۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴ فخرالدين دانش، چهارمين وزير پيشنهادي علوم:

کاراکترم سیاسی نیست؛ مدیر اجرایی‌ام

من شخصیت سیاسی نیستم اما دیدگاه سیاسی خودم را دارم و سیاست را خوب می‌فهمم اما معتقدم هرچیزی در جایگاه خود. من اعتقاد دارم از مشارکت همه گروه‌ها و قشرهای مختلف متعهد و در چارچوب نظام باید استفاده کرد اما این به معنای وابستگی به آنها نخواهد بود. دانش‌آشتیانی درباره فعالیت‌های سیاسی دانشگاه‌ها نیز گفت: محیط‌های علمی مکان جنجال‌های سیاسی نیست؛ محیط‌های علمی باید با نشاط باشد تا دانشجو در امنیت کافی تحصیل کند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):danesh

فخرالدین دانش، چهارمین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم قرار است هفته جاری در جلسه رای اعتماد مجلس شرکت کند. با وجود پررنگ بودن وجه علمی و مدیریتی «دانش‌آشتیانی»، مخالفت‌ها و حاشیه‌های سیاسی که پیش از این نیز گریبانگیر دیگر گزینه‌های وزارت علوم شده بود، از نخستین ساعات معرفی وی و حتی پیش از قرائت نامه معرفی رییس‌جمهور در مجلس، از سوی گروه‌های تندرو مجلس و تعدادی از رسانه‌ها شروع شد. حضور در حوادث سال ٨٨ یکی از محورهای مخالفت تندروهای مجلس با گزینه‌های پیشنهادی دولت است. این در حالی است که «دانش‌آشتیانی» تمام ادعاهای مربوط به حضور در حوادث سال ٨٨ را رد می‌کند.

او درگفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه کاراکتر من وارد شدن به دعواها و مسائل سیاسی نیست، گفت: «من یک شخصیت آموزشی و تربیتی هستم و تمام ادعاها مبنی بر حضور بنده در حوادث ٧٨ و ٨٨ هم کذب است.»او تاکید کرد وزارت علوم یک وزارتخانه علمی است و باشگاه سیاسی نیست. همه افرادی که در این وزارتخانه هستند افرادی آکادمیک و دانشگاهی و در عین حال مومن و متدین هستند؛ بنابراین باید به آنها اعتماد کرد.

وی ادامه داد: ورود گروه‌های سیاسی به دانشگاه، سم مهلکی برای دانشگاه است؛ البته این به معنای آن نیست که دانشجو سیاست نداشته باشد و با آن بیگانه باشد، اما دخالت‌های از بیرون برای دانشگاه بحران‌ساز است. وزیر پیشنهادی علوم با تاکید بر اینکه وابسته و وامدار هیچ حزب و گروه سیاسی و غیره نیست، ادامه داد: بنده با تیم‌ها و افراد مختلف کار کرده‌ام اما شخصیت مستقلی هستم. ایده و طرح‌های خود را دارم. کاراکتر من سیاسی نیست؛ من یک مدیر اجرایی هستم و کارشناس تعلیم و تربیت. بنده ١۶ سال در دانشگاه و وزارت علوم بودم. از زیر و بم مسائل آموزش عالی آگاهی دارم و می‌دانم چگونه کشتی بحران‌زده آموزش عالی را به ساحل امن برسانم.

وی تاکید کرد: دانش‌آشتیانی یک مدیر استراتژیک است و بر اساس مدل و برنامه فعالیت می‌کند.

مخالف فعالیت‌های سیاسی دانشجویان نیستم

وزیر پیشنهادی علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ممکن است برخی نمایندگان مجلس چندان از سوابق اجرایی و مدیریتی و آموزشی وی آگاهی نداشته باشند، گفت: فارغ از آنکه برخی‌ درباره من چه می‌گویند، انتظار می‌رود نمایندگان رزومه کاری من را مطالعه و بر اساس آن از بنده شناخت پیدا کنند، البته بنده با حضور در مجلس و گفت‌وگو با نمایندگان تلاش خواهم کرد برنامه‌ها و ایده‌های خود را بیشتر تبیین کنم. دانش‌آشتیانی با تاکید بر اینکه «بنده به هیچ عنوان مخالف فعالیت‌های سیاسی دانشجویان نیستم» بر فعالیت و پویایی کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی در چارچوب آیین‌نامه و ضوابط تاکید کرد.

مخالفت با حضور و فعالیت بسیج در دانشگاه‌ها یکی از دلایل مخالفان با گزینه پیشنهادی وزارت علوم است که در همان ساعات ابتدایی وی از سوی برخی از رسانه‌ها و نمایندگان مجلس مطرح شد. دانش‌آشتیانی در پاسخ به این موضوع گفت: کسی که تمام زندگی خود را برای انقلاب و نظام گذاشته است چگونه می‌تواند بگوید با بسیج مخالف است؟ در آن زمان که دوران دفاع مقدس بود بسیج به عنوان پایگاه نظامی وجود داشت که سهم بسیاری در جبهه و جنگ داشت. آن زمان تشکلی به نام بسیج دانشجویی وجود نداشت که بنده مخالف حضور آنها در دانشگاه‌ها باشم. وی با اشاره به تاکید حضرت امام بر بسیج علمی در دانشگاه بعد از پایان جنگ تحمیلی، گفت: امام در بیانیه‌یی تاکید داشتند که دانشگاه‌ها با تولیدعلم باید بتوانند کشور را به سوی توسعه و پیشرفت سوق دهند که برنامه‌ریزی برای بسیج علمی در دستورکار قرار گرفت. ضمن آنکه با حضور بسیج به عنوان یک پایگاه نظامی صرف در دانشگاه موافق نبودیم اگرچه برنامه‌هایی برای جذب دانشجویان علاقه‌مند به بسیج در دانشگاه‌ها اجرا کردیم.

