۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶ روایت تصویری از عملکرد طیف منحله علامه دفتر تحکیم وحدت (1)

در فستیوال چند نفره امیرکبیر چه می گذشت؟

آخرین دوره آموزشی انجمن امیرکبیر در دوران ارتباط آن با طیف علامه که سومین دوره آن تحت عنوان فستیوال بود، تابستان 84 بر پایه طرح پیشنهادی فریبا داودی مهاجر برگزار شد. سال قبل از آن هم دومین فستیوال تابستانی با برنامه ریزی پیشنهادی رامین جهانبگلو، برگزار شده بود. هیچ کدام از این برنامه ها با استقبال دانشجویان روبرو نشد؛ تصاویر سومین فستیوال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، گویای پشتوانه اندکی دانشجویی آنهاست.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): از آغاز انقلاب و تشکیل دفتر تحکیم وحدت در ۲۹ شهریور ۱۳۵۸ تاکنون هر سال شهریور ماه، نشست آموزشی دفتر تحکیم و برخی از انجمن های اسلامی برگزار می شود. در طول دهه هفتاد تا چند سال پیش، نشست های دفتر تحکیم و همچنین انجمن اسلامی امیرکبیر مناقشه برانگیز بودند، چراکه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در طول یک دهه از نیمه دهه هفتاد تا نیمه دهه هشتاد، رادیکال ترین انجمن عضو تشکیلات دفتر تحکیم وحدت بود.

جریان رادیکال این انجمن در فاصله سالهای ۷۸ تا ۸۰ مناقشه طولانی با طیف خط امامی انجمن داشتند که نهایتا با تقلب آنان در انتخابات شورای مرکزی انجمن (سال ۷۹) و تایید این انتخابات و انتخابات بعدی توسط ریاست دانشگاه این جریان توانست انجمن را تصفیه کرده و در اختیار بگیرد. همین گروه چند ماه بعد انشقاق دفتر تحکیم وحدت را با برگزاری نشست موازی در دانشگاه علامه رقم زده و طیف علامه را به وجود آوردند. در مقابل طیف خط امامی انجمن که به مدت چند سال فعالیت مجازی خود را ادامه داده و در ترکیب شورای عمومی و مرکزی طیف شیراز دفتر تحکیم وحدت مشارکت می کرد. اگرچه هواداران این گروه هر سال در انتخابات انجمن امیرکبیر به طور غیرقانونی ردصلاحیت می شدند، اما برگزاری تجمع گسترده ای در اعتراض به عملکرد انجمن سال ۸۵، موجب بررسی مجدد انتخابات انجمن و ابطال آن گردید. سرانجام در انتخابات گسترده ای که با حضور آزاد دانشجویان برگزار شد، این طیف توانست انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر را به دست گرفته از نو بازسازی تشکیلاتی و فکری نماید.

در طول این سالها، نشست انجمن امیرکبیر یکی از مهمترین تجمعات طیف رادیکال دفتر تحکیم وحدت بود. به عنوان مثال در سومین اردوی سالیانه امیرکبیر در سال ۷۶ در اردوگاه شهید چمران زعفرانیه برایس اولین بار از دکتر عبدالکربم سروش برای سخنرانی درباره موضوع عدالت دعوت شد، همچنانکه سخنرانان دیگر برنامه هم از حلقه کیان بودند. در چهارمین اردوی سیاسی انجمن امیرکبیر در سال ۷۷ هم سروش حضور یافت و پیرامون رابطه ایران و امریکا سخن گفت. البته در این اردو سعید حجاریان، مصطفی تاج زاده، موسی غنی نژاد، احمد زیدآبادی، بهزاد نبوی، آیت الله موسوی تبریزی نیز حضور داشتند. اما از سال ۷۸ به بعد، به تدریج چهره های شاخص احزاب اصلاح طلب در این اردوها، جای خود را به نیروهای اپوزیسیون و روشنفکران خارج نشین همچون رامین جهانبگلو و نیز چهره های ملی- مذهبی دادند و کم کم نام این اردوی آموزشی هم همچون محتوای آن رنگ و بوی سکولار گرفت و به  فستیوال تابستانی دانشگاه پلی تکنیک (امیرکبیر)، بدل گردید.

آخرین دوره آموزشی انجمن امیرکبیر در دوران ارتباط آن با طیف علامه که سومین دوره آن تحت عنوان فستیوال بود، تابستان ۸۴ بر پایه طرح پیشنهادی فریبا داودی مهاجر (مادر همسر علی افشاری، رهبر جریان رادیکال طیف علامه) برگزار شد. سال قبل از آن هم دومین فستیوال تابستانی با برنامه ریزی پیشنهادی رامین جهانبگلو، روشنفکر سکولار برگزار شده بود. بر اساس طرح وی، هر هفته مردادماه ۱۳۸۳، نامی به خود گرفت: «هفته جنبش دانشجویی»، «هفته جنبش زنان»، «هفته دموکراسی و حقوق بشر» و «هفته روشنفکری». رامین جهانبگلو، عبدالکریم سروش، سعید حجاریان، سید جواد طباطبایی، محمدرضا تاجیک، خشایار دیهیمی، حاتم قادری، عزت الله فولادوند، موسی غنی نژاد، علی افشاری، علی اکبر موسوی خوئینی، محمد ضیمران، محمدعلی موحد، فریبرز رئیس دانا، محمد قائد، بابک احمدی، فاطمه حقیقت جو، فریبا داوودی مهاجر، فاطمه صادقی، عمادالدین باقی، افشین جهاندیده، سعید حنایی کاشانی، هومن پناهنده، ناهید مطیع، شهلا اعزازی، نیکو سرخوش، زیبا جلالی، حسین سلیمی و احمد گل محمدی، افرادی بودند که بر پایه آن سرفصل ها، در سیزده کلاس درسی و هجده میزگرد و سخنرانی فستیوال تابستانی پلی تکنیک به تدریس و سخنرانی پرداختند.

با این حال هیچ کدام از این برنامه ها با استقبال دانشجویان روبرو نشد و عملا تعداد خبرنگاران حاضر در برنامه بیشتر از دانشجویان بود. تصاویر سومین فستیوال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، گویای پشتوانه اندکی دانشجویی جریان رادیبکال و ملی-مذهبی طیف علامه است:

 Multimedia_pics_1384_2_Politic_560 Multimedia_pics_1384_2_Politic_561

Multimedia_pics_1384_2_Politic_555

جهانبگلو (1)

جهانبگلو (2)

:::

۱ دیدگاه

  1. احمد :

    اگر قرار به تخریب طیف علامه دارید در نوشته ها بیشتر دقت کنید الان آنچه از نوشته بر می آید هدف گرفتن بسیاری از بزرگان جریان اصلاح طلبی است امثال سعید حجاریان و دکتر سروش و … نوشته خیلی مبهمی بود

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

8 + 1 =