۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲ اگر دانشجويان ستاره‌دار از دانشگاه و چهره‌هاي كليدي از وزارتخانه اخراج نشوند:

نمایند‌گان وزیر علوم را تهدید کردند: یا اخراج یا استیضاح

حالا همه‌چیز حواله شده است به جلسه آنها با رضا فرجی‌دانا که قرار است هفته آینده برگزار شود؛ جلسه‌یی که شاید تحولات زیادی را در پی داشته باشد، یکی از محتمل‌ترین آنها هم به جریان افتادن استیضاح است. استیضاح‌کنندگان دو شرط پیش روی وزیر علوم گذاشته‌اند؛ اخراج دانشجویان ستاره‌دار و افراد فعال در حوادث سال 88. شرط‌هایی که می‌گویند اصلا عملی نشده‌اند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): هیچ تغییری در کار نیست، مرغ موافقان و منتقدان دولت در مجلس یک پا دارد. نه استیضاح‌کنندگان وزرا حاضر به عقب‌نشینی از طرح خود هستند و نه هیات رییسه روی خوشی برای اعلام وصول استیضاح‌ها نشان می‌دهد. جدال منتقدان دولت و وزرای روحانی حالا بیش از قبل به فضای مجلس کشیده شده. حتی اعضای هیات رییسه هم به سمت یک رو در رویی پیش می‌روند.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه و از موافقان دولت، استیضاح‌کنندگان را هواداران دولت احمدی‌نژاد خطاب می‌کند و مهرداد بذرپاش، دبیر هیات رییسه، همکاران خود در این مجموعه را به تلاش برای «بی‌خاصیت» کردن و «وکیل الدوله» کردن مجلس و مدیریت کردن طرح‌های سوال و استیضاح. همه‌چیز فعلا خبر از تضاد و تناقض دارد، هر کسی روایت خود را از این استیضاح‌ها ارائه می‌کند؛ هواداران دولت آنها را سیاسی‌کار می‌دانند، چنانکه حسین سبحانی‌نیا دیگر عضو هیات رییسه چنین نظری دارد و منتقدان دولت هم می‌گویند این طرح‌ها فقط تلاش برای نظارت و احقاق حقوق مردم است. سد هیات‌ رییسه تا حالا نگذاشته که استیضاح‌ها به جریان بیفتد، اما منتقدان دولت پشت این سد طرح‌های استیضاح و سوال خود را انباشت می‌کنند تا بلکه با فشار این «انباشت» در سد هیات رییسه هم شکافی ایجاد شود. حالا به جز طرح استیضاح وزیر علوم و وزیر نیرو قرار است هفته آینده طرح استیضاح وزیر کشور هم با ۵۰ امضا تحویل هیات رییسه شود.

 ناگفته پیداست که تلاش هیات رییسه برای میانجیگری در این طرح باز چه حاشیه‌هایی خواهد داشت. مرور جریان استیضاح وزیر علوم به خوبی این حاشیه‌ها را تداعی می‌کند. وزیر نیرو فعلا سه هفته دیگر برای جلب نظر استیضاح‌کنندگانش وقت دارد. وقت وزیر علوم اما رو به پایان است. استیضاح‌کنندگان او هم البته سرسخت‌تر از دیگران هستند. معاون پارلمانی وزارت علوم گفته که آنها از آخرین گزارش فرجی‌دانا راضی بوده‌اند. اما اظهارات اخیر استیضاح‌کنندگان حکایت از چیز دیگری دارد. همین هفته پیش قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات و زهره طبیب‌زاده از نمایندگان پیگیر طرح استیضاح گفته بودند که وزارت علوم هیچ توجهی به مطالبات استیضاح‌کنندگان نداشته.

حالا همه‌چیز حواله شده است به جلسه آنها با رضا فرجی‌دانا که قرار است هفته آینده برگزار شود؛ جلسه‌یی که شاید تحولات زیادی را در پی داشته باشد، یکی از محتمل‌ترین آنها هم به جریان افتادن استیضاح است. استیضاح‌کنندگان دو شرط پیش روی وزیر علوم گذاشته‌اند؛ اخراج دانشجویان ستاره‌دار و افراد فعال در حوادث سال ۸۸٫ شرط‌هایی که می‌گویند اصلا عملی نشده‌اند، راست و دروغش احتمالا بعد از جلسه با فرجی‌دانا مشخص خواهد شد. پیشتر هم البته استیضاح‌کنندگان شروطی برای وزیر علوم تعیین کرده بودند که تا حالا هیچ نشانه‌یی دال بر تحقق آنها مشاهده نشده است، از جمله تقاضای استعفای ۵ معاون وزیر علوم که به زعم آنها در اتفاقات سال ۸۸ نقش داشتند.