اهل تعامل و مشورتم
دانش‌آشتیانی همچنین با بیان اینکه «بنده اهل تعامل و مشورت هستم»، تاکید کرد: این تعامل به معنی بده‌بستان نیست بلکه بر مبنای گفت‌وگو و مشورت است؛ زیرا اعتقاد دارم اگر در این فضای سالم حرف بزنیم همه یک حرف را خواهیم زد اما متاسفانه برخی علاقه دارند میانه‌ها را برهم بزنند و جو را متشنج و ناآرام نشان دهند. وی گفت: من شخصیت سیاسی نیستم اما دیدگاه سیاسی خودم را دارم و سیاست را خوب می‌فهمم اما معتقدم هرچیزی در جایگاه خود. من اعتقاد دارم از مشارکت همه گروه‌ها و قشرهای مختلف متعهد و در چارچوب نظام باید استفاده کرد اما این به معنای وابستگی به آنها نخواهد بود. وزیر پیشنهادی علوم خود را یک مدیر استراتژیک می‌داند که به خوبی بر اقتصاد آموزش عالی آشنایی دارد. دانش‌آشتیانی درباره فعالیت‌های سیاسی دانشگاه‌ها نیز گفت: محیط‌های علمی مکان جنجال‌های سیاسی نیست؛ محیط‌های علمی باید با نشاط باشد تا دانشجو در امنیت کافی تحصیل کند.

دانشگاه باید اعتبار واقعی خود را پیدا کند

ارتقای کیفیت آموزش عالی و اعتباربخشی به رشته‌ها و مدارک دانشگاهی، حمایت از فرآیند تبدیل علم به فناوری‌های نو و تجاری‌سازی آنها، حرکت به سوی الگوی اسلامی – ایرانی دانشگاه و توسعه پایدار علم و فناوری، اصلاح ساختاری در سطح دانشگاه و وزارت و نهادینه‌کردن استقلال عملیاتی دانشگاه در برابر پاسخگویی و التزام اجتماعی برخی دیگر از برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم است. او با اعتقاد به اینکه دانشگاه باید اعتبار واقعی خود را پیدا کند بر پیگیری حقوق جامعه دانشگاهی و مطالبات بحق آنها هم به عنوان یک اصل تاکید کرد.

بورسیه‌ها و ستاره‌دارها را براساس قانون پیگیری می‌کنم

دانش‌آشتیانی در عین حال با تاکید بر آنکه همه اقدامات در وزارت علوم باید بر اساس قانون و در چارچوب قانون صورت گیرد، گفت: تمامی موضوعات موجود در وزارت علوم از جمله دانشجویان ستاره‌دار، استادان بازنشسته و بورسیه‌ها را براساس قانون و در چارچوب قانون پیگیری خواهم کرد.

اظهار نظرها درمورد  وزیر پیشنهادی علوم

اسدالله نصیری قیداری، معاون پارلمانی وزیر علوم: فخر‌الدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی علوم یکی از نیروهای ارزشی و با سابقه و تجربه طولانی و موفق در حوزه آموزش عالی است، هم قبل وهم بعد از انقلاب به مدت حدود ۴٠ سال تمام انرژی، وقت و فکر خود را برای اعتلای نظام اسلامی صرف کرده است. دانش آشتیانی با وزرایی با خط مشی‌های سیاسی مختلف کار کرده است. وی بیشتر چهره‌یی اجرایی و عملیاتی بوده تا سبقه سیاسی داشته باشد.
محمدحسین امید، معاون وزارت علوم: دانش آشتیانی بیش از اینکه یک چهره سیاسی باشد، یک فرد اجرایی و عملیاتی است و می‌تواند کمک بزرگی به تثبیت وضعیت آموزش عالی مخصوصا ارتقای جایگاه وزارت و مجموعه آموزش عالی در برنامه ششم کند. ایشان می‌تواند مشکل دیرینه ضعف ارتباط دانشگاه با صنعت را حل کند.
کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل در مجلس: در این برهه‌یی که ما در حال انجام مذاکرات هسته‌یی هستیم برای افزایش چانه‌زنی نیاز به انسجام داخلی بیشتر خصوصا بین مجلس و دولت داریم لذا من امیدوارم ما با انتخاب آقای دانش‌آشتیانی یار دولت در افزایش قدرت چانه‌زنی باشیم.
حمید میرزاده، رییس دانشگاه آزاد: دانش آشتیانی مورد قبول اکثریت جامعه دانشگاهی و فردی شناخته شده است که سابقه معاونت وزارت علوم را دارد و از نظر علمی و اجرایی کاملا با ضوابط وزارت مطابقت دارد.

منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

5 + 2 =