۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۵ برگزاری جلسه شورای عالی نظارت برای تعیین تکلیف جنبش عدالتخواه دانشجویی:

از ستاد سعید جلیلی تا همایش دلواپسیم

بخشی از فعالان سابق جنبش عدالتخواه که امروزه در موسسه ایتان (مرکز پژوهشی زیر نظر دفتر همکاریهای علمی ریاست جمهوری و «مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت») اشتغال دارند و سال گذشته ستاد انتخاباتی سعید جلیلی با عنوان «حیات طیبه» را اداره می‌کردند، تلاش دارند «جنبش عدالتخواه دانشجویی» را در مسیر مورد نظر خود پیش ببرند.

edalatkhahi 2مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): تا ساعاتی دیگر جلسه ای برای تعیین تکلیف تشکل دانشجویی جنبش عدالتخواه دانشجویی» برگزار می‌شود. 

به گزارش پویش، شنیده‌ها حاکی از آن است که در بدنه جنبش عدالت خواهی دانشجویی انشقاقی صورت گرفته، و این موضوع زنگ خطری است برای طیف‌های حامی جریان افراطی که گویا آن روش‌های مرسوم این طیف تندرو دیگر نمی‌تواند بدنه خود را اغنا کند.

زنگ خطر انشقاق در جنبش عدالتخواه دانشجویی به صدا در آمده است. طبق خبرهای رسیده به سایت پویش؛ این خبر را فعالان دانشجویی دانشگاه تهران که همچنان حواشی همایش «دلواپسیم» را دنبال می‌کنند، می‌گویند. اما گویا شنیده‌ها تنها به دانشگاه تهران ختم نمی‌شود، اما طبق گفته یک منبع موثق، این روز‌ها اختلاف میان طیف حامی سعید جلیلی در بدنه فارغ‌التحصیلان این تشکل دانشجویی با شورای مرکزی و شورای عمومی اتحادیه موضوع مهمی شده است، که تشکل‌های زیرمجموعه اتحادیه در دانشگاه‌های مختلف را در معرض اختلاف و انشقاق تشکیلاتی قرار داده است.

هرچند که اخبار این اختلاف در بیشتر رسانه‌های اصولگرا بایکوت شده، اما سایت مبارزه که مواضع گروهی از انجمنهای اسلامی دانشجویان را به منظور احیای «دفتر تحکیم وحدت» در مقابل جریان اصولگرای بازمانده از «طیف شیراز» پوشش می‌دهد، در روزهای اخیر به انعکاس وقایع «جنبش عدالتخواه دانشجویی» که به نفوذهای حاکمیتی در «دفتر تحکیم وحدت» شباهت بسیار دارد، پرداخته و می‌نویسد: «پس لرزه‌های انتخابات ۹۲ در دانشگاه‌ها ادامه دارد؛ اختلاف در تشکل جنبش عدالتخواه دانشجویی که به مخالفت شورای عمومی با فعالیت‌های حمایت برخی اعضا و اعضای سابق از کاندیداتوری سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری بر می‌گردد.»

این گزارش می‌افزاید: «البته تشکیلات جنبش عدالتخواه در انتخابات گذشته از هیچ کاندیدایی حمایت نکرد، همچنان که بخش دیگری از بدنه این تشکل هوادار کاندیدای عدالتخواه دیگری بودند که در میان بهت و تعجب ایشان، توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد. به همین جهت شورای عمومی جنبش عدالتخواه دانشجویی به عنوان بالا‌ترین نهاد تصمیم‌گیر اتحادیه، با حضور اعضا در برنامه‌های جریان همسو با جبهه پایداری که انتقاد رادیکال از دولت را در دستور کار قرار داده‌اند مخالفت کرده است.»

به نوشته این سایت دانشجویی، در آخرین حلقه از این وقایع، جنبش عدالتخواه دانشجویی با صدور اطلاعیه‌ای، انتساب فرشید جعفری به عنوان عضو این جنبش که در همایش «دلواپسیم» به نمایندگی از این جنبش دانشجویی سخنرانی کرده بود را تکذیب کرد: «به اطلاع عموم می‌رساند جلسه شورای عمومی عدالتخواه دانشجویی در تاریخ ۹۳/۲/۱۱ برگزار گردید. این جلسه آقای فرشید جعفری عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی استیضاح و عضویت ایشان در شورای مرکزی جنبش عدالتخواه لغو شد.»

اندکی پس از نشر تکذیبیه جنبش عدالتخواه در سایت رسمی این اتحادیه و گزارش روزنامه شرق درباره عدم حمایت جنبش از همایش «دلواپسیم»، سایت این تشکل به نشانی edalatkhahi.ir از دسترس شورای مرکزی خارج شد و مطلب جدیدی توسط شورای ناظر اتحادیه روی سایت قرار گرفت که اخراج فرشید جعفری از شورای مرکزی را تکذیب می‌کرد. در مقابل شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی پایگاه جدیدی به نشانی edalatkhahi.org راه اندازی و با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «جنبش عدالتخواه عمیقاً معتقد است برخورد‌ها در رابطه با توافق ژنو باید از سطح دعوا‌ها و انتقام‌گیری‌های سیاسی و طناب‌کشی‌های جناحی فرا‌تر رفته و منافع ملی و انقلابی وجه نظر اصلی قرار گیرد…. بدین جهت جنبش عدالتخواه دانشجویی ضمن اینکه سوگیری ضد دولتی همایش دلواپسیم را پسندیده نمی‌داند، نظر مخالف و موافق خود را مبتنی بر نوع مواضع و رویکرد هر یک از منتقدین و شرکت کنندگان همایش می‌داند.»

