‌ و اشاعه‌ اطلاعات‌ و افکار از هر قبیل‌ بدون‌ توجه‌ به‌ سر حدات‌ خواه‌ شفاهاً یا به‌ صورت‌ نوشته‌ یا چاپ‌ یا به‌ صورت‌ هنری‌ یا بهر وسیله‌ دیگر بانتخاب‌ خود می‌باشد.

 ۳٫ اعمال‌ حقوق‌ مذکور در بند ۲ این‌ ماده‌ مستلزم‌ حقوق‌ و مسئولیت‌ های‌ خاص‌ است‌ و لذا ممکن‌ است‌ تابع‌ محدودیتهای‌ معینی‌ بشود که‌ در قانون‌ تصریح‌ شده‌ و برای‌ امور ذیل‌ ضرورت‌ داشته‌ باشد:

 الف‌ ـ احترام‌ حقوق‌ یا حیثیت‌ دیگران‌.

 ب‌ ـ حفظ‌ امنیت‌ ملی‌ یا نظم‌ عمومی‌ یا سلامت‌ یا اخلاق‌ عمومی‌.

 ماده‌ ۲۰)

 ۱٫ هر گونه‌ تبلیغ‌ برای‌ جنگ‌ به‌ موجب‌ قانون‌ ممنوع‌ است‌.

 ۲٫ هر گونه‌ دعوت‌ (ترغیب‌) به‌ کینه‌ (تنفر) ملی‌ یا نژادی‌ یا مذهبی‌ که‌ محرک‌ تبعیض‌ یا مخاصمه‌ یا اعمال‌ زور باشد به‌ موجب‌ قانون‌ ممنوع‌ است‌.

حال پرسش اساسی این است که آیا کاریکاتور منتشره در نشریه شارلی هبدو به تاریخ چهارشنبه ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۲ که به شنیع ترین شکل ممکن پیامبر گرامی اسلام (ص) را به تصویر کشیده است ، در تعارض آشکار با بخش ( الف ) از بند سوم ماده ۱۹ و همچنین بند دوم ماده ۲۰ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیست.؟

اگر نشریه شارلی هبدو هیچ خط قرمزی برای آزادی بیان ادعایی خود قائل نیست ، آیا می تواند با زیر پا گذاشتن بند یک ماده ۲۰ قانون مذکور به تبلیغ جنگ بپردازد .؟ اگر خیر ، که مطابق همین قانون بی شک در صورت تبلیغ جنگ تحت پیگرد دولت فرانسه قرار خواهد گرفت ، پس چگونه خود را ملزم به رعایت بند دوم همین قانون نمی داند و جامعه ی فرانسه و بعضا جهان را به کینه جویی علیه مسلمانان مجاز می داند.؟ و بارها پیامبر رحمت (ص) را به عنوان مروج خشونت به تصویر کشیده است. آیا این عمل نشریه شارلی هبدو نقض آشکار یکی از میثاق های بین المللی نیست.؟

charli-hebdo2

آیا نشریه شارلی هبدو در به پرسش گرفتن عمل غیر انسانی نازی ها در خلق فاجعه ی هولوکاست با نادیده گرفتن احساسات ۳ الی ۴ میلیون یهودی در جهان ، آزاد است.؟ اگر خیر ، پس چگونه خود را مجاز به بازی با احساسات یک میلیارد مسلمان در جهان آنهم نه در حد رد فاجعه ی هالوکاست بلکه به شنیع ترین شکل ممکن می داند.؟ آیا استفاده ابزاری از آزادی بیان به مسلخ کشاندن آزادی نوع انسان نیست.؟ براستی جهان به ظاهر متمدن ، چه پاسخی برای این یک بام و دو هوای خود در قبال آزادی بیان دارد.؟

پرسش دوم : آیا در جهان غرب ایراد تهمت و افترا به نوع انسان آزاد است.؟

-          در قانون کدام کشور جهان تهمت و افترا بستن به افراد آنهم به شکل غیر قابل تصور آن آزاد است.؟

-          در قانون کدام کشور جهان آزادی تهمت و افترا به آزادی بیان معنی شده است . که این نشریه ی هتاک بستن افترا به پیام آور مهربانیها را به آزادی بیان تعبیر می کند.؟

-          هرچند آموزه های منادی آزادگی ، جوانمردی و مهربانی ، پیام آور رحمت حضرت محمد (ص) ، ما مسلمانان را از ترور منع نموده است ، اما آیا هتک حیثیت از مرجع معنوی یک میلیارد انسان ترور محسوب نمی شود.؟ آیا اعمال نشریه شارلی هبدو که بی تردید به فرمان مراکز پنهان قدرت جهانی صورت می پذیرد ، ترویج ترور شخصیت و معنویت نوع انسان و ترور اندیشه و بیان به حساب نمی آید.؟

پرسش سوم : در فرهنگ و تمدن نوین مغرب زمین انسان برتر است یا قدرت برخاسته از ثروت.؟

بر آگاهان عرصه ی اندیشه این مهم پوشیده نیست ، که آثار نیکولو ماکیاولی ایتالیایی ، منتشره در بازه زمانی ( ۱۴۶۹-۱۵۲۷ ) میلادی ، بنیادی ترین بستر تمدن نوین غرب به شمار می آیند. یا به روایتی می توان ماکیاول را بنیانگذار تمدن نوین مغرب زمین دانست. بذر جمهوری های نوین دنیای غرب بر بستر تفکرات ماکیاول و امثال او پاشیده شده ، جوانه زده و رشد یافته است.

