۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ناگفته‌هایی از پرونده‌ بورسیه‌های غیرقانونی:

پای ۱۰ نماینده مجلس در میان است!

نخستین‌بار نایب‌رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس خبر داد ریشه استیضاح رضا فرجی‌دانا در افشاگری وزارت علوم درباره بورسیه‌های غیرقانونی بوده: «تا جایی که اطلاع داریم، نام ۱۰نماینده مجلس در میان فهرست سه‌هزار بورسیه غیرقانونی است که وزیر علوم به‌تازگی آن را افشا کرده و جالب‌تر اینکه بدانید برخی از همین نمایندگان پای نامه استیضاح وزیر را امضا نکرده‌اند و از وزارت علوم قول گرفته‌اند تا در صورت افشای اسامی، نامی از آنها برده نشود.»

faraji dana majlesمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):  اسامی دهان‌به‌دهان در راهروهای «بهارستان» می‌چرخد و هیچ نماینده‌ای حاضر نیست نام‌ها را افشا کند. تقریبا حالا خیلی‌ها در مجلس نهم می‌دانند که اسامی تعدادی نماینده در فهرست بورسیه‌های غیرمجاز قرار گرفته و به دلایلی نمی‌خواهند، پرده فرو افتد. «جواد هروی»، عضو کمیسیون آموزش درباره اینکه آیا قرار است مماشاتی در مورد قرائت اسامی نماینده‌های حاضر در فهرست بورسیه‌ها صورت گیرد، می‌گوید: «با هیچ‌کس تعارف نداریم، اسامی خوانده خواهد شد. منتظریم ببینیم کمیته شکل‌گرفته چه خواهد کرد اما اگر بنا بر مماشات باشد، بدون شک شخصا اسامی را اعلام می‌کنم.»
نخستین‌بار «حامد قادرمرزی»، نایب‌رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس در گفت‌وگو با «شرق» خبر داد ریشه استیضاح رضا فرجی‌دانا در افشاگری وزارت علوم درباره بورسیه‌های غیرقانونی بوده: «تا جایی که اطلاع داریم، نام ۱۰نماینده مجلس در میان فهرست سه‌هزار بورسیه غیرقانونی است که وزیر علوم به‌تازگی آن را افشا کرده و جالب‌تر اینکه بدانید برخی از همین نمایندگان پای نامه استیضاح وزیر را امضا نکرده‌اند و از وزارت علوم قول گرفته‌اند تا در صورت افشای اسامی، نامی از آنها برده نشود.»
اما حالا؛ مواضع هروی نشان از آن دارد که مجلس در برابر افشای نام اسامی نمایندگانی که پرونده‌شان در ماجرای بورسیه‌های غیرقانونی آمده، مصمم است و حتی احتمال افشای اسامی از سوی نمایندگان نیز وجود دارد. حجت‌الله درویش‌پور، دیگر عضو کمیسیون آموزش نیز می‌گوید: «اسامی در اختیار ماست اما به دلایلی فعلا نمی‌خواهیم نامی را افشا کنیم. البته اگر غیرقانونی‌بودن بورسیه اینها مشخص شود، هیچ بخشش و مصونیتی در کار نیست. چراکه اتفاقا نماینده مجلس بیشتر باید به قوانین و رعایت آن ملزم باشد.»
«ضرب‌الاجل» دولت برای جلوگیری از حراج جایگاه‌های علمی
او در ادامه به «شرق» می‌گوید: «به هر شکل ابعاد فساد و تجارت علمی در نهاد دانشگاه در فهرست بلندبالای بورسیه‌ها آشکار شده و علاوه بر بحث اسامی نمایندگان، اتفاقا اسامی فرزندان برخی وزرا و مسوولان دولت احمدی‌نژاد هم در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی آمده که به وقت مقتضی اعلام خواهد شد.»