به گزارش پویش، اگرچه در طول ۱۰ روز گذشته، مواضع دو طیف فعالان سابق و فعلی جنبش در دو سایت مدعی این تشکل در تقابل با یکدیگر منعکس می‌شود اما خارج از این اخبار، شنیده ها حاکی از آن است که؛ روز یکشنبه (۲۸ اردیبهشت) جلسه «شورای عالی نظارت جنبش عدالتخواه دانشجویی» برگزار شده و تصمیماتی برای مقابله با تصمیمات شورای مرکزی و عمومی این اتحادیه دانشجویی اخذ شده است.

در این جلسه، افرادی چون آقایان وحید جلیلی و سید عباس نبوی به عنوان اساتید جنبش و آقایان مرتضی فیروزآبادی، محسن مقصودی و خانم فدار به عنوان فارغ‌التحصیلان جنبش، نماینده مسئول نهاد رهبری و افرادی به نمایندگی از شورای مرکزی حضور داشته‌اند.

به نطر می‌رسد، حجت الاسلام محمدیان مسئول «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها» هم که عضو این شورا به شمار می‌آید حضور نداشته و قرار است مصوبات جلسه به تأیید ایشان برسد. که البته با توجه به حضور کسانی چون حسن رحیم‌پور ازغدی (از اساتید و افراد موثر در جریان تشکیل جنبش عدالتخواه که نسبت‌های نزدیکی با گروه حامی سعید جلیلی دارد) به عنوان مشاور رئیس نهاد رهبری نفوذ ایشان بر شخص حجت الاسلام محمدیان، تأیید این مصوبات دور از تصور نیست.

و این موضوع در صورتی است که اعضای حاضر در این جلسات افرادی همچون:

وحید جلیلی: مسئول «دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» که برادر کوچک‌تر سعید جلیلی و یکی از افراد تأثیرگذار در ستاد انتخاباتی وی در سال ۹۲ به شمار می‌آید.

مرتضی فیروزآبادی: عضو و دبیر سابق جنبش عدالتخواه که هم اکنون رئیس «شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران» (ایتان) که اکنون با نام «شبکه کانون‌های تفکر ایران» فعالت می‌کند، معاونت علمی «سازمان بسیج دانشجویی» می‌باشد.

محسن مقصودی: عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه و از اعضای موسسه «ایتان» که هم اکنون به عنوان تهیه‌کننده و مجری برنامه تلویزیونی «ثریا» فعالیت می‌کند و جزو چهره‌های اصلی برگزارکننده همایش «دلواپسیم» معرفی شد.

حجت‌الاسلام سید عباس نبوی هم عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در ابتدای دهه شصت بوده و اگرچه در انتخابات گذشته از نخبگان حامی دکتر صادق واعظ‌زاده (دیگر عضو شورای مرکزی تحکیم در‌‌ همان ایام و رئیس «شورای عالی مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت») بود اما با فعالان ستاد انتخاباتی جلیلی روابط نزدیکی دارند.

بخشی از فعالان سابق جنبش عدالتخواه که امروزه در موسسه ایتان (مرکز پژوهشی زیر نظر دفتر همکاریهای علمی ریاست جمهوری و «مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت») اشتغال دارند و سال گذشته ستاد انتخاباتی سعید جلیلی با عنوان «حیات طیبه» را اداره می‌کردند، تلاش دارند «جنبش عدالتخواه دانشجویی» را در مسیر مورد نظر خود پیش ببرند. دخالت این جریان در امور تشکل دانشجویی تا جایی بالا گرفته که یکی از فعالان جنبش در مطلبی از «خلط جنبش و ایتان» گله می‌کند.

از جمله افراد فعال در ایتان و عضو «شورای نظارت جنبش عدالتخواه»، «سیدحسن موسوی فرد» است که در گفتگو با روزنامه شرق، فرآیند استیضاح جعفری را «مخدوش» توصیف کرده بود: «ما به عنوان شورای نظارت جنبش عدالتخواه دانشجویی معتقدیم خبر غیرموثق و دروغ است.»

هرچند که «احسان چنارانی»، عضو شورای مرکزی جنبش در واکنش به این اظهارنظر گفته بود: «دوستان شورای نظارت جایگاهی برای صحبت در این‌باره ندارند و خروجی جنبش عدالتخواه دانشجویی شورای مرکزی است نه شورای نظارت.»

سخن آخر: جریان افراطی با تمام رسانه هایی که دارد نمیتواند حتی بدنه خود را به آنچه که  می‌گویدو انجا می‌دهد اغنا کند، این طیف قلیل با همایش های دلواپسیمی که برگزار می‌کنند، بهتر است به جای برخوردهای افراطی و به دور از منطق، در مرحله اول دلواپس رویکردهای متناقض خود باشند که همین بدنه اندک خود را هم از دست ندهند!

منبع: پویش
::::::

۱ دیدگاه

  1. رضا :

    دو مطلب خلاف واقع در این خبر وجود دارد که انتظار می رود تا اصلاح شود:
    ۱) محسن مقصودی: … جزو چهره‌های اصلی برگزارکننده همایش «دلواپسیم» معرفی شد.
    ۲) ایتان (مرکز پژوهشی زیر نظر … «مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت»)

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 5 = 3