استیضاح‌کنندگان با شروط خود بر مواردی دست گذاشته‌اند که هواداران دولت آنها را برای وزارت علوم یک نقطه قوت می‌دانند. چه آنکه موضوع رفع موانع تحصیل دانشجویان ستاره‌دار و همین‌طور بازگرداندن برخی اساتید دانشگاهی و مدیران وزارت علوم از جمله وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی بود. بعد از مطرح شدن طرح استیضاح وزیر علوم، محدباقر نوبخت سخنگوی دولت در سه هفته به‌طور متوالی بعد از جلسات هیات دولت بر ایستادگی وزرا بر وعده‌ها و خواست‌های مردمی تاکید کرده بود؛ چیزی که می‌تواند نشانه‌های موجود دال بر عقب ننشستن فرجی‌دانا در مقابل استیضاح‌کنندگان را تایید کند. به این ‌ترتیب به احتمال زیاد خروجی جلسه هفته آینده نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر علوم با او چیزی به جز طرح سازش و توافق باشد؛ چرا که همه‌چیز حکایت از ایستادگی دو طرف بر مواضع‌شان دارد.

ظهور نشانه‌های اختلاف میان صدرنشینان مجلس

جدال موافقان و منتقدان دولت به هیات رییسه مجلس کشید

|جدال بر سر دولت در مجلس بالا گرفت، آنقدر بالا که به هیات رییسه رسیده است. حالا موافقان و مخالفان دولت در صدر مجلس به سیاق صحن نشینان روبه‌روی هم صف می‌کشند. سخنگوی هیات رییسه طراحان سوال و استیضاح وزرا را «حامیان احمدی‌نژاد» معرفی می‌کند و دبیر هیات رییسه، مجلس وکیل‌الدوله را «بی‌خاصیت». حرف‌ها تکراری است اما میدان دعوا کمی جدید است. در حالی که برخی اعضای هیات رییسه مجلس طی یک ماه گذشته تلاشی واضح را برای منتفی شدن برخی طرح‌های استیضاح شروع کرده بودند، اکنون در اعضای همان هیات رییسه افرادی چون مهرداد بذرپاش این تلاش‌ها را به «وکیل‌الدوله» شدن مجلس نسبت می‌دهند. او که تازه دو ماه است به جمع دبیران هیات رییسه اضافه شده است، گفته که «سوال، تذکر و استیضاح وزیران جزو حقوق اساسی نمایندگان است و هیچ کس نمی‌تواند سوال نمایندگان از مقامات اجرایی را مدیریت کند.»

بذرپاش با وجود گزارش معاونت نظارت مجلس که بر افزایش چند برابری تذکرها به وزرای دولت یازدهم و سوال از آنها نسبت به دولت قبل تاکید داشت، می‌گوید: «مقایسه تعداد سئوالات در دولت جدید با مدت مشابه دولت گذشته نشان می‌دهد تعداد سئوالات برابر است، اگر هم تعداد سوالات بالاتر باشد نمایانگر پویایی و زنده بودن مجلس است.» بذرپاش همچنین همکاران خود در هیات رییسه را با ادبیاتی تقریبا تند خطاب قرار داده و گفته است: «عده‌یی سعی نکنند مجلس را وکیل‌الدوله کنند زیرا در این صورت از مجلس چیزی باقی نمانده و بی‌خاصیت می‌شود. »

