۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ صادق بهاری بابادی:

پرسش از چرایی مخالفت با یک انجمن اسلامی

خطاب به مسئولین دانشگاه شهید چمران می‌گوییم که می‌خواهند با نهادهای بیرونی همسو و هماهنگ باشند، اما خود می‌دانند که خارج از مناسبات اداری و فرااداری بوروکراتیک، باید پاسخگوی این بی‌حرمتی به قانون در پیشگاه شهدا و امام باشند. و البته ما به مصلحت نظام این رفتارهای دوگانه را نه حق خود بلکه به ناچار تحمل نموده‌ایم تا آنجا که احساس کنیم آرامش فضا در تحمل ماست تحمل خواهیم کرد. و هر پایمال کردن قانون ادامه‌دار باشد با زبان خودشان به پیش خواهیم رفت.

Shahid_Chamran_university_logoمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) – صادق بهاری بابادی (دبیر شورای سیاست گذاری هیات موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه شهید چمران اهواز):

پرسش اینست: چرا مجوز تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) در دانشگاه شهید چمران اهواز از تاریخ سوم اسفند ۱۳۹۰ تاکنون صادر نشده است؟

همگی با دل و جان معتقدیم که پویایی فضای دانشگاه‌ها چه در بعد سیاسی و فرهنگی و… نتیجه یک فضای اعتمادمحور و تلاش دوجانبه بین دانشجویان و مسئولان مربوطه است و بدون شک پذیرش فضای رخوت‌بار، ساکن و ناملایم کنونی دانشگاه نه تنها ثمره‌ای برای انقلاب و نظام نداشته بلکه فاصله و تضاد را در بین دانشجویان و مسئولین بیشتر خواهد کرد و این فاصله‌ها در آینده خدای ناکرده چه بسا چنان‌چه از حد گذشت دیگر قابل برداشتن نخواهد بود. شرایط موجود دانشگاه‌ها و تأخیر در صدور مجوزها و همچنین رها کردن فضا به دست افراد غیر دانشجو و غیرمسئول دانشگاهی حالا چه امنیتی و چه ارزشی به عنوان شرایطی که نیاز به چاره اندیشی جدی و دلسوزانه دارد. و به هیچ عنوان بسنده کردن به شرایط موجود و مطلوب دانستن آن تحقق نشاط سیاسی را در دانشگاه‌ها با سؤالات جدی روبرو خواهد کرد که نتیجه آن در تفوق جامعه به بار خواهد نشست.

هرچند در گذشته این مسئولان بودن که زبان نقد و گاهاً تند دانشجویان را تحمل می‌کردند ولی امروز محیط دانشگاه ما (دانشگاه شهید چمران اهواز) روی دیگر خود را نشان داده و آن تحمل مسئولین از سوی دانشجویان است. تحملی که بیش از ۲۳ماه از آن گذشته و صد البته معلوم نیست تا چه زمان دیگری قابل تمدید باشد. و زمانی جالب‌تر می‌شود که بخواهند دانشجو را از مدار عقلانیت و منطق خارج کرده، بواسطه بروز اقدامات افراطی، پتانسیل برخورد را در او ایجاد و آرام آرام از قوه به فعل تبدیل نمایند تا عرصه را برای کنار زدن او مهیا گردد.

لازم به ذکر است طبق ماده ۳ آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان (مصوبه جلسه ۴۴۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۳۷۸/۹/۶) هیأت نظارت دانشگاه مکلف است پس از گذشت ۱.۵ ماه از درخواست کتبی هیأت مؤسس پاسخ را به صورت کتبی به هیأت مؤسس ابلاغ نماید و در صورت اعتراض تشکل اسلامی به نظر نهایی هیأت نظارت دانشگاه یا امتناع هیأت نظارت از پاسخگویی، موضوع در صورت درخواست تشکل به هیئت نظارت مرکزی ارجاع و رأی هیأت نظارت مرکزی لازم‌الاجرا است.

همچنین هیات نظارت مرکزی موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه٬ پس از بررسی درخواست هیئت مؤسس٬ در صورت صدور مجوز تأسیس تشکّل٬ مدارک دالّ بر صدور مجوز را مستقیماً و به صورت کتبی به هیئت مؤسس ابلاغ کند که متاسفانه هیچ ماده یا حتی بندی از آیین‌ نامه در مورد تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه شهید چمران اهواز رعایت نشده است. که گویی انسان در مملکت خود حق برخورداری از قوانین را ندارد. هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه متاسفانه با دلایل غیرقانونی و فراقانونی مانند مخالفت مسئولان استانی یا برخی مجموعه‌های دیگر از دادن مجوز خودداری می‌کنند در حالی که ما مدعی هستیم در درون نظام جمهوری اسلامی «قانون فصل الخطاب است» و بر سر این ادعای خود نه تنها در این ۲۳ماه بلکه تا ۲۳سال نیز چنانچه مقدور باشد و طول بکشد ایستاده‌ایم و خواهیم ایستاد و اسیر ظلمات و توهمات نسنجیده برخی ظاهرنمایان نخواهیم شد.

بهترین شرایط زمانی خواهد بود که اگر نهاد بیرونی در دانشگاه دخالت دارند دخالت‌شان را قطع کرد و مسئولین دانشگاهی نیز قانون را مبنای عمل خود قرار دهند. این مایه شرمساری مسئولین باید باشد که جوابیه استعلام حدود ۱۷ماه به طول بیانجامد چیزی که در مورد کاندیدای ریاست جمهوری زمانش به کمتر از ۱۸ روز هم گاهی کشیده می‌شود. در واقع اینقدر مساله تاسیس انجمن اسلامی مورد اهمال واقع شده که در مواجه با مسئولین دانشگاه نمی‌دانیم به چه روی آوریم؟ آخر ما را چه شده است که منفعت خود را در عدم تاسیس انجمن اسلامی پیرو خط امام (ره) می‌دانیم. والله عرصه تنگ گردیده و نه با قانون و نه با محوریت گفتمان انقلاب و حضرت امام (ره) و رهبری و نه… نمی‌شود سخن گفت. چرا که قانون لگدمال گشته است و بیانایات و رهنمودها هم قاب گرفته به دیوار یا مسکون …

به عنوان کسی که نزدیک به ۱۹ماه نماینده هیات موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه شهید چمران اهواز بوده‌، از مسئولان ارشد مسئول – از وزیر محترم علوم گرفته تا وزیر اطلاعات – تقاضا دارم به دور از حاشیه‌ها قانون را مصداق عمل دانسته و در این فرصت پیش آمده در دولت تدبیر و امید برای اصلاح امور و تسریع در تاسیس انجمن اسلامی اقدامات لازم را به عمل آورند. و یقینا بدانند آنچه مخرب است انکار مشکلات کنونی و پاک کردن مسأله به جای اندیشیدن تدبیر است.

ما به یاری خدا به دنبال کار نمایشی یا سهم‌خواهی و یا موازی کاری نخواهیم بود و به دنبال کار کیفی و عمیق در سطح دانشگاه‌ها در خصوص فعالیت‌های انجمن‌های اسلامی پایبند خواهیم بود و جهت نشاط دانشگاه‌ها و حاکم شدن فضای چندصدایی در این راه دست از اصلاحات و پایبندی اصول بر نخواهیم داشت، چرا که اصلاح‌طلبی و اصلاحگری در بطن و جوهره انقلاب بوده و انشاالله مایه پویایی اسلامیت و جمهوریت نظام الهی خواهد بود.

:::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 57 = 62