هروی معتقد است «دولت در معرفی اسامی بورسیه‌های غیرقانونی باید ضرب‌الاجلی تعیین کند چراکه اگر این‌طور نباشد، این آقایانی که غیرقانونی بورسیه شده‌اند، دکترا را گرفته و بعد هم عضو هیات علمی می‌شوند. این کار خطای آشکار است و نمی‌شود به این سادگی به جایگاه‌های علمی و دانشگاهی چوب حراج زد.» همه نگرانی‌ها بیشتر به همین کلیدواژه «وقت مقتضی» بازمی‌گردد؛ چراکه گویا فرارسیدن این «وقت مقتضی»، این روزها، به درازا کشیده و مدام «ان قلت‏‏‌هایی» در پی افشای اسامی بورسیه‌های غیرقانونی مطرح می‌شود. وزارت علوم اعلام کرده، از مجموع سه‌هزارو۷۰۰بورسیه مورداتهام، تا حالا، مشخص شده دوهزارو۱۰۰پرونده، تخلفی ندارند و این احتمال وجود دارد که ارقام متخلفان بورسیه تا روز معرفی وزیر پیشنهادی کابینه یازدهم به مجلس، کاهش یابد.
البته احتمال می‌رود مخالفان دولت حتی به همین عدد هم راضی شوند. چنانچه تاکنون کمیته تشکیل‌شده توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس – که استیضاح‌کنندگان وزیر علوم و مخالفان دولت ترکیب آن را تشکیل می‌دهند- بارها «عددی کمتر از صد» را به‌عنوان آمار تخلف اعلام کرده است. البته این شایبه‌ها در حالی مطرح است که «حسن روحانی»، پیش از این گفته بود دولت در پیگیری ماجرای بورسیه‌های غیرقانونی مصمم است.
میراث فرجی‌دانا برای پاسخ به افکار عمومی
صدای آرام رضا فرجی‌دانا در چهارشنبه استیضاح به گوش خیلی از نمایندگان مجلس نرسید، اما مردم صدا و سخن او را به خوبی شنیدند. اینکه در دوره حضور محمود احمدی‌نژاد و وزرای علومش چه بر سر جایگاه علمی کشور آمده و در همین «بهارستان» چقدر با سکوت از کنار انواع تخلف‌ها عبور کرده‌اند. حتی زمانی که سرپرستی برخی روسای دانشگاه‌ها به ۹۰ ماه رسید و صدا از هیچ نماینده‌ای بلند نشد و بعدتر در دوره فرجی‌دانا، ماجرای سرپرستی یکی،دوماهه دانشگاه، به یکی از محورهای استیضاح بدل شد. علاوه بر اینها کمتر نماینده‌ای به طرح این سوال یا استیضاح وزیر دولت احمدی‌نژاد پرداخت که کدام دانشگاه در جهان دکترای «نهج‌البلاغه» دارد؟ کمتر صدایی از مجلس درباره تخلف مالی گسترده در ذیل نام بورسیه‌های غیرقانونی بلند شد. حتی آن زمان که خبر آمد ۷۲۹میلیاردتومان هزینه بورسیه غیرقانونی برخی از دانشجویان به خارج از کشور شده است. رضا فرجی‌دانا در روز استیضاح با ارایه آمار و اطلاعات، از هزینه‌های تقریبی اعزام دانشجو به خارج از کشور خبر داد. بر این اساس، هزینه‌های برآوردشده برای هر دانشجوی بورسیه دکترا، رقمی حدود ۶۰۰میلیون تا یک‌میلیاردتومان برآورد شده است. پیش از آنکه رضا فرجی‌دانا بخواهد ماجرای بورسیه‌ها را اطلاع‌رسانی کرده و در نهایت موجی علیه او در «بهارستان» شکل بگیرد، رییس وقت «دیوان محاسبات» از تخلف‌های اداری صورت‌گرفته در بورسیه‌ها خبر داده بود. رحمانی‌فضلی برای نخستین‌بار ۱۶ماه پیش‌ از روز استیضاح وزیر علوم دولت روحانی، درباره فساد گسترده در بورسیه‌ها اطلاع‌رسانی کرد اما در نهایت قرعه فال به نام فرجی‌دانا افتاد تا به شکل منسجم از فساد گسترده علمی صورت‌گرفته در دوران کامران دانشجو در وزارت علوم دوره احمدی‌نژاد سخن بگوید؛ افشاگری‌ای که البته در نهایت به منسجم‌شدن نمایندگان برای استیضاح وزیر علوم منجر شد.
منبع: شرق
 ::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

49 + = 54