او تاکید کرده که «هیچ کس نمی‌تواند سوال از وزیران را مدیریت کند زیرا سوال، تذکر و استیضاح وزیران حق نمایندگان است. » خطاب بذرپاش به هیات رییسه ناظر به مقاومت این مجموعه در مقابل اعلام وصول طرح سوال از وزیر علوم و وزیر مسکن است که اختلافاتی را طی یک ماه گذشته در مجلس دامن زده است. با این وجود به نظر نمی‌رسد چنین خطابی هم باعث عقب‌نشینی هیات رییسه شود. چه آنکه در ترکیب ۱۳ نفره هیات رییسه هم‌اکنون سه عضو فراکسیون اصولگرایان که گروه اصلی منتقد دولت در مجلس است، حضور دارند و بقیه اعضا از فراکسیون رهروان ولایت که همسویی بیشتری با دولت دارد، هستند. هر چند در میان ۹ نفر «رهروانی» هیات رییسه چهره‌هایی چون محمدحسین فرهنگی نیز در مقاطعی در انتقاد از دولت با فراکسیون اصولگرایان همراه می‌شوند اما به نظر نمی‌رسد که در بزنگاه‌هایی چون طرح سوال و استیضاح از نمایندگان آنها فاصله چندانی با رییس مجلس بگیرند. هر چند بذرپاش با سخنان خود نزاع در هیات رییسه بر سر موضع‌گیری در قبال دولت را به شکل رسمی آشکار کرده است اما سخنان همزمان بهروز نعمتی در خبرگزاری خانه?ملت نشان می‌دهد که همچنان عزم اکثریت هیات رییسه بر ایستادن مقابل طرح‌های متعدد استیضاح و سوال از وزرا است. چه آنکه سخنگوی هیات رییسه با بیان اینکه حامیان دولت احمدی‌نژاد به دنبال طرح سوال‌های متعدد از وزرای دولت یازدهم هستند، گفته: «نباید افزایش سوال از وزرا را به حساب همه نمایندگان گذاشت.» او گفته که «سوال‌هایی که تاکنون در صحن مجلس و کمیسیون‌ها مطرح شده به طور مشخص به طیف خاصی از نمایندگان مربوط است و سوال‌ها به طور معمول تکراری و مشابه است.»

نعمتی همچنین تاکید کرده رییس‌جمهوری هم پذیرفته که «یک گروه جدی مخالف در صحن علنی مجلس با برنامه‌ریزی‌های خود به دنبال طرح سوالات مختلف در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هستند». وی درباره هدف سوال‌کنندگان خاص از وزرا، تصریح کرده: «باید تاکید کرد که این افراد همان حامیان دولت گذشته هستند و قطعا می‌توان این گروه‌ها را ایدئولوگ و طراحان دولت پیش قلمداد کرد، ازاین رو این طیف چون درانتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم موفق نشده و پاسخ مثبتی از مردم دریافت نکردند، به نوعی خواهان حضورسیاسی در کشورهستند اما این اقدام نوعی خودزنی است و ازچشم مردم خواهند افتاد.»

در همین حال حسین سبحانی‌نیا، دیگر عضو «رهروانی» و نزدیک به لاریجانی در هیات رییسه هم با بیان اینکه افزایش تعداد سوال از وزرا چالش‌آفرین است، گفته: «سوال نمایندگان از وزرا باید در موارد ضروری باشد. » او برخلاف بذرپاش معتقد است «سوال از وزرا در این دولت در مقایسه با همین بازه زمانی در دولت گذشته افزایش پیدا کرده» و بر همین اساس خبر داده که «طی گفت‌وگو با اعضای هیات رییسه مقررشد که طرح سوال از وزرا مدیریت شود». مدیریتی که مهرداد بذرپاش و دیگر مخالفان دولت در مجلس نسبت به آن اعتراض جدی دارند.

او نیز با بیان اینکه «سوالات مطرح شده از وزرا غالبا از طیف خاصی از نمایندگان است و تعداد این افراد در مجلس خیلی زیاد نیست» و «عده‌یی از نمایندگان با طرح تعداد سوالات بسیار خارج از قانون و قاعده حرکت می‌کنند»، برخی از این سوالات و اسیتضاح‌ها را «سیاسی» ارزیابی کرده است. این اظهارنظرها در شرایطی مطرح می‌شود که مجلس تا هفته آینده جلسه علنی ندارد و به نظر می‌رسد که آغاز دوباره جلسات علنی مجلس می‌تواند به افزایش اختلافات بر سر استیضاح و سوال از وزرا در بین نمایندگان و حتی هیات رییسه منجر شود.

منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

16 - 13 =