۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۵

داور دقت کن!

ایران اسلامی، در ماه های آینده،در راستای تحقق اصل جمهوریت نظام و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، شاهد برگزاری دو انتخابات حساس، برای تعیین نمایندگان ملت، در دومجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است. فرآیند انتخابات، از ابتدای هفته جاری و با ثبت نام نامزدهای هرحوزه انتخاباتی، آغاز گردید. اما نکته قابل توجه و تأمل در این بین، اعلام کاندیداتوری پنج تن از 12 عضو شورای نگهبان قانون اساسی، برای مجلس خبرگان رهبری است. اتفاق نادری که پرسش هایی را در ذهن هر خواننده و شنونده چنین خبری ایجاد می کند

مبارزه(رسانه تخلیلی خبری دانشجویان خط امام)-جامعه مجازی:

*مسلم لوائی سبزوار دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد در صفحه اینستاگرام خود نوشت :

در تمامی کشورهای مردم سالار و دموکراتیک که قدرت براساس آرای مردم آن سرزمین، برای مدت مشخص به فرمانروایانشان تفویض میگردد، نهادهایی برای نظارت بر اجرای صحیح روند های قانونی این امر، در نظر گرفته می شود که شیوه عمل آنها نیز، در قوانین هرکشوری، پیش بینی گردیده است. یکی از این قوانین، رعایت اصل بی طرفی، از سوی نهادهای نظارتی است.
در ایران نیز،که در آن،حاکمیت منادی مردم سالاری دینی است، اصحاب قدرت، می بایست، درطی  مسیر قانونی انتخابات، ابتدا توسط نهاد نظارتی پیش بینی شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، یعنی شورای نگهبان، احراز صلاحیت شده و سپس به عرصه عمومی انتخابات راه یابند.
بی شک مهترین و اساسی ترین وظیفه شورای نگهبان،  همچون هرنهاد نظارتی دیگر،  در امر نظارت بر انتخابات، رعایت کامل اصل بی طرفی در امر احراز صلاحیت کاندیدا ها می باشد.

ایران اسلامی، در ماه های آینده،در راستای تحقق اصل جمهوریت نظام و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش،  شاهد برگزاری دو انتخابات حساس، برای تعیین نمایندگان ملت، در دومجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است. فرآیند انتخابات، از ابتدای هفته جاری و با ثبت نام نامزدهای  هرحوزه انتخاباتی، آغاز گردید. اما نکته قابل توجه و تأمل در این بین، اعلام کاندیداتوری پنج تن از ۱۲ عضو شورای نگهبان قانون اساسی، برای مجلس خبرگان رهبری است. اتفاق نادری که پرسش هایی را در ذهن هر خواننده و شنونده چنین خبری ایجاد می کند؛ از جمله:
۱٫آیا اعضای شورای نگهبان، که  مسئول قضاوت و احراز صلاحیت کاندیداها هستند، خود، می توانند کاندیدا شوند?!!
۲٫چه کسی مسئول بررسی صلاحیت اعضای کاندیدا شده ی، شورای نگهبان است?! خودشان!!!
۳٫آیا اعضای شورای نگهبان، می توانند، اصل بی طرفی را که لازمه ی امر نظارت است، در مورد خویش، رعایت نمایند?!!!
ساده ترین مثالی که برای فهم بهتر این مطلب می توان گفت، آن است که در دادگاهی، متهم پرونده و قاضی آن پرونده، یک نفر باشند. که در چنین حالتی، حکم صادره دادگاه، قابل پیش بینی است.

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

69 + = 78