-          مترجم کتاب شهریار اثر ماکیاول در مقدمه ای که بر این کتاب نوشته است چنین می گوید : لرد برایس سیاستمدار معروف انگلیسی که هم مورخ و هم نویسنده ی ماهری است چنین می نویسد : « در شهر فلورانس خیابان مشهوری است که در دو طرف آن مجسمه های مردان دانشمند و با فضیلت این شهر که شهره ی آفاق می باشند نصب گردیده …. من اسامی چند نفر از آنان را در اینجا ذکر می کنم ، دانت – پترارک – گیوتو – بوکاکسیو – گبرتی – ماکیاولی میکائیل آنژلو » سپس آقای ( محمود محمود ) ادامه می دهد که تجدد اخیر زائیده فکر این اشخاص است . و بنای علم و دانش امروز مرهون فداکاری و مجاهدت های این بزرگان می باشد.

-          آقای رامین جهانبگلو در کتاب ماکیاولی و اندیشه رنسانس خود در بخش ماکیاولی و ماکیاولی گرایی از قول روسو می نویسد « شهریار ماکیاولی کتاب جمهوری خواهان است» وی در ادامه از قول اسپینوزا می نویسد « …. من باید این داوری را در مورد این مولف چیره دست ( ماکیاول) بپذیرم که وی به اعتقاد همه همواره طرفدار آزادی است. و در باره اینکه چگونه باید آن را حفظ کرد آراء و افکار راهگشایی داده است.»

بنابرین می توان نتیجه گرفت که جمهوری های مدرن و پر زرق و برق دنیای غرب ، روی دیگر سکه ی حکومت های شهریاری عصر قرون وسطا هستند ، که بنا به توصیه ی ماکیاول آنجا که خطاب به شهریار می گوید : ” مثلاً خیلی خوب است که انسان دلسوز، وفادار، با عاطفه، معتقد به مذهب و درستکار جلوه کند و باطناً هم چنین باشد. اما فکر انسان همیشه باید طوری معقول و مخیر بماند که اگر روزی بکار بردن عکس این صفات لازم شد به راحتی بتواند از خوی انسانی به خوی حیوانی برگردد و بی رحم و بی عاطفه و بی وفا و بی عقیده و نادرست باشد . ” بنا به ضرورت و مقتضای زمان چهره در نقاب حقوق بشر و آزادی بیان فرو برده اند، تا استثمار و بردگی بشر را در قالبی نوین و فریبنده رقم بزنند. آیا عملکرد کشور های غربی چیزی جز نمود عینی این توصیه ی آقای ماکیاول است.؟

سهم بحران اقتصادی دنیای غرب در این نوع نگاه به انسان و استفاده ابزاری از اصول پذیرفته شده جوامع جهانی چه مقدار است.؟ سهم صهیونیست ها در راستای توقف مهاجرت یهودیان از اراضی اشغالی چطور.؟ بحران های هویتی ناشی از اضمحلال بنیاد خانواده در غرب در عملکرد چارلی هبدو چه نقشی بازی می کند.؟

آیا کسانی که کارتونیست های هتاک شارلی هبدو را به رگبار بستند ، شهروند فرانسه ، متولد فرانسه و پرورش یافته ی فرهنگ فرانسه نبوده اند.؟ پس باید پرسید براستی آنان از کدام تبعیض و ستم رنج می برده اند که با قتل چند کارتونیست فرانسوی خود را نیز آماج گلوله ی پلیس نژادپرست فرانسه ساخته اند.

نتیجه :

- ترور در هر شکل آن محکوم است ، خواه فیزیکی ، خواه در قالب ترور معنوی ، شخصیتی و یا حیثیتی باشد.

- شارلی هبدو با تکرار اتهامات خود نسبت به پیامبر اسلام ، آزادی را به جوخه ی اعدام سپرد.

- تمدن غرب به انسان به عنوان ابزار تولید در راستای کسب ثروت و قدرت می نگرد.

- نشریه شارلی هبدو یک نشریه تروریستی است .

پیشنهاد :

-          مخاطب این پیشنهاد سران کشور های اسلامی نیست ، که در کنار قبر پیامبر اسلام (ص) گرد هم آیند و از همانجا متفقا کلیه مبادلات تجاری خود را با دولت فرانسه قطع نمایند.

-          همچنین مخاطب این پیشنهاد علمای جهان اسلام که یک عمر از خوان نام محمد(ص) ارتزاق نموده اند نیز نمی باشد که با یک فتوای مشترک خرید هر نوع کالای فرانسوی را تحریم نمایند.

-          بلکه مخاطب این پیشنهاد امت اسلام است که همواره قلبشان سرشار از عشق آن عزیز است . پیشنهاد می گردد امت اسلام در سراسر جهان از کلیه ی ملل و فرق اسلامی یکدست و یکصدا با راه اندازی کمپین ” ما امت محمدیم پس کالای فرانسوی نمی خریم” هم عشق و ارادت خود به پیام آور رحمت و مهربانی را نشان دهند ، و هم اقتصاد فرانسه را با چالش مواجه سازند. آنروز مشخص خواهد شد که حکومت فرانسه باز هم تهمت را آزادی بیان تفسیر خواهد کرد یا خیر.

* مجلسی، بحار، ج ۲۸، ص ۲۵۹

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 68 = 78